Abr@xas Skrevet 9. mars 2006 #1 Skrevet 9. mars 2006 Jeg lurer på om noen her inne har kunnskaper om hypnose. Som terapiform: Hvis en person innbiller seg eller tror fullt og fast på at noe bestemt har skjedd med en, men en er ikke istand til å huske. Vil det som måtte komme fram mens personen er i hypnose være et resultat man kan stole på, eller vil underbevisstheten kunne spille en selv et puss ? Kan man tro så sterkt på en ting at man kan få frem et eventuelt scenario under hypnose, som kun er et resultat av sterk inbilning, eller vil hypnosen kun finne frem til reelle ting som faktisk har skjedd ?
Gjest du Skrevet 9. mars 2006 #2 Skrevet 9. mars 2006 Det du skriver om har jo vært mye diskutert. På den ene siden så er det jo påvist at folk helt klart kan fortrenge traumer til den grad at de nekter/ikke får til å ta frem de vonde minnene. På en annen side, så har det også vært påvist at folk blir pålagt falske minner under hypnose. Skulle jeg ha brukt hypnose under min egen terapi, ville jeg ha en grundig undersøkelse av holdningen til psykologen min. Virker det som om h*n har et balansert syn på hva hypnose er og kan gjøre, samt at det var et ekstra hjelpemiddel i terapien, ikke hovedterapien, så hadde jeg gått med på det. Men det er min tankegang, andre må gjøre opp sin egen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå