Gå til innhold

Hva hadde du valgt og hvorfor? Ufør eller jobbe mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror du dette er finansiert av uføretrygden? Hva er utelandsturer, danskebåten og harrytur til Sverige? 😅 

leier både hus og hytte? Som de bor i eller ferierer i? En uføretrygdet alene leier dette for sin uføretrygd? 
jeg kjenner en ufør på min alder  som arvet 18 mill da bestemoren døde for noen år siden, hun reiser på mange utlandsferier , favorittene er Miami og Thailand. Jeg ble selv ufør rett etter fylte 40. Jeg rakk heldigvis og bli gjeldsfri først så har relativt lave boutgifter. . Har ei lita hytte jeg arvet som er en del på på sommeren. Foreldrene mine har leilighet i spaina så jeg kjøper billige flybilletter utenom skoleferier og reiser dit et par ganger i året.  Ingenting av dette har noe med uføretrygden og gjøre, man kan ha « god råd» som ufør om en arver, låner gratis og rakk og bygge seg litt opp før en ble syk. 

kjenner 2 andre uføre i 60- årene, de har og hus og hytte og råd til og reise utenlands utenom skoleferier. Det har ingenting med fete utbetalinger og gjøre , men hva en bygde opp før en ble syk, og inntekten til ektefellen. 

de som virkelig sliter er de som ikke eier bolig, kanskje er alene, og ikke har familie og låne/ arve av. 

Anonymkode: 76bcf...b85

Jeg skrev feil. Mente eier, ikke leier.

Fakta er at mange i Norge snylter på skattebetalerne, og er langt i fra syke. De som ikke tror på det er rimelig naive. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tja, hadde nok valgt ufør da, for sykdom som ikke er krevende i hverdagen. Så kunne jeg drevet med hobbyer, som å gå turer, hagearbeid og lese bøker.

Kjenner flere som er uføre, hun ene har fått tre barn etter hun ble ufør. Hun fungerer helt fint. Hun sier selv hun er mindre sliten nå med tre barn i barnehage/skole, enn da hun selv jobbet fullt og hadde ett barn.

Ei annen jeg kjenner er ufør pga. psyken, men sier selv at nå som hun har så mye tid til å ta vare på seg selv så føler hun ikke den hemmer henne lengre. Hun har fått ett barn etter hun ble ufør, og valgte da å få kontantstøtte og ha barnet hjemme fra det var 0-2 år. Det hadde ikke jeg råd til som har barn på samme alder. Må si jeg misunte henne litt noen ganger. Hun sier selv hun aldri har hatt det bedre- og er nå snart 40.

Den tredje jeg kjenner er ung ufør pga. psyken. Men hun har og giftet seg og fått tre barn. De er en helt vanlig familie. Hun bruker tiden på dagtid til hus og hobbyer.

Anonymkode: f1e31...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irja skrev (17 minutter siden):

Fakta er at mange i Norge snylter på skattebetalerne, og er langt i fra syke. De som ikke tror på det er rimelig naive. 

Ja, det er mange i Norge som eier hus og hytter. Også uføretrygde. 
jeg eier leilighet fordi jeg kjøpte for nesten 30 år siden og rakk og betale ned lånet før jeg ble syk. Jeg eier hytte fordi jeg arvet hytte. Det er helt vanlig , hva tenker du at syke skal bli fratatt bolig og eiendom?

nå endrer du jo tema. Ja, den største gruppen som snylter på skattebetalerne er ikke nødvendigvis syke, de jobber svart. Om det finnes noen uføre som ikke er « syke nok «? Ja da de finnes.  At det er mange er jo uenig i, men det er jo og et definisjonsspørsmål. Og ingenting med at det er økonomisk fett og leve på uføretrygd. Videre kan jo sette spørsmål til hvor friske ts og evt andre som « velger « og være ufør er. Det høres ikke spesielt friskt ut. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

jeg eier leilighet fordi jeg kjøpte for nesten 30 år siden og rakk og betale ned lånet før jeg ble syk. Jeg eier hytte fordi jeg arvet hytte. Det er helt vanlig , hva tenker du at syke skal bli fratatt bolig og eiendom?

nå endrer du jo tema. Ja, den største gruppen som snylter på skattebetalerne er ikke nødvendigvis syke, de jobber svart. Om det finnes noen uføre som ikke er « syke nok «? Ja da de finnes.  At det er mange er jo uenig i, men det er jo og et definisjonsspørsmål. Og ingenting med at det er økonomisk fett og leve på uføretrygd. Videre kan jo sette spørsmål til hvor friske ts og evt andre som « velger « og være ufør er. Det høres ikke spesielt friskt ut. 

Jeg tror nok de fleste skjønner hva jeg mener. Det føles urettferdig at mange uføretrygdede skal tjene mer enn de som er tidlig oppe og går på jobb f.eks 08 - 16 hver dag. Mange som er uføretrygdede kan jobbe. Dette er fakta.

Jeg kjenner flere som forteller åpent at de kunne jobba, men de gidder ikke. Det provoserer selvfølgelig. 

Står på hytta og beiser mens de står på stige, men forteller legen at de ikke kan jobbe pga ryggen.

Tenk om alle skulle gjort det, da hadde kassa blitt rimelig tom.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er ikke ufør. Og ikke syk. Jeg jobber røven av meg og får dårlig betalt. Så hva mente du her? 

TS

Anonymkode: c488e...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 21.00):

Jeg jobber ræven av meg og det går allikevel såvidt rundt. Og har ikke noe  liv eller fri til å leve livet mitt. 

Skulle hellwr vært ufør med grei økonomi å kunne leve litt. 

Diskuter. 

Heller frisk enn syk med lav inntekt. Om jeg hadde følt jeg jobbet ræva av meg, så hadde jeg vurdert andre tilnærminger for å få det bedre - som utdanning, eller kanskje bare annet arbeidssted.

Jeg jobber mye, men hadde jeg blitt uføretrygdet i dag, så hadde jeg gått ned ca. 50% i inntekt. Selv med en mindre reduksjon, hadde jeg stadig ikke ønsket å være så syk at jeg fikk trygd.

Anonymkode: f3b27...b08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Heller frisk enn syk med lav inntekt. Om jeg hadde følt jeg jobbet ræva av meg, så hadde jeg vurdert andre tilnærminger for å få det bedre - som utdanning, eller kanskje bare annet arbeidssted.

Jeg jobber mye, men hadde jeg blitt uføretrygdet i dag, så hadde jeg gått ned ca. 50% i inntekt. Selv med en mindre reduksjon, hadde jeg stadig ikke ønsket å være så syk at jeg fikk trygd.

Må bare legge til, jeg er uføretrygdet, egentlig. Har heldigvis klart å jobbe i mange år for å bli bedre, og er nå i en god posisjon arbeidsmessig, selv om det koster en del krefter. Så har vært på begge sider av speilet, på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irja skrev (3 timer siden):

Ja det er mange i Norge som snylter eller lurer til seg penger de ikke skal ha, men det er ikke i gruppen uføretrygdet hvor dette er et stort problem.

Anonymkode: f0ecd...3d0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irja skrev (3 timer siden):

Jeg tror nok de fleste skjønner hva jeg mener. Det føles urettferdig at mange uføretrygdede skal tjene mer enn de som er tidlig oppe og går på jobb f.eks 08 - 16 hver dag. Mange som er uføretrygdede kan jobbe. Dette er fakta.

Jeg kjenner flere som forteller åpent at de kunne jobba, men de gidder ikke. Det provoserer selvfølgelig. 

Står på hytta og beiser mens de står på stige, men forteller legen at de ikke kan jobbe pga ryggen.

Tenk om alle skulle gjort det, da hadde kassa blitt rimelig tom.

De som tjener mer enn deg som uføretrygdet tjente også mer enn deg når de var i jobb. Og ja en del som er uføretrygdet kan jobbe noe, men så er det det å finne de arbeidsgiverne som er villig til å ansette ustabil arbeidskraft.

Og jeg må også si at jeg synes det er fascinerende at mennesker bruker så mye tid og energi av hverdagen sin på å irritere seg over og være så sjalu på andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De som tjener mer enn deg som uføretrygdet tjente også mer enn deg når de var i jobb. Og ja en del som er uføretrygdet kan jobbe noe, men så er det det å finne de arbeidsgiverne som er villig til å ansette ustabil arbeidskraft.

Og jeg må også si at jeg synes det er fascinerende at mennesker bruker så mye tid og energi av hverdagen sin på å irritere seg over og være så sjalu på andre mennesker.

Er jeg sjalu? Jeg er ikke sjalu, jeg er forbanna. Forbanna fordi mange bortskjemte Nordmenn lyver til seg uføretrygt fordi de ikke gidder å jobbe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du uføretrygdet og alene med tre barn får du heftige barnetillegg. Barnetrygd, bidragsforskudd/bidrag og eventuell kontantstøtte kommer på toppen av dette. 

Utbetalingene er da større enn for en i full jobb i ett lavtlønnsyrke. 

Det er klart det kan oppleves urettferdig? Ta to jeg kjenner- begge friske kvinner som plutselig ganske brått fikk panikkangstepisoder. Hun ene ble raskt uføretrygdet. Hun sier selv at det var en lett prosess. Dette er nå 10 år siden. Hun er fri for angsten og har oppdratt barna sine i rolige hverdager, og brukt enormt mye tid på å utvikle hobbyen sin. Hun driver med en type spirt og har til og med medalje i NM. 
Hun sier selv at hun har omtrent lik utbetaling nå som da hun jobbet.

Venn to med panikkanfall, har strevd seg gjennom de siste årene. Prøvd ulike behandlinger og forsøkt seg i ulike jobber. Gikk etterhvert over på AAP, og tapte mye økonomisk. Mistet så jobben. Har nå en 40% stilling og tar vakter her og der. Forsøker alt hun kan. Hun har langt mindre utbetalt enn venn 1 over.

Er det riktig? Nei. Er det urettferdig? Ja.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er du uføretrygdet og alene med tre barn får du heftige barnetillegg. Barnetrygd, bidragsforskudd/bidrag og eventuell kontantstøtte kommer på toppen av dette. 

Det er klart det kan oppleves urettferdig? Ta to jeg kjenner- begge friske kvinner som plutselig ganske brått fikk panikkangstepisoder. Hun ene ble raskt uføretrygdet. Hun sier selv at det var en lett prosess. Dette er nå 10 år siden. Hun er fri for angsten og har oppdratt barna sine i rolige hverdager, og brukt enormt mye tid på å utvikle hobbyen sin. Hun driver med en type spirt og har til og med medalje i NM. 

Venn to med panikkanfall, har strevd seg gjennom de siste årene. Prøvd ulike behandlinger og forsøkt seg i ulike jobber. Gikk etterhvert over på AAP, og tapte mye økonomisk. Mistet så jobben. Har nå en 40% stilling og tar vakter her og der. Forsøker alt hun kan. Hun har langt mindre utbetalt enn venn 1 over.

Man må ikke glemme at disse stønadene tar slutt. De er ikke til evig tid. Når barna blir større og 18 år er de vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irja skrev (26 minutter siden):

Er jeg sjalu? Jeg er ikke sjalu, jeg er forbanna. Forbanna fordi mange bortskjemte Nordmenn lyver til seg uføretrygt fordi de ikke gidder å jobbe.

Du høres temmelig bitter ut. Og jeg ser gjerne alle de pålitelige kildene som bekrefter at det finnes mange bortskjemte nordmenn som har fått uføretrygd fordi de ikke gidder å jobbe.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Snakk om å roe for harde livet. Her var det snakk om stønaden uføretrygd. Alle de andre utbetalingene har ingenting med en uføretrygd å gjøre. Men du synes vel at alt samfunn skal være rettferdig sånn at en person som har sittet betraktelig mange flere år på skolebenken enn deg skal få samme lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en uføretråd, blir dere aldri leie? :stjerneslått:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (9 minutter siden):

Enda en uføretråd, blir dere aldri leie? :stjerneslått:

Det er ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ingen tvil, jobbe! Var på AAP under kreftbehandling. Det økonomiske lå over skyen om kreft og savnet av kolleger. Var overlykkelig da jeg kom i jobb igjen og det sosiale og økonomi bedret seg. Men nedturen kom etter 6 mnd, full spredning og eneste alternativet var å innse at uføretrygd er eneste mulighet. Stor sorg og mye savn + stram økonomi. Ønske om å jobbe er urealistisk men stort😥😥

Anonymkode: 3f4f6...69f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk om å roe for harde livet. Her var det snakk om stønaden uføretrygd. Alle de andre utbetalingene har ingenting med en uføretrygd å gjøre. Men du synes vel at alt samfunn skal være rettferdig sånn at en person som har sittet betraktelig mange flere år på skolebenken enn deg skal få samme lønn.

Usikker på hvorfor du svarer dette til meg. Jeg har selv høyere utdanning og ok inntekt i min 80% stilling. Ikke fullt så mye som de som har høyere sats uføretrygd, men vi klarer oss.

Og selvsagt har barnetillegget med uføretrygd å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du høres temmelig bitter ut. Og jeg ser gjerne alle de pålitelige kildene som bekrefter at det finnes mange bortskjemte nordmenn som har fått uføretrygd fordi de ikke gidder å jobbe.  

Vanskelig å finne slike kilder, siden disse menneskene ikke akkurat står å roper «jeg kunne ha jobba jeg, men jeg vil ikke. Hahahah!» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 21.00):

Jeg jobber ræven av meg og det går allikevel såvidt rundt. Og har ikke noe  liv eller fri til å leve livet mitt. 

Skulle hellwr vært ufør med grei økonomi å kunne leve litt. 

Diskuter. 

Jeg har gjort både og. 

Er foreløpig bare på aap men det går mot ufør. 

Det å være ufør er ikke en dans på roser, hvertfall ikke for de fleste. Hverdagen er preget av kronisk dårlig helse. 

Ikke er det grei økonomi med 66% av den lønna jeg hadde. For du er vel klar over det at det er det du ville fått? 66% av inntekten din.

Og med så lav innkomst så kjennes det virkelig når en må ut med penger på legetimer, medisiner osv. For frikort, det får man ikke før en har brukt en del tusen allerede. Og er en såpass uheldig som meg så får en ikke engang de medisinene en trenger på blå resept. 

Jeg bruker bla mysimba som smertelindring, en tablett til dagen. En boks 112 tabletter ligger på tolv hundre, det er dyrt det. Jeg skulle gjerne tatt to tabletter hver dag men da blir det jo dobbelt så dyrt.. hadde jeg vært overvektig så ville jeg fått samme medisinen til ca to hundre. Jeg kunne tenkt meg å prøvd cbd istedet, men en liten flaske ligger på ca 5000. Andre med samme diagnose sier at de har god effekt av det. Dette dilemmaet med medisiner er også en del av hverdagen til en del uføre. 

Ut i fra hvordan du skriver så ser det ut at du tenker at uføre bare ikke gidder å jobbe og ikke at det er syke mennesker.

Hadde jeg blitt frisk til å jobbe så ville jeg gjort det for det å være ufør er ikke noe liv. Det blir isolerende og ensformig. 

Anonymkode: 7c457...def

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...