AnonymBruker Skrevet 23. februar #1 Del Skrevet 23. februar Hva valgte dere? Jeg har tidligere hatt linskjorte og syntes det var litt prakk, blir fort rynkete, klønete å vaske og opplevde at den gulnet lett. Vurderer bomullsskjorte fordi jeg tenker den er lettere å vedlikeholde, men mulig jeg tar helt feil? Holder den seg hvit og fin? Strykes må den jo uansett men innbiller meg at den ikke rynker så lett? Synes også det er litt mykere stoff? Hva valgte du? Anonymkode: d1c82...8b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #2 Del Skrevet 23. februar Jeg valgte bomull fordi den var billigere enn lin. Anonymkode: ef65d...876 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #3 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg valgte bomull fordi den var billigere enn lin. Anonymkode: ef65d...876 Ja, det er jo også en bonus oppfølgingsspørsmål: er det mange «regler» mht. bunadsskjorte? Må det være broderier tilpasset f. eks nordlandsbunad eller kan den være «universal»?😅 ts Anonymkode: d1c82...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #4 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva valgte dere? Jeg har tidligere hatt linskjorte og syntes det var litt prakk, blir fort rynkete, klønete å vaske og opplevde at den gulnet lett. Vurderer bomullsskjorte fordi jeg tenker den er lettere å vedlikeholde, men mulig jeg tar helt feil? Holder den seg hvit og fin? Strykes må den jo uansett men innbiller meg at den ikke rynker så lett? Synes også det er litt mykere stoff? Hva valgte du? Anonymkode: d1c82...8b5 Kva bunad har du? Anonymkode: 8977a...a77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruthven Skrevet 23. februar #5 Del Skrevet 23. februar Lin. Lenger holdbarhet og ser penere ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #6 Del Skrevet 23. februar Har bomull, fordi det er vanligst til fanabunad som er det jeg har. Enkel å stryke og vedlikeholde hjelper også på ☺️ Anonymkode: eed26...66e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #7 Del Skrevet 24. februar Generelt sett synes jeg lin er mye penere. For meg fremstår også gode linskjorter som mykere og med bedre fall enn bomullsskjorte. Anonymkode: 9c2b3...0de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #8 Del Skrevet 24. februar For meg er det bare linskjorte som gjelder til bunad. Anonymkode: 0348e...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #9 Del Skrevet 24. februar Lin, det andre er bare ræl.. Anonymkode: 55eb2...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #10 Del Skrevet 24. februar Lin, fordi jeg synes det er mye penere. Anonymkode: 1869d...770 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #11 Del Skrevet 24. februar Jeg har skjorte i silke til min bunad. Anonymkode: 5f08c...23b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofiei Skrevet 24. februar #12 Del Skrevet 24. februar Jeg har solgt linskjorta mi og har en i bomull. Hata den linskjorta. Den var så fin når den var nystrøket. Men den gikk jo fra fin til å se helt jævlig ut på null tid under bruk. Den andre er suveren. Enkel å stryke, og den holder seg fin. Stryker den ikke hver gang, den ser like fin ut når jeg tar den ut av tøyposen. Jeg har nordlandsbunad, og skjorta har selvfølgelig de originale broderiene og er sydd som linskjorte e. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 24. februar #13 Del Skrevet 24. februar Lin, ingen tvil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #14 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ja, det er jo også en bonus oppfølgingsspørsmål: er det mange «regler» mht. bunadsskjorte? Må det være broderier tilpasset f. eks nordlandsbunad eller kan den være «universal»?😅 ts Anonymkode: d1c82...8b5 Ja, det er regler om bunadsskjorter. Noen bunader har "universal-skjorte", mens andre har en bestemt skjorte, kanskje brodert, (eller noen få å velge mellom) som tilhører akkurat den bunaden. For noen bunader er det kun linskjorter som tilhører bunaden, for noen er det kun bomull, og for noen er det begge deler. Det er ikke slik at lin er mer fornemt enn bomull. Snarere tvert om. Lin har blitt dyrket i Norge i tusener av år, mens bomull i riktig gamle dager faktisk ble ansett som mer eksklusivt, siden det ble importert fra fjerne land. Anonymkode: ef65d...876 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AuroraB Skrevet 24. februar #15 Del Skrevet 24. februar Jeg har lin. Tror ikke det er annet enn lin til min bunad, men jeg vet at noen av de som danser i leikarring har med bomullsskjorte når de skal reise. Lin krøller lettere, men om man stryker den minst 4-5 dager før den skal brukes og lar den henge så den blir skikkelig gjennom tørr og stryken får satt seg, så krøller den ikke like lett. Jeg synes lin er penere og mest behagelig å ha på. Særlig om det er varmt vær. Lin holder mye bedre på fuktighet og føles ikke så klam om man sitter med ryggen i solsteika og svetter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #16 Del Skrevet 25. februar Lin er mye finere til bunad, synes jeg. Anonymkode: 16236...ab8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå