Gå til innhold

En transkvinne i gruppen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er jo hele problemet at denne transen snakker om sine problemer som trans. Så hadde hun vært kvinne(spar meg det cisrøret. Det heter kvinne, ferdig snakka), så hadde transkvinnen heller ikke trengt å være der. 

Anonymkode: 9843d...e29

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av et slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror ikke det finnes en terapigruppe i verden som ikke inneholder minst én som er irriterende selvsentrert og høylytt samtidig. 

Din er trans. Det er ikke det vesentlige. 

Anonymkode: 7c19c...aa8

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at om du ikke har god kjemi med de i gruppa og at det ødelegger noe for deg for å føle tilhørighet, forståelse eller annet, så bør du be om å få bytte gruppe. Da har du ikke særlig godt utbytte av å være der, tenker jeg.

Anonymkode: 65a57...190

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke det finnes en terapigruppe i verden som ikke inneholder minst én som er irriterende selvsentrert og høylytt samtidig. 

Din er trans. Det er ikke det vesentlige. 

Anonymkode: 7c19c...aa8

Ja. Har vært innom en slik gruppe. Der satt det en fyr og utbroderte i det uendelige at hans helseangst var myyyye verre enn den sosiale angsten dere andre opplever. Kanskje dere med helseangst kan forstå det litt, men den er nok ikke like ille som min... Bla bla bla

Anonymkode: a5a22...e4a

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nå er jo hele problemet at denne transen snakker om sine problemer som trans. Så hadde hun vært kvinne(spar meg det cisrøret. Det heter kvinne, ferdig snakka), så hadde transkvinnen heller ikke trengt å være der. 

Anonymkode: 9843d...e29

Står det noe sted at dette bare er en gruppe for kvinner? 
Poenget med gruppeterapi er vel at alle har samme “hovedutfordring”/diagnose (f.eks sosial angst) men deler av sine utfordringer i forbindelse med dettte. Ts snakker jo om sine utfordringer som funksjonshemmet?

Anonymkode: 7ec6a...7a1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gruppeterapi handler mye om det å oppleve at man selv ikke er så spesiell, at mange mennesker opplever de samme utfordringene. Her har du en mulighet til å lære noe TS. Du må prøve å legge fordommer til side og åpne deg for læring.

Jeg er funksjonshemmet selv og har lest en god del poesi skrevet av en transperson. Kjente meg igjen i mye av det hen skriver om... Uønsket oppmerksomhet, blikk, diskriminering, trakassering... Dere har nok mer til felles enn du tror.

Anonymkode: 8be2c...270

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS her: 

Jeg burde kanskje ha nevnt at dette var i forbindelse med en film om nazistenes drap på funksjonshemmede. Ikke spør meg hvorfor vi skulle se den, men det gir kanskje klarhet i min frustrasjon.

Jeg kjenner en del transpersoner, og de er like ulike som andre. Mange av dem sliter mye psykisk, og fortjener den oppfølgingen og hjelpen de kan få. Poenget mitt her er at dette var en sak om funksjonshemmede, og hun fikk det likevel til å handle om seg selv. Som om ikke transpersoner har nok av tid og spalteplass til å diskutere utfordringene sine, og hun har masse tid til å greie ut om sine i terapitimene. Da forventer jeg å kunne benytte anledningen jeg har til å greie ut om mine utfordringer.

At hun er i en minoritet som får masse oppmerksomhet allerede gjør meg rett og slett fryktelig sjalu. Av og til skulle jeg ønske vi fikk litt mer spalteplass i aviser og plass i aktivismen, og det er kanskje derfor det også gjør meg så lei meg at, når jeg endelig får tid, at hun skal ta all oppmerksomheten vekk fra følelsene jeg besitter knyttet til spesifikke hendelser rettet mot funksjonshemmede.

Anonymkode: 632e2...d38

• Liker 7
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det hadde vært greit om hun var slitsom og tok stor plass, så lenge hun ikke var transkvinne?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her: 

Jeg burde kanskje ha nevnt at dette var i forbindelse med en film om nazistenes drap på funksjonshemmede. Ikke spør meg hvorfor vi skulle se den, men det gir kanskje klarhet i min frustrasjon.

Jeg kjenner en del transpersoner, og de er like ulike som andre. Mange av dem sliter mye psykisk, og fortjener den oppfølgingen og hjelpen de kan få. Poenget mitt her er at dette var en sak om funksjonshemmede, og hun fikk det likevel til å handle om seg selv. Som om ikke transpersoner har nok av tid og spalteplass til å diskutere utfordringene sine, og hun har masse tid til å greie ut om sine i terapitimene. Da forventer jeg å kunne benytte anledningen jeg har til å greie ut om mine utfordringer.

At hun er i en minoritet som får masse oppmerksomhet allerede gjør meg rett og slett fryktelig sjalu. Av og til skulle jeg ønske vi fikk litt mer spalteplass i aviser og plass i aktivismen, og det er kanskje derfor det også gjør meg så lei meg at, når jeg endelig får tid, at hun skal ta all oppmerksomheten vekk fra følelsene jeg besitter knyttet til spesifikke hendelser rettet mot funksjonshemmede.

Det virker litt som om du misforstår poenget med gruppeterapi. Hvis du føler at noen tar ordet mens du holder på å snakke kan du fint gi beskjed om det på en høflig måte.

At dere sitter i gruppeterapi og ser en film om drap på funksjonshemmede under nazismen fremstår... konstruert, for å si det på en pen måte.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS igjen:

Jeg ønsker ikke å spre stygge ting om transpersoner. Jeg ønsker bare en forståelse for hvorfor jeg føler dette er upassende av henne, og hvorfor jeg føler hun har masser av mulighet til å uttrykke seg, mens jeg ikke føler jeg har det samme.

Dette er et kurs / terapi i regi av NAV, der det eneste som egentlig knytter oss sammen er at vi alle er på tiltak.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det virker litt som om du misforstår poenget med gruppeterapi. Hvis du føler at noen tar ordet mens du holder på å snakke kan du fint gi beskjed om det på en høflig måte.

At dere sitter i gruppeterapi og ser en film om drap på funksjonshemmede under nazismen fremstår... konstruert, for å si det på en pen måte.

Ja, så klart. Jeg forstår ikke helt hvorfor vi skulle analysere den eller diskutere hvilke følelser det satt igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (3 minutter siden):

Så det hadde vært greit om hun var slitsom og tok stor plass, så lenge hun ikke var transkvinne?

Nei, absolutt ikke! Men dette handlet jo faktisk om at hun var det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Havspeil skrev (1 time siden):

Skjerp deg ! Hilsen Løvemamma 🦁💪 

Du må gå i deg selv . 

Skjerp deg selv. Hva har DU med dette å gjøre? Ingenting. At du har et funksjonshemmet barn betyr ikke at du vet noe som helst om hvordan det ER og føles å være en funksjonshemmet voksen person.

Jeg skjønner TS godt, det er innmari slitsomt når én person skal få alt til å handle om seg selv. Det ødelegger terapien totalt. Og ja, veldig mange transpersoner er faktisk helt utrolig selvopptatte. Kjenner flere og det er ærlig talt veldig mye mas.

Anonymkode: c6489...3cc

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, absolutt ikke! Men dette handlet jo faktisk om at hun var det.

Men det er ikke interessant for din opplevelse av at personen tar for stor plass. Hadde du ordlagt deg likt om en kreftsyk person, et menneske med leddgikt eller en blind person? 

Anonymkode: 8ad15...fdc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men kan du ikke si det på en pen måte da, ts, at du synes det er vanskelig å komme til ordet i gruppa, og om dette er noe alle kan ta mer hensyn til under samtalene? Jeg hadde i hvert fall syntes det var en helt grei ting om noen sa det til meg eller generelt til gruppa i en slik sammenheng, det er ikke alle som ser sin egen begrensning i nye situasjoner.

Anonymkode: 90f3b...be8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS her: 

Jeg opplever selve overskriften som nedlatende mot transkvinner. Derfor lurer jeg på om du hadde vært like negativ om det var en kvinne. Den sjalusien du kjenner på et ikke hennes eller resten av samfunnet sitt problem. 

Vi lever desverre i et samfunn der man må ta plass for å bli sett. Om ingen roper, så hører ingen. Dette gjelder desverre alle som trenger hjelp.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

TS igjen:

Jeg ønsker ikke å spre stygge ting om transpersoner. Jeg ønsker bare en forståelse for hvorfor jeg føler dette er upassende av henne, og hvorfor jeg føler hun har masser av mulighet til å uttrykke seg, mens jeg ikke føler jeg har det samme.

Dette er et kurs / terapi i regi av NAV, der det eneste som egentlig knytter oss sammen er at vi alle er på tiltak.

Jeg har full forståelse for at du føler deg overkjørt. Hun overkjører deg når hun hele tiden bruker din historie til å snakke om seg selv. Jeg tror alle har full forståelse for dette, men så blir det kræsj fordi du selv kobler denne overkjørende og selvsentrerte atferden opp mot transpersoner. Det er det folk reagerer på.

Anonymkode: 34e18...2e0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter en tids frustrasjon må jeg lufte ut:

Jeg tok imot tilbudet om gruppeterapi, der deriblant funksjonshemmede meg og en transkvinne er deltakende. Hun gjør alt til et nummer om seg selv, selv i situasjoner der jeg er åpen om mine funksjonsnedsettelser klarer hun å få det til å handle om hvordan hun selv er utsatt som transkvinne. Ved diskusjon om nyhetsaker eller historiske hendelser der funksjonshemmede har blitt utsatt for grov vold eller drept begynnner hun å snakke om seg selv. Hun har vært åpen om å være transkvinne i 2-3 år, og ser absolutt ikke ut som om hun noen gang har fysisk vært noe annet enn en kvinne, mens jeg har vært funksjonshemmet hele livet og både ser og oppfører meg som det.

Hun bekrefter alle fordommer mot transpersoner: selvsentrerte, selvopptatte som skal få alt til å handle om dem selv. Jeg kjenner sjalusien vokse hver eneste gang jeg er der, fordi jeg vet at det snart er Pride "alle" skal bry seg om, men vi ikke engang kan få et lite notis eller et usselt innlegg av menneskerettighet- og likestillingsorganisasjoner. Jeg har følt meg ubetydelig, uverdig og som en parasitt, og, når jeg endelig har sjansen til å lufte ut, føler jeg ikke at jeg kan, fordi hun er der.

Jeg er drittlei av å være så hyggelig hele tiden. Jeg vil være helt åpen om situasjonen, men vil heller ikke skape konflikt.

Så fordi du har møtt en egosentrisk idiot, er alle som har noe felles med det mennesket også slik??

Jeg har gått i gruppeterapi der ei cisdame gjorde det samme. Hun representerte ikke resten av oss for det. 

Jeg, som voksen tok det opp. "Det er vanskelig å komme med innspill når det er noen som skal kuppe ethvert forsøk, og virker besatt av å ha hatt det verst". Hvorfor har du dette behovet for oppmerksomhet? Tror du at du kan forholde deg til at dette er en gruppe, ikke din individuelle terapitime?"

Ta det evt med terapeuten, det er jo hva man gjør. 

Anonymkode: f0c56...b0b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at jeg koblet det til at hun er transperson var fordi det virker å være færre anledninger for funksjonshemmede å ytre seg, og når endelig anledningen bød seg for meg, ble det en forsterker.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at jeg koblet det til at hun er transperson var fordi det virker å være færre anledninger for funksjonshemmede å ytre seg, og når endelig anledningen bød seg for meg, ble det en forsterker.

Akkurat det tror jeg at veldig mange forstod, og derfor reagerer. Jeg synes ikke det var greit. Ditt behov for å bli sett og hørt, gikk ut over henne. Egentlig alle transpersoner og. Beklager å måtte si det slik rett ut, men du fremstår som en dårlig bidragsyter for gruppen du omtaler. Absolutt alle som får taletid, har tatt den. Enten selv, eller at andre har tett den på deres vegne. Sånn er det. LHGBTQ bevegelsen har krevd din plass. De har ikke tatt den fra noen. For det er plass til alle. De har stilt seg opp, for å bli hørt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...