Gå til innhold

ØNH-time, erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han pratet bare og undersøkte ikke noe særlig nei. Han tittet inn i neseborene mine og påpekte noe skjevhet i neseskilleveggen, men jeg kom dit fordi jeg er plaget med MYE slim. Har ikke sjekket halsen og heller ikke lenger opp i nesa og baki svelget via nesa. Ble veldig skuffet fordi det var helt bortkastet og jeg sliter veldig med dette. Kan jo ikke akkurat gå til fastlegen og be om å bli henvist til ØNH igjen. Mulig jeg bør gå privat. Tar gjerne imot tips om noen vet om en flink ØNH-spesialist i Oslo-området.

Anonymkode: e8dd2...782

Så irriterende! Hvis du ble henvist til sykehuset der du bor, så kan du be legen henvise deg til en privat ØNH-lege med avtale, sånn at du bare betaler egenandel. Evt om det var en privat med avtale du var hos, kan fastlegen henvise deg til sykehuset i neste omgang. Du trenger jo hjelp❤️

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så rart legen ikke undersøkte deg når du likevel var der? Startet det hele med at du ble syk? Som i skikkelig forkjølelse og evt feber? Hos meg startet det med vond hals på samme måte som man får i starten av en forkjølelse eller en influensa. Men så ble jeg aldri mer forkjølt enn den vonde halsen, bortsett fra litt slimdannelse i halsen som gjorde at jeg har kremtet og hostet en del. Litt smårett nese noen netter nå siste måneden, men det var alt. ikke feber eller en følelse av å være syk. Halsvondt pleier jo gå over etter noen dager, og går over i noe annet? Men hos meg har det vedvart på samme måte alle disse ukene. Gått litt opp og ned forsåvidt, har trodd et par ganger at nå, endelig skal det begynne å bedre seg. Men så er det der på samme måte igjen. Er det mulig det bare er et slags virus/bakterinfeksjon likevel? 

Anonymkode: 7620f...e31

Aha, til deg jeg siterte når jeg skrev dette; jeg blandet sammen to anonyme brukere her, trodde først det var du som hadde vært hos ØNH uten å fått noen undersøkelse, men nå ser jeg at du var den første som svarte meg og som har vært gjennom denne undersøkelsen😊 Lurer likevel på det andre jeg spurte om, hvordan forkjølelsessymptomene utartet seg for deg😊

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Helene skrev (47 minutter siden):

Nå hadde jeg halsbetennelse 5 ganger pr år i ungdomsårene. Kravet for å fjerne mandler var 6 ganger pr år. Til slutt hadde jeg 3 ganger betennelse på 3 mnd. Dette gav en gjennomsnittlig gang. Fikk fjernet mandler.  Fikk et nytt liv etterpå.  Slapp halsbetennelse . Slapp antibiotika. 

Så bra du fikk hjelp! Syns mange blir gående for lenge å vente på å få fjernet mandlene, så unødvendig når det kan hjelpe så godt. Men så skjønner jeg at du har vært mye hos ØNH-lege😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så irriterende! Hvis du ble henvist til sykehuset der du bor, så kan du be legen henvise deg til en privat ØNH-lege med avtale, sånn at du bare betaler egenandel. Evt om det var en privat med avtale du var hos, kan fastlegen henvise deg til sykehuset i neste omgang. Du trenger jo hjelp❤️

Aha, til deg jeg siterte når jeg skrev dette; jeg blandet sammen to anonyme brukere her, trodde først det var du som hadde vært hos ØNH uten å fått noen undersøkelse, men nå ser jeg at du var den første som svarte meg og som har vært gjennom denne undersøkelsen😊 Lurer likevel på det andre jeg spurte om, hvordan forkjølelsessymptomene utartet seg for deg😊

Var meg du siterte! Jeg har godt med bihuleproblemer og masse slimdannelse i halsen i mange, mange år. Har prøvd å neseskylle og brukt masse penger på slimløsende midler som ikke fungerer. Jeg hoster, harker og kremter hele tiden og det er skikkelig ekkelt å gå sånn. Om det ikke er noe å gjøre må jeg vel bare leve med det, men tenk om det er en enkel sak å gjøre noe med og så får jeg aldri sjekket det ut ordentlig. Ble så skuffet etter den timen hos ØNH-spesialist at jeg gikk hjem og gråt. 

Tusen takk for godt råd om å be legen henvise meg til ny ØNH-spesialist. Det vil jeg gjøre!

Når jeg tenker meg om tror jeg symptomene mine startet med en skikkelig forkjølelse og bihulebetennelse for mange år siden. Etter dette har jeg hatt mye grums i nese og hals og det blir mye slim som må harkes/hostes opp og spyttes ut ofte. Skikkelig ekkelt. Har med årene lurt på om jeg kan ha allergier eller hva annet dette evt kan være. Har til og med lurt på om jeg kan gå med HPV-virus i halsen og har tenkt på kreftrisiko ift det, men jeg får jo aldri undersøkt noe som helst når det ikke tas tak i. Veldig fortvilende. Setter stor pris på støtten din!!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Var meg du siterte! Jeg har godt med bihuleproblemer og masse slimdannelse i halsen i mange, mange år. Har prøvd å neseskylle og brukt masse penger på slimløsende midler som ikke fungerer. Jeg hoster, harker og kremter hele tiden og det er skikkelig ekkelt å gå sånn. Om det ikke er noe å gjøre må jeg vel bare leve med det, men tenk om det er en enkel sak å gjøre noe med og så får jeg aldri sjekket det ut ordentlig. Ble så skuffet etter den timen hos ØNH-spesialist at jeg gikk hjem og gråt. 

Tusen takk for godt råd om å be legen henvise meg til ny ØNH-spesialist. Det vil jeg gjøre!

Når jeg tenker meg om tror jeg symptomene mine startet med en skikkelig forkjølelse og bihulebetennelse for mange år siden. Etter dette har jeg hatt mye grums i nese og hals og det blir mye slim som må harkes/hostes opp og spyttes ut ofte. Skikkelig ekkelt. Har med årene lurt på om jeg kan ha allergier eller hva annet dette evt kan være. Har til og med lurt på om jeg kan gå med HPV-virus i halsen og har tenkt på kreftrisiko ift det, men jeg får jo aldri undersøkt noe som helst når det ikke tas tak i. Veldig fortvilende. Setter stor pris på støtten din!!

Huff, det er ikke noe kjekt å gå rundt med slim i halsen og masse harking og kremting😔 Jeg har «bare» gått sånn i 12 uker, og du i flere år! Fortvilende at du ikke har fått bedre hjelp opp gjennom den tiden! Skjønner godt at tankene kretser innom skumle potensielle årsaker, som hpv og kreft, det gjør mine tanker også, så jeg stresser veldig med dette. Det positivt hos deg er vel at det burde blitt mye verre gjennom disse årene du har slitt, dersom det var noe alvorlig. Tror du ikke? Nei, ikke gi deg, kom deg til en annen ØNH-spesialist! Masse lykke til❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Så bra du fikk hjelp! Syns mange blir gående for lenge å vente på å få fjernet mandlene, så unødvendig når det kan hjelpe så godt. Men så skjønner jeg at du har vært mye hos ØNH-lege😊

Jeg fikk hjelp. Min datter fikk samme problem, fikk fjernet mandlene tidlig. Type 4 år. Hun skulle i gå igjennom det samme som meg. Men å se henne i narkose var vondt. Jeg trodde nesten hun skulle dø. Merkelig følelse. Jeg så henne et øyeblikk som våken.  Neste øyeblikk var hun borte. Dette var veldig skremmende. Nå våknet hun opp igjen. Fjerner mandler er i dag en risiko friitt operasjon. Det tar 15 min å fjerne mandler. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hvordan gikk det TS? Fikk du noen svar?

Anonymkode: afb30...48a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 22.52):

Det er halsen som er problemet, vond hals til/fra i 12 uker uten feber eller annen sykdomsfølelse, og slimdannelse i halsen. Litt tett nese til/fra også, men det er liksom i halsen det sitter. Håpte kanskje de kunne se bak i halsen gjennom munnen, med speil? Er så redd det skal være kreft, er vel ikke så vanlig å ha vond hals så lenge😔

Ønh legen kan bruke et tynt rør med speil og lys i som de stikker inn i munnen og lyser/ser ned i halsen. Ikke ubehagelig. Vet ikke om de får sett nok i ditt tilfelle. 

Jeg har også hatt slange gjennom nesa og ned i halsen. Det gikk helt greit. De sprayet bedøvelse bak i halsen for å hindre brekningsrefleks, og det gikk greit, bare litt ubehagelig. 

Lykke til!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan gikk det TS? Fikk du noen svar?

Anonymkode: afb30...48a

Takk som spør😊 Nei, jeg har ikke vært der enda, har nettopp blitt henvist, og ikke fått time enda. 

Skrevet
petterm skrev (1 time siden):

Ønh legen kan bruke et tynt rør med speil og lys i som de stikker inn i munnen og lyser/ser ned i halsen. Ikke ubehagelig. Vet ikke om de får sett nok i ditt tilfelle. 

Jeg har også hatt slange gjennom nesa og ned i halsen. Det gikk helt greit. De sprayet bedøvelse bak i halsen for å hindre brekningsrefleks, og det gikk greit, bare litt ubehagelig. 

Lykke til!

Ja kanskje det holder å bare se ned i halsen gjennom munnen? Det er bare halsen som er problemet, ikke bihuler og neseganger. 

Skrevet

Ts her. Har noen av dere opplevd å ha vond hals i 3 mnd, som har gått over av seg selv? Eller kan det tyde på at det er noe alvorlig som foregår, som f.eks kreft? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Har noen av dere opplevd å ha vond hals i 3 mnd, som har gått over av seg selv? Eller kan det tyde på at det er noe alvorlig som foregår, som f.eks kreft? 

Ja jeg. Holdt på lenger enn det. Så kunne det være litt bedre noen dager, så begynte det igjen. Var aldri utslag på noe hos legen. 

Anonymkode: 9a96e...304

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja jeg. Holdt på lenger enn det. Så kunne det være litt bedre noen dager, så begynte det igjen. Var aldri utslag på noe hos legen. 

Ja det er akkurat sånn det er for meg også, kan føle innimellom at jeg er på bedringens vei i et par dager, men så er det like ille igjen. Frustrerende! Og ekstra frustrerende at jeg jobber med undervisning og må bruke stemmen en del. Så får jeg plutselige hosteanfall og får ikke sagt noe på lang tid, eller jeg kremter og harker.. ekle greier! Hvor lenge var du sånn før det begynte å gå over? Har legen din sagt noe om mulige årsaker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja det er akkurat sånn det er for meg også, kan føle innimellom at jeg er på bedringens vei i et par dager, men så er det like ille igjen. Frustrerende! Og ekstra frustrerende at jeg jobber med undervisning og må bruke stemmen en del. Så får jeg plutselige hosteanfall og får ikke sagt noe på lang tid, eller jeg kremter og harker.. ekle greier! Hvor lenge var du sånn før det begynte å gå over? Har legen din sagt noe om mulige årsaker?

Det var lenge, sikkert fem mnd, hvis ikke lenger. Hadde et par omganger med andre forkjølelsesgreier innimellom der. Da jeg ble fort ferdig med det, så begynte den halsen igjen like etter, og ble liksom aldri helt bra. Jeg slet å med hoste anfall i perioder. Legen konkluderte med at kroppen muligens hadde en periode hvor den var litt sliten/stresset, og det resulterte i at den reagerte med litt nedsatt immunforsvar. Ble aldri funnet en klar grunn. Og legen min mistenke aldri noe alvorlig heller, i og med at det var få andre symptomer, og at det er veldig ofte andre ufarlige ting fremfor kreft. Etter halsen ble bra i fjor våres, så har jeg knapt vært syk, til tross for små barn og mye basilusker. Håper det bedrer seg, og at du får en avklaring. Slitsomt å gå og kjenne på ting og bekymre seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp. Var til ønh som såg i halsen vanlig og med slange. Konkludert med irritert stemmebånd/betennelse på stemmebåndet. Siden eg fikk det igjen og igjen og med slim i halsen ble jeg henvist til logoped. Gikk der i ca 1 år.Lærte at det var typisk at yrke som lærer, sekretærer og sangere - altså mennesker som så og si lever av å bruke stemmen oftere har slitasje på stemmebåndet enn andre. I mitt tilfelle brukte jeg pusten feil når jeg skulle hente kraft til å snakke høgt. Men har iallfall ikke vond hals lengre utenom vanlige virusinfeksjoner. 

Anonymkode: db06b...41a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 3.31):

Jepp. Var til ønh som såg i halsen vanlig og med slange. Konkludert med irritert stemmebånd/betennelse på stemmebåndet. Siden eg fikk det igjen og igjen og med slim i halsen ble jeg henvist til logoped. Gikk der i ca 1 år.Lærte at det var typisk at yrke som lærer, sekretærer og sangere - altså mennesker som så og si lever av å bruke stemmen oftere har slitasje på stemmebåndet enn andre. I mitt tilfelle brukte jeg pusten feil når jeg skulle hente kraft til å snakke høgt. Men har iallfall ikke vond hals lengre utenom vanlige virusinfeksjoner. 

Så bra du føler deg fin igjen nå😊 Men litt av en vei for å komme dit. Brukte ØNH-legen slange gjennom munnen eller nesen på deg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 13.14):

Så bra du føler deg fin igjen nå😊 Men litt av en vei for å komme dit. Brukte ØNH-legen slange gjennom munnen eller nesen på deg?

slange gjennom nesen og litt ned i halsen ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

slange gjennom nesen og litt ned i halsen ☺️

Hvordan opplevde du den slangen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...