AnonymBruker Skrevet 24. februar #1 Del Skrevet 24. februar Noen som har god kjennskap til rasen og kan si noe om hvordan de er å leve med sammenlignet med andre brukshundraser? Synes det virker som det har blitt stor nedgang i rasen, samtidig som at andre brukshundraser som f.eks malinois har fått et stort hopp. Lurer på hvorfor ikke riesen er mer populær hos folk som ønsker en høydriftig hund. Synes selv det virker som en egnet hund til kløv, trekk, forskjellig hundesporter som spor/lydighet/IPG osv, opplever de som mer samlet enn gjeterhundene, og i tillegg røyter de vel lite om de blir nappet når de skal? Noen som har erfaring med f.eks bruksschæfer, belger, rottweiler og kan sammenligne mot riesen når det kommer både til hverdagen og evt sport? Anonymkode: d28ae...3a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #2 Del Skrevet 24. februar Jeg har ikke erfaring med riesen spesielt, men med terriere generelt. Og jeg lurer litt på med hva du mener med mer "samlet" enn gjeterhunder? Min opplevelse av terriere er at de er mindre førerorienterte enn en del andre typer - de er avlet for å være tøffe og selvstendige, og gå etter bytte på egen hånd. Så det kan være en del jakt og lyd i de, høy drift og mye mot. Supre til spor, jakt og friluftsliv. Ikke så gode på lydighets- og presisjonsdelen. Super pels, med lite/minimalt med røyting om den blir nappet med jevne mellomrom. Jeg tror absolutt riesen kan være en god allsidig brukshund. Men da en med mer egne meninger og ideer enn mange vil ha hos brukshunden sin 😅 Anonymkode: cea24...45a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #3 Del Skrevet 24. februar Den er vel ikke populær fordi den er grisestygg! At man bør velge en hund etter hva man skal bruke den til, og passe på å kunne gi hunden det den krever er selvsagt. Men, uansett om en rase hadde alle kvaliteter jeg så etter i en hund og den sånn sett var perfekt for meg rasemessig, så hadde jeg aldri klart å velge en rase jeg syntes var direkte stygg. Anonymkode: deaf0...39c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #4 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Den er vel ikke populær fordi den er grisestygg! At man bør velge en hund etter hva man skal bruke den til, og passe på å kunne gi hunden det den krever er selvsagt. Men, uansett om en rase hadde alle kvaliteter jeg så etter i en hund og den sånn sett var perfekt for meg rasemessig, så hadde jeg aldri klart å velge en rase jeg syntes var direkte stygg. Anonymkode: deaf0...39c Den er ikke stygg i det hele tatt, og den meningen tror jeg at jeg deler med flere. Vi hadde bouvier des flandres når jeg var liten, og kjente en bouvier som var politihund😊 husker da at mine foreldre vurderte riesenschnauser da han døde, men de endte opp med airedale terrier i steden. Anonymkode: cf5f9...580 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #5 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har ikke erfaring med riesen spesielt, men med terriere generelt. Og jeg lurer litt på med hva du mener med mer "samlet" enn gjeterhunder? Min opplevelse av terriere er at de er mindre førerorienterte enn en del andre typer - de er avlet for å være tøffe og selvstendige, og gå etter bytte på egen hånd. Så det kan være en del jakt og lyd i de, høy drift og mye mot. Supre til spor, jakt og friluftsliv. Ikke så gode på lydighets- og presisjonsdelen. Super pels, med lite/minimalt med røyting om den blir nappet med jevne mellomrom. Jeg tror absolutt riesen kan være en god allsidig brukshund. Men da en med mer egne meninger og ideer enn mange vil ha hos brukshunden sin 😅 Anonymkode: cea24...45a Gjeterhunder er ikke min gruppe, går for lett opp i stress, samt spesielt med noen av gjeterhundrasene er det naturlig nok mye gjeting i. Min opplevelse er her at selv om riesen krever sitt så går de ikke så lett opp i stress på samme måte som gjeterhundene gjør, det jeg mente med mer samlet. Tror nå også riesen er mer avlet for bruks enn de aller fleste terrierrasene er, og schnauzerene er vel ikke direkte terriere selv om de vel har hatt noe av de samme stamfedrene en gang i tiden. Men jeg kjenner ikke godt til rasen, virker som den er sjelden å se i dag selv om jeg kjente til noen i min barndom, derfor jeg spør. Ts Anonymkode: d28ae...3a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #6 Del Skrevet 24. februar jeg tror kanskje, uten at jeg har noe belegg for det, at rs ikke er så populær fordi den ofte blir kjøpt som "bare" familiehund, noe den egentlig er altfor tøff for, nettopp fordi den er en brukshund og er nødt til å brukes. derfor har den fått rykte på seg for å være stri og vanskelig, mens om det kun hadde blitt eid som brukshund, hadde den antagelig hatt mye bedre rykte, som mallen. se for deg om mallen hadde vært vanlig å kjøpe som familiehund, den ville jo hatt et elendig rykte, fordi den ikke fungerer som familiehund (hvis den ikke samtidig brukes til noe) Anonymkode: cc134...674 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 24. februar #7 Del Skrevet 24. februar Det er et par riesen i hundeklubben der jeg trener som er med på nosework, lydighet og bruks. Må si de er fantastiske hunder så jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke flere har de. Skulle gjerne hatt en selv om det ikke var for at jeg har nok med de dyrene jeg har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #8 Del Skrevet 24. februar Jeg synes de virker for dominante for hva jeg liker og ønsker i en hund. Anonymkode: f77c1...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #9 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Den er vel ikke populær fordi den er grisestygg! At man bør velge en hund etter hva man skal bruke den til, og passe på å kunne gi hunden det den krever er selvsagt. Men, uansett om en rase hadde alle kvaliteter jeg så etter i en hund og den sånn sett var perfekt for meg rasemessig, så hadde jeg aldri klart å velge en rase jeg syntes var direkte stygg. Anonymkode: deaf0...39c Dette er en av de mest nydelige hunderasene jeg vet om så jeg blir helt sjokka av at du kaller den stygg. Jeg er helt forelska i rasen. Undrer fælt på hvilke raser du synes 'pene'? Uansett, dette er en hunderase med høy driv. Den ultimate brukshunden, og etter min mening er dette en av de beste hunderasene å bruke som beskyttelseshund også. Den er helt sinnsykt undervurdert og ''glemt''. Det eneste jeg tror som blir forskjellen mellom andre brukshunder, brukschæfer, malle, hollender, dobermann, osv er at denne rasen trenger skikkelige klare grenser og ''tøffere oppdragelse'' fordi den er ''mer stri'' og oppleves som en hund som er vanskeligere å ha. Det er en veldig krevende hund som kun er for folk som vet hva det vil bety å ha en en stor, drivende og sterk hund på opptil 50kg. Den er perfekt for alle igp gruppene, perfekt som redningshund, og den er perfekt som utstillingshund. Dette er en av mine drømmehunder! Anonymkode: 5a48e...248 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #10 Del Skrevet 24. februar Vet om flere riesen som har blitt avlivet fordi de voktet eieren, og ble aggressive mot andre folk. Så kan være derfor de er blitt mindre populære - de er ikke en førstegangs hund. Skulle gjerne hatt riesen selv - syns de er fantastisk flotte, men har valgt en annen rase, som passer bedre opp mot det jeg driver med. Anonymkode: ff672...d9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 24. februar #11 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Den er vel ikke populær fordi den er grisestygg! At man bør velge en hund etter hva man skal bruke den til, og passe på å kunne gi hunden det den krever er selvsagt. Men, uansett om en rase hadde alle kvaliteter jeg så etter i en hund og den sånn sett var perfekt for meg rasemessig, så hadde jeg aldri klart å velge en rase jeg syntes var direkte stygg. Anonymkode: deaf0...39c De er da ikke stygge! De er kjempeflotte! Skikkelig staselig holdning og nydelige bartetroll 😍 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #12 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Den er vel ikke populær fordi den er grisestygg! At man bør velge en hund etter hva man skal bruke den til, og passe på å kunne gi hunden det den krever er selvsagt. Men, uansett om en rase hadde alle kvaliteter jeg så etter i en hund og den sånn sett var perfekt for meg rasemessig, så hadde jeg aldri klart å velge en rase jeg syntes var direkte stygg. Anonymkode: deaf0...39c Stygg?? Flotte hunder det der, er slettes ikke stygge! Anonymkode: 8566e...d3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #13 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vet om flere riesen som har blitt avlivet fordi de voktet eieren, og ble aggressive mot andre folk. Så kan være derfor de er blitt mindre populære - de er ikke en førstegangs hund. Skulle gjerne hatt riesen selv - syns de er fantastisk flotte, men har valgt en annen rase, som passer bedre opp mot det jeg driver med. Anonymkode: ff672...d9b Og jeg vet om flere riesen som har angrepet eieren og blitt avlivet. Gjelder spesielt hanner. Til tross for dette er Riesenschnauzer i de rette hender min favorittrase. Spesielt når det gjelder å være stabil. Ja, de er strie. Har sine egne meninger. Liker å diskutere. Når dere er enige finnes det ikke bedre kompis enn en riesen. har selv hatt to. Begge hanner. den første var meget reservert mot både mennesker og hunder. Den andre var meget sosial. Begge var meget farlige. Google bite force. Du kan ikke trene en riesen til å være mild når det trengs. Anonymkode: 5847a...2bf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #14 Del Skrevet 25. februar Det er noen riesen i hundeklubben som trener bruks, og det er jo brukshunder, det er det de er avlet for. Jeg syns de mindre schnauzerne heller mer mot terrier, basert på de jeg kjenner, enn riesen. Flotte hunder, som gjør det bra. Førerne her er veldig opptatt av å utvikle et skikkelig godt belønningssystem, og jeg kan ikke si jeg har sett dem være harde mot hundene på trening. Konsekvente, derimot, men det tenker jeg mange hadde hatt godt av å være i større grad. Jeg kjenner dem som trivelige og sosiale hunder, når de får brukt både hode og kropp på riktig måte, med en ungdomstid som var relativt krevende. Jeg ville tatt kontakt med raseklubben for å få snakka med noen med lang erfaring med rasen Anonymkode: bccb5...3fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 26. februar #15 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 12.48): Den er vel ikke populær fordi den er grisestygg! At man bør velge en hund etter hva man skal bruke den til, og passe på å kunne gi hunden det den krever er selvsagt. Men, uansett om en rase hadde alle kvaliteter jeg så etter i en hund og den sånn sett var perfekt for meg rasemessig, så hadde jeg aldri klart å velge en rase jeg syntes var direkte stygg. Anonymkode: deaf0...39c Stygg er den ikke. Jeg hadde heller valgt en Riesenschnauzer any day over en Schæfer (som er ihjel avla og ikke spesielt pen) eller en Malle(som er en krevende rase i seg selv). Uansett, så er det ikke sånn at alle kan like det samme. Jeg synes Riesenschnauzer'en er nydelig (spesielt i salt/pepper farge) og en rase som kan brukes til mye 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #16 Del Skrevet 1. mars Jeg har hatt riesenschnauzer tidligere, og kan virkelig anbefale denne fantastiske rasen💙 Etter min mening er desse hundene helt fantastiske👍🏼 De er førerorienterte, lojale og forholdsvis lettrente. De er ikke harde å trene på noen måte, mine ble brukt til trekk, kløv, spor og lydighet. De er òg fine til f.eks. redningshund. Grunnen til at jeg ikke har den rasen nå, er at det er en stor hund og det passer ikke inn i min livssituasjon nå. Smelter totalt når jeg ser en slik hund😍 Synest at de er råflotte👌🏼 Anonymkode: bf57a...6d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå