Gå til innhold

Dreit meg ut i ny jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er relativt ny på arbeidsplassen.  Da jeg kom så var det mye klaging blant kollegaer og jeg hang meg på da jeg opplevde det samme. Dette handlet om typisk nye rutiner som ikke fungerer, ny ledelse som ikke fungerer, spørsmål om endring av arbeidstid som ikke passer meg på grunn av åpningstider i barnehage og lignende ting.  Dette med arbeidstid var ikke en del av det som står i min arbeidskontrakt. Jeg angrer litt for åpenheten min siden jeg nå tror at førsteinntrykket og videre inntrykk er kjerring som klager og er lite fleksibel. 

I forrige uke kom jeg uanmeldt på jobb for å snakke med leder. På pauserommet hørte jeg kollegaer snakke dritt bak min rygg mens jeg  sto i gangen og ventet. Alt jeg hørte var drittprating og latterliggjøring om noe jeg ikke kan noe for og noe jeg ikke får gjort noe med. Type handikap eller noe med utseende uten betydning for noen andre enn meg. Og heller ikke noe som begrenser utførelsen av jobben jeg gjør. Fordi jeg har gjort meg litt upopulær så turte jeg ikke gjøre noe, men jeg ble flau og lei meg da det som ble snakket om er noe som er sårt for meg. Jeg opplever ofte at det blir stilt når jeg kommer på jobb som igjen baller på seg så blir jeg stille og framstår sikkert ikke som noen man vil snakke med og alt blir bare feil for meg. 

Jeg føler litt skyld i dette selv, men kjenner at jeg ikke lenger vil på jobb. Tør ikke gå til legen , snakke med leder eller kollegaer da det alt har vært nok styr med meg. 
Jeg søker nye jobber , men ikke fått napp enda. 

Noen gode råd til å rette opp inntrykk og hva jeg skal gjøre? Syns det er vondt og vanskelig å dra på jobb. 

Anonymkode: d1892...446

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vær ærlig med kollegaene om at du synes klagekulturen på jobben er kjip. Ta det gjerne opp med leder at det er mye klaging og et kjipt miljø. 

Anonymkode: 06c60...6ab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må du jo endre overskriften til at du blir mobbet på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 343b3...5ca

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vær ærlig med kollegaene om at du synes klagekulturen på jobben er kjip. Ta det gjerne opp med leder at det er mye klaging og et kjipt miljø. 

Anonymkode: 06c60...6ab

Jeg har gitt tilbakemeldinger om flere ting og får nå passiv aggressive kommentarer liksom. «Nei dette må vi ikke snakke om men ta med leder, vet dere» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke drete deg ut på jobb. Du blir mobbet. Og slikt er ikke greit !!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig arbeidsmiljø er det sjeldent en nyansatt får endret på.

Men du kan ta lærdom av dette. Selv om det nok føles lettere å bli med på klagekulturen og slik få innpass i det sosiale, så er det sjeldent lurt. Samhold bygget på felles misnøye blir bare destruktivt. 

Og folk som baksnakker andre til deg, baksnakker om deg også. Garantert.

Ny jobb er nok lurt 

Anonymkode: 0216e...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Å mene mye om ny ledelse og rutiner når du er ny i jobben er rart. Du kjenner ikke arbeidsplassen godt nok eller lederne. Kanskje er de nye lederne akkurat de lederne som må til for å få bukt på dårlig kultur på din arbeidsplass og for å bedre det kollegiale miljøet. 
2. Du tar en prat med dine kollegaer. Du behøver ikke å ta det i plenum. Men når det passer seg og du møter på de du har snakket negativt til om ledelse, rutiner o.l. Vær ydmyk. «du/dere, jeg har tenkt på at jeg har vært negativ ovenfor endringer på arbeidsplassen. Jeg kan ikke komme fra at jeg er skeptisk og usikker. De nye arbeidstidene er heller ikke det jeg så for meg da jeg startet. Men jeg tror kanskje jeg må forsøke å være litt mer åpen for at dette også kan være starten på noe bra. Det blir dumt av meg å ha en alt for negativ holdning fra start. Jeg har jo ikke akkurat lyst til å være den nye kollegaen som går rundt og klager, er negativ og kanskje drar andre med meg».

Så er du ferdig med det. Uten å virke for bastant. Men også ydmyk. Kanskje er det enkelte som kommer til å mene og snakke om at det er tåpelig at du er åpen for at ting kanskje ikke er så gale som snakket om. Siden de selv er negative. Men da har du hentet deg inn. Akkurat det samme kan du si til ledelsen når du snakker med de. Så henter du deg faktisk inn i forhold til at eventuelt kollegaer snakker til ledelsen om at du er negativ. Da er du ærlig med ledelsen om dine feiltrinn og viser at du ønsker å være på lag. Selvsagt kan du endre mening senere og snakke med ledelsen om ting blir verre. Men enn så lenge er du ny og bør være mer åpen for endring. Akkurat arbeidstidene kan du snakke med ledelsen om, kanskje kan de tilrettelegge. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her må du jo endre overskriften til at du blir mobbet på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 343b3...5ca

Jeg har ikke gått til angrep på noen men har vært krass og flink til å se det negative i ting selv. Og jeg er lite fleksibel og ønsker ikke bytte tider foreksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Luckiness skrev (2 minutter siden):

1. Å mene mye om ny ledelse og rutiner når du er ny i jobben er rart. Du kjenner ikke arbeidsplassen godt nok eller lederne. Kanskje er de nye lederne akkurat de lederne som må til for å få bukt på dårlig kultur på din arbeidsplass og for å bedre det kollegiale miljøet. 
2. Du tar en prat med dine kollegaer. Du behøver ikke å ta det i plenum. Men når det passer seg og du møter på de du har snakket negativt til om ledelse, rutiner o.l. Vær ydmyk. «du/dere, jeg har tenkt på at jeg har vært negativ ovenfor endringer på arbeidsplassen. Jeg kan ikke komme fra at jeg er skeptisk og usikker. De nye arbeidstidene er heller ikke det jeg så for meg da jeg startet. Men jeg tror kanskje jeg må forsøke å være litt mer åpen for at dette også kan være starten på noe bra. Det blir dumt av meg å ha en alt for negativ holdning fra start. Jeg har jo ikke akkurat lyst til å være den nye kollegaen som går rundt og klager, er negativ og kanskje drar andre med meg».

Så er du ferdig med det. Uten å virke for bastant. Men også ydmyk. Kanskje er det enkelte som kommer til å mene og snakke om at det er tåpelig at du er åpen for at ting kanskje ikke er så gale som snakket om. Siden de selv er negative. Men da har du hentet deg inn. Akkurat det samme kan du si til ledelsen når du snakker med de. Så henter du deg faktisk inn i forhold til at eventuelt kollegaer snakker til ledelsen om at du er negativ. Da er du ærlig med ledelsen om dine feiltrinn og viser at du ønsker å være på lag. Selvsagt kan du endre mening senere og snakke med ledelsen om ting blir verre. Men enn så lenge er du ny og bør være mer åpen for endring. Akkurat arbeidstidene kan du snakke med ledelsen om, kanskje kan de tilrettelegge. 

Om ledelse og slikt har jeg klaget på ting jeg har opplevd med leder selv. Som bekrefter det de andre sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer ikke baksnakkingen du overhørte. Det er uhørt! 

Men - det er DU som har søkt jobb i denne barnehagen. Og arbeidstiden er noe du må innfinne deg med . Ikke motsatt. De kan ikke skreddesy det etter dine behov,- har du ikke en kontrakt du skrev under på ? 

Jeg er mor til en ungdom med handikapp. 

Endret av Havspeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Havspeil skrev (23 minutter siden):

Jeg forsvarer ikke baksnakkingen du overhørte. Det er uhørt! 

Men - det er DU som har søkt jobb i denne barnehagen. Og arbeidstiden er noe du må innfinne deg med . Ikke motsatt. De kan ikke skreddesy det etter dine behov,- har du ikke en kontrakt du skrev under på ? 

Jeg er mor til en ungdom med handikapp. 

Arbeidstiden som står i kontrakten er det jeg forholder meg til og så sier jeg nei pga åpningstider i bhg feks ved spørsmål om jeg kan møte opp tidligere og så videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Luckiness skrev (35 minutter siden):

Takk for fint svar forresten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Om ledelse og slikt har jeg klaget på ting jeg har opplevd med leder selv. Som bekrefter det de andre sier. 

Det er bra at du kan stå inne for at det er selvopplevd. Jeg ville likevel vært forsiktig med å snakke om det med andre selv om flere er enig. Det kan være vanskelig å ikke delta i slike samtaler. Men istedet for å slenge deg på og si hva du selv mener eller virke negativ så kan du si «Det er ikke hyggelig at du opplever at lederen ikke hører på hva du mener er viktig å fokusere på» eller «har du snakket med leder om den nye rutinen du opplever ikke fungerer? Kanskje det hjelper om du sier ifra hvilke konsekvenser den får for barna?». Ett eller annet slik ut fra hva som sies. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Luckiness skrev (Akkurat nå):

Det er bra at du kan stå inne for at det er selvopplevd. Jeg ville likevel vært forsiktig med å snakke om det med andre selv om flere er enig. Det kan være vanskelig å ikke delta i slike samtaler. Men istedet for å slenge deg på og si hva du selv mener eller virke negativ så kan du si «Det er ikke hyggelig at du opplever at lederen ikke hører på hva du mener er viktig å fokusere på» eller «har du snakket med leder om den nye rutinen du opplever ikke fungerer? Kanskje det hjelper om du sier ifra hvilke konsekvenser den får for barna?». Ett eller annet slik ut fra hva som sies. 

Jeg jobber ikke i en barnehage bare så det er sagt, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber ikke i en barnehage bare så det er sagt, 

Å! Beklager! Mente jeg leste det et sted her, da har jeg misforstått. Men bytt ut det om barnehage til noe som måtte passe på arbeidsplassen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Luckiness skrev (Akkurat nå):

Å! Beklager! Mente jeg leste det et sted her, da har jeg misforstått. Men bytt ut det om barnehage til noe som måtte passe på arbeidsplassen din.

Endring i arbeidstider eller spørsmål om å komme tidligere pssser ikke pga at mine barn går i barnehage og jeg må levere de først. Og i kontrakten passer arbeidstidene fint, men så får jeg spørsmål om å bytte og når jeg sier nei blir det dårlig stemning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Endring i arbeidstider eller spørsmål om å komme tidligere pssser ikke pga at mine barn går i barnehage og jeg må levere de først. Og i kontrakten passer arbeidstidene fint, men så får jeg spørsmål om å bytte og når jeg sier nei blir det dårlig stemning. 

Så da står tidene i kontrakten? Da mener jeg du har rett til å jobbe de arbeidstidene i tre måneder før du må følge de nye. Endringsoppsigelse. Du må få denne skriftlig. Utenom det så er det dessverre lite å gjøre annet enn å forsøke at arbeidsgiver kan tilpasse. Kanske du burde snakket med fagforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville holdt meg litt mer i bakgrunnen, ikke deltatt i negative diskusjoner, hvis jeg ble snakket direkte til at noen klager ville jeg lytte og heller svart at jeg forstår hvorfor den føler det sånn, uten å spinne videre på det. 

Jeg er såppas passiv aggressiv at om jeg ble spurt av andre hvorfor jeg plutselig ikke lenger var så negativ eller pratsom på jobb, hadde jeg svart at jeg hadde overhørt noen snakke om utseende/handicap, men ikke viste hvem, og at jeg ble lei meg, og ville prøve å gjøre minst mulig ut av meg og ikke ta så stor plass, eller følt meg litt utenfor. Så kunne de sitte der med dårlig samvittighet eller skammen.

Anonymkode: c9337...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Luckiness skrev (9 minutter siden):

Så da står tidene i kontrakten? Da mener jeg du har rett til å jobbe de arbeidstidene i tre måneder før du må følge de nye. Endringsoppsigelse. Du må få denne skriftlig. Utenom det så er det dessverre lite å gjøre annet enn å forsøke at arbeidsgiver kan tilpasse. Kanske du burde snakket med fagforeningen.

Her er det mer snakk om en vakt i ny og ned. Ikke permanent endring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...