Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Permisjonen er over og jeg har begynt på  jobb igjen. Babyen min sover veldig dårlig, så det blir sjelden mer enn 5 timer usammenhengende søvn. Det har gått greit i permisjon, men føler meg helt fjern og fortvilet på jobb. Har problemer med konsentrasjon, svimmelhet, hodepine og humørsvingninger. Hvilke rettigheter og muligheter har jeg? Har ikke råd til mer ulønnet permisjon.

Anonymkode: 0f5e0...a4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pappaen og du kan ta annenhver natt. 

Anonymkode: 44548...942

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ligg på et annet rom mens pappaen tar babyen. Bruk ørepropper. Jeg sov 3 timer usammenhengende i lang, lang tid. Blir helt ødelagt av det. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du og far må bytte på å ha ungen på natten.

Du må også legge deg tidligere.

Jeg la meg med ungene i flere år for å klare hverdagen. 

Anonymkode: c1ed3...0dd

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pappaen og du kan ta annenhver natt. 

Anonymkode: 44548...942

Hvorfor annenhver natt? Kommer an på hvor mye partner bidro i TS sin permisjon.

Dere må se på hva som fungerer for dere. Mannen min tåler lite søvn bedre enn meg, så vi fant en løsning hvor jeg la meg tidlig, tok barnet midt på natta, og sov på tidlig morgen. Da jeg var tilbake i jobb tok mannen enda mer, siden jeg skulle jo på jobb. Vi snakket sammen hele tiden for å sjekke at den andre hadde det greit.

Men nå som du er tilbake i jobb må du få nok søvn til å fungere på jobb. Du må ha sammenhengende søvn, og partner må ta mer på natta.

Anonymkode: 359b6...9b2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må legge deg tidligere. 5 timer sammenhengende søvn er jo overhodet ikke ille så lenge du fyller på med søvn før og/eller etter oppvåkningen. Også må du innstille deg på at sånn er det nå og at du da må ta andre grep som letter hverdagen f.eks. enklere middager, mindre husarbeid og kanskje matlevering fremfor handling på butikk.

Anonymkode: 4cbcb...a17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

5 timer søvn sammenhengende er jo kjempe bra. Har ikke hatt lenger enn det siden jeg fikk barn for 22 åt siden. jeg våkner mange ganger i løpet av natten. Og det et ikke bate å snu seg og sovne igjen. Jeg legger med tidlig. Gjør det fortsatt. For jeg ble så vant til det. Så får jeg hvert fall slappe av i kroppen. 

Anonymkode: aa5b6...8a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg la meg sammen med barna i denne fasen. Altså senest 19. Når søvnen blir så oppstykket, så man man bare prøve å akkumulere de timene man klarer. Og selvsagt må belastningen deles med partner. 

Anonymkode: 7343c...fde

AnonymBruker
Skrevet

Dine rettigheter og muligheter er å legge deg tidligere og/eller la pappan hjelpe til.

Anonymkode: 972c6...70e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg la meg sammen med barna i denne fasen. Altså senest 19. Når søvnen blir så oppstykket, så man man bare prøve å akkumulere de timene man klarer. Og selvsagt må belastningen deles med partner. 

Hvordan fikk du ting gjort da med to i hundre prosent jobb? 

Anonymkode: 400f4...490

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Permisjonen er over og jeg har begynt på  jobb igjen. Babyen min sover veldig dårlig, så det blir sjelden mer enn 5 timer usammenhengende søvn. Det har gått greit i permisjon, men føler meg helt fjern og fortvilet på jobb. Har problemer med konsentrasjon, svimmelhet, hodepine og humørsvingninger. Hvilke rettigheter og muligheter har jeg? Har ikke råd til mer ulønnet permisjon.

Anonymkode: 0f5e0...a4f

Hæ? Jeg har ikke barn og sover sjeldent mer en 6 timer før dagvakt. Jobber turnus og så innimellom blir det ikke mer en 3-4 timer. Skjønner at du ikke får sammenhengende søvn med baby, men sa må du heller prøve å få litt flere timer. Og mannen får ta et par netter, spesielt når du har fri så du kan få sovet it skikkelig innimellom. Men dette er ikke noe arbeidsgiver kan tilrettelegge. Det er mange som sliter med søvn i større grad enn dette, og som møter opp på jobb. Kun fordi det er barn som er årsaken, gir ingen tilretteleggings rettigheter. 

Anonymkode: 9faf3...319

AnonymBruker
Skrevet

Du må gjøre grep så du blir mer uthvilt. Og akseptere at i en periode vil du være mer trøtt enn vanlig. 

Anonymkode: cc366...b8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Gjort hva? Klesvask ble tatt i helgen. Det samme med husarbeid. Kun det aller mest nødvendige som ble gjort. Altså lagd mat og satt på oppvaskmaskin. Alt annet kunne vente til helgen. 

• Liker 1
Gjest Freydis
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det husker jeg og at jeg gjorde. La meg kl 19 et par dager i uken. 
Ellers er det å skifte på å stå opp et godt råd. 

Endret av Freydis
AnonymBruker
Skrevet

rettigheter? Er far i permisjon er vel dine rettigheter at du får sove om natta slik han evt gjorde? Eller tenker du rettigheter som i rett på fri fra jobb kanskje? Dekning fra NAV ?? 🤦‍♀️

Anonymkode: 84d6e...3ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig at baby ammer på natt når mor drar tilbake på jobb. Mitt barn sov ikke gjennom natten (ingen oppvåkninger) før hen var 1,5 år. Du må legge deg tidligere og evt samsove. 

Anonymkode: b9239...0e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva gjør du etter 19 på kvelden? 

Trening og TV fikk utgå i hverdagen denne perioden. Søndagen ble brukt til å rigge for en effektiv uke (legge frem klær, lage opp mat). Lærte oss en del lean teknikker, som vi kastet bort mye tid på før. For eksempel vaskes 60 vask, tromles, og henges/legges rett tilbake. Kun en handletur i uka. Med mer. Fikk nesten mer fritid enn før, da vi ble så vant til rutiner og struktur. 

Anonymkode: 4a881...767

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en helt grusom periode! Det ene barnet mitt har hatt lakenskrekk siden fødselen av, og det merket jeg godt ds jeg begynte på jobb igjen. Fikk som regel 2-4 timer usammenhengende søvn hver natt. Far tok også mye. Men uansett hvor jeg lå i huset så våknet jeg av barnet. Det er i sånne perioder en forstår hvorfor søvn blir brukt som torturmetode. 
for meg gikk det ikke sp bra. Enda med sykemelding i noen mnd. Satt hulkende på venterommet til legen fordi jeg ikke klarte mer. Begynte på få fysiske symptomer på søvnmangel og fungerte ikke i hverdagen i det hele tatt. Og da la jeg meg klokka 19 med barnet. Og gjorde mange tiltak for å få en bedre hverdag. Tror det er vanskelig å forestille seg hvordan det er å stå oppi langvarig søvnmangel før en faktisk gjør det selv. 
Det barnet er nå 5 år, og er fortsatt oppe 2-3 ganger i løpet av natta, og trenger mye støtte for å sovne igjen. Ingenting galt med henne. 

du har nok ikke noen rettigheter. Du bør nok prøve å legge deg tidligere, sove hver gang du får mulighet. Dele på nettene med faren. Og håpe det er en kort periode. Hvis det blir sp gale at du ikke klarer p utføre arbeidsoppgavene dine må du gå i dialog med arbeidsgiver. Sykemelding er siste utvei. Søvnmangelen blir ikke bedre sv det

Anonymkode: a1ce5...401

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva gjør du etter 19 på kvelden? 

Trening og TV fikk utgå i hverdagen denne perioden. Søndagen ble brukt til å rigge for en effektiv uke (legge frem klær, lage opp mat). Lærte oss en del lean teknikker, som vi kastet bort mye tid på før. For eksempel vaskes 60 vask, tromles, og henges/legges rett tilbake. Kun en handletur i uka. Med mer. Fikk nesten mer fritid enn før, da vi ble så vant til rutiner og struktur. 

Anonymkode: 4a881...767

Jeg kommer hjem 16 tida, underholder unger, lager middag, lager kveldsmat, får unger til å være med å rydde leker, legger unger. setter på en klesvask, rydder litt, gjør klart klær til morgendagen, handler kanskje, studerer (siden jeg også tar videreutdanning), snakker med mannen min, får egentid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

5 timer søvn sammenhengende er jo kjempe bra. Har ikke hatt lenger enn det siden jeg fikk barn for 22 åt siden. jeg våkner mange ganger i løpet av natten. Og det et ikke bate å snu seg og sovne igjen. Jeg legger med tidlig. Gjør det fortsatt. For jeg ble så vant til det. Så får jeg hvert fall slappe av i kroppen. 

Anonymkode: aa5b6...8a4

Det er veldig individuelt så ikke generaliser. Søvn er ekstremt viktig for god psykisk helse og et økende problem blant unge mennesker.

Anonymkode: a8071...132

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...