Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på SoMe at enkelte med sykdommer som har en dødelig utgang er tøffe og deler sin "reise" med sykdommen. Synes det er kjempetøft av de, å både håper og tror at de selv får mye ut av dette. 

Men når man ser at personer blir stadig dårligere, oftere er innlagt på sykehuset med plager som følge av sykdommen, så er det faktisk noen som ønsker de god bedring 😮 De vil jo ikke bli bra, å når vanlig levetid med sykdommen er f,eks 5 år, å personen nærmer seg den tid, så synes jeg nesten det er uhørt å ønske personen god bedring. Jeg synes det er mer passende med andre oppmuntrende ord, å det er mange andre oppmuntringer man kan skrive enn god bedring. 

Hva synes dere? Jeg regner med endel pepper, for det virker som at det er helt vanlig å ønske døende god bedring idag. 

Anonymkode: 78491...3b7

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva foreslår du som alternativ?

Anonymkode: ca24d...cda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Heier på deg, du er tøff, ønsker deg det beste, tenker på deg, ønsker deg alt godt, sender deg omtanke, du er et forbilde for mange, ♥️, feks. Må da være mye bedre enn å ønske en dødssyk god bedring - som alle vet ikke vil skje. 

Anonymkode: 78491...3b7

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 18.33):

"Håper du får noen bedre dager innimellom"

"Håper det går så bra det kan gå med deg til tross for alt"

"Ønsker deg en best mulig dag/uke/sommer/jul/whatever"

Anonymkode: 10ba1...013

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 18.33):

Alt ANNET. å ønske en dødssyk god bedring er så ignorant og dumt at.. 

Anonymkode: cd96d...562

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsket min dødssyke far lykke til med døden, og håpet inderlig at han hadde rett! (Han trodde på himmelen). 

Men, man kan jo ønske bedring - som i linding, uten å mene at man ønsker bedring som i helbredelse og full tilfriskning. 

Alt i alt vil jeg si at det bedre å si noe, enn å ikke si noe i det hele tatt, og at man ikke må la seg så lett krenke eller provoseres etc. Det er lov å si feil, også kan man ta det med en klype sukker. 

Anonymkode: da51c...21b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"God bedring" går for meg i samme kategori som "Kondolerer". Har du ikke noe eget å si er det bedre å la være. Disse to frasene er så upersonlige og noe en dytter ut kun fordi en føler en må si noe. 

Anonymkode: 4321a...cee

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er respektløst å ønske noen som ligger for døden, god bedring. Da er det bedre å  si tenker på deg, håper du får en god dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En tidligere kollega var åpen om sin kreftsykdom og visste selv at ting bar kun en veg, et hjerte ♥️ eller en klem 🫂 brukte jeg å svare med på innleggene

Anonymkode: 198e1...8de

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo utrolig frekt, ufølsomt, respektløst og hjernedødt å si «god bedring» til en person du vet ikke får noen god bedring; til en person alle vet snart skal dø av sykdom. Jeg hadde faktisk sett på det som et hån, at de ler og spøker med at jeg må ha god bedring når de faktisk visste jeg var dødssyk. 

Anonymkode: a9666...acd

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg kjøper at det er litt klønete, men nå er det da heller ikke sånn at bedring trenger å være permanent.

Bedring betyr det å bli bedre, hverken mer eller mindre. Det kan være helt bra, men det kan også være merkbart bedre (mindre dårlig) enn nå. God bedring kan helt fint bety at man "håper du føler deg bedre snart". Det trenger ikke være synonymt med å erklæres helt frisk og ha utsikter til å leve i flere tiår til. 

Så hadde nok jeg også valgt litt andre ord til en som var i siste stadiet av en uhelbredelig kreftsykdom. Litt "håper å se deg på beina snart!" til en som er lam fra livet og ned er det jo. Jeg bare skjønner ikke hvordan det er mulig å (slik den over meg her gjør) tolke "god bedring!" som en utrolig frekk og helt hjernedød måte å le og spøke med noens dødelige sykdom på. 

Anonymkode: cc748...8ff

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...