Gå til innhold

Hva hadde du valgt og hvorfor? Ufør eller jobbe mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber ræven av meg og det går allikevel såvidt rundt. Og har ikke noe  liv eller fri til å leve livet mitt. 

Skulle hellwr vært ufør med grei økonomi å kunne leve litt. 

Diskuter. 

Anonymkode: c488e...453

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jobbe mye, selvsagt! Jobber langt mer enn 100% selv i helse. 

Anonymkode: 56efd...28b

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg jobber ræven av meg og det går allikevel såvidt rundt. Og har ikke noe  liv eller fri til å leve livet mitt. 

Diskuter. 

Jeg ville heller vert frisk og jobbet så jeg hadde hatt råd til å leve litt, ikke bare såvidt overleve.

Anonymkode: 85538...8fb

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt jobbe! Jeg har i hele mitt voksne liv jobbet mye, godt ovet 100%, helt til jeg møtte veggen og ble utbrent i høst. Det er helt grusomt å være for syk til å kunne jobbe, for det er realiteten ved å være uføre. Jeg har overhodet inget ønske om å være ufør, og ønsker meg raskt tilbake i jobb.

Anonymkode: 1622f...83e

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør. Dette er ikke å ha "fri". Jeg får "betalt" av staten for "jobben" min, som består av å ha smerter 24/7. Hvis du ønsker deg en slik "jobb" synes jeg synd på deg. 

Anonymkode: 75abe...be7

• Liker 19
  • Hjerte 5
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (2 minutter siden):

Du glemmer at å være ufør ikke er å ha fri, men å være så syk at man ikke er i stand til å jobbe. Det legger for de fleste ganske store begrensninger på hva slags liv man faktisk kan leve. Jeg var mye friere og fikk mye mer ut av livet mitt da jeg jobbet fullt enn som 100% ufør - og det er ikke økonomien som er problemet.

Det er dokumenterbart ganske mange som er ufør grunnet mildere psykiske lidelser, uspesifikke muskel-skjelettlidelser etc. som nok helhetlig har mye bedre helse enn mange som står i jobb. Mennesker har også ulik terskel for arbeidsvilje. Det er umulig for både nav og legene å vite hvor reellt invalidiserende et symptom eller en sykdom er for et individ, og mange som får mye mer fritid og overskudd med uføre.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Diskuter. 

Hva er max uføretrygd man kan få i Norge?

Anonymkode: 28f6b...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ufør. Har ikke helse til å jobbe mye. Veldig fornøyd med tilværelsen nå. Vi klarer oss greit økonomisk og det er godt å slippe hamsterhjulet :) 

Barna vet at mamma er hjemme, har kortere dager i bhg når jeg er i form. Fin trygghet for de små.

Anonymkode: 4225e...09d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er uføretrygdet. Ville mye heller ha jobbet. Jeg har minst like mye tid bundet opp hver dag som en som jobber, og så har jeg ikke penger til å gjøre noe gøy i den tiden jeg har overskudd. Lever for all del et ok liv, men økonomien begrenser mye og det gjør sykdommen også. 

Anonymkode: 785c4...4d9

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe mye fremfor å være ufør. Å være ufør betyr at man ikke har noen mulighet til å stå i jobb. Det betyr at man er for syk. Jeg misunner ikke min mors smertehelvete hun går gjennom som ufør etter et langt arbeidsliv. 

Å bli tvunget til et liv utenfor arbeidslivet er ikke noe trakte etter.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ? Det er vel ikke noe valg. 

Hadde jeg kunnet velge, ville jeg absolutt jobbet mye. Jeg er veldig glad i jobben min, men har dessverre så store helseutfordringer at jeg står i fare for å bli ufør. Det synes jeg er helt grusomt. 

Anonymkode: fd480...410

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daria skrev (13 minutter siden):

Du glemmer at å være ufør ikke er å ha fri, men å være så syk at man ikke er i stand til å jobbe. Det legger for de fleste ganske store begrensninger på hva slags liv man faktisk kan leve. Jeg var mye friere og fikk mye mer ut av livet mitt da jeg jobbet fullt enn som 100% ufør - og det er ikke økonomien som er problemet.

Åh HYSJ med det forbanna tullet om at alle uføre er så voldsomt vanvittig og inderlig syke. Noe av det teiteste jeg leser på kg.

Anonymkode: 413c0...8af

• Liker 9
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Max uføre trygd er 66% av 6G. ca. 490 000.-

du  må da ha tjent over 6 G i de tre beste av 5, hele kalenderår før sykdom!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du virkelig at du får grei økonomi av å være ufør? 😂😂

Anonymkode: 0d059...7a9

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ufør hadde jeg mistet halve lønna mi. Så svaret er jobbe, uten tvil! Hvorfor tror du at du hadde blitt rik på uføretrygd ts?

Anonymkode: c4248...8f2

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Slike spørsmål som stilles i hovedinnlegget virker mildt sagt mindre intelligente. Når slike spørsmål stilles så viser det at de som stiller dem kan svært lite om kropp og helse, enda mindre om sykdom, og at de følger svært lite med i det samfunnet de lever i.

Dette er ikke et angrep på ts, men en generell observasjon etter å ha lest mange lignende tråder på forumet.

Oppegående mennesker vil heller jobbe, bidra og være til nytte i samfunnet, få utbetalt lønn, ha friheten det er å være frisk og kunne gjøre mye av det man vil.

Anonymkode: b5348...7b1

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åh HYSJ med det forbanna tullet om at alle uføre er så voldsomt vanvittig og inderlig syke. Noe av det teiteste jeg leser på kg.

Anonymkode: 413c0...8af

Faktisk er det litt tull ja. Jeg er høytfungerende autist med en del komorbide psykiske lidelser. Jeg håndterer svært dårlig å stå i jobb fordi jeg i stor utstrekning ikke tåler sosiale sammenhenger (kun mindre porsjoner og helst få mennesker) og blir alvorlig psykisk syk av å måtte stå i jobb. 

Nå som jeg er ufør lever jeg faktisk et veldig godt liv. Ikke noe smertehelvete her. Jeg er voldsomt rigid da og lever etter et stramt tidsskjema de fleste ikke ville misunt meg, men jeg trives jo sånn. Jeg har det jo godt på den måten.

Sysler med mitt i mitt tempo og får nok plass i livet til å holde hodet over vannet selv som småbarnsmor :) 

Anonymkode: 4225e...09d

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror at du får grei økonomi hvis du blir ufør, må du tro om igjen, dessverre. Du virker svært naiv, TS. Hvor gammel er du og hvor mange år har du jobbet?

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Slike spørsmål som stilles i hovedinnlegget virker mildt sagt mindre intelligente. Når slike spørsmål stilles så viser det at de som stiller dem kan svært lite om kropp og helse, enda mindre om sykdom, og at de følger svært lite med i det samfunnet de lever i.

Dette er ikke et angrep på ts, men en generell observasjon etter å ha lest mange lignende tråder på forumet.

Oppegående mennesker vil heller jobbe, bidra og være til nytte i samfunnet, få utbetalt lønn, ha friheten det er å være frisk og kunne gjøre mye av det man vil.

Anonymkode: b5348...7b1

Signerer denne!

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Diskuter. 

For meg ser det ut til at TS setter to streker under svaret ved at hxn "jobber ræven av seg og at det går allikevel såvidt rundt." Dette tilsier at TS ikke tjener særlig godt i sin vanlige jobb. Det igjen gjør det lett å tenke at TS neppe har særlig utdanning siden lønnen må være veldig lav. Det at TS ikke er klar over at en eventuell fremtidig uføretrygd vil basere seg på gjeldende persons inntekt ved uføretidspunkt gjør også at TS virker noe enkel. At TS attpåtil tror det er et valg å bli ufør gjør at TS ikke bare virker noe enkel, men rett og slett svært uintelligent. 

Anonymkode: b570d...c0e

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...