Gå til innhold

Hva hadde du valgt og hvorfor? Ufør eller jobbe mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber ræven av meg og det går allikevel såvidt rundt. Og har ikke noe  liv eller fri til å leve livet mitt. 

Skulle hellwr vært ufør med grei økonomi å kunne leve litt. 

Diskuter. 

Anonymkode: c488e...453

De uføre jeg kjenner har dårlig økonomi og må ofte avlyse ting pga sykdommen og dårlig form, kan ikke være med på det samme som oss andre og hvis de er med må de ta det veldig med ro eller mye kortere osv. Mye kjipe dager med tid sengeliggende  stadig vekk for å komme gjennom til kvelden. Jeg jobber rævva av meg, men ville ikke byttet for alt i verden. 

Anonymkode: af09e...922

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åh HYSJ med det forbanna tullet om at alle uføre er så voldsomt vanvittig og inderlig syke. Noe av det teiteste jeg leser på kg.

Anonymkode: 413c0...8af

Såpass! 

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber ræven av meg og det går allikevel såvidt rundt. Og har ikke noe  liv eller fri til å leve livet mitt. 

Diskuter. 

Nei det skulle du ikke ønske du var nei. Sterke smerter 24/7, kan ikke gå en lengre tur uten å bli liggende i knivende smerter tre dager på rad etterpå. Fattig som et mareritt, der man ikke har råd til å spise middag så spiser maks to middager i uka. Spare og snu på hver krone. Avbestille nødvendige legetimer og avtaler som avtale på hjertepoliklinikken på sykehuset fordi det koster for mye å ta toget dit, pluss egenandel overgår hva du har råd til. Du har rett og slett ikke råd til å leve.

Så nei, å jobbe er bedre og å være i god form og smertefri. Jeg skulle ønske jeg kunne ha brukt evnene mine og utdanningen min til noe enn å være isolert, fattig og ufør. Det er et bortkastet og totalt ødelagt liv. Nitrist. 

Så hvis du jobber og lønna er lav, er den uansett ikke like lav som en ufør-utbetaling og du har mulighet til å bytte jobb. Men jeg har ikke mulighet til å bytte kropp… 

Anonymkode: 14117...fa0

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt klart jobbe mye. Jeg er ufør nå, har ikke økonomi eller helse til å gjøre noe. Nå er det over 2 mnd siden jeg var ute av boligen, fordi jeg fysisk ikke klarer. 

Da jeg var frisk, så jobbet jeg gjerne overtid, trente minst 10 timer i uken, jobbet som frivillig og var sosial. Som jeg savner det livet.

Anonymkode: 76ac8...a38

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åh HYSJ med det forbanna tullet om at alle uføre er så voldsomt vanvittig og inderlig syke. Noe av det teiteste jeg leser på kg.

Ja DU har peiling ser jeg  jeez! Sjalu ivertfall!

Anonymkode: e3300...dc1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiot.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Diskuter. 

Tanken har slått meg og. Men å gå hjemme fattig hadde vært sååå kjedelig. Du får nok ikke så mye i ufør hvis ikke du har tjent veldig mye. Hadde vært deilig i noen måneder og muligens ett år men så hadde jeg nok gått på veggene. Må ha minst 30 tusen utbetalt i måneden. 

Anonymkode: 2b3f9...a35

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, tenk så teit å si at folk som er for syke til å jobbe i det hele tatt er inderlig syke a gitt! Det er bare friske folk som får ufør, tross alt. 🏳️

Anonymkode: af09e...922

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uten tvil jobbe, jeg forfaller psykisk av å ha for mye fri. Jobb er terapeutisk for meg.

Anonymkode: 5ce3f...9d9

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det å være ufør betyr ikke nødvendigvis at man har dårlig helse. Jeg er ufør på grunn av ganske kraftig aspergers, men helsen min er helt fin, og kunne fint gått på turer eller reist uten at det hadde gjort meg sengeliggende.

Men mange tenker på jobb som en sosial arena, og det vil ikke være tilfelle for meg på grunn av lidelsen min. Forskjellen på å være på jobb og å gå hjemme, rent sosialt, er temmelig minimal, da jeg uansett ikke hadde blitt inkludert i noe sosialt fellesskap på jobben. Kanskje det endatil er bedre å være helt alene, da slipper jeg i det minste å se det jeg går glipp av mens jeg er på jobb.

Anonymkode: 2caa5...8b2

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Diskuter. 

Ingenting å diskutere .

Bare en tåpelig ting å poste .

Anonymkode: f7390...964

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne kommentaren skal jeg ta med meg den av de få dagene i året  jeg kan slå ut håret og kose meg som uføre. 

Skal ta en liten fest for deg 😉

Anonymkode: f7390...964

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skulle gjerne hatt samme mulighet som en medstudent av meg har; ung ufør, og slipper dermed å ta studielån mens hun tar bachlor/master, og kan dermed gå rett ut i jobb uten studielån. 

Jeg har redusert arbeidsevne grunnet en smertelidelse, så har derfor ekstra stipend for nedsatt funksjonsevne. Likevel er jo resten av pengene vanlig studielån, som kommer til å følge meg i mange år fremover. 

Jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig å være 100% uføretrygdet, samtidig som man tar et så tøft studie på normert tid.. 

Anonymkode: 915ef...bbd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du helt vet hvordan det er å være syk og utenfor arbeidslivet og i det hele tatt hvor lang tid og hvor mye styr det er før man får uføretrygd.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Diskuter. 

Grei økonomi? Jeg satser på at dette er et innlegg for å provosere.

Jeg ble ufør etter 2 år i jobb pga bilulykke. Har utbetalt 20 000 fra nav. Er utmattet, klarer ikke å lese noe særlig/se på skjermer, minimalt sosialt liv og mye smerter.

Anonymkode: 4042c...5d6

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Diskuter. 

Da må du se over forbruket ditt rett og slett! Om du har dårlig betalt jobb bør du vurdere å bytte jobb slik at du kan tjene mer. Jeg har minstesats med ung-tillegget, ca tjuefem tusen utbetalt, likevel har jeg råd til huslån, felleskostnader, forsikringer, bil og alt som trengs, det er trangt, men jeg klarer det. 

Anonymkode: 2163e...c7c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden valget er mellom å alltid ha den samme inntekten, som kanskje kan finne på å klatre bittelitt hvert eneste år, men ikke nok til å kunne ta inn inflasjonen i markedet og de sykt økende prisene uten mulighet til å kunne redde seg unna med å jobbe litt mer for kroppen setter begrensninger for deg, selv om du så sjukt skulle ønske at du kunne både jobbe og studere for å kunne få en enda bedre betalt jobb eller det å kunne ha jobb 100% eller mer, kunne utdanne seg videre eller gå i en annen retning samtidig som man jobber ved siden av og ikke ha en kropp som motarbeider deg hele veien, så er valget egentlig jævla enkelt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 22.35):

Jeg hadde ikke fått det med min inntekt nei. 

Snakker om dem som har grei økonomi og ikke er i jobb og kan leve livet med sine kjære. 

Jeg er ufør, har grei økonomi, men jeg kan slettes ikke "leve livet med mine kjære". 

Vet du hva ufør betyr i det hele tatt? Livet sitt blir "overtatt" av sykdom, all fokus er rettet mot "bli bedre", klare mer, forhindre forverring. Jeg lever etter strenge rutiner, da har jeg det noenlunde ok. Det betyr blant annet å legge seg og stå opp til samme tid, hver dag, uansett om det er juleaften, 17 mai, eller en vanlig tirsdag. Det betyr trening hver dag, uansett hvor lite lyst jeg har, måltider til samme klokkeslett. Bare disse tingene som kanskje høres enkle ut begrenser sterkt hva jeg kan gjøre og bli med på. I tillegg er det en hel haug med andre ting (behandlinger) som fyller dagene og stjeler det meste av tid og energi. 

Noe av dette kan forhåpentligvis lempes på i løpet av noen år, og da vil jeg kanskje få noe mer frihet til å leve livet som du kaller det.

De fleste som har maks uføretrygd har tatt utdanning og har hatt et yrke og en jobb de liker og trives i. De har også mulighet til å skifte jobb dersom de ikke trives eller ønsker seg nye utfordringer, en lettere jobb eller hva som står på ønskelisten. Som ufør opplever jeg svært liten mulighet til å endre livet. Tok utdanning i voksen alder, noe som var en seier, hadde aldri sett for meg å skulle bli ufør.

Hvorfor gjør du ikke noe med situasjonen din hvis du mistrives så fælt?

Anonymkode: b7d6d...083

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 23.06):

Heller ufør med grei økonomi enn å jobbe ræven av seg å ikke ha tid eller økonomi til noe som helst. 

I din situasjon har du ikke økonomi til noe som helst, verken som frisk eller ufør.

Det er mulig du vil få tid som ufør, mange uføre har mye tid "til overs", mange har nesten ingenting.

Som ufør får du en tredje begrensning, nemlig helse. 

Hva tenker du at du har helse til som ufør med grei økonomi? Har du tenkt over hvilket helseproblem du ønsker deg? 

Ufør slik du bruker det betyr bare at personen ikke har inntektsevne. Inkludert i det begrepet ligger betydelige helseproblemer som gjør deg ute av stand til å være i jobb. Det kan være alt fra sterke smerter, alvorlige psykiske lidelser, alvorlige kroniske sykdommer som ms, hjertesykdom, kreft, Parkinsons osv

Har du tenkt over hvilke helseutfordringer du kunne vært villig til å ta deg frivillig i bytte mot uføretrygd?

Hva om du hadde hatt en godt betalt interresant jobb med gode kollegaer, hvilke sykdommer ville du frivillig tatt for å kunne gå hjemme med +-halvparten av inntekten?

Anonymkode: b7d6d...083

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...