Gå til innhold

Ensomme og venneløse, har dere lyst til å bli skikkelig gamle?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen vits liksom, å bli 70 og 80?

Anonymkode: 466de...cae

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Forhåpentligvis. For da kanskje får tid til å skaffe oss venner til da. Er stort sett en årsak for at noen er ensomme og venneløse. For min del har jeg vært 13 år i et toxic forhold med en narsissist, som passet på at våre eneste venner var hans venner. 

Anonymkode: 57a9a...734

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forhåpentligvis. For da kanskje får tid til å skaffe oss venner til da. Er stort sett en årsak for at noen er ensomme og venneløse. For min del har jeg vært 13 år i et toxic forhold med en narsissist, som passet på at våre eneste venner var hans venner. 

Anonymkode: 57a9a...734

Jeg er nesten 40, veldig vanskelig å få venner etter det. Angrer på sjansene jeg ikke grep 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om man er ensom og venneløs i 30-40 års alderen, vil ikke det si at man kommer til å fortsette å være det i 40-50 år til. 

Anonymkode: d9f6f...910

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er hverken ensom eller venneløs, men det har vært perioder i livet mitt der jeg har følt det slik. Har kommet fram til at det handlet mest om meg og omstendighetene rundt. Så har jeg vært så heldig å få lov og oppleve å få nye venner. Det er jeg utrolig takknemlig for. Noen mennesker er det meningen vi skal ha hele livet vårt, mens andre er i livet vårt i en periode. Vi låner hverandres hjerter sa et menneske til meg en gang. Det var veldig klokt, selv om jeg på daværende tidspunkt ikke var enig, og er fortsatt ikke det. Det kommer an på relasjonen. I forhold til vennskap er jeg enig.

Venner er som stjerner. Selv om du ikke kan se dem så vet du at dem er der.

Dette er det vennskap symboliserer for meg.

Hilsen ei som tidligere har følt seg forlatt og venneløs.

Anonymkode: 70cbd...407

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge jeg er frisk, så har ikke alder så mye å si. 

Anonymkode: 07300...ed8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med tanke på at man først kommer ut av hamsterhjulet rundt 70+. Så hadde det vært litt kjedelig å ikke oppleve et eneste år i voksen alder med litt fritid.

Anonymkode: f74c0...d1b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er "skikkelig gammelt"?  Som nesten 70 åring blir jeg litt overgitt og fornærmet over å bli kaldt gammel!  Trolig er det en ung person som skriver alle disse ørten innleggene om gamle, eldre og  frykt for å bli 40+, for da er livet over. Kan kjenne meg litt igjen, da jeg var 15-16 syntes jeg at alle over 30 var gamle, besteforeldrene mine var i 70 åra og det var jo eldgammelt!  Men det forandrer seg etter som en sjøl vokser og blir eldre, en finner ut at folk er forskjellige, jeg kjenner trege og late 20 åringer og spreke folk helt opp til 90+ som reiser og lever livet. 

Anonymkode: ffb6c...9b9

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo ikke gøy levealder i Norge.

Skikkelig gammel er over nitti, kanksje nærmere hundre.

Noen får ikke pensjon før etter fylte 70 😅

Anonymkode: 09cb2...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er masse aktiviteter for eldre, og sykehjem/omsorgsbolig er veldig sosialt. Det er få som har samme nettverk hele livet. Relasjoner endrer seg. Så ja. At man er ensom nå betyr ikke at man er det som eldre. 

Anonymkode: b64f6...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er venner eneste målestokk på lykke🥴da er jeg ferdig hehe. Så helse, ulike opplevelser osv betyr nada? hm.

Anonymkode: ad7fb...c21

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er gift, har barn og barnebarn: jeg har fortsatt ikke spesielt behov for å bli gammel.

Om jeg dauer i morra er det litt problemer for kollegaen min som er i permisjon, men det er jo ikke MITT problem. 

Jeg er over «Best før dato»- hver dag videre er egentlig unødvendig.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ikke mange venner, selv om jeg periodevis er ganske sosial. Nærmer meg seksti og gleder meg til pensjonsalderen. Da skal jeg tilbringe dagene som helgene - lang stund med kopp kaffe, nyheter og andre ting på nett, papiraviser, bøker - høre på klassisk musikk, lage en god middag... .Litt skriving på nett, slik som her, kan være sosialt nok for meg i mange dager.

Det jeg nok kommmer til å savne er hyggelige kolleger - både de på samme alder, og de mer oppegående og positive som er yngre. Ønsker man å være litt halvsosial er jo det mange muligheter i en storby, som jeg bor i - en tur på biblioteket, ta en kaffe etc. Og så har man vel kanksje litt familie som man kan ta kontakt med når man får bedre tid.

Dog håper jeg å ikke bli gammal og sjuk samtidig. Da vil jeg heller bare forsvinne.

Anonymkode: 22c18...023

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (5 minutter siden):

Jeg er gift, har barn og barnebarn: jeg har fortsatt ikke spesielt behov for å bli gammel.

Om jeg dauer i morra er det litt problemer for kollegaen min som er i permisjon, men det er jo ikke MITT problem. 

Jeg er over «Best før dato»- hver dag videre er egentlig unødvendig.

Men, trives du med å bli gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er nesten 40, veldig vanskelig å få venner etter det. Angrer på sjansene jeg ikke grep 

Det er ikke umulig. Jeg var uten venner hele 20-årene. Nå har jeg fire. (40-årene. Møtt to av de etter jeg ble førti

Anonymkode: 0b63b...bb1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for innlegg som kan oppfattes som selvmordstanker. Husk at selv om man kanskje ikke beskriver tanker som gjelder akkurat nå, kan dette virke triggende på andre som også sliter. 

Vi anbefaler dere som ønsker å diskutere dette å ta kontakt med Mental helse på 116 123 eller benytte nettsiden deres Sidetmedord.no, eller kontakte Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. Er du under 18 år kan du også kontakte Kors På Halsen.

Med omtanke og hilsen Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 6.10):

Så lenge jeg er frisk, så har ikke alder så mye å si. 

Anonymkode: 07300...ed8

Men hva med oss som er født syk?

Anonymkode: a858d...554

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 5.45):

Da spør jeg tilbake, hva er vitsen med å bli gammel uansett om du har 200 nære venner eller 1 nær venn? Du sitter vel i en stol og driter på deg uansett (satt på spissen). 

Anonymkode: 8f451...65c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 12.05):

Er venner eneste målestokk på lykke🥴da er jeg ferdig hehe. Så helse, ulike opplevelser osv betyr nada? hm.

Anonymkode: ad7fb...c21

Veldig enig, venner er ikke alt.. 

Anonymkode: 8f451...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...