Gå til innhold

En transkvinne i gruppen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Selvopptatte personer med dårlige sosiale antenner finnes vel i alle grupper?

Anonymkode: 7f8a5...f92

Ja, men noen grupper er overrepresentert. 

Og det er kanskje ikke så rart dersom du tenker deg om. Er nok ganske naturlig at personer som har identitetskriser er mer selvopptatte enn de som er sikker på sin egen identitet. Slikt sett ikke rart at transer er mer selvsentrerte enn andre. 

Anonymkode: 7f55c...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beste er nok at du får hjelp til å handtere følelsene dine. Gruppeterapien eller dette opplegget er tydeligvis ikke riktig for deg. Du klarer ikke ta plass, du er sjalu på ting du kan styre heller og det hadde nok vært lurt med en samtale med en behandler av noe slag.

Du bør lære deg å leve i grupper med folk med forskjellige utfordringer uten å føle sjalusi. Be om et møte med en veileder. 

Nå vet jeg ikke hva slags funksjonsnedsettelse du har, men jeg trur ikke du hadde satt pris på at folk startet diskusjoner og bare omtalte deg som «hun lamme» eller «jeg er på gruppe med en autist». Snakk om folk på samme måte som du ønsker å omtales selv. 

Anonymkode: ada19...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som rullestolbruker og funksjonshemmet i over 40 år, så har jeg også kjent på at man som funksjonshemmet ofte føler seg som den mest ignorerte minoriteten her i Norge (det er vel noe statistikk som underbygger dette, hvis jeg husker rett). Men du møter deg selv i døra når du i start-innlegget ditt skriver "hun bekrefter alle fordommer mot transpersoner". Bare det at du har en klar formening om at transpersoner generelt er selvsentrert og selvopptatte, sier jo litt om hvilke holdninger det er som rører seg der ute i massen. Slike generaliseringer er usunt og destruktivt. Du vet jo godt selv hvordan det er å få klistret på seg sjablong som ikke passer deg bare fordi du har en funksjonshemming. Det må vi forsøke å unngå.

Foreløpig så møter ikke funksjonshemmede på hat i samme grad som transpersoner i kommentarfeltene. Men det er kanskje fordi vi er mindre synlig i en offentlig debatt. Så fort det skrives noe om funksjonshemmedes rettigheter eller mangel og dem så møter man ofte "det er ikke en menneskerett"-argumentet eller misnøye med at man er for "kravstore". Eller så trekker man paralleller til Somalia eller andre u-land som om det er en relevant sammenligning. Dessverre er det mange som ikke evner å se at ved å tilrettelegge i større grad her i samfunnet, så vil kostnadene ved å ha en funksjonshemming gå ned. Men det er kanskje en avsporing.

Poenget er uansett at du gjør ikke verden noe bedre med dine generaliseringer. Klag gjerne på denne dama du har møtt i gruppeterapien, men klag fordi hun er selvopptatt og idiotisk. Ikke fordi hun er trans. Du vil vel ikke selv bli møtt med at du er "slik eller slik" fordi du er funksjonshemmet, vil du vel?

Anonymkode: 93246...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...