AnonymBruker Skrevet 25. februar #21 Del Skrevet 25. februar Hun betror seg ikke til deg for å få råd, hun betror seg for å få medlidenhet. Slutt å komme med råd. Bare svar "huff", "det høres kjipt ut", "mhmmm". Og så kan du skifte samtaleemne. Anonymkode: e6058...c19 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #22 Del Skrevet 25. februar Hva han bruker penger han tjener selv, har du ingenting med. Hun klager egentlig over at hun er i ett forhold hvor de har ulike prioriteringer. Klart det er lovt å klage , halve Norge har gått bananas å bruker ekstremt med unødvendige penger. Uføre er utelatt fra den kjøpe festen. Anonymkode: 00f84...544 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #23 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 11.48): Jeg har også en venninne som er veldig bitter på at hun har dårlig råd med sin uførepensjon. Det betyr at jeg i hovedsak alltid må spandere. Hun har også lånt en god del penger. Og det er greit nok for jeg har råd til det. Men jeg blir likevel litt oppgitt når jeg hører klaging og forbanning over hvor jævlig hun har det økonomisk når hun koster på seg hårextentions og neglebehandling. Å handle på tilbud eller å være generelt prisbevisst er ingen prioritet, så vidt jeg kan se. Jeg forstår at det er hyggelig å føle seg fin og fresh, men jeg anser extentions og neglebehandling som luksus-prioriteringer. Det kan man rett og slett ikke unna seg i tide og utide når man har dårlig råd. Men jeg gir henne ingen råd. Hun er oppegående nok til å vite dette selv innerst inne. Anonymkode: f2dce...f72 Gjør deg selv tjenesten å ikke spandere. Du blir utnyttet høres det ut som. Jeg har selv flere venner som er uføre og de har aldri noensinne spurt om å låne penger eller bli påspandert altmulig. Hvis jeg spanderer, er det på eget initiativ fordi jeg har lyst på lik linje med at jeg kan spandere en kopp kaffe eller dessert på venner som ikke er uføre. Ikke la deg tråkke på av noen som tydeligvis ser på deg som et supplement til nav Anonymkode: 0ce86...2c6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #24 Del Skrevet 27. februar jeg skjønner ikke at du bruker energi på det en gang.. Anonymkode: a58d8...f55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #25 Del Skrevet 27. februar Herregud for en oversikt du har. Få deg et liv. Let it go. Anonymkode: 7a3a9...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet 27. februar #26 Del Skrevet 27. februar Skjønner godt du blir irritert. Selv har jeg (mye) mindre enn andre jeg kjenner, men det er bare de som klager. Det jeg har lært er at jeg har måttet sette grenser for meg selv, så jeg sier rett ut at jeg ikke ønsker å høre mer om det, (og at det ikke er NAV sin oppgave at man skal kunne ha et luksusliv, hvis de får fra NAV). Men så har jeg kanskje hørt det så mange ganger at jeg bare ikke orker mer, ikke satt grenser tidlig nok. Vil hun ha deg som venn så må hun ta hensyn til at du må sette grenser, du kjenner det nok på deg selv når det irriterer mer enn det burde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #27 Del Skrevet 27. februar Jeg vet ikke om jeg helt forstod innlegget ditt, du beskriver at din venninne klager over økonomien, klager hun eller bare deler hun om livet sitt? Du skriver også at du forsøker å gi tips og hjelpe henne, men har hun bedt om det? Kanskje det blir enklere om du fokuserer på det som er ditt problem, at du ikke ønsker å høre på henne klage om det så ofte? Hva er det du heller har behov for, hvis det f.eks er at du ønsker å snakke mer om deg, så tror jeg at jeg ville sagt no sånt som "jeg hører at du sier du kjenner deg frustrert over pengene, jeg kjenner meg også frustrert, fordi jeg trenger å kunne snakke om meg også, kan vi gjøre det sånn at vi deler litt på tiden?". Du trenger ikke hjelpe henne med hennes problem, bare lytte. Så lytter hun også til deg etterpå. Anonymkode: 9555b...ab2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #28 Del Skrevet 27. februar Nøyaktig sånn er søsteren min. Hun har god inntekt men sløser det bort. Og så må jeg hjelpe henne med mat, enda jeg er ufør og har lite men jeg sløser ikke. Anonymkode: c6332...177 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #29 Del Skrevet 27. februar Neste gang hun begynner å klage over mannen/ økonomien e.l så spør du henne ; Ønsker du mine råd? Hvis ikke finner vi et annet samtaletema, for dette er jeg litt ferdig med/ lei av nå. Hvis hun virkelig vil ha hjelp så er hun da mer mottakelig. Anonymkode: 4858a...249 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #30 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 17.25): Skjønner deg godt. Jeg er også ung ufør, alene med et barn og klarer meg fint. Satsen går helt fint å leve av om man setter tæring etter næring. Har en i familien som har høyere inntekt enn meg (selv om vi regner med barnetrygd og bidragsforskudd i min inntekt), lavere faste utgifter og ingen barn, og som klager til MEG over dårlig råd! Forstå det den som kan… Men det nytter ikke å nå inn til sånne dessverre. Anonymkode: 8bad3...fb5 Så fordi den har bedre lønn så kan den ikke ha dårligere råd?? Anonymkode: 84179...0fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #31 Del Skrevet 3. mars Helene skrev (På 24.2.2025 den 19.39): Tenker at du må slutte å snakke økonomi med dem. Dette er ikke ditt ansvar. Til sammenligning, jeg er ufør, fikk avslag på ung. Bor alene, eier bolig og spiser ute maks 1 gang pr mnd. Klær kjøpes ved behov. Sparer litt hver måned. Uføretrygden rekker til det nødvendige, men ikke mer. Mener at husholdnings økonomi burde være et fag i skolen. Nå er jeg utdannet økonomi controller, og jobbet med regnskap før uføre. Men flere unge i dag har ikke begrep om penger. Dette må læres. Vel nøkkelordet er du bor alene , de ts snakker om har små barn Anonymkode: 84179...0fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 3. mars #32 Del Skrevet 3. mars Jeg hadde små barn engang . Hun fikk lørdagsgodt. Ikke noe i løpet av uken. Brus og godteri var lørdagsgodt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #33 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 16.38): Hva han bruker penger han tjener selv, har du ingenting med. Hun klager egentlig over at hun er i ett forhold hvor de har ulike prioriteringer. Klart det er lovt å klage , halve Norge har gått bananas å bruker ekstremt med unødvendige penger. Uføre er utelatt fra den kjøpe festen. Anonymkode: 00f84...544 Problemet er vel ikke at han bruker sine egne penger, men at han bruker mer enn sine egne penger. Det lånes penger for å få det til å gå rundt når kontoen er tom i stedet for å tilpasse forbruket til inntekten. Det kan gå bra lenge, men til slutt vil det gå ut over familien når bil og bolig ryker og de sitter på bar bakke, og defor er det kanskje både riktig og nødvendig å bry seg litt om hva partneren bruker pengene sine på. AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 17.50): Nøyaktig sånn er søsteren min. Hun har god inntekt men sløser det bort. Og så må jeg hjelpe henne med mat, enda jeg er ufør og har lite men jeg sløser ikke. Anonymkode: c6332...177 Det er hyggelig at du hjelper din søster, men er det lurt? Hvis hun opplever at det ikke er noe problem å gå tom for penger, fordi det alltid er noen rundt henne som hjelper henne når det er tomt, da vil hun aldri lære å ta ansvar selv. Kanskje du og andre rundt henne bør vurdere å slutte med å være en "muliggjører" som gjør det mulig for henne å fortsette med sitt overforbruk? Anonymkode: 84a43...c1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #34 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 17.50): Nøyaktig sånn er søsteren min. Hun har god inntekt men sløser det bort. Og så må jeg hjelpe henne med mat, enda jeg er ufør og har lite men jeg sløser ikke. Anonymkode: c6332...177 Slutt å gi henne mat / penger til mat! Klager hun over at hun ikke har penger til mat, så si huff, ja, jeg vet hvordan du har det. Anonymkode: e6058...c19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #35 Del Skrevet 3. mars Jeg kjenner ei som er sånn jeg også. Hun har også ung ufør. Føles veldig rart å høre klagingen på dårlig råd, mens man selv er student😅 Men hun har også masse dyre vaner, snuser, drikker masse pepsi max (minst 1,5 liter om dagen har hun sagt, selvom man kjøper på tilbud blir det jo mye penger). I tillegg kjøper hun ting hun ikke trenger, men snakker vi om noe skal ting alltid være billigst mulig (hun digger temu for å si det sånn). Mens jeg er student og klarer meg helt ok. Jeg blir ikke rik, men kan fint kjøpe sunn, god mat i butikken og spare litt. Eventuelt bruke litt penger på noe annet jeg har lyst på. Kommer til å «svare tilbake» litt neste gang hun prater om økonomi, for det er veldig irriterende å høre når man vet om alle de dårlige prioriteringene. Anonymkode: c2587...649 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå