AnonymBruker Skrevet 24. februar #61 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Selvopptatte personer med dårlige sosiale antenner finnes vel i alle grupper? Anonymkode: 7f8a5...f92 Ja, men noen grupper er overrepresentert. Og det er kanskje ikke så rart dersom du tenker deg om. Er nok ganske naturlig at personer som har identitetskriser er mer selvopptatte enn de som er sikker på sin egen identitet. Slikt sett ikke rart at transer er mer selvsentrerte enn andre. Anonymkode: 7f55c...69f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #62 Del Skrevet 24. februar Beste er nok at du får hjelp til å handtere følelsene dine. Gruppeterapien eller dette opplegget er tydeligvis ikke riktig for deg. Du klarer ikke ta plass, du er sjalu på ting du kan styre heller og det hadde nok vært lurt med en samtale med en behandler av noe slag. Du bør lære deg å leve i grupper med folk med forskjellige utfordringer uten å føle sjalusi. Be om et møte med en veileder. Nå vet jeg ikke hva slags funksjonsnedsettelse du har, men jeg trur ikke du hadde satt pris på at folk startet diskusjoner og bare omtalte deg som «hun lamme» eller «jeg er på gruppe med en autist». Snakk om folk på samme måte som du ønsker å omtales selv. Anonymkode: ada19...3ca 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #63 Del Skrevet 24. februar Som rullestolbruker og funksjonshemmet i over 40 år, så har jeg også kjent på at man som funksjonshemmet ofte føler seg som den mest ignorerte minoriteten her i Norge (det er vel noe statistikk som underbygger dette, hvis jeg husker rett). Men du møter deg selv i døra når du i start-innlegget ditt skriver "hun bekrefter alle fordommer mot transpersoner". Bare det at du har en klar formening om at transpersoner generelt er selvsentrert og selvopptatte, sier jo litt om hvilke holdninger det er som rører seg der ute i massen. Slike generaliseringer er usunt og destruktivt. Du vet jo godt selv hvordan det er å få klistret på seg sjablong som ikke passer deg bare fordi du har en funksjonshemming. Det må vi forsøke å unngå. Foreløpig så møter ikke funksjonshemmede på hat i samme grad som transpersoner i kommentarfeltene. Men det er kanskje fordi vi er mindre synlig i en offentlig debatt. Så fort det skrives noe om funksjonshemmedes rettigheter eller mangel og dem så møter man ofte "det er ikke en menneskerett"-argumentet eller misnøye med at man er for "kravstore". Eller så trekker man paralleller til Somalia eller andre u-land som om det er en relevant sammenligning. Dessverre er det mange som ikke evner å se at ved å tilrettelegge i større grad her i samfunnet, så vil kostnadene ved å ha en funksjonshemming gå ned. Men det er kanskje en avsporing. Poenget er uansett at du gjør ikke verden noe bedre med dine generaliseringer. Klag gjerne på denne dama du har møtt i gruppeterapien, men klag fordi hun er selvopptatt og idiotisk. Ikke fordi hun er trans. Du vil vel ikke selv bli møtt med at du er "slik eller slik" fordi du er funksjonshemmet, vil du vel? Anonymkode: 93246...d95 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #64 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): TS her. Som fryktet ble dette en voldsom avsporing. Jeg beklager hva jeg har skapt. Det var absolutt ikke meningen. Jeg lurte på hvordan jeg kunne være ærlig uten å såre. For det er vanskelig å være åpen uten at jeg fort kan forsnakke meg eller bli for sint. Anonymkode: 632e2...d38 Utrolig flott at du tar selvkritikk. Det er det ikke alle som gjør. 😃 Jeg har full forståelse for at det er kjipt å sitte i en slik gruppe, der det terapeutiske ikke fungerer. Hvem som har satt sammen denne gruppen vet jeg ikke, men en flink terapeut setter sammen en gruppe etter flere kriterier. Der personlighet er en av de. Om denne gruppen er satt sammen av NAV, av noen som ikke helt vet hva de holder på med, så blir det desverre slik som dette. Det blir for tynt grunnlag å si at "Dere er utenfor arbeidslivet, dere har det vanskelig pga det. Del erfaringer". Jeg mistenker at det ikke er en psykolog med kompetanse på gruppeterapi som styrer dette. Respekt for resten av gruppen er en av de grunnleggende prinsippene i god gruppeterapi. Da har du selvfølgelig min fulle forståelse for at det er vanskelig å være i en slik gruppe. Har egentlig lite råd å komme med, men en prat med de som har satt sammen gruppen vil jeg anbefale. Si det du skriver her. Da har du ihvertfall gjort ditt. Anonymkode: a5a22...e4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #65 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS her: Jeg tror ikke dere helt skjønner min frustrasjon. Jeg har prøvd å tone ned, beklaget for uro jeg har skapt, men det nytter ikke. På tiltaket føler jeg meg endelig verdt noe. Jeg føler jeg kan ytre meg, være lei meg, gråte. Der er jeg verdt jobb som alle andre. Vi er likeverdige. Men ute i samfunnet er vi ikke. Det virker ikke som om jeg er annet enn en parasitt, mens vi roper og skriker og lager et helvete for andre, feirer andres eksistens og verdi, mens vi ikke kunne brydd oss mindre når funksjonshemmede blir utsatt for noe. Transpersonen jeg nevner er i tillegg venstreradikal, og benytter enhver anledning til å snakke om det. Et miljø jeg var i selv, før jeg møtte folk som kunne spre om seg med hat mot funksjonshemmede, og det eneste de andre brydde seg om var hvilke aksjoner de deltok i for andre. Endelig fant jeg et sted der jeg også kunne være frustrert, var verdt en jobb. På tiltaket gjennom NAV er jeg like mye verdt en jobb som andre, og i timene er mine følelser også legitime. Derfor er det så vondt at hun også der kan ta plassen for meg, at hun kan få en sak som handler om meg til å handle om henne selv. Anonymkode: 632e2...d38 Men dette er tull ts. Det foregår en haug av kamper for oss med funksjonsnedsettelser. Det er grupper, demonstrasjoner etc hvert år og joda, vi har også en egen dag. Var det ikke forrige uke at det var svære oppslag om at NAV gikk tom for penger til oss som gruppe 6.januar i år? Nå var personen som ble intervjuet også transperson, uten at det i det hele tatt ble nevnt. Anonymkode: f0c56...b0b 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 24. februar #66 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS her: Jeg tror ikke dere helt skjønner min frustrasjon. Jeg har prøvd å tone ned, beklaget for uro jeg har skapt, men det nytter ikke. På tiltaket føler jeg meg endelig verdt noe. Jeg føler jeg kan ytre meg, være lei meg, gråte. Der er jeg verdt jobb som alle andre. Vi er likeverdige. Men ute i samfunnet er vi ikke. Det virker ikke som om jeg er annet enn en parasitt, mens vi roper og skriker og lager et helvete for andre, feirer andres eksistens og verdi, mens vi ikke kunne brydd oss mindre når funksjonshemmede blir utsatt for noe. Transpersonen jeg nevner er i tillegg venstreradikal, og benytter enhver anledning til å snakke om det. Et miljø jeg var i selv, før jeg møtte folk som kunne spre om seg med hat mot funksjonshemmede, og det eneste de andre brydde seg om var hvilke aksjoner de deltok i for andre. Endelig fant jeg et sted der jeg også kunne være frustrert, var verdt en jobb. På tiltaket gjennom NAV er jeg like mye verdt en jobb som andre, og i timene er mine følelser også legitime. Derfor er det så vondt at hun også der kan ta plassen for meg, at hun kan få en sak som handler om meg til å handle om henne selv. Anonymkode: 632e2...d38 Så du fikk litt mindre plass og reagerer med såpass frustrasjon? Du må kanskje jobbe litt med akkurat det. 😬 Du klager over at du er en minoritet og stigmatisert, akkurat det samme du gjør mot denne kvinnen. Funksjonsnedsettelse gir deg ikke fripass for å ytre alle fordommer mot andre, samtidig som du ikke forventer noen tilbake. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #67 Del Skrevet 6. mars Jeg er transekvinne. Er langtifra slik som hun er. Jeg er beskjeden og vil ikke stikke meg frem,vil bare gli inni samfunnet vårt som en stille og rolig dame. Anonymkode: 7e2a7...570 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #68 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 17.12): Etter en tids frustrasjon må jeg lufte ut: Jeg tok imot tilbudet om gruppeterapi, der deriblant funksjonshemmede meg og en transkvinne er deltakende. Hun gjør alt til et nummer om seg selv, selv i situasjoner der jeg er åpen om mine funksjonsnedsettelser klarer hun å få det til å handle om hvordan hun selv er utsatt som transkvinne. Ved diskusjon om nyhetsaker eller historiske hendelser der funksjonshemmede har blitt utsatt for grov vold eller drept begynnner hun å snakke om seg selv. Hun har vært åpen om å være transkvinne i 2-3 år, og ser absolutt ikke ut som om hun noen gang har fysisk vært noe annet enn en kvinne, mens jeg har vært funksjonshemmet hele livet og både ser og oppfører meg som det. Hun bekrefter alle fordommer mot transpersoner: selvsentrerte, selvopptatte som skal få alt til å handle om dem selv. Jeg kjenner sjalusien vokse hver eneste gang jeg er der, fordi jeg vet at det snart er Pride "alle" skal bry seg om, men vi ikke engang kan få et lite notis eller et usselt innlegg av menneskerettighet- og likestillingsorganisasjoner. Jeg har følt meg ubetydelig, uverdig og som en parasitt, og, når jeg endelig har sjansen til å lufte ut, føler jeg ikke at jeg kan, fordi hun er der. Jeg er drittlei av å være så hyggelig hele tiden. Jeg vil være helt åpen om situasjonen, men vil heller ikke skape konflikt. Anonymkode: 632e2...d38 At man er transkvinne har vel ikke noe om hvor selvsentrert man er? Det er mange som sliter fordi de ER selvsentrerte. Kansje det er DERFOR hun er der? PGA psykiske problemer? Og du vil vil jo bare på nett for å dele transynte fordommer? Det er ille det og. Anonymkode: 632bd...1ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #69 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 14.38): Jeg er transekvinne. Er langtifra slik som hun er. Jeg er beskjeden og vil ikke stikke meg frem,vil bare gli inni samfunnet vårt som en stille og rolig dame. Anonymkode: 7e2a7...570 Og det er helt i orden. Så lenge du kan ha sympati for andre som sliter også. Og det er det jeg prøver å si. - TS Anonymkode: 632e2...d38 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #70 Del Skrevet 14. mars BobbySocks skrev (På 24.2.2025 den 15.05): Så du fikk litt mindre plass og reagerer med såpass frustrasjon? Du må kanskje jobbe litt med akkurat det. 😬 Du klager over at du er en minoritet og stigmatisert, akkurat det samme du gjør mot denne kvinnen. Funksjonsnedsettelse gir deg ikke fripass for å ytre alle fordommer mot andre, samtidig som du ikke forventer noen tilbake. Nei, men hun hadde ikke trengt å ta ordet da jeg endelig hadde mulighet til det. Anonymkode: 632e2...d38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #71 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 15.04): Men dette er tull ts. Det foregår en haug av kamper for oss med funksjonsnedsettelser. Det er grupper, demonstrasjoner etc hvert år og joda, vi har også en egen dag. Var det ikke forrige uke at det var svære oppslag om at NAV gikk tom for penger til oss som gruppe 6.januar i år? Nå var personen som ble intervjuet også transperson, uten at det i det hele tatt ble nevnt. Anonymkode: f0c56...b0b Å ja, hvem kjemper de kampene? Hvem bryr seg? Det ender ofte bare i at vi blir ansett som byrder og så går vi videre for å kjempe for andre. Anonymkode: 632e2...d38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #72 Del Skrevet 14. mars TS her: Problemet med dette var at jeg føler meg som en parasitt, og ønsker å kunne få lufte ut følelser og få litt støtte uten at noen skal komme og kapre den. Folk i min generasjon higer etter å støtte transpersoner, men ingen av dem støtter funksjonshemmede. Jeg er bitter, sint, rasende og fortvilet over at når det endelig oppsto en situasjon hvor jeg faktisk kunne ytre meg om det å være funksjonshemmet ble det atter en gang til en situasjon der hun kunne ytre seg om noe som hun har hele Pride til og som media virker å elske å fokusere på. Anonymkode: 632e2...d38 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #73 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 7.44): Det handler om at alle skal lytte til henne når hun sliter, mens når jeg gjør får hun likevel mer taletid enn meg. Anonymkode: 632e2...d38 Da er kursleder rette adressat. Si at du ønsker mer taletid og uten avbrytelser. Anonymkode: c2c60...6e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #74 Del Skrevet 14. mars Mye av behandlingen jeg har blitt utsatt for, og saker som minner meg om det eller gjør meg redd, må dysses ned, drikkes vekk. Jeg har prøvd å få utløp for følelsene, men hvordan kan jeg slutte å føle meg verdiløs når ingen bryr seg, selv kke når funksjonshemmede blir utsatt for grov vold eller blir drept (som har skjedd og skjer i andre land)? Hvordan kan jeg la være å være bitter når vi knapt bruker verdensdagen for funksjonshemmede; når nye bøker av funksjonshemmede forfattere settes bak i biblioteket, og ikke foran som andre nye bøker av andre minoriteter; når vi demonstrerer, flagger og skriver innlegg for andre utsatte samfunnsgrupper, men ikke funksjonshemmede; når funksjonshemmede fremstilles som byrder, og føler seg presset til å gjennomgå aktiv dødshjelp uten at det får påvirke befolkningen; når det er større og kraftigere demonstrasjoner for et tre, av mennesker som demonstrerer for blant annet transpersoner; når det er flere som går bak parolene for dem enn for funksjonshemmede i 8.-marstog? Hvorfor kan ikke jeg da være sint for at det, de få gangene jeg kan ytre meg om min situasjon, at det skal være noen som det allerede kjempes kraftig utad for skal få mer taletid, mer sympati? Anonymkode: 632e2...d38 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annabæxe Skrevet 14. mars #75 Del Skrevet 14. mars Frustrasjon over et selvsentrert og ego menneske er helt naturlig og på sin plass, høres slitsomt ut. Men jeg lurer litt på hva du tenker at du vil oppnå ved å gjøre det til en så stor del av historien at hun også er trans. Vil du at vi skal bekrefte at "ja det er typisk disse transkvinnene" liksom? Om du skal klage over en sytete og overfladisk kvinne som ikke er trans, hadde du da sagt at "hun bekrefter alle fordommer mot en kvinne, overfladisk og sytete"? Selvsentrerte og ego mennesker finnes i alle grupper, og problemet her er jo ikke at hun er trans, men at hun er ego og selvsentrert. Og du kjører litt av sporet ved å attpåtil også ta opp pride. Ville vurdert å ta det opp med terapeuten på tomannshånd da, om det er så ille at det ødelegger timene for deg. Det er i din fulle rett. Lykke til! 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #76 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mye av behandlingen jeg har blitt utsatt for, og saker som minner meg om det eller gjør meg redd, må dysses ned, drikkes vekk. Jeg har prøvd å få utløp for følelsene, men hvordan kan jeg slutte å føle meg verdiløs når ingen bryr seg, selv kke når funksjonshemmede blir utsatt for grov vold eller blir drept (som har skjedd og skjer i andre land)? Hvordan kan jeg la være å være bitter når vi knapt bruker verdensdagen for funksjonshemmede; når nye bøker av funksjonshemmede forfattere settes bak i biblioteket, og ikke foran som andre nye bøker av andre minoriteter; når vi demonstrerer, flagger og skriver innlegg for andre utsatte samfunnsgrupper, men ikke funksjonshemmede; når funksjonshemmede fremstilles som byrder, og føler seg presset til å gjennomgå aktiv dødshjelp uten at det får påvirke befolkningen; når det er større og kraftigere demonstrasjoner for et tre, av mennesker som demonstrerer for blant annet transpersoner; når det er flere som går bak parolene for dem enn for funksjonshemmede i 8.-marstog?... Anonymkode: 632e2...d38 Ingenting av dette er denne damas feil. Du kan bli sint fordi hun tar mye plass og ikke deler nok på taletida i gruppa, men disse andre tingene som skjer eller ikke skjer i samfunnet ikke hun ansvarlig for. Med mindre hun faktisk jobber på biblioteket.... Du virker også misunnelig på transpersoner generelt, som om det at de finnes, tar noe fra deg. Det er lett at sånt skjer, tidligere var det vanlig at syke og funksjonshemmede var sjalu på hverandre, feks synlig vs usynlig funksjonshemming, og "kjeft-sjalusien" som mange syke opplever overfor Kreftforeningen (vel og merke etter at de kreftsyke bevegede seg fra tabu til "verdig" syk) osv. Anonymkode: c2c60...6e8 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #77 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingenting av dette er denne damas feil. Du kan bli sint fordi hun tar mye plass og ikke deler nok på taletida i gruppa, men disse andre tingene som skjer eller ikke skjer i samfunnet ikke hun ansvarlig for. Med mindre hun faktisk jobber på biblioteket.... Du virker også misunnelig på transpersoner generelt, som om det at de finnes, tar noe fra deg. Det er lett at sånt skjer, tidligere var det vanlig at syke og funksjonshemmede var sjalu på hverandre, feks synlig vs usynlig funksjonshemming, og "kjeft-sjalusien" som mange syke opplever overfor Kreftforeningen (vel og merke etter at de kreftsyke bevegede seg fra tabu til "verdig" syk) osv. Anonymkode: c2c60...6e8 Det er ingen dame. Det er en mann det er derfor det heter TRANSkvinne. Hvem i alle dager er misunnelig på sånne. De er bare irriterende når de holder på slik ts beskriver. Anonymkode: 0fb93...354 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #78 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ingen dame. Det er en mann det er derfor det heter TRANSkvinne. Hvem i alle dager er misunnelig på sånne. De er bare irriterende når de holder på slik ts beskriver. Anonymkode: 0fb93...354 Ts er nok irritert på at vedkommende breier seg, snakker også i et konkurranseperpektiv som setter grupper opp mot hverandre på steder der de to ikke befinner deg sammen (med mindre de har terapi på biblioteket). Anonymkode: c2c60...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #79 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 17.12): Etter en tids frustrasjon må jeg lufte ut: Jeg tok imot tilbudet om gruppeterapi, der deriblant funksjonshemmede meg og en transkvinne er deltakende. Hun gjør alt til et nummer om seg selv, selv i situasjoner der jeg er åpen om mine funksjonsnedsettelser klarer hun å få det til å handle om hvordan hun selv er utsatt som transkvinne. Ved diskusjon om nyhetsaker eller historiske hendelser der funksjonshemmede har blitt utsatt for grov vold eller drept begynnner hun å snakke om seg selv. Hun har vært åpen om å være transkvinne i 2-3 år, og ser absolutt ikke ut som om hun noen gang har fysisk vært noe annet enn en kvinne, mens jeg har vært funksjonshemmet hele livet og både ser og oppfører meg som det. Hun bekrefter alle fordommer mot transpersoner: selvsentrerte, selvopptatte som skal få alt til å handle om dem selv. Jeg kjenner sjalusien vokse hver eneste gang jeg er der, fordi jeg vet at det snart er Pride "alle" skal bry seg om, men vi ikke engang kan få et lite notis eller et usselt innlegg av menneskerettighet- og likestillingsorganisasjoner. Jeg har følt meg ubetydelig, uverdig og som en parasitt, og, når jeg endelig har sjansen til å lufte ut, føler jeg ikke at jeg kan, fordi hun er der. Jeg er drittlei av å være så hyggelig hele tiden. Jeg vil være helt åpen om situasjonen, men vil heller ikke skape konflikt. Anonymkode: 632e2...d38 Hvis det ikke er noe utbytte og kun økte frustrasjoner o.l., så ville jeg nok vurdert å forlate denne gruppa. Anonymkode: f9f0b...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. mars #80 Del Skrevet 14. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 17.12): Etter en tids frustrasjon må jeg lufte ut: Jeg tok imot tilbudet om gruppeterapi, der deriblant funksjonshemmede meg og en transkvinne er deltakende. Hun gjør alt til et nummer om seg selv, selv i situasjoner der jeg er åpen om mine funksjonsnedsettelser klarer hun å få det til å handle om hvordan hun selv er utsatt som transkvinne. Ved diskusjon om nyhetsaker eller historiske hendelser der funksjonshemmede har blitt utsatt for grov vold eller drept begynnner hun å snakke om seg selv. Hun har vært åpen om å være transkvinne i 2-3 år, og ser absolutt ikke ut som om hun noen gang har fysisk vært noe annet enn en kvinne, mens jeg har vært funksjonshemmet hele livet og både ser og oppfører meg som det. Hun bekrefter alle fordommer mot transpersoner: selvsentrerte, selvopptatte som skal få alt til å handle om dem selv. Jeg kjenner sjalusien vokse hver eneste gang jeg er der, fordi jeg vet at det snart er Pride "alle" skal bry seg om, men vi ikke engang kan få et lite notis eller et usselt innlegg av menneskerettighet- og likestillingsorganisasjoner. Jeg har følt meg ubetydelig, uverdig og som en parasitt, og, når jeg endelig har sjansen til å lufte ut, føler jeg ikke at jeg kan, fordi hun er der. Jeg er drittlei av å være så hyggelig hele tiden. Jeg vil være helt åpen om situasjonen, men vil heller ikke skape konflikt. Anonymkode: 632e2...d38 Forstår deg godt. Funksjonshemmede blir systematisk diskriminert i samfunnet og man hører ikke et pip om det. Skeive og folk med annen hudfarge tar all plass og får all mulig oppmerksomhet av woke bevegelsen. Funksjonshemmede blir ikke nevnt med ett eneste ord. Er bra det at man jobber for at ulike folk skal behandles likeverdig, men det skal gjelde alle. Dårlig gjort av denne vedkommende å få alt til å handle om seg selv. Endret 14. mars av Maleficenta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå