AnonymBruker Skrevet 26. februar #81 Del Skrevet 26. februar Romkom skrev (På 23.2.2025 den 21.21): Det er dokumenterbart ganske mange som er ufør grunnet mildere psykiske lidelser, uspesifikke muskel-skjelettlidelser etc. som nok helhetlig har mye bedre helse enn mange som står i jobb. Mennesker har også ulik terskel for arbeidsvilje. Det er umulig for både nav og legene å vite hvor reellt invalidiserende et symptom eller en sykdom er for et individ, og mange som får mye mer fritid og overskudd med uføre. Jeg stod oppført med «krystallsyke, uspesifikk svimmelhet» i ICD 10, fordi fastlegen jo må skrive noe. Det kan være alt fra lett rammet - men så til meg: Ingen vet hva det skyldes, men det er trolig satt feil diagnosekode og tilhører nok mer de nevrologiske lidelsene. Jeg er svært alvorlig rammet, og jeg finnes i NAVs statistikk som et tall. Men KODEN på ICD10 er feil. «Lettere psykisk» kan 7 år senere vise seg å være noe helt annet, men NAVs statistikkbank mottar ikke den infoen eller korrigeringen. Den bare viser hva fastlegen min måtte knatte ned - ingen vet noe fortsatt 6 år senere. Anonymkode: 74309...b21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #82 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 21.00): Jeg jobber ræven av meg og det går allikevel såvidt rundt. Og har ikke noe liv eller fri til å leve livet mitt. Skulle hellwr vært ufør med grei økonomi å kunne leve litt. Diskuter. Anonymkode: c488e...453 Man velger ikke om man vil være ufør. Uføretilværelsen er for de som er så uheldige her i livet at de er for syke til å jobbe, og så syk ønsker jeg ikke å være. Jeg vil heller være frisk og jobbe mye, enn å være syk og ute av stand til å jobbe. Men det å være syk eller frisk, er ikke noe man velger selv. Anonymkode: 27091...9d6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #83 Del Skrevet 26. februar Jeg tror ingen ønsker seg kroniske sykdommer i bytte mot et friskt liv. Så jobb👍🏼 Anonymkode: b658e...a88 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #84 Del Skrevet 26. februar Helt utrolig glad hver eneste dag at jeg er frisk. Frisk nok til å jobbe 100 % og perioder mer enn det. Frisk. Det er en gave at man kan være det. Jeg jobber på én intensivavdeling og setter så pris på at jeg hittil bare har hatt noen småtterier, og kan gjøre hva jeg vil. Inkludert- jobbe ekstra for ekstra penger. Bytte vakter for lenger fri. Reise . Være med familie hele tiden. Fordi jeg er frisk. Banker i bordet. Anonymkode: 49c6a...6dd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #85 Del Skrevet 26. februar Jobbe mye. Er i dag ufør, men noe bedre så jobber hver dag med studier for å havne tilbake i arbeidslivet. Anonymkode: a9250...8fb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #86 Del Skrevet 26. februar Takk for alle svar og innspill. Ikke kjekt å lese alle som er ufør og er syk. Ungen ønsker vel det. Men ingen ønsker vel heller å tjene dårlig og bruke all sin tid på jobb og allikevel tjene dårlig så det nesten ikke går rundt med faste utgifter og å leve. Anonymkode: c488e...453 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #87 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Takk for alle svar og innspill. Ikke kjekt å lese alle som er ufør og er syk. Ungen ønsker vel det. Men ingen ønsker vel heller å tjene dårlig og bruke all sin tid på jobb og allikevel tjene dårlig så det nesten ikke går rundt med faste utgifter og å leve. Anonymkode: c488e...453 Så ta deg en utdanning og få deg en ny jobb da. Det finnes så ufattelig mange muligheter rundt utdanning, skaffe seg bedrede kompetanse. Skole og kursing kan lett kombineres med arbeid. Alle* kan skaffe seg relevant kompetanse og utdannelse i en eller annen form, på en eller annen måte. Det nytter ikke å sitte å klage over jobb og lønn, når du har muligheter til å endre på det. Og nei, barn og økonomi er ikke en unnskyldning. Klarer du å se 3 episoder på netflix hver kveld, så klarer du å ta opp to fag om gangen på kveldstid. Det er ingen unnskyldninger. *Det finnes folk med reelle hindringer, men de fleste er ufør, resten er pensjonister. Anonymkode: 4e88a...517 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #88 Del Skrevet 26. februar Jeg hadde valgt en utdanning som gir meg et yrke hvor jeg ikke "jobber ræven av meg og det går allikevel såvidt rundt. Og har ikke noe liv eller fri til å leve livet mitt." Dette har du valgt selv, TS. Anonymkode: 9a60d...355 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #89 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 21.26): Ufør. Har ikke helse til å jobbe mye. Veldig fornøyd med tilværelsen nå. Vi klarer oss greit økonomisk og det er godt å slippe hamsterhjulet Barna vet at mamma er hjemme, har kortere dager i bhg når jeg er i form. Fin trygghet for de små. Anonymkode: 4225e...09d Særlig i det andre avsnittet bekrefter du de fordommene mange har om uføre (ikke meg nødvendigvis). Hadde jeg vært ufør, hadde jeg holdt for meg selv at det er «fin trygghet for de små» og at du «slipper hamsterhjulet». Hold deg til at du er syk du. Anonymkode: 1d2cf...621 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #90 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er lov å vøre ærlig. Seffølgeligt ufør enn å jobbe ræva av meg.... Anonymkode: d864e...be4 Tenker du deg om, så mener du ikke det. Anonymkode: 1d2cf...621 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #91 Del Skrevet 26. februar Irak skrev (14 timer siden): Jobb. Å bli ufør er mitt største mareritt 😱 Enig! Du velger dessuten ikke å bli ufør. Anonymkode: 1d2cf...621 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #92 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Særlig i det andre avsnittet bekrefter du de fordommene mange har om uføre (ikke meg nødvendigvis). Hadde jeg vært ufør, hadde jeg holdt for meg selv at det er «fin trygghet for de små» og at du «slipper hamsterhjulet». Hold deg til at du er syk du. Anonymkode: 1d2cf...621 Hvorfor fordommer mot at det er trygghet for små barn å vite at mamma er hjemme? Det er vel bare en universell sannhet. Jeg er ikke syk. Mangler inntektsevne pga Asperger. Anonymkode: 4225e...09d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 26. februar #93 Del Skrevet 26. februar Dette er en håpløs problemstilling og handler kun om fordommer og noen som er mer opptatt av å få i både pose og sekk. Det er ett fåtall av uføre som har høyest sats og de fleste i denne tråden som mener at de heller ville vært uføre - er personer som med stor sannsynlighet vil ende opp med minstesats. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #94 Del Skrevet 26. februar Jobb Anonymkode: 7ab90...4fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #95 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Takk for alle svar og innspill. Ikke kjekt å lese alle som er ufør og er syk. Ungen ønsker vel det. Men ingen ønsker vel heller å tjene dårlig og bruke all sin tid på jobb og allikevel tjene dårlig så det nesten ikke går rundt med faste utgifter og å leve. Anonymkode: c488e...453 Hvis du bruker all din tid på jobb altså 24/7 365. Og fortsatt har brutto under 6G ( max offentlig uføretrygd), så har du valgt deg feil jobb. Det finnes heldigvis løsninger i fleng for sånt. Anonymkode: 99a8c...476 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #96 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor fordommer mot at det er trygghet for små barn å vite at mamma er hjemme? Det er vel bare en universell sannhet. Jeg er ikke syk. Mangler inntektsevne pga Asperger. Anonymkode: 4225e...09d Akkurat dette ble vell feil eller? Ingen barn, ungdom eller unge voksne har godt av å vite at de vokste opp med en syk mor som kun holdt seg hjemme på sofaen/senga og ikke bidro inn mot samfunnet, at de hadde dårlige oppvekstvilkår enn andre jevnaldrende. Trygge barn og da senere voksne blir skapt ute i verden, i realiteten og i samspill med det som er forventet. Det som desverre er en sannhet er at fattigdom og dårlige oppvekstvilkår går i arv. Anonymkode: 99a8c...476 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #97 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 21.00): Jeg jobber ræven av meg og det går allikevel såvidt rundt. Og har ikke noe liv eller fri til å leve livet mitt. Skulle hellwr vært ufør med grei økonomi å kunne leve litt. Diskuter. Anonymkode: c488e...453 Og du tror du vil leve bedre med dårlig økonomi resten av livet. Er man frisk så kan man ikke klage over at man tjener dårlig, man kan jobbe mer og man kan ta bedre utdanning for bedre lønn og vilkår. En uføretrygdet person har ikke samme mulighet. En som er ufør har og variabel helse så det er ikke bare å "leve" litt. Fy faen så virkelighetsfjern du er og du er voksen? Anonymkode: 31dce...ee9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #98 Del Skrevet 26. februar Daria skrev (På 23.2.2025 den 21.16): Du glemmer at å være ufør ikke er å ha fri, men å være så syk at man ikke er i stand til å jobbe. Det legger for de fleste ganske store begrensninger på hva slags liv man faktisk kan leve. Jeg var mye friere og fikk mye mer ut av livet mitt da jeg jobbet fullt enn som 100% ufør - og det er ikke økonomien som er problemet. Også er det mange tilsynelandende meget friske uføre. Som bruker masssse tid på sine aktive hobbier og jobber svart på kveldstid. Jeg kjenner mange Anonymkode: 755f8...b2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #99 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 21.26): Ufør. Har ikke helse til å jobbe mye. Veldig fornøyd med tilværelsen nå. Vi klarer oss greit økonomisk og det er godt å slippe hamsterhjulet Barna vet at mamma er hjemme, har kortere dager i bhg når jeg er i form. Fin trygghet for de små. Anonymkode: 4225e...09d Bare synd at barna ikke lærer om arbeidsmoral og hvordan man forsørger seg selv Anonymkode: 755f8...b2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 26. februar #100 Del Skrevet 26. februar Jeg jobber mye Kunne aldri tenkt meg å være ufør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå