Gå til innhold

Hva forventer dere av forloveren?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble fratatt forloverrollen i går. :tristbla: Jeg fikk en nokså kald sms fra min venninne, hvor hun gikk langt i å antyde at jeg ikke har gjort nok og at hun derfor dropper meg. Så nå sitter jeg her, såret og småforvirra og lurer på hva jeg burde ha gjort... :forvirret: Jeg vet at ting ikke har blitt helt som hun (eller jeg) hadde tenkt. Da hun ba meg om å være forlover, bodde begge to i Oslo, et par måneder etterpå fikk jeg, etter å vært arbeidsledig et halvt år, jobb på en annen kant av landet og flyttet, og kunne derfor ikke være på så mye, som kjoleleting. Det var jeg lei meg for, og det har jeg sagt til henne. Jeg har prøvd å få til å møte henne de gangene jeg har vært hjemme, men da har ikke hun hatt tid (sist bl.a. fordi hun prioriterte å gå på kino med samboeren...) også tilbudt meg å komme nedover en helg kun for å drive med bryllupsplanlegging, men det er tydligvis ikke nok. Jeg skjønner jo at det er mer praktisk med en litt mer tilgjenglig forlover, og hadde hun ringt meg og lagt det fram sånn, hadde jeg nok ikke tatt det så tungt, men nå ble det veldig sårt...

Så det jeg egentlig lurer på, er hva dere bruder forventer at forloverne deres skal gjøre og være med på? Er det virkelig sånn at hun skal være tilgjengelig for dere hele tiden og være med på all planlegginga, som min venninne tydligvis mener (og som jeg forsåvidt godt kunne gjort, om jeg hadde hatt anledning)?

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet (endret)

Jeg forventet ikke noe annet enn at hun var der for meg på dagen, og det var hun. Min venninne bor i Australia, og det kunne ikke falt meg inn å bytte henne ut fordi hun ikke bor i nærheten.

Jeg tror kanskje det ikke går på hva du har gjort, men hvordan vennskapet deres har utviklet seg siden du flyttet. Det er kanskje enklere for henne å bruke bryllupet som unnskyldning, i stedet for å forteller hva det virkelige problemet er.

Snakk med henne, for er dere så gode venner bør dere klare å ordne opp mellom dere. :klem:

Endret av Piper
Skrevet

Nei jeg forventer ikke det ab min forlover i alle fall. Nå er hun delegat i Uganda og ellers bor hun på en annen kant av landet, men hun er da fremdeles min aller beste venninne. For meg er det det som teller. Hun kjenner både meg og sambo, og jeg ville ikke hatt noen andre enn henne uansett.

Det jeg håper hun gjør er å fixe et utdrikningslag for meg og at hun hjelper meg å ha litt kontroll på selve bryllupsdagen. En liten "hoffdame" liksom, hihi... :ler:

Det viktigste for meg er at hun er der sammen med meg og at hun viser litt interesse i tiden frem mot bryllupet. Hun skal selvfølgelig ikke være med på all detaljplanleggingen, det er da nok at jeg plager sambo og dere her på KG med det! :sjenert:

Ellers så synes jeg som du sier at det var en råtten måte å meddele det på. Sms er en fin oppfinnelse, men man bruker det ikke på den feige måten!!

Hvis jeg var deg hadde jeg nok innfunnet meg med at hun kanskje ikke er en så veldig god venninne likevel...

Gjest Gamle Alex
Skrevet

jeg forventet meg ingenting foruten at hun var der på dagen men heldigvis hadde forloveden min sett en del skrekkeksempler så hun spurte meg også hva jeg forventet. Det tror jeg er en god ide, og som flere forovere burde gjøre. Noen brudzialler forventer seg jo både i pose og sekk av forlovere og det er ikke alltid like lett og leve opp til forventingene

Skrevet

Jeg forventet at hun var der på dagen og holdt tale. Og at hun tok ansvar for å lage til utdrikningslag.

Men utenom det?!

Hun var med meg når jeg prøvde kjole, men om det ikke hadde passet så hadde jeg ikke tenkt over det engang. Det eneste jeg kan komme på er interesse for bryllupet. Og ikke minst glede over at jeg ville ha henne som forlover. Selv om noe annet ville være merkelig ;-)

Skrevet

Jeg synes dette var en rar måte å behandle en venninne på jeg!

Hun burde kunne sette seg ned og snakke med deg, ettersom dere bør være veldig gode venninner. Hun valgte jo deg som forlover.

Jeg har egentlig valgt forlover først, og tilpasser rollen så mye jeg kan slik at hun skal føle seg komfortabel med å inneha den. Synes det er hyggelig om hun deltar på litt kjolevalg og sånt, men det er ikke noe must. Synes ikke at hun skal involvere seg mer enn hun har lyst til liksom.

Satser jo på at hun og flere venninner går sammen og arrangerer utdrikkningslag, og håper hun hvertfall har siste ordet der, slik at det passer nokså bra til meg. (Hvem vet hva de andre hadde klart å finne på!)

Ellers kommer jeg til å trenge masse hjelp på dagen, og da er det jo godt å ha en venninne til å hjelpe meg som forstår hva jeg mener uten altfor lange forklaringer.(Blir ikke særlig flink til å forklare når jeg er stresset eller "følelsesmessig ustabil", som jeg sikkert blir på en sånn dag.)

Gjest Gjesta
Skrevet

Dette hørtes ikke no' særlig ut... :troest: Jeg skjønner egentlig ikke hva man kan forvente av en forlover jeg da...bortsett fra å stille opp på de oppgavene man blir bedt om.

En forlover er jo ikke akkurat brudens assistent sånn jeg ser det, og jeg syns ikke at forlovern har plikt på seg til å gjøre noe som helst hvis ikke det er på oppfordring fra bruden.

Tror jammen jeg skal spørre venninna mi hva hun forventer av meg jeg, så jeg slipper å "tråkke i baret"...

Håper dere får snakka sammen og finner ut av ting! :)

Gjest Gjesten
Skrevet

Ingen kan vel forvente noe av noen andre så lenge de ikke har snakket sammen og kommet til enighet om hva som skal gjøres? Enkelte er vel litt for kravstore til hva en forlover skal gjøre for dem?

Selv har jeg spurt ei venninne som bor langt unna og vi treffes kanskje en gang "hvert jubelår". Jeg synes det er mer enn nok at personen faktisk har sagt seg villig til å signere på ære og samvittighet på offentlig papirer for meg, og å stille opp på bryllupsdagen som vitne. I utgangspunktet er det kun det som inngår i forloverrollen om man setter det hele på spissen ;)

Skrevet

Mine forventinger er kun at hun er der på dagen og at hun er med litt i planlegging. Hun gifta seg for et år siden selv og gir meg masse hjelp. Siden vi bor på ulike steder i landet er hun ikke med på kjoleprøving, men er med og ser bilder og hjelper meg med det hun kan. Vi snakkes på telefonen ca hver 14. dag. Men kan jo hende det blir oftere når det nærmer seg. Hun kommer også et par dager før for å være med å hjelpe til når det nærmer seg.

Min forlover ble også bytta ut - men det var hun som opprinnelig skulle være det som spurte om jeg ble lei meg om hun bad meg finne ei annen - hun har nemlig termin 3 uker etter bryllupet :) Jeg har vært åpen med henne hele tiden og sagt hele tiden at hun må si om hun kan eller ikke. Så nå har jeg byttet og alle er ok med det (også hun som ble ny forlover)... Får god hjelp av begge - og flere til ;)

Håper dere får snakket ut..

Skrevet

Dere er så gode venner at du ble valgt til forlover, men hun sender en SMS for å frata deg den rollen????

Unnskyld meg, men det er råttent gjort.

Jeg forventet ikke noe annet av min forlover enn at hun skulle skrive under forlovererklæringene, hjelpe meg før vi gikk inn i kirken og være tilstede på dagen.

Gjest gjesta
Skrevet
Jeg forventet at hun var der på dagen og holdt tale. Og at hun tok ansvar for å lage til utdrikningslag.

Men utenom det?!

Hun var med meg når jeg prøvde kjole, men om det ikke hadde passet så hadde jeg ikke tenkt over det engang. Det eneste jeg kan komme på er interesse for bryllupet. Og ikke minst glede over at jeg ville ha henne som forlover. Selv om noe annet ville være merkelig ;-)

Samme her :)

Gjest gjesta
Skrevet
Dere er så gode venner at du ble valgt til forlover, men hun sender en SMS for å frata deg den rollen????

Unnskyld meg, men det er råttent gjort.

Syns jeg også!

Og at du ville komme en helg, at du tilbød det, er jo kjempefint gjort av deg.

Hun venninnen din høres rar ut!

Skrevet

Jeg forventer at forloveren min hjelper meg før vielsen med kjole og ting som må ordnes og huskes akurat den dagen (skal de ikke liksom det da)......men ellers ingenting...

Jeg syns det var fint at hun ville bli med den ene gangen jeg har prøvd kjoler - men jeg skal flere ganger og da skal andre nysgjerige venninder være med ;) (Er jo ikke så moro å se noen prøve kjoler 100 ganger heller...he he.)

Ellers blir våt bryllup veldig uformelt.....vil hun arrangere utdrikkingslag gjør hun det - men det er helt greit om hun ikke gjør det. Jeg har sagt at vi egentlig ikke ønsker taler i selskapet - men skulle hun være veldig taletrengt er det selvfølgelig helt greit det også.

Skrevet

Jeg forventer ingenting annet enn at hun er med som vitne og signerer papirene. Jeg forventer hverken utdrikningslag, tale eller deltakelse i kjoleleting eller noe annet. Min beste venninne skal være forlover fordi hun er min beste venninne, ikke pga alt hun evt måtte gjøre for meg, og det kunne ikke ramle meg inn å dumpe en forlover så fremt hun ikke hadde gjort noe utilgivelig som endret på vennskapet vårt. Synes venninnen din, bruden, oppfører seg utrolig dårlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes bruden har behandlet deg dårlig både som forlover og venninne. At du flyttet til en annen kant av landet skulle da ikke ha all verdens å si, og i alle fall ikke når du tilbyr deg å komme på besøk til henne for å ta del i planleggingen!

Mine forventninger til min forlover er at hun er min FORLOVER, hun er min beste venninne og er den som kjenner meg så godt at hun uten problemer kan skrive under forlovererklæringen.

Men jeg må si at jeg forventet at hun skulle være med på kjoleprøving, av den enkle grunn at jeg ikke har familien min her hvor jeg bor, og heller ingen andre nære venner som jeg kunne stole på at de sa sin ærlige mening.

Min forlover har stilt opp på kjoleprøvinger, vi snakker bryllup og jeg lufter mine tanker og ideer, og ber henne om lure råd om hun kan komme på det.

Vi skal overnatte på hotell sammen natten før bryllupet, ha det gøy sammen og dele hele denne begivenheten som venninner, nettopp fordi hun er min beste venninne!

På selve dagen forventer jeg at hun skal være med å fnise når hun må hjelpe meg på toalettet med stor kjole og langt slør, jeg forventer at hun knipser bilder av meg i frisørsalongen mens hun ler over hvor tåpelig jeg ser ut med store hårruller, og jeg forventer hun holder buketten min under selve ekteskapsløftet ;)

Og hun har sine forventninger til meg som brud, nemlig det at jeg skal la henne få ta del i alt det som skjer rundt bryllupet, at jeg stoler på henne og blir fornøyd med det hun gjør.

BBii

Gjest Gjest
Skrevet

eller.. litt rettere sagt; jeg forventer ikke, men HÅPER! BBii

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med alle her. Synes det hørtes helt merkelig ut. Jeg har ikke vært hverken brud eller forlover selv, men forloverrollen er vel noe man diskuterer seg fram til sammen med bruden - ikke noen mystisk forventningsgreie.

Avhengig av hva som er praktisk og hvordan man kjenner hverandre og andre i vennekretsen prøver man å hjelpe til med noe planlegging, og arrangerer utdrikningslg (men det MÅ man heller ikke; i min vennekrets var det en annen en forlover som arrangerte fordi det var mest praktisk med tanke på bosted og sånn). Om jeg skal velge forlover noengang så velger jeg ei venninne jeg er glad i, og hun bor sannsynligvis i en annen landsdel enn meg. Jeg ville valgt henne fordi hun er ei nær venninne, ikke for at hun skulle løpe i skjørtene mine og snakke uavbrutt om MITT bryllup.

Nå kjenner jeg litt igjen slike korte/sure meldinger; det er noen som kan begynne å kverne på slikt om de er stressa, har andre bekymringer, pms osv. Det er uasnett utrolig dårlig gjort å sende en sånn beskjed. Personlig tror jeg jeg hadde blitt så såra at jeg ikke orket å gå i bryllupet, med mindre du får en bedre forklaring og en unnskyldning på kjøpet.

Du har i hvert fall min sympati.

Gjest Gjesta
Skrevet

Enig med de andre. Som en gjest her skrev, egentlig er det bare å møte opp under vielsen og signere papirene som er det en forlover SKAL gjøre, men det er hyggelig om jeg får et lite utdrikningslag også ;) Tale er ikke så nøye for meg, ikke sang heller.

Noen venner av foreldrene mine giftet seg i fjor, og jeg trodde gommens beste venn ville bli valgt. Men det ble han ikke fordi han ikke tør å holde tale :overrasket: Men han virket fornøyd likevel han, så da blandet jo ikke jeg meg bort i det...

Skrevet

Vi hadde snakket litt om dette med forventinger før flyttinga dukket opp (det skjedde ganskje plutslig), men vi burde tydligvis ha snakket om det etterpå også, og justert forventningene hennes i forhold hva jeg kunne være med på da. Jeg regnet det som selvsagt at jeg da kunne være med en del mindre, men hun var tydligvis ikke enig...

Har fortsatt tenkt å gå i bryllupet, har ikke lyst til at dette skal ødelegge vennskapet -forhåpentligvis er hun bare rammet av midlertidig bridezilla-galskap...

Gjest Gjest
Skrevet
Vi hadde snakket litt om dette med forventinger før flyttinga dukket opp (det skjedde ganskje plutslig), men vi burde tydligvis ha snakket om det etterpå også, og justert forventningene hennes i forhold hva jeg kunne være med på da. Jeg regnet det som selvsagt at jeg da kunne være med en del mindre, men hun var tydligvis ikke enig...

Har fortsatt tenkt å gå i bryllupet, har ikke lyst til at dette skal ødelegge vennskapet -forhåpentligvis er hun bare rammet av midlertidig bridezilla-galskap...

Ja, du får håpe det - og det er vel ikke usannsynlig:-) Du kjenner jo også din venninne bedre enn oss her inne. Forhåpentligvis får du en unnskyldning eller forklaring etter hvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...