AnonymBruker Skrevet 23. februar 2025 #1 Skrevet 23. februar 2025 Jeg skulle få ut rester etter vagitorier, da jeg ved uhell dro it spiralen. Visste ikke at den satt så løst? Dette er så pinlig, jeg gruer meg til å forklare dette for gynekolog. Men trenger jeg egentlig prevensjon? Er lite lysten på å kjøpe ny spiral nå liksom... Anonymkode: 1dd46...754
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2025 #2 Skrevet 23. februar 2025 Det er vel helst du som vet best om du trenger prevensjon 😝 Anonymkode: a3912...820 2
dame8 Skrevet 23. februar 2025 #3 Skrevet 23. februar 2025 Tror det er vanskelig, men ikke umulig å bli gravid når man er 52 år. For selv om fruktbarheten svinner med årene, kan kvinner bli gravide både ved slutten av 30-årene, i 40-årene og til og med i 50-årene. Først etter å ha nådd overgangsalderen er det "trygt" å kutte ut prevensjon. Kilde nhi.no https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/dropper-prevensjon-tror-de-er-for-gamle
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2025 #4 Skrevet 23. februar 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skulle få ut rester etter vagitorier, da jeg ved uhell dro it spiralen. Visste ikke at den satt så løst? Dette er så pinlig, jeg gruer meg til å forklare dette for gynekolog. Men trenger jeg egentlig prevensjon? Er lite lysten på å kjøpe ny spiral nå liksom... Anonymkode: 1dd46...754 Ta vare på spiralen du har revet ut. Det er viktig at gynekolog eller lege ser at alt har kommet ut, og at du ikke går med deler igjen i kroppen. (Sannsynligvis gjør du ikke det). Om du trenger prevensjon eller ikke er noe lege må vurdere. Kondom er jo oppfunnet, det samme er pesar. Det kan godt være at spiralen var på god vei ut, og det bare var et tidsspørsmål om når de kom ut uten din hjelp. Anonymkode: fb4fc...628
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2025 #5 Skrevet 23. februar 2025 Bestill time hos en gynekolog, ikke fastlege Der har de ultralyd som de kan ta innvendig, og se hvor mange egg som er igjen hos deg. Da kan du avgjøre hvorvidt det er nødvendig med prevensjon Anonymkode: 6a0c7...395 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2025 #6 Skrevet 23. februar 2025 Du er 52 år og lurer på om du trenger prevensjon?? Altså. Nei. Ingenting å grue med å fortelle gynekolog heller. Spiraler faller ut rett som det er. Den skulle vel ut snart uansett Anonymkode: 96e48...437 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2025 #7 Skrevet 23. februar 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er 52 år og lurer på om du trenger prevensjon?? Altså. Nei. Ingenting å grue med å fortelle gynekolog heller. Spiraler faller ut rett som det er. Den skulle vel ut snart uansett Anonymkode: 96e48...437 Det er blitt veldig vanlig i samfunnet å tro at kvinner må skyndte seg å få barn fordi fertiliteten faller fra 20 årene og ihvertfall starten på 30 årene. Det er bare tull. Masse kvinner får barn i 40 årene og noen få når de er over 50 år. Mange kvinner blir ufrivillig gravid fordi de ikke tror de er fruktbar lenger. Synes ts har vært smart. Anonymkode: 1b031...153
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2025 #8 Skrevet 23. februar 2025 Jeg er glad jeg fikk gynekolog til å klippe trådene på min spiral så jeg ikke kan rive den ut. Anonymkode: 67751...099
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2025 #9 Skrevet 23. februar 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Du er 52 år og lurer på om du trenger prevensjon?? Altså. Nei. Ingenting å grue med å fortelle gynekolog heller. Spiraler faller ut rett som det er. Den skulle vel ut snart uansett Anonymkode: 96e48...437 Jeg kjenner ei på 51 som måtte ta abort i fjor, så det er jo mulig for noen 🤷♀️ Anonymkode: a3912...820 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2025 #10 Skrevet 23. februar 2025 Om du trenger hormonspiral handler ikke bare om prevensjon. Den har også sin funksjon i forhold til overgangsalder og eventuell hormonterapi. Snakk med legen/gynekologen din. Anonymkode: a0ba7...14e 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #11 Skrevet 24. februar 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Om du trenger hormonspiral handler ikke bare om prevensjon. Den har også sin funksjon i forhold til overgangsalder og eventuell hormonterapi. Snakk med legen/gynekologen din. Anonymkode: a0ba7...14e Hva mener du med at hormonspiral har en funksjon i.f.t overgangsalder og evt hormonterapi? Mener du at man kan få hormonterapi selv om man har hormonspiral? Eller mener du at hormonspiralen står i veien for å kunne få hormonterapi og at den må ut først? Anonymkode: ab11f...19a
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #12 Skrevet 24. februar 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva mener du med at hormonspiral har en funksjon i.f.t overgangsalder og evt hormonterapi? Mener du at man kan få hormonterapi selv om man har hormonspiral? Eller mener du at hormonspiralen står i veien for å kunne få hormonterapi og at den må ut først? Anonymkode: ab11f...19a Nei, hun mener at hormonspiral ER hormonterapi som kan kan lette overgangsplagene. Anonymkode: 36fdc...420
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #13 Skrevet 24. februar 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg skulle få ut rester etter vagitorier, da jeg ved uhell dro it spiralen. Visste ikke at den satt så løst? Dette er så pinlig, jeg gruer meg til å forklare dette for gynekolog. Men trenger jeg egentlig prevensjon? Er lite lysten på å kjøpe ny spiral nå liksom... Anonymkode: 1dd46...754 Få gubben til å sterilisere seg. Alt vi kvinner skal putte i kroppen vår, bare for at menn skal slippe. Anonymkode: 37ada...45b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå