Gå til innhold

Hva prioriterer dere å bruke penger på og hva nedprioriterer dere?

sjokoladeelskeren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Prioriterer å bruke penger på det som ganger familien, altså forholdsvis god/sunn mat (uten at det er noe luksusforbruk, men gidder ikke leve på first price og næringsfattig og smakløs mat), oppgradering av huset og reiser for hele familien.

Vi voksne nedprioriterer å bruke mye penger på oss selv - går aldri til frisør, kjøper ikke klær vi ikke trenger (og når vi trenger, kjøper vi fra billige kjeder som H&M og Dressmann, eller brukt), går veldig sjeldent ut (pleier å spise ute på bryllupsdagen, men det er stort sett det), kjøper bare billige gaver til hverandre.

Anonymkode: b7877...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Prioriteret reiser og opplevelser for hele familien, jeg selv prioriterer en hobby jeg trives med, mat selvsagt og at barna har det de trenger. Vi bruker også penger på bil da vi må ha det for å komme oss på jobb. Jeg bruker også penger på nakkebehandlinger som er avgjørende for at jeg kan stå i jobb

vi nedprioriterer fancy biler, restaurantbesøk, ego shopping, nye møbler, dyrt interiør, blomster

Anonymkode: df7f3...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prioriterer: god og sunn mat, (lite) men dyre klær/sko, mer tid hjemme (jobber 80% og vurderer å redusere)

Nedprioriterer: fin bil, fint hus, hudpleie/frisør/sminke, mote, takeaway, interiør, dyr elektronikk

Av alt jeg kjøper, sjekker jeg om jeg kan finne brukt først. 

Anonymkode: 0de70...080

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prioriterer aktiviteter for barna og meg selv, klær og utstyr til barna, frisør/negler, parfymer, blomster, reiser, sunn mat (som oftest er dyrere enn usunn), bil, «duppedingser»

Nedprioriterer takeaway, spise ute, vesker, dyre klær, drikker ikke alkohol, røyker ikke

Anonymkode: 01e7f...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prioriterer: eiendom. Reiser på ferie kun til egne boliger i utlandet (2 stk i 2 land).

Mat

Nedprioriterer: hytte og båt (har ikke), dyr bil, dyre klær, sko, alkohol og tobakk

Anonymkode: d4ac7...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prioriterer regninger og mat. Nedprioriterer klær, reiser, resturant, kino osv.

Anonymkode: c9aea...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prioriterer dyra våre, bil, trening (mannen) og strømmetjenester/storytel/spotify (jeg).

Prioriterer bort reiser, oppussing, spise ute, stort sett alt som foregår utenfor huset.  Avansert mat, alkohol, frisør, merkeklær (unntatt sko).

Vi er godt voksne, barnløse, tjener nok bittelitt under snittet og er gjeldfrie.

Anonymkode: cfa7f...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prioriterer god mat med mye frukt og grønnsaker, gode uteklær til barna (både nytt og brukt), helse (som må dekkes privat), aktiviteter med barna, turutstyr og oppussing av hus

Nedprioriterer frisør, klær til meg selv og mannen, alkohol, take away og andre raske måltider, kjøper sjelden brus og snop, 

Anonymkode: f6b64...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler ikke jeg nedprioriterer noe, ting som sko, vesker, uteliv og dyre reiser er ikke noe som interesserer meg akkurat nå (småbarnsmor).

Men har begynt å sette kvalitet og velvære høyere når jeg begynner å bli eldre, så handler stort sett alle klær til meg og ungene (bortsett fra undertøy) brukt, må ha spart titusenvis av kroner bare på det, kjøper bursdagsgaver til dem på finn og har innsett at less is more når det gjelder hudpleie og bruker heller pengene på massasje, negler, hår og behandlinger som får meg til å føle meg fresh og vel.

Bruker faktisk mye mindre penger på klær nå som jeg kjøper kvalitet brukt enn da jeg kjøpte «billige» klær i butikker. 

Anonymkode: 32788...d86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler ikke jeg nedprioriterer noe, ting som sko, vesker, uteliv og dyre reiser er ikke noe som interesserer meg akkurat nå (småbarnsmor).

Men har begynt å sette kvalitet og velvære høyere når jeg begynner å bli eldre, så handler stort sett alle klær til meg og ungene (bortsett fra undertøy) brukt, må ha spart titusenvis av kroner bare på det, kjøper bursdagsgaver til dem på finn og har innsett at less is more når det gjelder hudpleie og bruker heller pengene på massasje, negler, hår og behandlinger som får meg til å føle meg fresh og vel.

Bruker faktisk mye mindre penger på klær nå som jeg kjøper kvalitet brukt enn da jeg kjøpte «billige» klær i butikker. 

Anonymkode: 32788...d86

Samme her😅 Har kjøpt masse Fjällreven klær, tursko, skiutstyr og diverse til en brøkdel av ny pris. Folk som ser meg i klærne kan jo ikke se på dem om de er brukt av meg eller noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nedprioriterer her er turer på byen,alkohol,røyk/snus, dyr mat,kino,teater, dyre klær, sko, sminke,parfyme, hudpleie,neglepleie,konserter, reiser. Jeg har heller ikke bil.

Anonymkode: 0b4e8...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prioriterer kjøkkenhage, dyr, sparing til renovering og frihet til å velge i fremtiden. Har lyst på et friår, ikke for reising, men for å kunne pusle med hjemmeprosjekter på småbruket vårt. 

Nedprioriterer reiser, take away, klær, forfengelighet, ting og tang. 

Anonymkode: 52259...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prioriterer:

- Rene kjøttprodkukter, fisk, kylling frukt og grønt.

- Invitere venner på god mat

- Trening

- Kjøpe nødvendige klær i god kvalitet brukt.

- Investere penger for fremtiden.

- kafébesøk med venninne en gang i uka (Kun kaffe)

- Dyr sminke (bruker ikke så mange produkter)

Nedprioriteres:

- Dyr bil (den vi har er trygg og driftssikker)

- Oppussing

- Nye møbler. Tror alt unntatt sofa og senger varer livet ut her. 

- Frisør, vipper, bryn, hårfarge og negler (fikser selv).

- Spiser ute/take away - vi lager bedre mat hjemme. 

- Dyre hår, hud og kroppspleie produkter. 

- Plastklær, de blir så fort ødelagte.

Anonymkode: e77fb...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
sjokoladeelskeren skrev (På 23.2.2025 den 16.26):

Hei hei!

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva dere prioriterer og nedprioriterer når det kommer til pengebruk:)

Kan starte med meg selv, jeg liker å bruke penger på: reiser, opplevelser, aktiviteter, en bedre middag ute en gang i blant

Hva jeg ikke prioriterer: blomster, alkohol/festing, bil, dyre klokker/vesker/sko

En pussig prioritering !

Her i huset er primærbehovet som strøm, mat, forsikringer, vedlikehold , helse, familie første prioritet !

Reise klær, gaver, resturantbesøk, er overhode ikkje blandt det som står øverst på prioriteringslisat.

Sparing er også blandt  prioriteringer fermfor resturantbesøk, og gaver. 

Anonymkode: 420fb...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prioriterer: reiser, neglesalong, braz wax, brynslaminering

nedprioriterer: spise ute (utenom reiser), frisør (farger selv) -klipper tuppene på Cutters fire ganger i året, klær (kjøper noe, men langt fra så mye jeg har gjort før). 

Anonymkode: 71cdd...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Prioriterer: Det viktigste for oss er å gå på restaurant hver uke, og å oppleve noe nytt rundt om kring i verden et par ganger i året.

Nedprioriterer: har ikke barn, har ikke bil, har ikke hytte, har ingen gjeld, kjøper aldri klær, kjøper alltid den billigste maten i butikken, har ikke vært hos frisør på mange år, har hentet alle møblene våre gratis på Finn, kjøper stort sett alltid ting brukt hvis det er mulig, etc.

Men føler ikke vi nedprioriterer, egentlig. Det er helt naturlig for oss å leve sånn. Hadde gjort vondt i sjelen å betale "vanlig" pris for ting når man kan få det billigere.

Anonymkode: 201ea...fea

Hvordan hentet du møbler fra Finn når du ikke har bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prioriterer god mat, reiser og opplevelser

Prioriterer ikke nye klær, sminke, elektronikk og interiør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter sunn og god mat, filterkaffe ,reiser, elektronikk, husleie, frisør ( går til læring) treningstudio, sminke, forsikringer, fagforening, boligalarm, fine klær og sko ( kjøpt på salg).

Nedprioriter barn (har ikke barn) møbler, bil, snus, røyk , alkohol, brus, saft 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prioriterer: god mat, sparing til ferie (har små barn så ikke aktuelt å dra noe sted ennå. Men tar korte turer lokalt), barna, bil, hus (vil ikke ha oppussingsprosjekt, så vi har heller brukt litt mer penger på et nyere hus), hobby.

Prioriterer ikke: klær,  sminke  frisør, interiør osv. 

Anonymkode: 870fe...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriterer mat, forestillinger og ungdommene. 

Nedprioriterer reiser, restaurantbesøk, dyre biler, merkeklær, sminke/skjønnhetsprodukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...