AnonymBruker Skrevet 23. februar #1 Del Skrevet 23. februar Kan en hund reise alene på flyet? Hvordan gjøres dette da? Valpen er for stor i kabinen. Hvor henter vi den da? Den merker ikke om vi er med på flyet. Anonymkode: 59bbf...78c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert999 Skrevet 24. februar #2 Del Skrevet 24. februar Alle hunder må sendes i bur/veske. Noen flyselskaper krever at du setter buret på gulvet foran beina, evt at du reserverer et eget flysete. Om hunden er stor så får du ikke bruke dem. SAS tar også imot store dyr som settes i lasterommet, men du bør kontakte dem for å få råd og høre om tilgjenglighet (de har bare plass til et visst antall dyr per flight). Jeg har ikke reist med dyr på fly selv, men min søster har tatt med seg dyr mange ganger. Husk at det er krav om vaksiner og sertifikater om du skal til utlandet, samt at det også kan være krav om karantene når du skal hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 24. februar #3 Del Skrevet 24. februar Hunden plasseres i lasterommet. Du må ha godkjent flybur til den. Leveres på spesialbagasje. Der vil de vanligvis registrere buret og la deg få lufte hunden inntil buret må lastes. Har aldri hatt dårlige opplevelser med bakkemannskap og hund. Ved lossing på mindre flyplasser vil de ofte ta ut hundene så fort som mulig. Hos Norwegian kan du bestille hund sammen med billetten på nettsiden. Hos SAS må du kjøpe billett til deg selv først og deretter kontakte dem for å høre om plass til hund. SAS har også kuttet ned på antall hunder så Norwegian er greiest om det er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #4 Del Skrevet 24. februar Merk at dette kan være en stor påkjenning for hunden. Alene i et bur på et fremmed sted med mye støy over lengre tid, det er skikkelig stressende for en hund som ikke vet hva som foregår. Jeg har en bekjent som sier at hunden aldri ble den samme igjen, hun hentet den skjelvende og traumatisert på flyplassen. En kollega bestilte også en hund på denne måten, av rasen whippet. Hunden ble så stresset at den klarte å stikke av på flyplassen de landet på. De lette i ukesvis, men den ble aldri funnet. Jeg ville aldri i livet ha utsatt hunden min for dette. Hadde heller kjørt og hentet den. Anonymkode: 23732...7b4 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 24. februar #5 Del Skrevet 24. februar Jeg ville ALDRI sendt en hund, langt mindre en valp, alene med fly! Og jeg ville ikke sendt en valp i flyets lasterom, uavhengig av om jeg var på flyet eller ikke. Som andre skriver, skal hunder sendes som "last" kan det være en enorm påkjenning, og det er noe som kun bør gjøres med trygge hunder hvor man har fått trent en del på reise og burbruk på forhånd. For en valp som nettopp er tatt fra familien sin må dette være en helt horribel opplevelse. Jeg ville heller kjørt i noen dager enn å gjøre dette mot valpen. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #6 Del Skrevet 24. februar Min valp kom med fly (han er whippet). Oppdretter trodde hun kunne ha ham i kabinen med seg, men de mente han var for stor så han endte i lasterommet, oppdretter var kjempestresset. Men når hunden kom ut var han glad og virket ikke påvirket. De lasterommene er visst bemannet så det er folk der, hunden er ikke alene sånn sett. Min har ingen problemer med bur eller bilkjøring i ettertid. Anonymkode: 9961c...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NinaLisa Skrevet 24. februar #7 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min valp kom med fly (han er whippet). Oppdretter trodde hun kunne ha ham i kabinen med seg, men de mente han var for stor så han endte i lasterommet, oppdretter var kjempestresset. Men når hunden kom ut var han glad og virket ikke påvirket. De lasterommene er visst bemannet så det er folk der, hunden er ikke alene sånn sett. Min har ingen problemer med bur eller bilkjøring i ettertid. Anonymkode: 9961c...873 Jeg har aldri hørt om lasterom på fly som er bemannet under flyturen. Men bra at hunden tok det fint og ikke fikk varige mén etter reisen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #8 Del Skrevet 24. februar Lasterom er ikke bemannet. Små hunder som passer i oppgitt mål på bag (typ jack russell/yorkshire terrier) og det totalt ikke overstiger 8kg (mener jeg….) går i kabin - men du må bestille ekstra på billett. Dersom jeg ikke fikk hunden/valpen inn i kabinen så hadde jeg heller kjørt for å hente den👍🏼 Sjekk på flyselskapets nettsider hvilke regler som gjelder for dyr😄 Anonymkode: 1091b...882 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #9 Del Skrevet 24. februar NinaLisa skrev (1 time siden): Jeg har aldri hørt om lasterom på fly som er bemannet under flyturen. Men bra at hunden tok det fint og ikke fikk varige mén etter reisen. AnonymBruker skrev (1 time siden): Lasterom er ikke bemannet. Små hunder som passer i oppgitt mål på bag (typ jack russell/yorkshire terrier) og det totalt ikke overstiger 8kg (mener jeg….) går i kabin - men du må bestille ekstra på billett. Dersom jeg ikke fikk hunden/valpen inn i kabinen så hadde jeg heller kjørt for å hente den👍🏼 Sjekk på flyselskapets nettsider hvilke regler som gjelder for dyr😄 Anonymkode: 1091b...882 Det var iallfall dette min oppdretter sa at de hadde beroliget henne med når hun plutselig måtte sende valpen i lasterommet og ikke var forberedt på det. Mulig de sa det bare for å berolige henne? Ikke vet jeg 🤔 Anonymkode: 9961c...873 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #10 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kan en hund reise alene på flyet? Hvordan gjøres dette da? Valpen er for stor i kabinen. Hvor henter vi den da? Den merker ikke om vi er med på flyet. Anonymkode: 59bbf...78c Ja kan reise alene, leveres da som cargo. Sjekk cargoretningslinjene til flyselskapet. Anonymkode: 8a83b...afe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #11 Del Skrevet 24. februar Har gjort det før et par ganger før men gjør det aldri igjen. Ble for stor mental belastning for hunden. Anonymkode: 39505...225 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #12 Del Skrevet 24. februar Vi flyr flere ganger i året til Spania med hundene våre. Da flyr vi to strekninger hver vei. Reist mye til forskjellige land i mange år, med til sammen 6 forskjellige hunder. Aldri vært noe problem. Om man ser seg rundt på flyplasser er det utrolig mange hunder som flyr. Både i cargo og i kabin. De to hundene vi har nå er begge alt for store for kabinen. Men små nok til å fly i samme romslige kasse. Fungerer veldig fint. Det er utrolig mye skremselspropaganda når det gjelder å fly med hund. Og klart, enkelte hunder vil ikke takle det. Men de fleste hunder som er normalt skrudd sammen i hodet, og trygg i bur, takler nok fint en flyreise. Anonymkode: ba0e0...39a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #13 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er utrolig mye skremselspropaganda når det gjelder å fly med hund. Og klart, enkelte hunder vil ikke takle det. Men de fleste hunder som er normalt skrudd sammen i hodet, og trygg i bur, takler nok fint en flyreise. Anonymkode: ba0e0...39a Men det er noe helt annet å sende en valp i cargo til nye eiere. Man kan ikke forvente at de er trygge i bur alene, de har jo nettopp blitt tatt fra flokken sin. Jeg ville aldri utsatt en valp for noe slikt, selv om man hører historier om at det kan gå bra. For hva om det ikke går bra? God start på hundeholdet da ja... Anonymkode: 8360c...720 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #14 Del Skrevet 25. februar Det er en ekstra stor hunderase Anonymkode: 59bbf...78c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #15 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 22.11): Kan en hund reise alene på flyet? Hvordan gjøres dette da? Valpen er for stor i kabinen. Hvor henter vi den da? Den merker ikke om vi er med på flyet. Anonymkode: 59bbf...78c Trådstarter, kjør å hent hunden hvis du virkelig vil ha den og bryr deg om den. Eller ta tog. Jeg jobbet på en flyplass i nesten 15 år, og jeg har sett hvor mye en flytur har påvirket de stakkars hundene som må ned i lasterom. Helt jævlig. Jeg ville aldri gjort det mot mitt dyr. Det er så egoistisk at det ikke går an. Anonymkode: 799da...c32 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå