Gå til innhold

En transkvinne i gruppen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 14.06):

TS her: 

Det handler om hvilke utfordringer jeg føler kan ta plass i stedet for mine. At hun er transperson er bare en del av historien, men det samme gjelder for andre minoriteter som får ta mer plass i samfunnet, som vi skal kjempe hardere for. Jeg føler ikke at jeg får lov til å ha følelsene jeg har, og jeg føler ikke at jeg får være fortvilet over min situasjon, mens det er noe hun kan fordi hun er transperson og noen vi skal rette fullt fokus mot. Jeg bryr meg om de som er snille mot meg, samme hvem de er, men har ikke mye til overs for folk som ikke bryr seg om meg. Jeg synes hun var ufølsom, men så føler jeg at jeg ikke kan være frustrert over det fordi hun er i en minoritet som er "viktigere" enn meg. Jeg føler jeg bare må holde kjeft, for å la henne få all oppmerksomheten, og det er noe som sårer meg noe voldsomt.

Anonymkode: 632e2...d38

Det er ingen som har sagt du ikke får lov til noe som helst. Alle følelsene dine er legitime er forståelige, bortsett fra det du er mest fokusert på.

Denne enkelte transpersonen blir for deg bildet på plassen du ikke har, men som transpersoner har. Og det er faktisk en tankefeil. Ingen har hakket på din frustrasjon og bitterhet på grunn av noe som er riktig og forståelig, det du får kritikk for er at du projiserer dette over på én enkelt, og du insisterer på å fortsette og gjøre det. Du må faktisk lage deg et skille, for du klarer ikke å se på dere som to individer. Det eneste du ser er 'samfunn', og deg selv og henne som symbolske størrelser. 

Mest sannsynlig blir da også denne diskusjonen symbolsk for deg. Du tenker sikkert om de som svarer, at dette beviser at støtten til transpersoner er stor, og støtten til funksjonshemmede liten. Det betyr det ikke. Grunnen til at du får kritikk er nettopp det som er blitt påpekt, at du lar én transperson symbolisere en hel bevegelse, og selve skjevheten i oppmerksomhet og støtten. Og dette er grunnen til at det er vanskelig å gi deg støtte. Du er nemlig kjip samtidig som du vil ha støtte.

Hun er selvsentrert og irriterende og du må klare å stoppe tanken der når det gjelder henne. Alt det andre du tenker på er sin egen sak og det har sitt eget rom for tenkning. Du må snakke med kursleder, så kursleder kan innføre bedre tidsstyring eller at man ikke skal følge opp andres historie med sin egen. Og i første eller siste instans må du si ifra om at: nå snakket jeg.

Anonymkode: 34e18...2e0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du inntar offerrollen. Du har lov til å føle det du gjør, men disse følelsene kommer/skapes av ditt eget tankesett. Istedenfor å være et offer, så kan du, som vi alle må, stå opp for deg selv og si i fra. «Ikke avbryt meg når jeg snakker». «Jeg synes det er dårlig gjort at du vrir filmen om til å handle om deg, når den handler om hvordan funksjonshemmede ble drept. Det er ikke greit å få det til å handle om deg når det ikke har noe med deg å gjøre. Kan vi gå tilbake til tema nå?». Hvorfor velger du heller å offerrolle og sutre på kg, enn å si i fra? Alternativt kan du si i fra til kursleder.

Jeg synes også det er rart at du i et innlegg plutselig benekter at det handler om at hun er transkvinne, når alle innleggene dine fra start til slutt består av ting som «hun bekrefter alle fordommene mot transpersoner: selvsentrerte, selvopptatte som skal få alt til å handle om dem selv» osv, inkludert tittelen på tråden. Du har gjort det klart og tydelig at du er misunnelig på all oppmerksomhet transpersoner får, så ikke benekt at det er det det handler om.

Anonymkode: d3618...48e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 15.36):

Du inntar offerrollen. Du har lov til å føle det du gjør, men disse følelsene kommer/skapes av ditt eget tankesett. Istedenfor å være et offer, så kan du, som vi alle må, stå opp for deg selv og si i fra. «Ikke avbryt meg når jeg snakker». «Jeg synes det er dårlig gjort at du vrir filmen om til å handle om deg, når den handler om hvordan funksjonshemmede ble drept. Det er ikke greit å få det til å handle om deg når det ikke har noe med deg å gjøre. Kan vi gå tilbake til tema nå?». Hvorfor velger du heller å offerrolle og sutre på kg, enn å si i fra? Alternativt kan du si i fra til kursleder.

Jeg synes også det er rart at du i et innlegg plutselig benekter at det handler om at hun er transkvinne, når alle innleggene dine fra start til slutt består av ting som «hun bekrefter alle fordommene mot transpersoner: selvsentrerte, selvopptatte som skal få alt til å handle om dem selv» osv, inkludert tittelen på tråden. Du har gjort det klart og tydelig at du er misunnelig på all oppmerksomhet transpersoner får, så ikke benekt at det er det det handler om.

Anonymkode: d3618...48e

Det jeg mente med at det ikke handler om at hun er transkvinne var at jeg ikke var sint FORDI hun var transkvinne. Jeg var sint på grunn av den retten jeg følte hun trodde hun hadde på grunn av hennes minoritetsbakgrunn. Jeg føler dere misforstår. Jeg har ingenting imot transpersoner, så lenge de ikke tar oppmerksomheten fra andre, noe jeg føler både hun og mange andre transpersoner gjør. Det var DERFOR det at hun var transperson hadde betydning.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 15.18):

Det er ingen som har sagt du ikke får lov til noe som helst. Alle følelsene dine er legitime er forståelige, bortsett fra det du er mest fokusert på.

Denne enkelte transpersonen blir for deg bildet på plassen du ikke har, men som transpersoner har. Og det er faktisk en tankefeil. Ingen har hakket på din frustrasjon og bitterhet på grunn av noe som er riktig og forståelig, det du får kritikk for er at du projiserer dette over på én enkelt, og du insisterer på å fortsette og gjøre det. Du må faktisk lage deg et skille, for du klarer ikke å se på dere som to individer. Det eneste du ser er 'samfunn', og deg selv og henne som symbolske størrelser. 

Mest sannsynlig blir da også denne diskusjonen symbolsk for deg. Du tenker sikkert om de som svarer, at dette beviser at støtten til transpersoner er stor, og støtten til funksjonshemmede liten. Det betyr det ikke. Grunnen til at du får kritikk er nettopp det som er blitt påpekt, at du lar én transperson symbolisere en hel bevegelse, og selve skjevheten i oppmerksomhet og støtten. Og dette er grunnen til at det er vanskelig å gi deg støtte. Du er nemlig kjip samtidig som du vil ha støtte.

Hun er selvsentrert og irriterende og du må klare å stoppe tanken der når det gjelder henne. Alt det andre du tenker på er sin egen sak og det har sitt eget rom for tenkning. Du må snakke med kursleder, så kursleder kan innføre bedre tidsstyring eller at man ikke skal følge opp andres historie med sin egen. Og i første eller siste instans må du si ifra om at: nå snakket jeg.

Du har rett i at dette har en større symbolsk betydning for meg enn den faktiske handlingen har, og ja - jeg føler faktisk at denne tråden har bevist at funksjonshemmede ikke får særlig støtte. Ikke bare gjennom denne tråden, men ellers i samfunnet.  Jeg har i flere kommentarer her kommet med eksempler på hvorfor jeg tenker at dette stemmer, og dere har ikke forsøkt en eneste gang å forstå meg eller kritisere den voldsomme offentlige støtten de gir andre minoriteter.

At jeg er kjip er fordi jeg er lei av å være snill. Jeg har aldri mislikt noen på grunn av deres bakgrunn eller identitet; er du snill mot meg er jeg snill mot deg. Men, det føler jeg ikke holder lenger. Jeg blir overkjørt, stilt krav til, neglisjert. Jeg opplever at jeg alltid skal vie ressurser til mennesker som ikke bryr seg om meg, og både den opprinnelige saken og kommentarene i tråden føyet seg inn i rekken av ting som beviser at jeg bare er til for å lytte og hjelpe de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det vil hjelpe deg å få sortert følelsene dine litt?

På det personlige plan er det sikkert nyttig med noe terapi, sånn at du både føler at du selv har en plass sånn som alle andre, og ikke lar det plage deg veldig når du føler at andre tar uproporsjonalt mye plass.

Når det gjelder følelsen av å være usynlig og ikke ha innflytelse, har du vurdert å engasjere deg mer? For eksempel har alle kommuner et råd for personer med funksjonsnedsettelser, og de har krav på å være involvert i relevante prosjekter som skal til politisk behandling, og har fast møte- og talerett i kommunestyret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

godfisk skrev (1 time siden):

Det kan hende det vil hjelpe deg å få sortert følelsene dine litt?

På det personlige plan er det sikkert nyttig med noe terapi, sånn at du både føler at du selv har en plass sånn som alle andre, og ikke lar det plage deg veldig når du føler at andre tar uproporsjonalt mye plass.

Når det gjelder følelsen av å være usynlig og ikke ha innflytelse, har du vurdert å engasjere deg mer? For eksempel har alle kommuner et råd for personer med funksjonsnedsettelser, og de har krav på å være involvert i relevante prosjekter som skal til politisk behandling, og har fast møte- og talerett i kommunestyret.

Jeg har vært til psykolog mange ganger før, men etter timene må jeg likevel forholde meg til et samfunn hvor jeg er verdiløs.

Å engasjere seg krever et nettverk. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal gå. Dessuten tror jeg ikke de vil ha meg hvis jeg er sjalu på alle andre. Funksjonshemmede skal liksom være så hyggelige, tålmodige og inkluderende, og kjempe alle andres kamper. Hvis vi møter motstand skal vi trekke på skuldrene og vente til neste gang. Jeg vil at vi skal være litt utålmodige og sinte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har rett i at dette har en større symbolsk betydning for meg enn den faktiske handlingen har, og ja - jeg føler faktisk at denne tråden har bevist at funksjonshemmede ikke får særlig støtte. Ikke bare gjennom denne tråden, men ellers i samfunnet.  Jeg har i flere kommentarer her kommet med eksempler på hvorfor jeg tenker at dette stemmer, og dere har ikke forsøkt en eneste gang å forstå meg eller kritisere den voldsomme offentlige støtten de gir andre minoriteter.

At jeg er kjip er fordi jeg er lei av å være snill. Jeg har aldri mislikt noen på grunn av deres bakgrunn eller identitet; er du snill mot meg er jeg snill mot deg. Men, det føler jeg ikke holder lenger. Jeg blir overkjørt, stilt krav til, neglisjert. Jeg opplever at jeg alltid skal vie ressurser til mennesker som ikke bryr seg om meg, og både den opprinnelige saken og kommentarene i tråden føyet seg inn i rekken av ting som beviser at jeg bare er til for å lytte og hjelpe de andre.

Ok, men nå skriver du jo nettopp det jeg sa, som ikke stemmer og som ikke er grunnen til at du fikk kritikk eller mangelen på støtte. Som jeg skrev.

Ingen har krevd at du skal vie ressurser til mennesker som ikke bryr seg om deg. Det eneste er at du må nedskalere tankene dine til å omhandle henne og deg. Hvis du ønsker en diskusjon om skjevhet og manglende støtte, så er det som sagt en sak for seg, og ikke noe man bruker enkeltpersoner som springbrett for, som du gjør her.

De aller fleste har vært enig med deg i at det er ugrei og selvsentrert fra hun i gruppen, men påpekt at du har fordommer mot henne fordi hun er trans, noe som er riktig, fordi du leser forholdet mellom dere som forholdet mellom to grupper. Du kan ikke se på henne som en representant. Det er ikke egentlig noe mer å diskutere, fordi det kommer ikke til å bli noe riktigere.

Jeg anbefaler deg som andre å organisere deg. Jeg kjenner til et par med funksjonshemninger som gjør det. Det har vært innlegg i avisen etc. De kryper ikke for andre og de kjemper nettopp saker som angår dem. Jeg tror du vil bli mindre sjalu hvis du opplever å være i et fellesskapet der du føler at dere gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at gruppeleder tillater at én person får "ta over" og ta så mye av tiden, det virker uprofesjonelt, og som om den som leder gruppen ikke har særlig erfaring med å lede slike grupper. Når enkeltdeltakere tar så mye mer plass og tid enn andre, så må det settes regler for gruppen. Det kan f.eks. være at alle får tildelt en viss tid til å prate om det som opptar dem, eller gruppeleder kan styre mer når den som snakker hele tiden tar ordet når andre snakker.

Jeg synes du skal ta opp dette direkte med leder av gruppen, ev. av leder over der. Jeg vil tro at det ikke er bare du som føler på dette, siden den ene personen er så dominerende.

Ellers synes jeg du skal tenke på at det å bygge deg opp et nettverk, det er noe som tar tid. Oppsøk arenaer som er inkluderende, gå kurs med noe du er interessert i, avhengig av funksjon så er det kanskje også noe frivillig arbeid du kan gjøre. Her jeg bor vet jeg det er teatervenner som stiller opp når teateret skal ha forestillinger. En musikklubb har det samme. Flere ulike foreninger trenger noen som er villig til å ta noe lettere administrativt arbeid. Gå på det som finnes av gratis konserter, foredrag osv. Det finnes mye forskjellig man kan gjøre. Men det kan ta litt tid å bygge opp et slikt nettverk, og der kommer tålmodigheten inn. Føler du det er vanskelig å gå på slikt alene, sjekk muligheten for om du en periode kan få en "besøksvenn" gjennom Røde Kors, eller en støttekontakt. Det kan være litt lettere når du ikke går alene.

❤️

Anonymkode: 45402...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du virker så usympatisk at det gjør det vanskelig å ha sympati med deg, rett og slett. Det betyr imidlertid ikke at jeg ikke støtter funksjonshemmedes rettigheter. Jeg kan nemlig skille mellom person og sak.

Anonymkode: ca0f3...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært til psykolog mange ganger før, men etter timene må jeg likevel forholde meg til et samfunn hvor jeg er verdiløs.

Var psykologen din enig i dette? At du er verdiløs pga. at du har funksjonshemming?

Når du sier at du er verdiløs pga. din funksjonshemming, så kaller du alle oss andre som også har funksjonshemming verdiløse. En ting er at det er feil, men det er også ikke særlig pent sagt. Jeg synes det er provoserende og har mest lyst til å be deg reise et visst sted.

Anonymkode: 8be2c...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å engasjere seg krever et nettverk. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal gå. Dessuten tror jeg ikke de vil ha meg hvis jeg er sjalu på alle andre. Funksjonshemmede skal liksom være så hyggelige, tålmodige og inkluderende, og kjempe alle andres kamper. Hvis vi møter motstand skal vi trekke på skuldrene og vente til neste gang. Jeg vil at vi skal være litt utålmodige og sinte.

Som andre har antydet, så må du kanskje både kreve plassen din, og ikke føle deg tråkket på når andre krever plass.

De aller fleste opplever vonde ting i livet, og jeg ser slett ikke bort fra at dine vonde ting er vondere enn mange andres, men du gjør det ikke lettere for deg selv ved å klage på kg.

Det finnes både interesseorganisasjoner for folk med funksjonsnedsettelser og partier som har det som en del av programmene sine at flere skal medvirke til å utforme samfunnet vårt.

Det er 2,5 år til neste gang kommunestyrene skal velge nye råd, og 2 år til partiene skal stille lister til lokale valg, så om du vil posisjonere deg før de skal velges, passer det perfekt å begynne nå. Og det er ganske interessant å være i fylkestinget/kommunestyret og i komiteer som forbereder politiske prosjekter, så jeg kan anbefale det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du virker så usympatisk at det gjør det vanskelig å ha sympati med deg, rett og slett. Det betyr imidlertid ikke at jeg ikke støtter funksjonshemmedes rettigheter. Jeg kan nemlig skille mellom person og sak.

Anonymkode: ca0f3...11a

Vel...hva skal jeg si? Jeg er drittlei. Jeg er drittlei av å sympatisere med alle andre, bry meg om  andre som ikke bryr seg. Ok? Jeg skulle sett at noen hadde brydd seg om meg noen gang, men å være vennlig har ikke hjulpet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godfisk skrev (36 minutter siden):

Som andre har antydet, så må du kanskje både kreve plassen din, og ikke føle deg tråkket på når andre krever plass.

De aller fleste opplever vonde ting i livet, og jeg ser slett ikke bort fra at dine vonde ting er vondere enn mange andres, men du gjør det ikke lettere for deg selv ved å klage på kg.

Det finnes både interesseorganisasjoner for folk med funksjonsnedsettelser og partier som har det som en del av programmene sine at flere skal medvirke til å utforme samfunnet vårt.

Det er 2,5 år til neste gang kommunestyrene skal velge nye råd, og 2 år til partiene skal stille lister til lokale valg, så om du vil posisjonere deg før de skal velges, passer det perfekt å begynne nå. Og det er ganske interessant å være i fylkestinget/kommunestyret og i komiteer som forbereder politiske prosjekter, så jeg kan anbefale det 😊

Men hvordan? Hvem bryr seg? Vi skal alltid bare bry oss om alle andre hele jævla tiden! Jeg orker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var psykologen din enig i dette? At du er verdiløs pga. at du har funksjonshemming?

Når du sier at du er verdiløs pga. din funksjonshemming, så kaller du alle oss andre som også har funksjonshemming verdiløse. En ting er at det er feil, men det er også ikke særlig pent sagt. Jeg synes det er provoserende og har mest lyst til å be deg reise et visst sted.

Anonymkode: 8be2c...270

Vel, nei, men hun får vel betalt for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...hva skal jeg si? Jeg er drittlei. Jeg er drittlei av å sympatisere med alle andre, bry meg om  andre som ikke bryr seg. Ok? Jeg skulle sett at noen hadde brydd seg om meg noen gang, men å være vennlig har ikke hjulpet før.

Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du TAR det.

Fortsett med å synes synd i deg selv og å irritere deg over berta på gruppeterapien, og se hvor langt du kommer med det.

Ellers kan Google være en venn, og vise deg en mer konstruktiv vei videre, med p involvere deg mer i hvordan samfunnet rundt deg er utformet.

Endret av godfisk
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...