Gå til innhold

Sparer man egentlig penger på å bake rundstykker selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg laget proteinrundstykker i dag, og begynte å tenke over hva ingrediensene koster, og kom frem til at det er jo ingenting å spare på å bake selv, og dette er den billigste oppskriften.

Jeg brukte 400 gram laktosefri cottage cheese til 38 kr

400 gram havregryn til 8-10 kr

Tre egg for til 9 kr

To spiseskjeer chiafrø til 5 kr

En teskje bakepulver til 2 kr

1 ts salt 0,50 øre

=  maks 64 kr

Anonymkode: f61a1...a8a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må jo se på hva rundstykkene koster i butikk/baker, og regne ut stk pris på dem du lager selv. Da vil du se om det lønner seg eller ikke

Anonymkode: c6d60...46e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så vidt jeg vet får du ikke kjøpt tilsvarende rundstykker, hvilke rundstykker sammenligner du med?

Anonymkode: 66a92...77c

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg laget proteinrundstykker i dag, og begynte å tenke over hva ingrediensene koster, og kom frem til at det er jo ingenting å spare på å bake selv, og dette er den billigste oppskriften.

Jeg brukte 400 gram laktosefri cottage cheese til 38 kr

400 gram havregryn til 8-10 kr

Tre egg for til 9 kr

To spiseskjeer chiafrø til 5 kr

En teskje bakepulver til 2 kr

1 ts salt 0,50 øre

=  maks 64 kr

Sammenligner du da med kjøpte proteinrundstykker med samme ingredienser? Det er jo selvsagt billigere å kjøpe ultraprosesserte rundstykker med nesten bare hvete, hvetegluten, emulgatorer og maltodekstrin enn å lage ordentlig mat, men det blir jo som å si at det er billigere å kjøpe mat ute fordi en wienerpølse i brød er billigere enn å kjøpe inn ingredienser og lage en middag med økologisk indrefilet, asparges, fløtegratinert sellerirot og rødvinssaus...

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker brød, små brød, dette da vi ikke spiser mye brød. men kosten på et lite brød er 8 til 12 kroner, og det er under halv pris.

antagelig er det billigere, for om vi kjøper et brød til 30-50 kr, blir 1/3 kasta etter 3-4 dager. det lille brødet jeg lager ( 300g mel. litt gjær, salt og vann) spiser vi på 2 dager.

hva koster slike proteinrundstykker i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange rundstykker ble det? 
f.eks. koster bagels ca 60 kr for 6 stk på REMA. Jeg synes det er dyrt, ca 10 kr per rundstykke. Vil likevel tippe det er billigere med hjemmelagde rundstykkene dine, som er fulle av næringsstoffer i tillegg. 

Anonymkode: b4a6e...8b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bruker omtrent samme oppskrift og får 11-12 rundstykker. Det er aldri så mange rundstykker i ferdigkjøpt pose, så billigere blir det uansett. Mye sunnere også. Jeg har aldri sett slike til salgs. 

Anonymkode: 1f61d...3af

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I en oppskrift skal det være rundt 9 rundstykker.

Vanligvis lager jeg en oppskrift med mindre cottage cheese og bytter ut en tredjedel av havregrynet med hirseflak, som da gjør rundstykkene enda dyrere.

Jeg vet ikke om man får kjøpt næringsrike rundstykker i matbutikkene, og de man får kjøpt er selvfølgelig ikke like mettende og næringsrike, men syntes det er dyrt uansett.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker omtrent samme oppskrift og får 11-12 rundstykker. Det er aldri så mange rundstykker i ferdigkjøpt pose, så billigere blir det uansett. Mye sunnere også. Jeg har aldri sett slike til salgs. 

Da lager du de ganske små?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I en oppskrift skal det være rundt 9 rundstykker.

Vanligvis lager jeg en oppskrift med mindre cottage cheese og bytter ut en tredjedel av havregrynet med hirseflak, som da gjør rundstykkene enda dyrere.

Jeg vet ikke om man får kjøpt næringsrike rundstykker i matbutikkene, og de man får kjøpt er selvfølgelig ikke like mettende og næringsrike, men syntes det er dyrt uansett.

Ts

Men hvorfor synes du da det gir mening å sammenligne prisen? Hvis du bare lager med samme ingredienser som de du får kjøpt, er det selvsagt billigere å lage selv. 

Anonymkode: 1a4fd...493

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Handerrefyren skrev (21 minutter siden):

Jeg baker brød, små brød, dette da vi ikke spiser mye brød. men kosten på et lite brød er 8 til 12 kroner, og det er under halv pris.

antagelig er det billigere, for om vi kjøper et brød til 30-50 kr, blir 1/3 kasta etter 3-4 dager. det lille brødet jeg lager ( 300g mel. litt gjær, salt og vann) spiser vi på 2 dager.

hva koster slike proteinrundstykker i butikken?

Jeg trenger aldri å kaste brød jeg kjøper, til tross for at jeg bruker ca 2 mnd på å spise det opp. Kjær det opp, plasser det i frysern. Så tar du ut skiver og varmer de opp i en brødrister i 30 sekunder. Bare et tips, det kan du også gjøre med brød du baker.

Anonymkode: e85c3...a75

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da lager du de ganske små?

Ts

Passelige synes jeg. Et rundstykke metter godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker selv, og skal jeg sammenlikne pris sammenlikner jeg med brød fra bakeri.

Det er alltid billigere å kjøpe prosessert, så det tar jeg ikke hensyn til.

Mange ingredienser er blitt dyrere, men det er det for bakeren også. Og jeg vil som regel spare på å lage brødet selv, hvis man ser på «all things equal” - dvs. et ferdigbakt brød som også inneholder solsikkekjerner, chiafrø, hirse eller hva annet jeg har brukt i brødet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryr meg ikke om prisen. Bare hjemmelaget er gode nok for meg, og så vet jeg hva som er inni dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det lønner seg, vil være lett å regne ut om du finner et sammenliknbart produkt i butikk. Sjekk i så fall ikke bare stykkpris, men helst kilopris.

Men det er jo mer enn kroner og øre man bør ta med i "regnestykket". Ofte er hjemmebakt et mye renere og sunnere produkt uten unødvendige tilsetningsstoffer og ofte smaker hjemmebakt bedre også, derfor vil jeg våge å påstå at selv om hjemmebakt skulle vise seg å koste det samme eller litt mer enn fabrikkbakt, er hjemmebakt allikevel å foretrekke.

Anonymkode: 7ec12...72b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke sett at det finnes proteinrundstykker i dagligvaren? Hvor er sammenligningsgrunnlaget? 

Anonymkode: 4ee7a...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du baker jo luksusrundtykker, som du ikke får kjøpt noen plasser, og sammenlikner prisen med billigste rundtykker fra Coop/Rema, til 10 kroner, som er for det meste LUFT? 😅
her er min oppskrift, 

300g havregryn, 

300g hvetemel

5dl melk 

1 ss olje

1ts salt

1,5-2 tskje tørrgjær og  fra 2ts til 1 spiseskje sukker. 

ikke sløyfe sukker, du trenger den for å reagere med gjæret. Sukkeret blir "spist opp" av gjær i hevingen, de ferdige rundstykkene er ikke søte. 

En annen, mer avansert oppskrift med flere typer grovmel. 
3 dl hvetemel
1,5 dl sammalt grov
1,7 dl sammalt fin
0,3 dl havregryn
1 ss linfrø og/eller solsikkekjærner
1/2 ts salt
1,5 ts tørr gjær
2,3 dl vann
1 ss olje
2 tskje sukker

Mine oppskrifter er for elting og heving i brødbakemaskin, så de krever mindre gjær. Hvis du føler at rundtykkene blir for kompakte, doble gjæret. (eller finn en varmere og mindre trekkfull plass for heving)

Anonymkode: 85942...b37

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har egentlig ikke noe sammenligningsgrunnlag, men mener fortsatt det er dyrt sammenlignet med butikken, som ikke selger de rundstykkene du lager?

Uansett må du se på mer enn bare pris. Lager du de selv vet du hva som er inni de og har kontroll på hele prosessen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvis du er like fornøyd med produktene i butikken, så kan du jo lage noe tilsvarende og droppe cottage cheese, egg og hirseflak?

Baker du rundstykker med et halvt kilo grovbakstmel (17,50 per kilo hos Oda), salt, gjær (eller billigere surdeig) og vann, har du sunnere rundstykker til 10 kr, eller 1 kr per stykk. 

Anonymkode: 029c8...036

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker du "laktosefri cottage cheese" i baking fordi du vil ha ekstra proteiner, ikke sant? Men du skulle ønske å kunne gjøre det billigere? Vanlig gulost inneholder mer proteiner enn cottage cheese, pr 100 gram (noen typer over dobbelt så mye), så du kan spise "vanlige" rundstykker med en skive Jalsberg på, og det blir mye billigere og du kan fortsatt nå dine protein-mål. Merk at "uspesifisert hvitost", sikkert Xtra eller Rema ost, har like mye proteiner som Jalsberg, så her kan du spare enda mer. 

Oversikt over protein innhold i forskjellige oster - 
https://www.proteiner.no/meieri.html

Anonymkode: 85942...b37

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...