Gå til innhold

Hund som bjeffer ved kos..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en frisk hannhund som gjør noe rart som han har begynt med i det siste.. 

Om vi feks er på tur, og noen stopper og vil klappe han, så kan han stå å ta imot kosen, men bjeffer samtidig. Det er ikke aggressivt, men mer "rolig". Vanskelig å forklare. Er litt rådvill på hva jeg skal gjøre. Nå stopper jeg alle fra å klappe han, men plutselig kommer det noen vi kjenner som før har klappet han uten problemer.. 

Anonymkode: 01604...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er umulig å si noe om hva som foregår uten å vite noe om resten av kroppsspråket hans.

Jeg kan si at ikke alle hunder vet hvordan de skal gå vekk/fjerne seg fra situasjoner de synes er ubehagelige. Sånn er det med mennesker også. Det vil si at selv om han "tar imot" kosen, betyr ikke automatisk at han er komfortabel med det. Min eldste hund går vekk om han er i en sosial situasjon han ikke liker (for eksempel om noen forsøker å klappe ham og han ikke ønsker å bli klappet akkurat da). Min yngste hund klarer derimot ikke dette. Hun blir stående fast (fryser til) i situasjoner hun ikke liker, og de fleste klarer ikke å lese kroppsspråket hennes og se at hun ikke ønsker kos fra de (lavt hode, ører til side, hvite i øyet vises aka whale eye, stivt ansikt, slikker seg rundt munnen med små tungebevegelser osv). Om en fremmed klapper henne, blir hun stående stille og viser alle disse signalene. Om de blir ignorert og klappingen fortsetter, må hun til slutt knurre.

Kos er kun kos når det kommer fra folk hun kjenner og stoler på. Kos fra fremmede er invaderende. Jeg må altså være flink til å si ifra slik at hun ikke blir sittende fast i en situasjon hun ikke ønsker å være i. Må også nevne at hun gjerne hilser på fremmede om hun får mulighet og er generelt ikke redd eller skeptisk til å møte og lukte på fremmede. Men det er en stor forskjell på å hilse og å bli klappet på. Mange tror hunder som gjerne vil hilse, også ønsker kos. Det stemmer ikke. Jeg veksler gjerne vennlige ord med fremmede jeg møter på butikken, men hadde de stilt seg helt inntil meg og tatt på meg, hadde det vært noe annet. 

Jeg synes det er veldig flott at du nå har stoppet alle nye fra å klappe han siden du ikke vet helt hvorfor han bjeffer. Er han ung? Mange hunder, spesielt mer reserverte raser, kan være sosiale med folk som valper og tolererer langt mer, men utvikler en naturlig skepsis til fremmede og fjernt bekjente når de blir kjønnsmodne.

Med folk som har klappet han før, så kan du si "beklager, han ønsker ikke kos akkurat nå". Om de spør hvorfor, så kan du forklare kjapt og enkelt at han har endret litt atferd til det å bli klappet når dere er ute, og at du ikke lar noen klappe han mens du undersøker hva som ligger bak.

Videre kan det være greit å få noen som har utdanning innen hundeatferd og psykologi å vurdere hunden nå, slik at du er godt informert om hva din hund egentlig føler når fremmede koser med den. Kanskje er den bare glad og fornøyd, men om den ikke liker det, så kan ting gå i feil retning om den hele tiden får dårlige opplevelser med fremmede.

Jeg legger ved en link til en liste over atferdskonsulenter i norge med godkjent utdanning på hund. Se om du finner noen i ditt område, eller eventuelt gå for videokonsultasjon.

https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund

Anonymkode: df844...6da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...