Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært sammen med en dame nå i litt over 1 år. Elsker henne. Vi har det veldig fint sammen, og jeg ønsker å få det til på langsikt med henne. Vi er godt voksne, skilt begge to. Hun for 5 år siden. Hun har to barn med exen, samme har jeg. Mine er studenter, hennes er på videregående. Bor annenhver uke hos foreldrene, mine bor hos meg når de er hjemme.
Jeg har helt avklart forhold til min ex, vi tekstes kanskje annenhver måned hvis det er noe med ungene som må avklares, penger osv. 

Exen til kjæresten tar kontakt med henne hele tiden. Det er smått og stort, men 90% av det tenker jeg er helt unødvendig og bare at han ønsker å oppretttholde en nærhet og kontakt med henne. Sender henne morsomme reels og info om hva han gjør. Toppet seg sist uke for meg når han begynte å tekste henne om at han hadde fått influensa. Jeg ønsker jo ikke å være en regulerende kjæreste, men kjenner jeg er drittlei av fyren og at dette plager meg. 

Når jeg tar det opp så sier hun at det er helt avklart mellom dem og at det er viktig at de er venner pga barna. Jeg tenker at det er grenser for hvordan kontakten mellom exer skal være, og dette plager meg og jeg bruker altfor mye energi på det. 
Jeg blir irritert på meg selv også for at det plager meg.... 

Har jeg rett i at sånn type kontakt er helt unødvendig når en er ex?  

Anonymkode: a97c4...940

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde hun vært singel, hadde det kanskje ikke vært et problem. Men nå har hun vært sammen med deg i et år, og jeg synes hun burde roe ned denne kontakten. Hun, ja. For hun lar ham holde på. Hadde hun gitt null respons på alt det unødvendige, hadde han sluttet å sende så mye. Han holdes varm ved at hun gir respons. Det er respektløst ovenfor din relasjon med henne. Du må si klart i fra. Jeg er i god relasjon med barnefar, men vi tar jo kun kontakt hvis det har med datteren å gjøre. Det er det som er der rimelige å forvente, hverken mer eller mindre. Så sant de er helt ferdige med hverandre, da. Hvis hun er ferdig, og ikke han, så er det hvert fall på tide å kunne ned på kontakten.

Anonymkode: f2cde...694

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Beklager, men ser ikke problemet. Jeg er enig med din samboer som sier det er viktig å bevare vennskapet til eks pga. barna. Mye praktisk man må forholde seg til når barna går på videregående. De skal fortsatt følges opp og foreldre har forsørgerplikt.

På meg virker du sjalu, og du bør nok jobbe med deg selv fremfor at samboeren din skal kutte ned på kontakten med barnas far.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har vært sammen med en dame nå i litt over 1 år. Elsker henne. Vi har det veldig fint sammen, og jeg ønsker å få det til på langsikt med henne. Vi er godt voksne, skilt begge to. Hun for 5 år siden. Hun har to barn med exen, samme har jeg. Mine er studenter, hennes er på videregående. Bor annenhver uke hos foreldrene, mine bor hos meg når de er hjemme.
Jeg har helt avklart forhold til min ex, vi tekstes kanskje annenhver måned hvis det er noe med ungene som må avklares, penger osv. 

Exen til kjæresten tar kontakt med henne hele tiden. Det er smått og stort, men 90% av det tenker jeg er helt unødvendig og bare at han ønsker å oppretttholde en nærhet og kontakt med henne. Sender henne morsomme reels og info om hva han gjør. Toppet seg sist uke for meg når han begynte å tekste henne om at han hadde fått influensa. Jeg ønsker jo ikke å være en regulerende kjæreste, men kjenner jeg er drittlei av fyren og at dette plager meg. 

Når jeg tar det opp så sier hun at det er helt avklart mellom dem og at det er viktig at de er venner pga barna. Jeg tenker at det er grenser for hvordan kontakten mellom exer skal være, og dette plager meg og jeg bruker altfor mye energi på det. 

Helt enig med deg! At de holder en vennskapelig tone når det gjelder ungene er bra, men bortsett fra det, trenger de ikke ha kontakt.

Anonymkode: d3dd6...7ff

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har supergod kontakt med far til mine barn. Spiser til og med middag her periodevis. Men tekster ikke med han daglig. Og kun om ting som angår dem, eller viktige ting som er viktig for ham å vite. Ser på ham som et hvilket som helst familiemedlem, men ikke som en venninne. 

Hadde aldri syns det var greit med forhold som over. Forstår du reagerer. 

Anonymkode: cc36b...865

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er et fasitsvar på hva som er greit og ikke. Hvis det gir deg en dårlig magefølelse, må du kanskje dykke litt ned i hva det kommer av. Føler du at hun er helt over eksen? Eller liker hun å "holde" han litt igjen? Vite at han er der? Hvis det er 5 år siden de skilte lag, virker det jo som at det er en helt avklart greie. Hadde det vært mer nylig, ville jeg vært redd for at jeg var en rebound og at hun egentlig hadde følelser for han. Selv har jeg vennskapelige forhold til flere ekser selv om jeg ikke har barn med dem. Kan med hånden på hjertet si at det ikke er følelser der. Dvs, romantiske følelser. Bare masse kjærlighet og takknemlighet for tiden vi hadde sammen, for lenge siden. 

Pleier du å være sjalu? Er det noe i forholdet mellom dere som trigger dårlig selvfølelse hos deg? 

Anonymkode: 009ff...f58

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt unødvendig å holde kontakt viss det ikke angår barna. At han har influensa har ingenting med barna å gjøre. Hun  bør redusere kontakten, av hensyn til deg. Du er ikke sjalu. Dette er ikke normalt! Jeg hadde også blitt drittlei. 

Anonymkode: ed046...5da

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Eksen min drev sånn på med eksen sin, da jeg tok det opp til slutt så sa han at det er synd på henne, hun har ikke så mange andre, og de var veldig close når de var sammen og at det er vanskelig å bryte sånt. Hun måtte ikke bli såret, men at jeg ble det fordi min kjæreste var 40% sammen med eksen enda, det var ikke så nøye.

Det ble slutt, og vet du hva som skjedde etterpå? Eksen min var og snuste på døra hos eksen sin igjen. Jeg sier ikke at det skjer med deg, men din partner har litt vel tette emosjonelle bånd med sin eks. De trenger ikke å ha daglig kontakt bare for å ha det. 

Anonymkode: 3a3e7...38f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ser ikke problemet, med mindre han prøver å få henne tilbake, og det virker ikke sånn.

De har vært hverandres nærmeste, passer ikke som kjærester, men trenger ikke å nulle ut den andres eksistens av den grunn.

Dette hadde jeg ikke giddet å bruke energi på hvis jeg var over 25.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (5 minutter siden):

Ser ikke problemet, med mindre han prøver å få henne tilbake, og det virker ikke sånn.

De har vært hverandres nærmeste, passer ikke som kjærester, men trenger ikke å nulle ut den andres eksistens av den grunn.

Dette hadde jeg ikke giddet å bruke energi på hvis jeg var over 25.

De har vært hverandres nærmeste ja, nå er det ts og kjæresten som er det. Det er ganske slitsomt når ens partner skal sitte og chatte med eksen om alt og ingenting. 

Anonymkode: 3a3e7...38f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Ingefær85 skrev (16 minutter siden):

Beklager, men ser ikke problemet. Jeg er enig med din samboer som sier det er viktig å bevare vennskapet til eks pga. barna. Mye praktisk man må forholde seg til når barna går på videregående. De skal fortsatt følges opp og foreldre har forsørgerplikt.

På meg virker du sjalu, og du bør nok jobbe med deg selv fremfor at samboeren din skal kutte ned på kontakten med barnas far.

Så man kan ikke tenke på barnas beste i sammen, dersom man kun har dialog om ungene? Man må ha et vennskap der i tillegg?

Sorry, men det virker som om du er av de som klenger deg til fortiden. Null problem å ha et godt foreldreskap i lag, med 0-null elementer av annen type kontakt. 

Anonymkode: d45bf...c6a

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skjønt om ts er i begynnelsen av 20-årene og er usikker på seg selv. 

Men ts er vel godt voksen og burde sett at dette er uproblematisk. Jobb heller med deg selv, ts. Det er der problemet ligger. 

Anonymkode: 8ae9e...0db

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har supergod kontakt med far til mine barn. Spiser til og med middag her periodevis. Men tekster ikke med han daglig. Og kun om ting som angår dem, eller viktige ting som er viktig for ham å vite. Ser på ham som et hvilket som helst familiemedlem, men ikke som en venninne. 

Hadde aldri syns det var greit med forhold som over. Forstår du reagerer. 

Anonymkode: cc36b...865

Dette er jo bare positivt, at alle kan sitte ned sammen (face to face) og spise middag. Den konstante SOME aktiviteten som hele tiden plinger i bakgrunn hadde jeg blitt dritt lei. Forstår deg veldig godt TS, hvis dette er daglig og hun til enhver tid må svare på alt umiddelbart. På et tidspunkt vil det renne over.

Anonymkode: be012...5e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så man kan ikke tenke på barnas beste i sammen, dersom man kun har dialog om ungene? Man må ha et vennskap der i tillegg?

Sorry, men det virker som om du er av de som klenger deg til fortiden. Null problem å ha et godt foreldreskap i lag, med 0-null elementer av annen type kontakt. 

Folk er forskljellige. Noen er genuint venn med eksen, selv om de har sluttet å ligge sammen, og ser fordelen av å ha et avslappet forhold og daglig kontakt. For mange barn er dette en trygghet! Kanskje de selv er skilsmissebarn og har savnet at foreldrene kunne omgås, og derfor synes dette er viktig for dem å få lov til å opprettholde i sitt brutte forhold? Som sagt, vi er forskjellige, og det er ikke feil å være venn med eksen! Det må jo være opp til enhver! Selv om DU ikke synes det er nødvendig, synes kanskje andre det er viktig for dem! Klart at når man da velger å gå inn i nye forhold, så må disse tingene avklares. Jeg kjenner flere par hvor både han og hun har et godt og avslappet forhold til eksene sine, og de lever fint med det - reiser til og med på ferie sammen :) 

Anonymkode: 0c275...6b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har det sånn med exen min. Han har fått seg ny dame, men vi er gode venner og kan fremdeles snakke om alt og ingenting. Det er overhodet ingen kjæreste følelser fra noen av oss sin side. Jeg har blitt glad i kjæresten hans, og hun har heldigvis ikke sett på meg som en trussel. Sier ikke at du skal «godta alt» når det (tydeligvis) går på bekostning av deg selv , da må du ta en seriøs samtale med damen din om hvordan du egentlig føler rundt det. Men poenget mitt er at jeg tror nok at du kan slappe helt av, det er en grunn til at de ikke er kjærester mer, men de kjenner jo hverandre naturligvis veldig godt, og ønsker å opprettholde en god kontakt. Det er ikke alltid lett å vite hvor linjen går for den andre parten , så kommunikasjon er alt. 

Anonymkode: 4ff5c...d6f

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si det aldri går ei uke uten at jeg og barnefar prates rundt hendelser, aktiviteter, noe de trenger,  utfordringer man trenger hjelp/mental støtte på osv. Vi snakker heller lite om annet enn barna, men det kan forekomme, særlig hvis han er spesielt glad eller trist over noe. Men «hverdagsjabbing» driver vi ikke med. Er kanskje det som er mest problematisk hos TS.

Synes det hadde vært kunstig hvis jeg bare fikk snakke med han en gang iblant og kun om barna. Han er en tilstedeværende del av mitt liv siden vi deler foreldreskap. Det å kunne snakke fritt og løst og ha god kommunikasjon er superviktig for at barna skal ha det optimalt i to ulike hjem. De har ikke bedt om dette, det er vårt ansvar å koordinere best mulig. Så jeg hadde ikke akseptert noen begrensinger. Tipper det blir lite dialog når barn forlater redet. Men per idag trenger vi stort sett ukentlig kontakt, noen uker flere dager.

Her er det heldigvis null problem. Kanskje fordi vi ikke har særlig «hverdagskontakt» utenom barn. Også er det virkelig ingen tvil om at jeg aldri vil ha verken forhold eller sex med han igjen, det er et fullstendig tilbakelagt kapittel. Så det har ikke vært verken noe klage eller irritasjon rundt det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei, man må ikke ha et vennskap der i tillegg. Men dersom man får til det er det veldig positivt. 

Dersom hans samboer synes det er greit og det kun er vennskap og ikke noe mer følelserier, kan det fort bli at hun går lei TS dersom han begynner å sutre over dette/setter begrensninger. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av Greifyr
AnonymBruker
Skrevet

TS: 

Jeg er 100% inneforstått med at en skal ha ett fint og vennskapelig forhold, og samarbeide fint og raust om barna.

Jeg skjønner bare ikke hvilket behov en har for å dele så mye som er helt urelevant iforhold til oppdragelse /samarbeid, det tenker jeg er noe som til ett kjæresteforhold og en nærhet som avsluttes når en går inn i noe nytt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS: 

Jeg er 100% inneforstått med at en skal ha ett fint og vennskapelig forhold, og samarbeide fint og raust om barna.

Jeg skjønner bare ikke hvilket behov en har for å dele så mye som er helt urelevant iforhold til oppdragelse /samarbeid, det tenker jeg er noe som til ett kjæresteforhold og en nærhet som avsluttes når en går inn i noe nytt. 

Men de har tydeligvis fortsatt videre som venner. Og venner sender morsomme reels til hverandre. Jeg ser ikke problemet her.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...