AnonymBruker Skrevet 14. mars #81 Del Skrevet 14. mars TS her: Det handler om hvilke utfordringer jeg føler kan ta plass i stedet for mine. At hun er transperson er bare en del av historien, men det samme gjelder for andre minoriteter som får ta mer plass i samfunnet, som vi skal kjempe hardere for. Jeg føler ikke at jeg får lov til å ha følelsene jeg har, og jeg føler ikke at jeg får være fortvilet over min situasjon, mens det er noe hun kan fordi hun er transperson og noen vi skal rette fullt fokus mot. Jeg bryr meg om de som er snille mot meg, samme hvem de er, men har ikke mye til overs for folk som ikke bryr seg om meg. Jeg synes hun var ufølsom, men så føler jeg at jeg ikke kan være frustrert over det fordi hun er i en minoritet som er "viktigere" enn meg. Jeg føler jeg bare må holde kjeft, for å la henne få all oppmerksomheten, og det er noe som sårer meg noe voldsomt. Anonymkode: 632e2...d38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. mars #82 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 17.51): Funksjonshemmede som gruppe er for lengst godtatt, vel tatt imot, og har uendelig mange rettigheter og tilrettelegginger (som de selvsagt skal ha), transkvinner not so much. Selvsagt har hun behov for å være ivrig og snakke litt høyt når hun er del av en såpass utsatt gruppe! Anonymkode: 90f3b...be8 Bullshit. De er ikke vel tatt imot i det hele tatt. De blir umyndiggjort og behandlet som barn og snakket nedlatende til hele tiden. Blir utsatt for tvang av kommunale tjenester selv om det ikke er lov. Blir tvunget til å bo på sykehjem, osv.osv 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #83 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 14.45): Som rullestolbruker og funksjonshemmet i over 40 år, så har jeg også kjent på at man som funksjonshemmet ofte føler seg som den mest ignorerte minoriteten her i Norge (det er vel noe statistikk som underbygger dette, hvis jeg husker rett). Men du møter deg selv i døra når du i start-innlegget ditt skriver "hun bekrefter alle fordommer mot transpersoner". Bare det at du har en klar formening om at transpersoner generelt er selvsentrert og selvopptatte, sier jo litt om hvilke holdninger det er som rører seg der ute i massen. Slike generaliseringer er usunt og destruktivt. Du vet jo godt selv hvordan det er å få klistret på seg sjablong som ikke passer deg bare fordi du har en funksjonshemming. Det må vi forsøke å unngå. Foreløpig så møter ikke funksjonshemmede på hat i samme grad som transpersoner i kommentarfeltene. Men det er kanskje fordi vi er mindre synlig i en offentlig debatt. Så fort det skrives noe om funksjonshemmedes rettigheter eller mangel og dem så møter man ofte "det er ikke en menneskerett"-argumentet eller misnøye med at man er for "kravstore". Eller så trekker man paralleller til Somalia eller andre u-land som om det er en relevant sammenligning. Dessverre er det mange som ikke evner å se at ved å tilrettelegge i større grad her i samfunnet, så vil kostnadene ved å ha en funksjonshemming gå ned. Men det er kanskje en avsporing. Poenget er uansett at du gjør ikke verden noe bedre med dine generaliseringer. Klag gjerne på denne dama du har møtt i gruppeterapien, men klag fordi hun er selvopptatt og idiotisk. Ikke fordi hun er trans. Du vil vel ikke selv bli møtt med at du er "slik eller slik" fordi du er funksjonshemmet, vil du vel? Anonymkode: 93246...d95 Nei, men det var en del av historien som var viktig å fortelle, fordi de faktisk får mer offentlig støtte. Fordommene mine kommer fra et sted. De får masse støtte, og likevel kan klage over et spørsmål om sexliv før de gjennomgår en operasjon som faktisk kan ødelegge sexlivet deres for resten av livet. Transaktivistene har aldri vist takknemlighet overfor de som faktisk gir dem noe som de har krevd. Derfor blir det en fordom som hun i gruppen da bekreftet. Fordommer er fæle, ja, så at jeg også burde kvitte meg med dem er jo helt sant. Så nevner du alle fordommene og kommentarene funksjonshemmede får, men hvem prøver å avkrefte dem? Jeg har måttet leve med fordommer hele livet, av flere årsaker enn funksjonsnedsettelser, men ingen har latt meg prøve å avkrefte dem. Anonymkode: 632e2...d38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #84 Del Skrevet 14. mars og en annen ting til det over: når de andre minoritetene krever noe er de visst ikke for "kravstore". Så hvorfor kan ikke funksjonshemmede kreve? Anonymkode: 632e2...d38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #85 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): og en annen ting til det over: når de andre minoritetene krever noe er de visst ikke for "kravstore". Så hvorfor kan ikke funksjonshemmede kreve? Anonymkode: 632e2...d38 Alle minoriteter har blitt kalt kravstore når de krever noe som helst. Tror det er klart for de fleste at finnes irriterende mennesker i alle minoritetsgrupper, noe du TS beviser. Anonymkode: 32908...5b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 14. mars #86 Del Skrevet 14. mars Havspeil skrev (På 23.2.2025 den 18.17): Skjerp deg ! Hilsen Løvemamma 🦁💪 Du må gå i deg selv . Hilsen Løvemamma?? Hva er det her for noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #87 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): TS her: Det handler om hvilke utfordringer jeg føler kan ta plass i stedet for mine. At hun er transperson er bare en del av historien, men det samme gjelder for andre minoriteter som får ta mer plass i samfunnet, som vi skal kjempe hardere for. Jeg føler ikke at jeg får lov til å ha følelsene jeg har, og jeg føler ikke at jeg får være fortvilet over min situasjon, mens det er noe hun kan fordi hun er transperson og noen vi skal rette fullt fokus mot. Jeg bryr meg om de som er snille mot meg, samme hvem de er, men har ikke mye til overs for folk som ikke bryr seg om meg. Jeg synes hun var ufølsom, men så føler jeg at jeg ikke kan være frustrert over det fordi hun er i en minoritet som er "viktigere" enn meg. Jeg føler jeg bare må holde kjeft, for å la henne få all oppmerksomheten, og det er noe som sårer meg noe voldsomt. Anonymkode: 632e2...d38 Men dette er DINE følelser. Hun har ikke sagt du ikke kan snakke om det du vil snakke om. Du kan også dele. Ta ordet og si at du vil gjerne dele noe uten å bli avbrutt. Og dersom det første hun sier etterpå er noe om seg så er det både dårlig møteledelse, og du kan si "La meg avbryte, jeg har behov for at mine sorger blir møtt som MINE sorger og ikke at du går rett til å snakke om dine". Anonymkode: 22aa3...d82 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #88 Del Skrevet 14. mars Maleficenta skrev (48 minutter siden): Bullshit. De er ikke vel tatt imot i det hele tatt. De blir umyndiggjort og behandlet som barn og snakket nedlatende til hele tiden. Blir utsatt for tvang av kommunale tjenester selv om det ikke er lov. Blir tvunget til å bo på sykehjem, osv.osv Dette! Unge mennesker som blir stuet bort på sykehjem er ganske vanlig greie. Jeg jobber i kommunen, og vi har hatt et prøveprosjekt for å oppleve hvordan det var for en funksjonshemmet å navigere i kommunens sentrum. Det viste seg at funksjonshemmede var rett og slett utestengt fra flere steder fordi det ikke fantes ramper, fordi dørene ikke kunne åpnes ved automatisk knapp, fordi det ikke var plass i heisen for å snu rullestolen og så videre. Det samme gjaldt svaksynte - flere viktige skilt var laget slik at man så ingenting. Anonymkode: 91018...b32 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #89 Del Skrevet 14. mars k4ren skrev (1 time siden): Hilsen Løvemamma?? Hva er det her for noe? Løvemamma er mødre til funksjonshemmede barn. Men, at en mor til funksjonshemmet ber funksjonshemmede skjerpe seg fordi de føler seg neglisjert er ganske alarmerende. Det illustrerer også noe av problemet jeg som trådstarter har prøvd å ta opp, også tidligere. Anonymkode: 632e2...d38 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #90 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): TS her: Problemet med dette var at jeg føler meg som en parasitt, og ønsker å kunne få lufte ut følelser og få litt støtte uten at noen skal komme og kapre den. Folk i min generasjon higer etter å støtte transpersoner, men ingen av dem støtter funksjonshemmede. Jeg er bitter, sint, rasende og fortvilet over at når det endelig oppsto en situasjon hvor jeg faktisk kunne ytre meg om det å være funksjonshemmet ble det atter en gang til en situasjon der hun kunne ytre seg om noe som hun har hele Pride til og som media virker å elske å fokusere på. Anonymkode: 632e2...d38 At du føler deg som en parasitt er et problem du har med din selvfølelse. Det er noe du må til psykolog for å få hjelp med, ikke en samtalegruppe på NAV. Det er ikke folk på dette NAV-møtet sitt ansvar at du sliter med selvfølelsen din og derfor ikke tåler at andre også tar ordet. De er ikke tankelesere og kan ikke vite hvilke følelser som rører seg inne i deg. Å føle seg som en parasitt har ikke noe med funksjonshemmede som gruppe å gjøre. De fleste tåler å bli avbrutt av noen selv om de tilhører en gruppe man mener får mer støtte og oppmerksomhet. (Men ta en kikk på kommentarfeltene, så ser du kjapt at transpersoner får absolutt mest dritt her i landet.) Det som skjedde her og det sinnet du føler på, det har ikke noe med denne transpersonen å gjøre. Det er bare symptomer på at du har det vondt inni deg. Det er det ditt ansvar å gjøre noe med. Ingen andre. Anonymkode: 8be2c...270 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 14. mars #91 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Løvemamma er mødre til funksjonshemmede barn. Men, at en mor til funksjonshemmet ber funksjonshemmede skjerpe seg fordi de føler seg neglisjert er ganske alarmerende. Det illustrerer også noe av problemet jeg som trådstarter har prøvd å ta opp, også tidligere. Anonymkode: 632e2...d38 Da forstår jeg hva det er, men ikke hvorfor. Det hørtes så aggressivt ut. Og det gjorde tonen hennes også, synes ikke dette var mye greit mot TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 15. mars #92 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette! Unge mennesker som blir stuet bort på sykehjem er ganske vanlig greie. Jeg jobber i kommunen, og vi har hatt et prøveprosjekt for å oppleve hvordan det var for en funksjonshemmet å navigere i kommunens sentrum. Det viste seg at funksjonshemmede var rett og slett utestengt fra flere steder fordi det ikke fantes ramper, fordi dørene ikke kunne åpnes ved automatisk knapp, fordi det ikke var plass i heisen for å snu rullestolen og så videre. Det samme gjaldt svaksynte - flere viktige skilt var laget slik at man så ingenting. Anonymkode: 91018...b32 Ikke sant. Er ikke greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #93 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette! Unge mennesker som blir stuet bort på sykehjem er ganske vanlig greie. Jeg jobber i kommunen, og vi har hatt et prøveprosjekt for å oppleve hvordan det var for en funksjonshemmet å navigere i kommunens sentrum. Det viste seg at funksjonshemmede var rett og slett utestengt fra flere steder fordi det ikke fantes ramper, fordi dørene ikke kunne åpnes ved automatisk knapp, fordi det ikke var plass i heisen for å snu rullestolen og så videre. Det samme gjaldt svaksynte - flere viktige skilt var laget slik at man så ingenting. Anonymkode: 91018...b32 Hvis man ikke klarer å fungere i samfunnet så kan man gå ut i skauen å bo Anonymkode: c78c1...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #94 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 10.41): Å ja, hvem kjemper de kampene? Hvem bryr seg? Det ender ofte bare i at vi blir ansett som byrder og så går vi videre for å kjempe for andre. Anonymkode: 632e2...d38 Nei, vi får da stadig vekk nye rettigheter, bedrifter må tilrettelegge etc etc. Som noen som har vært funksjonsnedsatt hele sitt liv kan jeg fortelle deg at (frem til nå) har våre rettigheter stadig blitt utvidet. Inkludering av oss har blitt et must for bedrifter, og tilrettelegging er himmelsk kontra for noen år siden. Det samme kan IKKE sies om rettighetene og tilrettelegginga hva transpersoner angår. Det faktum at du i det hele tatt nevnte at hun er trans, vitner om store fordommer. Om noen ser på deg og din kamp som en byrde, er det kanskje grunnet din væremåte og holdninger? Hvem som sloss for oss? Fagforbund, politiske partier, organisasjoner, enkeltmennesker... Anonymkode: f0c56...b0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #95 Del Skrevet 15. mars Maleficenta skrev (23 timer siden): Forstår deg godt. Funksjonshemmede blir systematisk diskriminert i samfunnet og man hører ikke et pip om det. Skeive og folk med annen hudfarge tar all plass og får all mulig oppmerksomhet av woke bevegelsen. Funksjonshemmede blir ikke nevnt med ett eneste ord. Er bra det at man jobber for at ulike folk skal behandles likeverdig, men det skal gjelde alle. Dårlig gjort av denne vedkommende å få alt til å handle om seg selv. Kutt ut a! Du har jo null innsikt og har gått på limpinnen om "woke media". Woke betyr å være våken forresten, det motsatte er å sove i timen. Anonymkode: f0c56...b0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #96 Del Skrevet 15. mars Gruppeterapi er noenganger irriterende. Det er alltid minst en person som er litt mye og fokusert på seg selv. Om du ikke hadde tenkt det var noen sånne i gruppen hadde kanskje andre tenkt det om deg. Du virker også litt selvsentrert når du sier du blir sjalu med tanke på pride og sånn. Anonymkode: 241f4...7df 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #97 Del Skrevet 15. mars Det er også noen som ikke mener at alt dreier seg om dem, men som må linke til egne opplevelser for å forstå sammenhengen. Det er nødvendig for dem, men uforståelig for andre og kan sikkert oppfattes som selvsentrert. Men noen ganger er det bare for eksempel autisme... Anonymkode: 241f4...7df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #98 Del Skrevet 15. mars Maleficenta skrev (På 14.3.2025 den 14.08): Bullshit. De er ikke vel tatt imot i det hele tatt. De blir umyndiggjort og behandlet som barn og snakket nedlatende til hele tiden. Blir utsatt for tvang av kommunale tjenester selv om det ikke er lov. Blir tvunget til å bo på sykehjem, osv.osv Sånn som du snakker om utlendinger mener du? Anonymkode: f0c56...b0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #99 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 22.21): Hvilke rettigheter er det transpersoner mangler egentlig? Det nevnes så ofte, men ingen sier nøyaktig HVA slags rettigheter alle andre har som transpersoner mangler. Transpersoner i Norge (og vesten generelt) har like mange muligheter til å få utdanning, arbeid og sosialstønader som alle andre? Hvis du snakker om i midtøsten og Russland så får man nesten dra dit å protestere, og man kan ikke leke offer her for noe de driver med der borte. Anonymkode: b64a9...2c1 Du hoppet over det meste annet, ser jeg. Som feks det å bli godtatt som transperson, som faktisk Norge ikke kan gi seg selv noen ære for å være god på. Irritasjon, hånlige vitser, negativt fokus, nedlatenhet og å nekte på pragmatisk vis å godta transpersoners kjønnsidentitet, har anti-woke sørget for er et hinder for vi kan snakke om at vi har et land som respekterer transpersoner. Alt i den tilsynelatende "vitenskapens ånd", som bare er piss. Irritasjonen kom først, og disse menneskene har aldri vært mer vitenskapelige enn andre. De bruker vitenskap som våpen for å få ut frustrasjonen de har mot en gruppe som allerede er utsatt for hets. Akkurat her har vi som samfunn ingenting å skryte av. Anonymkode: 34e18...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #100 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 10.45): TS her: Problemet med dette var at jeg føler meg som en parasitt, og ønsker å kunne få lufte ut følelser og få litt støtte uten at noen skal komme og kapre den. Folk i min generasjon higer etter å støtte transpersoner, men ingen av dem støtter funksjonshemmede. Jeg er bitter, sint, rasende og fortvilet over at når det endelig oppsto en situasjon hvor jeg faktisk kunne ytre meg om det å være funksjonshemmet ble det atter en gang til en situasjon der hun kunne ytre seg om noe som hun har hele Pride til og som media virker å elske å fokusere på. Anonymkode: 632e2...d38 Du er misunnelig og sjalu, og disse følelsene er helt ok. Men du projiserer ennå disse følelsene over på deg og henne, som om hun får nok oppmerksomhet fordi hun er transperson, og du ikke, fordi du har en funksjonsvariasjon. Til en viss grad er dette også forståelig, men du må likevel forstå at det er dette du gjør, altså at du behandler deg og henne som gruppefenomener. Tranpersoner får masse dritt, til tross for at pride finnes. Pride får også masse dritt. Du må insistere på å få snakke, og du bør ta opp med ordstyrer at det bør være strengere. Ordstyrer trenger ikke personifisere dette, men hun kan si at som regel fremover, så skal dere støtte hverandre, og ikke følge opp andres erfaring med egen erfaring som kommentar. Du kan også, hvis det ikke blir bedre, si: nå snakket jeg, eller hvis du er konfliktsky, gi samme beskjed, på en mildere måte. Anonymkode: 34e18...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå