Gå til innhold

Hva hadde du valgt og hvorfor? Ufør eller jobbe mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som ufør er det andre ting enn selve sykdommen din du også må takle.

- Hvis du er usynlig syk, som betyr at folk ikke kan SE hvorfor du er ufør, må du HELE TIDEN forklare deg, og føle at folk ikke tror deg. "Du ser jo ikke syk ut" er det mange tonefall og blikk som sier.

- Du kan aldri ha en normal samtale med fremmede eller fjerne bekjente. Det første spørsmålet er alltid: "Hva jobber du med?", og da må du svare at du er ufør, og så føler du at du må rettferdiggjøre dette, dermed må du fortelle om sykdommen din. ( Personlig anekdote - jeg har kreft, og med en gang ordet "kreft" nevnes i samtale går det ikke an å gå tilbake til normal samtale ). Men uansett hva slags sykdom eller lidelse så er det ikke noe hyggelig å føle at man alltid må fortelle alle om det.

- Ensomhet. Du får ikke oppleve å ha kollegaer. Mange vennskap og til og med romantiske forhold skjer på arbeidsplassen. Dette får du ikke muligheten til.

- Ingenting å fortelle. Du får et "lite" liv. Hvis man ikke har lyst til å være den som alltid "klager" over sykdommen sin, så vil man vel prøve å finne på noe å fortelle om fra livet. Men det kan være lite å ta av. Ingen er interessert i å høre om små seire i hverdagen. Du kan ikke fortelle om noe morsomt som skjedde på jobb, eller imens du var ute. Fordi foe det meste er du inne, siden du ikke orker å gå så mye ut. Det er grenser for hvor mye spennende som kan skje innenfor 4 vegger. 

Anonymkode: 75abe...be7

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber ræven av meg og det går allikevel såvidt rundt. Og har ikke noe  liv eller fri til å leve livet mitt. 

Skulle hellwr vært ufør med grei økonomi å kunne leve litt. 

Diskuter. 

Anonymkode: c488e...453

Grei økonomi ved å være ufør? Morsom eller bare dum?

Anonymkode: b5bac...57e

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Åh HYSJ med det forbanna tullet om at alle uføre er så voldsomt vanvittig og inderlig syke. Noe av det teiteste jeg leser på kg.

Anonymkode: 413c0...8af

Vet du, jeg unner folk skal ha et godt og fint liv, og ikke leve i lidelse. Og hvis det er slik at mennesker har det bedre ved å ikke jobbe, at det å jobbe gjør de sykere og vondt verre, så unner jeg dem den uføretrygden av hele mitt hjerte. Og jeg velger å tro at de aller fleste faktisk ikke frivillig ønsker seg syke eller er late. De fleste jeg vet om og kjenner ønsker å bidra og gjøre fornuftige ting.

Så vil det kanskje alltid være slik at noen snylter på velferdsstaten. Dessverre. Det er vanskelig å luke ut. Men jeg vil heller ha en stat som gir gode og meningsfylte liv, der folk trives og har det bra, framfor at man jobber seg i hjel og har det generelt ganske forjævlig. Og det betyr ikke at jeg mener det skal være fritt fram, noen kriterier må man ha, men det er ikke generelt enkelt å bli uføretrygdet i dag. I dag er dette en lang og kronglete prosess. Det vet min mor alt om, som til slutt måtte krype til korset grunnet sine omfattende fysiske helseplager. Hjertet og nyrene hennes tåler ikke lenger å jobbe. Etter en prosess som har vart i fem år har hun endelig fått fred og hvile, og ble nylig uføretrygdet. Det unner jeg henne virkelig.

Og det sier jeg som selv har flere kroniske (fysiske) sykdommer og lidelser. Flere med mine lidelser blir uføretrygdet. Jeg har f.eks ganske alvorlig epilepsi. Det gjør at jeg ikke kan kjøre bil. Derfor måtte jeg bytte jobb, da jobben min gjorde meg veldig syk med mange anfall. Det ble så ille at jeg fikk anfall på jobb. Det å sove 1 time lenger hver dag (grunnet kortere reisevei), samt mindre stress på jobb, har gjort at jeg i dag har få eller nesten ingen anfall. Jeg har snart vært anfallsfri i ett år. Jeg har i tillegg en hudsykdom som til tider er så vond, og gir et smertehelvete av en annen verden. Og jeg karrer meg til jobb. Det er dritkjipt.

Jeg har jobbet 100% hele veien, men jeg har også vært en del syk grunnet mine kroniske plager. Som jeg overhodet ikke kan noe for. Det er noe jeg er født med. Men, etter ny medisinering har mitt sykefravær gått ned betraktelig, og jeg har fått et nytt og bedre liv. 

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår meg på slike som deg. Jeg forstår meg ikke på denne misunnelsen på mennesker som ikke har det godt, og at man ikke kan unne andre gode og meningsfulle liv. Det er litt sånn "fordi jeg ikke har det, så skal ikke andre ha det heller". Det er en tankegang jeg rett og slett ikke forstår meg på. 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
  • Hjerte 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør, og ingenting hadde gjort meg mer glad enn å klare å jobbe 100%. Målet mitt er å komme meg tilbake i jobb igjen, om så bare litt, men enn så lenge er ikke det oppnåelig. 

At jeg ble syk har kostet meg helt ekstremt mye, det har kostet meg ekteskapet, samvær med ungene, mitt sosiale liv.. Å være ufør er utrolig kjipt, jeg skulle så mye heller hatt det livet jeg hadde for ti år siden, selv om det var hektisk til tusen med full jobb og små barn.

Anonymkode: 178f8...ed3

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (34 minutter siden):

Å være ufør betyr at man ikke har noen mulighet til å stå i jobb. 

Dette stemmer ikke helt. Alle er ikke ufør, fordi at de ikke klarer å stå i en jobb. En del er uføretrygdet fordi at de ikke har inntekstevneMange med autismespekterforstyrrelser og psykisk utviklingshemming kan jo jobbe, men de trenger økonomisk forutsigbarhet for å klare seg. Selv om de er på dagsenter eller et annet tiltak, har de uføretrygd i bunn.

Jeg kunne fint ha jobbet, men det er ingen arbeidsgivere som vil ha noen som ikke vet om de kan jobbe i morgen. Jeg har fullført både videregående skole, en bachelorgrad og en mastergrad på nominert tid. Takket være at studentlivet er tilrettelagt, noe arbeidslivet ikke er.

Anonymkode: 8cd5d...e91

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobber ræven av meg og det går allikevel såvidt rundt. Og har ikke noe  liv eller fri til å leve livet mitt. 

Diskuter. 

Jeg skjønner at brukte ordet ufør fordi du vet at det vil skape en opphetet debatt noe som egentlig ikke er noe annet enn smålig, for du kunne fint ha skrevet om du fikk velge hadde du valgt å stå i jobb eller hadde du hadde du valgt penger for å gå hjemme om dette hadde vært mulig? for ja det er en like plausibel problemstilling da det å være ufør ikke er et valg. Og igjen så vet jeg at du bruker uføre kun for å få i gang en opphetet debatt, men når du først velger å bruke ordet ufør så kan du heller ikke hoppe over det faktum at ved en uføretrygd så følger det også sykdom.

Anonymkode: f0ecd...3d0

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg valgte en bedre betalt jobb...

Men hvis valget hadde vært å jobbe 200% stilling, for å bli smertefri, så hadde jeg gjort det... Jeg er utrolig heldig som har en jobb som kan kombineres med sterke smerter, og en leder som oppriktig ønsker tilrettelegge for meg. Jeg blir fortsatt tvungen ut i sykefravær i de verste periodene, og savner jobben og kontoret da.

Anonymkode: 7b4ad...d58

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette stemmer ikke helt. Alle er ikke ufør, fordi at de ikke klarer å stå i en jobb. En del er uføretrygdet fordi at de ikke har inntekstevneMange med autismespekterforstyrrelser og psykisk utviklingshemming kan jo jobbe, men de trenger økonomisk forutsigbarhet for å klare seg. Selv om de er på dagsenter eller et annet tiltak, har de uføretrygd i bunn.

Jeg kunne fint ha jobbet, men det er ingen arbeidsgivere som vil ha noen som ikke vet om de kan jobbe i morgen. Jeg har fullført både videregående skole, en bachelorgrad og en mastergrad på nominert tid. Takket være at studentlivet er tilrettelagt, noe arbeidslivet ikke er.

Anonymkode: 8cd5d...e91

Selvfølgelig, jeg tror du skjønte hva jeg mente, du trenger ikke å flisespikke. Har man ikke inntektsevne vil man heller ikke kunne stå i lønnet arbeid slik arbeidslivet er lagt opp i dag. Det var vel hele mitt poeng. Mange jobbmuligheter eksisterer ikke lenger, som medfører at man blir stående utenfor arbeidslivet. 

Det har jeg forsåvidt kjent på selv, grunnet mine sykdommer, men jeg har alltid klart å holde meg innenfor arbeidslivet, så vidt det er. Men, jeg vet jo at sykefraværet mitt ikke akkurat er det arbeidsgivere higer etter, og har følt mye på det selv. Jeg ble jo egentlig rådet til å tenke på hvorvidt veien min var mot gradert uføre, fordi jeg ble veldig mye sykere av å stå i jobb. Heldigvis klarte jeg å gjøre noen grep selv (og jeg var heldig at det kom nye medisiner på riktig tidspunkt), men det er det mange som ikke kan.

Jeg er på deres side, så skjønner ikke hvorfor du går etter meg.(..)

Endret av SPOCA
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuter. 

Så lite visste jeg også før jeg ble syk som 60-åring.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dette kødd? Jeg er ufør og får såvidt til matbutikken på en god dag. Resten er senga eller sofaen. Hadde bokstavelig talt gitt den høyre armen min for å kunne jobbe.

Anonymkode: a9eea...b8a

• Liker 5
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuter. 

For et dumt spørsmål. Er du ufør, sliter du så pass mye fysisk eller psykisk at det går utover andre ting i livet også. Ufør er ikke bare «fri» fra jobb og litt lavere inntekt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuter. 

Du blir ikke rik av å være ufør, hvis det er det du tror 🤔 Snarere tvert imot. 

Dessuten er det ikke bare å "få" uføretrygd. Man må gjennom en ganske lang prosess, før man muligens får det innvilget. 

Men når det er sagt, så er nok dette er særdeles dårlig forsøk på trolling 😄 Prøv å gjør det litt mer troverdig neste gang 😄

Endret av Mardina
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Diskuter. 

Ufør med grei økonomi når du nå sliter med å få det til å gå rundt? Jeje, dream on...

Anonymkode: 7aa30...b41

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ufør med grei økonomi når du nå sliter med å få det til å gå rundt? Jeje, dream on...

Anonymkode: 7aa30...b41

Jeg hadde ikke fått det med min inntekt nei. 

Snakker om dem som har grei økonomi og ikke er i jobb og kan leve livet med sine kjære. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Heller ufør med grei økonomi enn å jobbe ræven av seg å ikke ha tid eller økonomi til noe som helst. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er max uføretrygd man kan få i Norge?

Anonymkode: 28f6b...2b4

66 % av lønnen man hadde før, men max av 6 G. Du får altså ikke 66 % av en millionlønn.

Anonymkode: c3094...2d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt klart jobbe mye!! 
Har vært langtidssykemeldt og gått på AAP, og det er IKKE gøy å gå hjemme syk, ikke føle seg til nytte og ha mindre penger å rutte med. 

Nå er jeg friskmeldt. Jobber mye og tjener deretter. Nå har jeg kunnet kjøpe meg huset jeg ønsket meg, reise og gjøre ting jeg ønsker. 

Er det virkelig noen som skulle ønske seg det første alternativet her??

Anonymkode: 1a15e...cbc

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør. Siden jeg tjente over 6 G før jeg ble syk, har jeg nesten like mye utbetalt som min lavtlønnede mann. Dessverre har jeg svært mye høyere utgifter enn ham, til medisiner, behandlinger, behandlingsreiser, fordyret kosthold, utstyr og greier jeg må ha pga dårlig helse… I tillegg har han mulighet til å jobbe ekstra og dermed tjene mer.

Anonymkode: c3094...2d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...