Gå til innhold

Hvordan fjerne flekker på hvite bomullsduker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flere store, helt hvite, bomullsduker som etter en del festligheter har flekker som ikke har gått bort i vask. Flekker fra kaffe, tomatpure, smør, osv. Vasket på 90 grader. Hatt Vanish-spray direkte på flekker før runde i kokevask. 

Er det noen sjans for å fjerne disse flekkene nå i ettertid? 

Tips til fremgangsmåte og vaskemidler? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
BellaMie skrev (19 minutter siden):

Har flere store, helt hvite, bomullsduker som etter en del festligheter har flekker som ikke har gått bort i vask. Flekker fra kaffe, tomatpure, smør, osv. Vasket på 90 grader. Hatt Vanish-spray direkte på flekker før runde i kokevask. 

Er det noen sjans for å fjerne disse flekkene nå i ettertid? 

Tips til fremgangsmåte og vaskemidler? 

Klor? 

Anonymkode: 599a1...392

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klor får vel vekk det meste.

Anonymkode: 0185b...c27

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klor får vel vekk det meste.

Bleker mente jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal klore, sjekk at duken ikke er farget hvit men bleket hvit. 

Anonymkode: 42734...30c

Skrevet

Og hvis du prøver klor, husk eddik i skyllevannet. Det stopper kloringsprosessen. 

AnonymBruker
Skrevet

Kokvask er ikke alltid løsningen. Enkelte flekker skal ha iskaldt vann og fester seg heller hardere med varmt vann. F.eks flekker med egg, tomat, kjøttsauser og blod skal bløtlegges i iskaldt vann. Ting med olje må ha varmt vann.

Anonymkode: c7c7f...4e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kokvask er ikke alltid løsningen. Enkelte flekker skal ha iskaldt vann og fester seg heller hardere med varmt vann. F.eks flekker med egg, tomat, kjøttsauser og blod skal bløtlegges i iskaldt vann. Ting med olje må ha varmt vann.

Anonymkode: c7c7f...4e5

Tusen takk for tips 🙏 

Skrevet
Brunhilde skrev (6 timer siden):

Og hvis du prøver klor, husk eddik i skyllevannet. Det stopper kloringsprosessen. 

Tusen takk for tips! Kan prøve med en duk først og se hvordan det går med den. Hvor mye eddik til feks 5-6 liter vann? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker gallesåpe til flekker på klær, kanskje det kunne vært noe for dukene.

Anonymkode: c63c9...f0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mye suksess med å bruke fersk sitron/lime. Klem på, la det virke noen minutter og hiv på vask.

Anonymkode: 2ed68...f64

• Liker 1
Skrevet
BellaMie skrev (20 minutter siden):

Tusen takk for tips! Kan prøve med en duk først og se hvordan det går med den. Hvor mye eddik til feks 5-6 liter vann? 

1 dl, tenker jeg, jeg pleier bare å slumpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte å fjerne noen gamle matflekker fra en bunadsskjorte (bomull) ved å ha på sitronsaft og henge i sola. Jeg tror flekkene var sjokoladekake og ketsjup, men ikke lett å si.

Anonymkode: 20cb1...028

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...