Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 17.12):

Etter en tids frustrasjon må jeg lufte ut:

Jeg tok imot tilbudet om gruppeterapi, der deriblant funksjonshemmede meg og en transkvinne er deltakende. Hun gjør alt til et nummer om seg selv, selv i situasjoner der jeg er åpen om mine funksjonsnedsettelser klarer hun å få det til å handle om hvordan hun selv er utsatt som transkvinne. Ved diskusjon om nyhetsaker eller historiske hendelser der funksjonshemmede har blitt utsatt for grov vold eller drept begynnner hun å snakke om seg selv. Hun har vært åpen om å være transkvinne i 2-3 år, og ser absolutt ikke ut som om hun noen gang har fysisk vært noe annet enn en kvinne, mens jeg har vært funksjonshemmet hele livet og både ser og oppfører meg som det.

Hun bekrefter alle fordommer mot transpersoner: selvsentrerte, selvopptatte som skal få alt til å handle om dem selv. Jeg kjenner sjalusien vokse hver eneste gang jeg er der, fordi jeg vet at det snart er Pride "alle" skal bry seg om, men vi ikke engang kan få et lite notis eller et usselt innlegg av menneskerettighet- og likestillingsorganisasjoner. Jeg har følt meg ubetydelig, uverdig og som en parasitt, og, når jeg endelig har sjansen til å lufte ut, føler jeg ikke at jeg kan, fordi hun er der.

Jeg er drittlei av å være så hyggelig hele tiden. Jeg vil være helt åpen om situasjonen, men vil heller ikke skape konflikt.

Anonymkode: 632e2...d38

Gjør personen et nummer ut av ting bare når DU snakker, eller gjør hun et nummer ut av ting når ANDRE også snakker? For hvis hun spesifikt langer ut og kommenterer alt mulig kun når det er du som snakker, så ville jeg tatt det opp, for da går hun jo kun på deg som person, og ikke de andre som er der. Har hun noe imot deg fra før? Du kjenner henne ikke fra tidligere? Uansett, ta det opp, selv om det er ubehagelig. 

Anonymkode: fdf58...3ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 16.21):

...Å engasjere seg krever et nettverk. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal gå.

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO)

Eller Norges Handicapforbund

Anonymkode: c2c60...6e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig å finne slike personer i gruppeterapi. Jeg sikter da ikke til kjønnsidentitet, men oppmerksomhetsbehovet. Gruppeleder har et ansvar der, slik at disse demper seg og ikke tar over terapien.

Anonymkode: 16633...675

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som diagnostisert med en funksjonsnedsettelse synes jeg det er en del lignende mennesker blant andre diagnostiserte også(som ikke nødvendigvis er LHBTQ), altså som tar mye plass, snakker som om de er de eneste som lider, og skal projisere sitt bilde av verden på andre som deler diagnose. 

Så jeg mener som en del andre brukere i tråden at dette kan være typisk for støttegrupper generelt, dessverre. 

Anonymkode: 0f27e...e5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO)

Eller Norges Handicapforbund

Anonymkode: c2c60...6e8

De skjønner jo tydeligvis ikke frustrasjonen. Det gjør ingen her. Jeg skal være snill og sympatisk, men ingen trenger å være det mot meg. Jeg er så drittlei, sint og skuffet. VI flagger, VI kjøper bånd, VI kjemper for kjønnsbekreftende, VI kjemper for kulturelt mangfold. Hvorfor kan ikke vi kreve noe tilbake? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som diagnostisert med en funksjonsnedsettelse synes jeg det er en del lignende mennesker blant andre diagnostiserte også(som ikke nødvendigvis er LHBTQ), altså som tar mye plass, snakker som om de er de eneste som lider, og skal projisere sitt bilde av verden på andre som deler diagnose. 

Så jeg mener som en del andre brukere i tråden at dette kan være typisk for støttegrupper generelt, dessverre. 

Anonymkode: 0f27e...e5e

Ja. Det er lett å bli selvsentrert når man sliter. Men hvorfor kan ikke vi være uten å få kjeft? Ingen her inne har kritisert transpersoner for å kreve at ingen skal krenke dem, og homofile for å kreve at vi skal flagge, så hvorfor kan ikke vi funksjonshemmede kreve at folk reagerer på dårlig behandling av oss?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De skjønner jo tydeligvis ikke frustrasjonen. Det gjør ingen her. Jeg skal være snill og sympatisk, men ingen trenger å være det mot meg. Jeg er så drittlei, sint og skuffet. VI flagger, VI kjøper bånd, VI kjemper for kjønnsbekreftende, VI kjemper for kulturelt mangfold. Hvorfor kan ikke vi kreve noe tilbake? 

Du tenker at FFO og NH ikke forstår funksjonshemmedes frustrasjoner når det kommer til diskriminering osv?.. Dette blir altså for useriøst. Nå snakker du om noe du ikke har greie på. Ikke gjør antagelser om disse organisasjonene hvis du ikke vet. Du har lullet deg inn i rare ideer om verden og skal nå ha gehør for at det er fasit. Så gidder du ikke sjekke en gang hva interesseorganisasjonene driver med eller står for? Bare klaging og surving om at du ikke er noe verdt fordi du er funksjonshemmet! Det er bullshit.

Anonymkode: 8be2c...270

AnonymBruker
Skrevet

Disability pride finnes og feires forresten. 🙄

Anonymkode: 8be2c...270

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...