Memorangen Skrevet 17 timer siden #41 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Etter en tids frustrasjon må jeg lufte ut: Jeg tok imot tilbudet om gruppeterapi, der deriblant funksjonshemmede meg og en transkvinne er deltakende. Hun gjør alt til et nummer om seg selv, selv i situasjoner der jeg er åpen om mine funksjonsnedsettelser klarer hun å få det til å handle om hvordan hun selv er utsatt som transkvinne. Ved diskusjon om nyhetsaker eller historiske hendelser der funksjonshemmede har blitt utsatt for grov vold eller drept begynnner hun å snakke om seg selv. Hun har vært åpen om å være transkvinne i 2-3 år, og ser absolutt ikke ut som om hun noen gang har fysisk vært noe annet enn en kvinne, mens jeg har vært funksjonshemmet hele livet og både ser og oppfører meg som det. Hun bekrefter alle fordommer mot transpersoner: selvsentrerte, selvopptatte som skal få alt til å handle om dem selv. Jeg kjenner sjalusien vokse hver eneste gang jeg er der, fordi jeg vet at det snart er Pride "alle" skal bry seg om, men vi ikke engang kan få et lite notis eller et usselt innlegg av menneskerettighet- og likestillingsorganisasjoner. Jeg har følt meg ubetydelig, uverdig og som en parasitt, og, når jeg endelig har sjansen til å lufte ut, føler jeg ikke at jeg kan, fordi hun er der. Jeg er drittlei av å være så hyggelig hele tiden. Jeg vil være helt åpen om situasjonen, men vil heller ikke skape konflikt. Anonymkode: 632e2...d38 Jeg har har aldri vist at dette er en fordom folk har; at transpersoner er selvsentrerte++ Har aldri noen gang tenkt over at det er tilfelle heller. Dette har nok med hvordan vedkommende er som person. Kan jeg spørre hvilken type gruppeterapi dette er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #42 Del Skrevet 16 timer siden (endret) Funksjonshemmede risikerer også vold pga. den de er, ja, i likhet med transpersoner og skeive. Noen funksjonshemmede hører også til i flere kategorier på en gang... Men vi trenger ikke sette utsatte grupper opp mot hverandre, trenger vi vel? Anonymkode: 8be2c...270 Endret 2 timer siden av Rhodiola for å fjerne sitering av et slettet innlegg - Rhodiola, adm. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #43 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Funksjonshemmede risikerer også vold pga. den de er, ja, i likhet med transpersoner og skeive. Noen funksjonshemmede hører også til i flere kategorier på en gang... Men vi trenger ikke sette utsatte grupper opp mot hverandre, trenger vi vel? Anonymkode: 8be2c...270 Nei det trenger vi ikke. Men jeg synes at det er det ts gjør. Begge har det kjipt. Vil også tro at begge to, og resten av gruppen sliter med psykisk uhelse. Noe som er trist. Så blir det ekstra trist når man i en gruppe der alle sliter med psykisk uhelse ikke ser hverandre, men strides om å ha det verst. Anonymkode: a5a22...e4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #44 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg sier ikke at det er perfekt, jeg sier at funksjonshemmede er langt heldigere stilt enn transpersoner når det gjelder tilrettelegging, rettigheter og "det å være godtatt". Anonymkode: 90f3b...be8 Hvilke rettigheter er det transpersoner mangler egentlig? Det nevnes så ofte, men ingen sier nøyaktig HVA slags rettigheter alle andre har som transpersoner mangler. Transpersoner i Norge (og vesten generelt) har like mange muligheter til å få utdanning, arbeid og sosialstønader som alle andre? Hvis du snakker om i midtøsten og Russland så får man nesten dra dit å protestere, og man kan ikke leke offer her for noe de driver med der borte. Anonymkode: b64a9...2c1 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 15 timer siden #45 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hun bekrefter alle fordommer mot transpersoner: selvsentrerte, selvopptatte som skal få alt til å handle om dem selv. Jeg kjenner sjalusien vokse hver eneste gang jeg er der, fordi jeg vet at det snart er Pride "alle" skal bry seg om, men vi ikke engang kan få et lite notis eller et usselt innlegg av menneskerettighet- og likestillingsorganisasjoner. Jeg visste ikke at dette var en fordom mot transpersoner. Jeg må sinat når jeg leser innlegget ditt, så gir du meg akkurat de signalene som du anklager transpersonen for. Dette er min eneste kjennskap til deg, så ta ikke dette som en dom over din personlighet. Det er bare første signalet jeg plukker opp. Kan du snakke med transpersonen eller hele gruppen om visse regler for å dele taletiden i gruppen og å holde seg til tema? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #46 Del Skrevet 14 timer siden TS her. Som fryktet ble dette en voldsom avsporing. Jeg beklager hva jeg har skapt. Det var absolutt ikke meningen. Jeg lurte på hvordan jeg kunne være ærlig uten å såre. For det er vanskelig å være åpen uten at jeg fort kan forsnakke meg eller bli for sint. Anonymkode: 632e2...d38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #47 Del Skrevet 8 timer siden Du er på tiltak fra NAV. Altså en generell gruppe. Du er der i regi av å være funksjonshemmet - ifølge deg selv. Hun er der fordi hun er transkvinne. Eller er det fordi hun også er på tiltak og bruker gruppa AKKURAT som deg - lufte sine problemer? Anonymkode: 74fb5...cea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #48 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er på tiltak fra NAV. Altså en generell gruppe. Du er der i regi av å være funksjonshemmet - ifølge deg selv. Hun er der fordi hun er transkvinne. Eller er det fordi hun også er på tiltak og bruker gruppa AKKURAT som deg - lufte sine problemer? Anonymkode: 74fb5...cea Det er en generell gruppe. Hun har like mye rett og plass til å ytre seg. Men alt til sin tid, og endelig hadde jeg litt tid og mulighet. Og det gjorde meg irritert, fordi jeg føler jeg sjeldnere har anledning til å ytre meg om mine tanker og følelser. Anonymkode: 632e2...d38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #49 Del Skrevet 8 timer siden TS her: Jeg tror ikke dere helt skjønner min frustrasjon. Jeg har prøvd å tone ned, beklaget for uro jeg har skapt, men det nytter ikke. På tiltaket føler jeg meg endelig verdt noe. Jeg føler jeg kan ytre meg, være lei meg, gråte. Der er jeg verdt jobb som alle andre. Vi er likeverdige. Men ute i samfunnet er vi ikke. Det virker ikke som om jeg er annet enn en parasitt, mens vi roper og skriker og lager et helvete for andre, feirer andres eksistens og verdi, mens vi ikke kunne brydd oss mindre når funksjonshemmede blir utsatt for noe. Transpersonen jeg nevner er i tillegg venstreradikal, og benytter enhver anledning til å snakke om det. Et miljø jeg var i selv, før jeg møtte folk som kunne spre om seg med hat mot funksjonshemmede, og det eneste de andre brydde seg om var hvilke aksjoner de deltok i for andre. Endelig fant jeg et sted der jeg også kunne være frustrert, var verdt en jobb. På tiltaket gjennom NAV er jeg like mye verdt en jobb som andre, og i timene er mine følelser også legitime. Derfor er det så vondt at hun også der kan ta plassen for meg, at hun kan få en sak som handler om meg til å handle om henne selv. Anonymkode: 632e2...d38 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #50 Del Skrevet 7 timer siden Hun hadde vært like slitsom om hun hadde vært ciskvinne, men, om det hadde vekket de samme følelsene rundt aktivismen, spørs hvilken posisjon hun hadde hatt i den. Anonymkode: 632e2...d38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #51 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg sier ikke at det er perfekt, jeg sier at funksjonshemmede er langt heldigere stilt enn transpersoner når det gjelder tilrettelegging, rettigheter og "det å være godtatt". Anonymkode: 90f3b...be8 Emma Stadaas advarer om økende nettmobbing fra barn – NRK Vestland Tvangsflytting: Helsetilsynet vurderer nå å stanse flyttingen av Marita fra Herøy til Ålesud. bare to saker slår ihjel den påstanden din.. det er mange flere å ta av.. Anonymkode: 94530...879 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #52 Del Skrevet 7 timer siden TS her: Det handler ikke om at hun er transkvinne. Det handler om at jeg har møtt støttespillere til transpersoner som faktisk mener noen funksjonshemmede burde drepes, og likevel får ikke funksjonshemmede den støtten transpersoner får. Det handler om alle plakater, aksjoner, tog, demonstrasjoner og innlegg alle andre får, mens vi ikke kunne brydd oss mindre når funksjonshemmede blir drept av politiet i USA eller blir i Norge utsatt for så grov vold at de havner i koma og blir pleietrengende. Det handler om at ingen anseelig humane antyder at den beste utveien fra lidelse hos en transperson er selvmord, mens jeg har møtt mennesker som antyder det er en vei for en lidende funksjonshemmet, og gir blaffen i hvilke følelser debatten om aktiv dødshjelp fører med seg. Når jeg endelig føler meg sett, hørt, verdt noe skal hun igjen ta mer plass. Det handler om at jeg ikke har mange arenaer hvor jeg føler jeg blir sett og er verdt hjelp, og endelig er det et sted hvor jeg kan bety noe, hvor målet er å få også meg til å leve som et likeverdig menneske. Det handler ikke om at hun er transkvinne. Det handler om at jeg føler meg verdiløs ved siden av henne, og skal likevel late som om det ikke påvirker meg, samtidig som vi skal være åpne. Det handler om at alle skal lytte til henne når hun sliter, mens når jeg gjør får hun likevel mer taletid enn meg. Hun overkjører meg fullstendig på kurset, samtidig som hun får all verdens taletid utenfor også. Anonymkode: 632e2...d38 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #53 Del Skrevet 6 timer siden jeg kan til en hvis grad forstå dine følelser TS men samtidig er det DINE følelser så de må du ta ansvar for, du ER ikke mindre verdt selv om du føler det slik.. Jeg tror det første steget er å ta plass selv, be om å få snakke ferdig om du avbrytes, få frem at som en som lever med det du lever med savner at det er inkludering, omsorg og noen som sloss for rettigheter for denne gruppen mennesker og at du savner et tilbud der dere får ta plass uten å bli tilsidesatt og sammenlignet med andre grupper mennesker som også kjemper for sine greier. Anonymkode: 94530...879 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #54 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg kan til en hvis grad forstå dine følelser TS men samtidig er det DINE følelser så de må du ta ansvar for, du ER ikke mindre verdt selv om du føler det slik.. Jeg tror det første steget er å ta plass selv, be om å få snakke ferdig om du avbrytes, få frem at som en som lever med det du lever med savner at det er inkludering, omsorg og noen som sloss for rettigheter for denne gruppen mennesker og at du savner et tilbud der dere får ta plass uten å bli tilsidesatt og sammenlignet med andre grupper mennesker som også kjemper for sine greier. Anonymkode: 94530...879 Akkurat det der ønsker jeg! Jeg bare opplever at det ikke har hjulpet å være rasjonell om det heller, og da blir jeg sint, krass og muligens ufin. Anonymkode: 632e2...d38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #55 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Akkurat det der ønsker jeg! Jeg bare opplever at det ikke har hjulpet å være rasjonell om det heller, og da blir jeg sint, krass og muligens ufin. Anonymkode: 632e2...d38 igjen, det er følelser og jeg kan skjønne at det bobler men jeg tror du er bedre tjent med å skille mellom følelser og det du ønsker oppnå. Jeg vet det ikke er enkelt - men du kommer lengre for egen del om du klarer det. Anonymkode: 94530...879 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #56 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Etter en tids frustrasjon må jeg lufte ut: Jeg tok imot tilbudet om gruppeterapi, der deriblant funksjonshemmede meg og en transkvinne er deltakende. Hun gjør alt til et nummer om seg selv, selv i situasjoner der jeg er åpen om mine funksjonsnedsettelser klarer hun å få det til å handle om hvordan hun selv er utsatt som transkvinne. Ved diskusjon om nyhetsaker eller historiske hendelser der funksjonshemmede har blitt utsatt for grov vold eller drept begynnner hun å snakke om seg selv. Hun har vært åpen om å være transkvinne i 2-3 år, og ser absolutt ikke ut som om hun noen gang har fysisk vært noe annet enn en kvinne, mens jeg har vært funksjonshemmet hele livet og både ser og oppfører meg som det. Hun bekrefter alle fordommer mot transpersoner: selvsentrerte, selvopptatte som skal få alt til å handle om dem selv. Jeg kjenner sjalusien vokse hver eneste gang jeg er der, fordi jeg vet at det snart er Pride "alle" skal bry seg om, men vi ikke engang kan få et lite notis eller et usselt innlegg av menneskerettighet- og likestillingsorganisasjoner. Jeg har følt meg ubetydelig, uverdig og som en parasitt, og, når jeg endelig har sjansen til å lufte ut, føler jeg ikke at jeg kan, fordi hun er der. Jeg er drittlei av å være så hyggelig hele tiden. Jeg vil være helt åpen om situasjonen, men vil heller ikke skape konflikt. Anonymkode: 632e2...d38 Kan du ikke lage litt kaos da, høres ut som du har litt godt av det, også tenker jeg det er noen som trenger å jøre at ikke alt handler kun om dem heller. Kaos kan bli kaos, men kaos er viktig for fremdrift der det står stille også. Denne petsonen høres ut til å trenge en hod porsjon respekt for andre også. Anonymkode: 184c4...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 6 timer siden #57 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): TS her: Jeg burde kanskje ha nevnt at dette var i forbindelse med en film om nazistenes drap på funksjonshemmede. Ikke spør meg hvorfor vi skulle se den, men det gir kanskje klarhet i min frustrasjon. Jeg kjenner en del transpersoner, og de er like ulike som andre. Mange av dem sliter mye psykisk, og fortjener den oppfølgingen og hjelpen de kan få. Poenget mitt her er at dette var en sak om funksjonshemmede, og hun fikk det likevel til å handle om seg selv. Som om ikke transpersoner har nok av tid og spalteplass til å diskutere utfordringene sine, og hun har masse tid til å greie ut om sine i terapitimene. Da forventer jeg å kunne benytte anledningen jeg har til å greie ut om mine utfordringer. At hun er i en minoritet som får masse oppmerksomhet allerede gjør meg rett og slett fryktelig sjalu. Av og til skulle jeg ønske vi fikk litt mer spalteplass i aviser og plass i aktivismen, og det er kanskje derfor det også gjør meg så lei meg at, når jeg endelig får tid, at hun skal ta all oppmerksomheten vekk fra følelsene jeg besitter knyttet til spesifikke hendelser rettet mot funksjonshemmede. Anonymkode: 632e2...d38 Har du sakt dette i terapi timen da? Poenge med terapi er jo nettopp å bearbeide følelser som sjalusi. Kansje du kan ta dette opp i neste time? Si du synes det er litt vanskelig å ta plass i gruppen og at du føler det er vanskelig at dere ente opp med å snake om trans når du forventet å snake om funksjoshemninger. Om du synes det er vanskelig å være ærlig om dette kan du kansje snake med gruppe lederen om dette først, så kan dere finne frem til noen gode formuleringer. Jeg tror du TS vil få mer ut av å ta denne samtalen i terapi en på KG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #58 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her: Det handler ikke om at hun er transkvinne. Det handler om at jeg har møtt støttespillere til transpersoner som faktisk mener noen funksjonshemmede burde drepes, og likevel får ikke funksjonshemmede den støtten transpersoner får. Det handler om alle plakater, aksjoner, tog, demonstrasjoner og innlegg alle andre får, mens vi ikke kunne brydd oss mindre når funksjonshemmede blir drept av politiet i USA eller blir i Norge utsatt for så grov vold at de havner i koma og blir pleietrengende. Det handler om at ingen anseelig humane antyder at den beste utveien fra lidelse hos en transperson er selvmord, mens jeg har møtt mennesker som antyder det er en vei for en lidende funksjonshemmet, og gir blaffen i hvilke følelser debatten om aktiv dødshjelp fører med seg. Når jeg endelig føler meg sett, hørt, verdt noe skal hun igjen ta mer plass. Det handler om at jeg ikke har mange arenaer hvor jeg føler jeg blir sett og er verdt hjelp, og endelig er det et sted hvor jeg kan bety noe, hvor målet er å få også meg til å leve som et likeverdig menneske. Det handler ikke om at hun er transkvinne. Det handler om at jeg føler meg verdiløs ved siden av henne, og skal likevel late som om det ikke påvirker meg, samtidig som vi skal være åpne. Det handler om at alle skal lytte til henne når hun sliter, mens når jeg gjør får hun likevel mer taletid enn meg. Hun overkjører meg fullstendig på kurset, samtidig som hun får all verdens taletid utenfor også. Anonymkode: 632e2...d38 Dessverre gjør mennesker som overkjører dette. De får mer oppmerksomhet fordi de tar den. Andre lytter fordi de er for høflige til å avvise dem. Og dere har åpenbart en ordstyrer som burde ha vært bedre. Igjen, dette er helt forståelig, men samtidig må du skille mellom deg og henne, og dere to som representanter for to ulike utsatte grupper. Dere er to personer, ikke to grupper. Anonymkode: 34e18...2e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 2 timer siden #59 Del Skrevet 2 timer siden Tråden er ryddet for nedsettende ytringer, avsporing, tulleinnlegg, latterliggjøring, brukerdebatt, innlegg postet av utestengte brukere og tilhørende svar. Dere som ønsker å diskutere begrepene ''cis'' og lignende, kan ta den diskusjonen i underforumet Språk og navn. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #60 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvilke rettigheter er det transpersoner mangler egentlig? Det nevnes så ofte, men ingen sier nøyaktig HVA slags rettigheter alle andre har som transpersoner mangler. Transpersoner i Norge (og vesten generelt) har like mange muligheter til å få utdanning, arbeid og sosialstønader som alle andre? Hvis du snakker om i midtøsten og Russland så får man nesten dra dit å protestere, og man kan ikke leke offer her for noe de driver med der borte. Anonymkode: b64a9...2c1 Dette. Jeg kjenner to transkvinner. Den ene er student, og har allerede fått internship hos et reiseselskap grunnet hennes svært gode resultater på studiet. Den andre jobber på en bensinstasjon, og har de samme mulighetene for lønnsutvikling og karriereutvikling som alle andre. Det er imidlertid ikke en sjeldenhet at personer med fysiske handicap blir forbigått/oversett ved ansettelser, fordi det antas automatisk at de ikke klarer jobben. Anonymkode: 91018...b32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå