Nowayback Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden https://www.vg.no/helse/i/jQnRp0/saa-mange-barn-boer-du-ha-for-aa-unngaa-demens Barnløse har høyest risiko, minst risiko har de med 2 eller 3 barn. Skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så forskjellig enten man har 1, 3 eller 4 barn. Forstår at vi barnløse har større risiko (vi har jo større risiko for alt som er negativt), det gir liksom litt mening. Lite å leve for, ingen andre å tenke på osv. Men hvis en barnløs person med god utdannelse, god jobb, stort nettverk av venner, søsken med tilhørende nieser/nevøer, så skulle man tro at det ikke ga høyere risiko for demens enn en forelder med 2 barn som er ufør og aldri treffer andre mennesker enn barn og mann. Men, det er igjen et stikk for oss som aldri fikk barn. På den annen side, kanskje demens er ok. Da glemmer man det vonde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Det er fordi du får en ekstrem trening av hjernen som forelder til flere. Særlig innen multitasking. Hjernen får aldri fri slik den gjør når man ikke har barn, og det er nye utfordringer hele tiden. Og ja, tantebarn teller så klart den tiden du er med de og har ansvar for dem, men å være med de på julaften der de bare er der og foreldrene passer på - det teller nok ikke. Derimot teller samtalen du har med familien under middagen. Hjernetrening er mange ting. Det kan være å spille et instrument og bli skikkelig god eller å synge i kor, det kan være å bytte på hvilken sko du tar på først hver morgen, det kan være å gå nye veier til butikken eller balansere på kantsteinen når du går på fortauet. Det kan være å gå utenfor stier i skogen og måtte orientere seg med kart og kompass. Alt som gjør at man ikke gjør ting på autopilot. Hjerner som er godt trent er mer motstandsdyktige mot sykdom enn hjerner som ikke har samme kognitive reserve. Det er derfor de som lever isolert har høyere risiko enn de som lever i kaos 😊 Anonymkode: 300b7...843 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Jammen godt jeg som ufrivillig barnløs er kontaktlærer for 27 andreklassinger med andre ord. Skal sies at jeg har en stesønn 50/50, så heldigvis er ikke håpet ute. Men ja, jeg er nok enig i at du blir nok bedre i å ta valg, og at du må ta mange valg hele tiden. Multitasking er god trening. Det merker jeg som lærer også. Det er stor forskjell nå og da jeg startet som lærer i 2021. Og det gjør meg bedre til å ta flere og mange valg hjemme også, og generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Jeg beklager å si det, TS, men denne artikkelen er vinklet slik fordi det er ønsket at vi nordmenn får flere barn. 😬 Og man kan ikke trekke noen andre konklusjoner, enn bare det. Jeg ville ihvertfall ikke forsøkt å få flere barn, bare for å øke mine sjanser å unngå demens, fordi jeg er 100% sikker at det ikke er slikt det funker. Sitat Demensrisiko og antall barn 22,3% av barnløse fikk demens 21,4% med ett barn fikk demens 12,6% med to barn fikk demens 13,4% med tre barn fikk demens 19,9% med fire eller flere barn fikk demens Overraskende nok hadde også de med fire eller flere barn 12 prosent høyere risiko for demens sammenlignet med to- og trebarnsfamiliene. Disse tallene sier meg allerede mye, uten at jeg har lest forskning engang (noe jeg absolutt BURDE før jeg uttaler meg). Men du ser at tallet går opp igjen, for firebarnsfamilier. Så det "lønner seg" å ha nettopp 2 eller 3 barn. Hva er årsak til det? Det vet vi ikke, men vi kan nesten umiddelbart konkludere, at 2-3 barn bare korrelerer med lengre liv, og ikke forårsaker det. Hvem har 2-3 barn? Joda, det er kjernefamilier, A4 folk. Absolutt ikke negativt ment, jeg selv er typisk A4, ferdig med studier, møt mannen der, vi fikk jobber, kjøpte leilighet, skaffet 2 barn, hus, stasjonsvogn og hytte, og lever videre. Hvem får null til 1 barn, og hvem som får 4+ barn, sånn hvis du tenker umiddelbart? Ja, det er ikke a4 folk. Får man bare 1 barn, er det ofte fordi forhold ryker, man blir alenemor/alenefar. Men får man 4 barn, er det merkelig nok også ofte pga skilsmisse - man finner en ny partner, og for å lage sin egen nye familie, lager man også nye barn, og slik havner plutselig i 4+ barn kategorien. I kategorier 4+ barn er det påfallende få som har alle barna med samme partner altså. Det er altså andre grunner til mer stress i livet til både gruppene 0-1 barn, og gruppene 4+ barn, enn selve antall barn. Og vi vet at stress, depresjoner, påvirker demensrisiko i seg selv. Jeg husker også jeg leste en artikkel på NRK, om demens, og alle ting som øker og minsker risiko, men NRK har gjort en poeng ut av trekke en eksempelperson som fikk tidlig Demens "på tross" av alle faktorer. Han var høyt utdannet, sivilingeniør jobb, med kona og barn, og velstand, ikke drikket, var ikke overvektig, var i god form. Han tikket altså alle boksene for å ha gjort alt riktig i livet - og fikk allikevel demens. Det at du har 10% MINDRE sjanse å få demens, betyr slett ikke det samme som "du får ikke demens". Jeg bare nevner det. Sitat Studien, som er publisert i tidsskriftet BMC Neurology, analyserte data fra nesten 10 000 deltakere over 70 år i HUNT-studien. Jeg finner dessverre ikke til selve studie for å lese mer nøye, men vil påpeke en ting. Det er ikke øvre grense på deltakere. Det kan godt hende, for alt jeg vet, at de 4+barn familier kom dårligere ut fordi de levde rett og slett lengre. Lever man lenge nok, får man både demens og kreft og hva ikke, det er få 98 åringer som er helt friske. Og vi kjenner allerede at å få barn senere i livet, korrelerer med lengre liv for kvinner ihvertfall. og uansett, poenga mitt gjenstår. Korrelasjon er ikke samme som "på grunn av". Anonymkode: cf108...b75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Nowayback skrev (1 time siden): Skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så forskjellig enten man har 1, 3 eller 4 barn. Det er ikke nødvendigvis antall barn som er årsaken til dette. Det kan jo være at de som velger å få 4 barn er i bedre helse enn de som velger å få ett barn. Det kan også være at det er når man får barn som påvirker om man får demens. Det er ikke sikkert det er likegyldig når man får barna. Anonymkode: 2edeb...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå