Gå til innhold

Syns dere dette er mye mat på en dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg spiser mye mer per måltid, men spiser ca 2-3 måltider per dag. Frokost er det måltidet jeg alltid spiser uansett hva, blir aldri en bra dag uten frokost. Oftere orker jeg faktisk ikke å spise, tar mye tid å lage og spise mat synes jeg. Er normalvektig/slank. Mulig vi spiser like mye totalt sett, men jeg spiser helt annen type mat. Typ brødskiver, havregrøt, tradisjonell husmannskost, og om jeg spiser mellommåltid er det alltid sjokolade 😂

Anonymkode: 4f327...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grüner skrev (Akkurat nå):

Ts spiser mye protein: en hel boks makrell + 2 skiver mager ost til lunsj, kyllingbryst og egg til middag. Det er da mer enn nok protein! 

Kommer an på hvor mange gram det kyllingbrystet er da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørtes ut som du hadde hatt godt av å følge Marit Kolby og lære hva som gjør deg mett. Det du spiser er mye ultra prosessert med MYE skjult sukker. Rett i koppen er jo sånn 97% sukker og 3% kakao. Mange enkle grep å gjøre her. Spis heller havregrøt med h melk og smør til frokost, ingen mellommåltid, gjerne noen egg eller annen proteinkilde. Det du spiser er designet for å få deg til å spise mer…

Anonymkode: a8234...928

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (1 minutt siden):

Ikke usunt heller for en person med normal vekt. Men er målet å spise enda sunnere og gå ned i vekt, burde hun kanskje spise nudler litt sjeldnere og bytte ut h-melk med lettmelk el skummet melk, corn flakes kan byttes ut med havregryn/4-korn e.l, halvere daddelmengden. Ellers er det både mye magre proteiner fra fisk, kylling, egg, ost, riskaker med lite karbohydrater, ulike typer frukt og grønt og ikke godteri, is, kaker, boller, snacks, brus.

Jeg spiser egentlig sånn 1/3 nudler 1/3 brun ris eller quinoa 1/3 poteter som " staple" i uken..  spiser så p si sldri svinekjøtt. Noen ganger storfe, aldri kjøttdeiger. En del kylling og tofu. 

Enig i at jeg bør spise mindre dadler... men de er så yum. 

Anonymkode: 1d34e...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sunt kosthold og kosthold man kan gå ned i vekt på er ikke det samme. Jeg gikk ned 25 kg ved å spise mat fra burger king, vann og cola når jeg mått få litt fart på blodsukkeret. Det var overhodet ikke sunt! Nudler fra first price, riskaker og frokostblanding laget av sukker og mais er ikke sunt. Det er lite "byggeklosser" i det.

Anonymkode: 15cdb...9ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

og jeg spiste to skiver brød med ost og nøttesmør til frokost, med appelsinjuice til. Og så en rimelig diger kanelbolle til lunsj. Og så pasta med tomat og mozzarella til middag. Og en croissant til kvelds, nå nettopp.

Jeg har bevegd meg mye. Det er en faktor. Det er ikke mye mat, det jeg har spist. Vanligvis spiser jeg vesentlig mer, i rent volum. Det du har spist er heller ikke mye mat.

Men hvor mye MAT vi spiser er egentlig helt irrelevant. Jeg kan med letthet tenke opp en plan for måltider som lar meg spise meg sørke mett 4 måltider per dag på under 1600 kcal. Og en som lar meg spise to ålreite måltider på over 1800. Med vesentlig mye mer mat (men mindre kalorier) enn jeg spiste i dag.

For hvor mange kalorier vi konsumerer vs hvor mange vi forbrenner? Det har betydning.

Jeg tenker ditt fokus bør være på de her to enkle punktene: få i deg riktig mengde proteiner for din vekt. Og få i deg 800 gram ren frukt og/eller grønt per dag (sånn i snitt, noen dager er det mer, andre mindre), det er normalt).

Og få deg selv ut i den type og mengde aktivitet du mestrer. Har du en aktivitet du liker? Kan være hva som helst: svømming? Aking? Fotball? Gåtur? Ballett? Du trenger ikke være god på din aktivitet. Poenget er å ha det moro og være i aktivitet, samtidig. For livet, ts, er kort. Ja, det er absolutt et poeng å oppnå sunn vekt. Men det er også absolutt et poeng å nyte livet mens du altså oppnår og opprettholder sunn vekt.

Anonymkode: 54c81...a52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Neeh kanskje ikke mye, men det er jo nesten bare tomme kalorier? 

Anonymkode: 1168a...28a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men mye dritt da. Sukker og ultraprossesert. 

Anonymkode: 602f5...e2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke hva du er ute etter, prøver du å gå ned i vekt? 

Jeg synes det er lite mat (jeg spiser langt mer, og jeg er slank), men du må spise mer variert. Noe her er jo relativt næringsfattig, eller? Nudler, riskaker, og selv om salat er utelukkende bra for deg, så bør du tilføye flere grønnsaker. Salat gir ikke altfor mye verken næring eller energi. Det er mye vann i særlig de med lyse blader. Annet du spiser, er jo veldig bra, som fisk, kylling og egg. 
Hvorfor drikker du helmelk? Den kan du til fordel bytte ut til lettmelk eller skummet. Jeg vet ikke hva spesial K er, men jeg ville sammenlignet innholdet i den med andre frokostblandinger. Kanskje er det noe annet som gir bedre næring (og mindre kcal, om du er ute etter vektnedgang). 

Men om du skal ned i vekt, og tenker du spiser mye fordi vekta ikke går ned slik du ønsker, kan det hende du beveger deg for lite. Ved å bevege deg, vil du ikke bare forhindre at du mister muskelmasse, men du tvinger også kroppen til å bruke av reservene for energi (fett). 

Anonymkode: f57a7...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg høres det for mye ut. Er ganske mye kalorier i mange av de tingene selv om de er små

Anonymkode: 91b14...593

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Neeh kanskje ikke mye, men det er jo nesten bare tomme kalorier? 

Anonymkode: 1168a...28a

Er surdeigsbrød av emmer også tomme kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du er ute etter, prøver du å gå ned i vekt? 

Jeg synes det er lite mat (jeg spiser langt mer, og jeg er slank), men du må spise mer variert. Noe her er jo relativt næringsfattig, eller? Nudler, riskaker, og selv om salat er utelukkende bra for deg, så bør du tilføye flere grønnsaker. Salat gir ikke altfor mye verken næring eller energi. Det er mye vann i særlig de med lyse blader. Annet du spiser, er jo veldig bra, som fisk, kylling og egg. 
Hvorfor drikker du helmelk? Den kan du til fordel bytte ut til lettmelk eller skummet. Jeg vet ikke hva spesial K er, men jeg ville sammenlignet innholdet i den med andre frokostblandinger. Kanskje er det noe annet som gir bedre næring (og mindre kcal, om du er ute etter vektnedgang). 

Men om du skal ned i vekt, og tenker du spiser mye fordi vekta ikke går ned slik du ønsker, kan det hende du beveger deg for lite. Ved å bevege deg, vil du ikke bare forhindre at du mister muskelmasse, men du tvinger også kroppen til å bruke av reservene for energi (fett). 

Anonymkode: f57a7...da3

Jeg vil bare vite om folk syntes det hørtes mye ut, fordi nesten alle jeg kjenner spiser mer usunt og mer mat enn jeg. Og jeg syns jeg spiser og blir mett av lite. 

Likevel har jeg mer problemer enn de som spiser mye mer usunt og mer enn jeg. 

Jeg har selv inntrykk at sammenlignet med de fleste andre jeg kjenner både slanke og tykke spiser jeg lite og sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil bare vite om folk syntes det hørtes mye ut, fordi nesten alle jeg kjenner spiser mer usunt og mer mat enn jeg. Og jeg syns jeg spiser og blir mett av lite. 

Likevel har jeg mer problemer enn de som spiser mye mer usunt og mer enn jeg. 

Jeg har selv inntrykk at sammenlignet med de fleste andre jeg kjenner både slanke og tykke spiser jeg lite og sunt. 

Du spiser nesten ikke proteiner til frokost og kvelds.

Du spiser veldig lite grønnsaker.

Hvor mye makrell i tomat? 

Fp nudler er en ganske stor porsjon med nudler, du kan finne mindre pakker med bedre smak på asiatiske butikker.

Jeg synes ikke at du spiser lite eller spesielt sunt, jeg hadde blitt overvektig med det konsumet hvis jeg trente 7+ timer med kondisjon per uke.

Anonymkode: 7cdfe...c05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du heller spiser ganske lite. 

At en del av maten (riskaker, nudler osv.) ikke er spesielt sunne, har ikke noe å si for vekta. Det er nok mer kalorier i grovt brød/knekkebrød og havregryn, som folk foreslår, selv om det er sunnere. 

Vekt handler om hvor mye man spiser vs. hvor mye man forbrenner. Sunt eller usunt har ikke noe å si for vekta i seg selv. Spiser man mer enn man forbrenner, går man opp i vekt selv om maten er supersunn. Og motsatt holder man vekta om man ikke spiser mer enn man forbrenner, selv om maten er usunn.

TS kunne sikkert spist sunnere for helsas skyld (selv om hun ikke spiser spesielt usunt), men det vil ikke ha noe å si for vekta, med mindre den totale mengden kalorier hadde blitt mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, litt mye kanskje?

Kan kutte kveldsmat. Spiser aldri kveldsmat selv. Kan også forsåvidt kutte ned på mengde og spise mer grønt. Men dette må du vurdere selv, hva du er komfortabel med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du spiser nesten ikke proteiner til frokost og kvelds.

Du spiser veldig lite grønnsaker.

Hvor mye makrell i tomat? 

Fp nudler er en ganske stor porsjon med nudler, du kan finne mindre pakker med bedre smak på asiatiske butikker.

Jeg synes ikke at du spiser lite eller spesielt sunt, jeg hadde blitt overvektig med det konsumet hvis jeg ikke trente 7+ timer med kondisjon per uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg reagerer både på frokostblanding, riskaker og nudler. Tomme kalorier. 

Bytt ut frokostblandingen med havregryn. Riskakene med grovt knekkebrød og nudlene med potet feks.. 

Anonymkode: b94a3...9a8

Enig her, vomfyll med mange kalorier, alternativene dine er mye bedre. 

Og jeg ville kutta ut lettost, fordi det smaker jæklig hehe

Anonymkode: e8e96...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig her, vomfyll med mange kalorier, alternativene dine er mye bedre. 

Og jeg ville kutta ut lettost, fordi det smaker jæklig hehe

Anonymkode: e8e96...8dd

Vel, kommer aldri til å bytte frokostblanding med havregryn, da jeg liker ikke tørr havregryn. Kan bytte ut med gresk yoghurt med 2 % fett med litt mysli. Liker havregrøt, men det orker jeg ikke å lage på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg la inn alt og spurte chatGPT og det er ca 1800 kcal i det du skriver i første post, MEN det kommer jo an på størrelsen på porsjonene dine, det har alt å si. Men mye tomme kalorier og raske karbohydrater da.

Anonymkode: 81618...cee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...