Gå til innhold

Kåpe på careless, umulige størrelser??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg var på Careless i går og prøvde en kåpe jeg har hatt lyst på en stund. Sett på den mange ganger på nettsiden. Jeg er en S/M i de fleste butikker. På careless svømte jeg i klærne… prøvde XS, men kunne hatt ungen i bæresjal under uten at det hadde blitt trangt. Er disse klærne så vanvittig store i størrelsene?? Hva er poenget med det liksom? Skal være inkluderende, men inkluderer jo ikke normalvektige størrelser da?? Dummeste jeg har vært med på… 

Anonymkode: a8738...e34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du lenke til kåpa? :) 

Anonymkode: c94ec...0e2

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Careless er vel litt som Zizzi? Laget for de som er litt større med "vanity sizing" (beklager, vet ikke om det finnes noe norsk ord). 

Anonymkode: 50ee4...e8d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, 

Jeg var på Careless i går og prøvde en kåpe jeg har hatt lyst på en stund. Sett på den mange ganger på nettsiden. Jeg er en S/M i de fleste butikker. På careless svømte jeg i klærne… prøvde XS, men kunne hatt ungen i bæresjal under uten at det hadde blitt trangt. Er disse klærne så vanvittig store i størrelsene?? Hva er poenget med det liksom? Skal være inkluderende, men inkluderer jo ikke normalvektige størrelser da?? Dummeste jeg har vært med på… 

Jeg har prøvd akkurat samme kåpa. Bruker til vanlig str XL, men her måtte jeg ned til str M før den satt noenlunde pent. De er nok store i størrelsen ja.

Anonymkode: 7fde1...b90

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med Careless for mange er at størrelsene er laget på måfå. Det er ganske åpenbart at størrelsene er et viktig trekkplaster, da det gir de som gjerne bruker litt større størrelser selvtillit når de hos Careless bruker mindre størrelser i følge merkelappen.

Anonymkode: 03cf2...aba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanity sizing , ja

Anonymkode: 6f168...8d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har noen plagg fra careless. Truser i strl S som er kjempestramme (bruker vanligvis S). Jeg hadde en bh i smallcup bh strl S, som var kjempestor. Fikk bestemor-look på brystene. Var den rareste bh jeg har prøvd. Ble ødelagt i sømmene etter tre vask. Så har jeg en kimono i strl S/M som flyter rundt meg. Sikker på at den hadde passet for noen som brukte XL... aldri mer 😅

Anonymkode: 8fb4a...33e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har prøvd akkurat samme kåpa. Bruker til vanlig str XL, men her måtte jeg ned til str M før den satt noenlunde pent. De er nok store i størrelsen ja.

Anonymkode: 7fde1...b90

Kåpen er jo skikkelig fin! Men utrolig glad jeg ikke bestilte den på nett uprøvd 🙄 

jeg trodde careless var all about inkludering, ikke fake størrelser og ekskludering av de normalvektige 🙄

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei, 

det er nesten det samme som zizzi i str

poenget med det er jo at plus size folk skal kunne kjøpe klær dem også

Anonymkode: a42ce...e66

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kåpen er jo skikkelig fin! Men utrolig glad jeg ikke bestilte den på nett uprøvd 🙄 

jeg trodde careless var all about inkludering, ikke fake størrelser og ekskludering av de normalvektige 🙄

kan ikke si jeg syns synd på deg\dem som er normalvektige dere har synkt mange butikker og finne klær som heller ikke koster en formue plus size har kun to butikker man finner klær i sin str

Anonymkode: a42ce...e66

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Careless er det bare å holde seg unna ja. I tillegg til helt syke størrelser så er kvaliteten kjempedårlig. Kundeservice og retur er helt sjanseløst. Det finnes nok av andre butikker med pene klær hvor man kan handle.

Anonymkode: 03529...72d

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Skjønner at det kan være vanskelig for de som ikke har “normalvekt” å finne passende klær, men det må vel kunne gå ann å lage klær i større størrelser uten å jukse med størrelsene?🤷🏼‍♀️

Dvs at en S i Careless tilsvarer en XL i f.eks. Lindex? (Uten at jeg påstår at det gjør det - det er et eksempel!)

Men dette gjelder flere merker - blir gal av at S i ett merke ikke er S i et annet🙄

For øvrig - ut fra de kommentarene jeg har lest (har ikke kjøpt Careless eller prøvd det selv) så virker det som om variasjonen her er større enn hos andre merker…

Endret av Anonym_x
La til presisering ang variasjon hos Careless
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit med merker som er plus size og driver med "vanity sizing", men da må det jo være tydelig at "xs" ikke er en vanlig "xs", men en veldig stor "xs"/L.

Ellers ser jeg ikke problemet med at størrelser er standardisert heller. Jeg gikk opp mye i to tette svangerskap, og et år etter så var jeg fortsatt stor. Jeg visste jo at jeg var stor, og hadde ikke følt med mindre i en "plus size M" enn i en XXL bukse.

Anonymkode: 6a06f...2bd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Anonym_x skrev (10 minutter siden):

Skjønner at det kan være vanskelig for de som ikke har “normalvekt” å finne passende klær, men det må vel kunne gå ann å lage klær i større størrelser uten å jukse med størrelsene?🤷🏼‍♀️

Dvs at en S i Careless tilsvarer en XL i f.eks. Lindex? (Uten at jeg påstår at det gjør det - det er et eksempel!)

Men dette gjelder flere merker - blir gal av at S i ett merke ikke er S i et annet🙄

For øvrig - ut fra de kommentarene jeg har lest (har ikke kjøpt Careless eller prøvd det selv) så virker det som om variasjonen her er større enn hos andre merker…

Enig.

Fint å lage klær til større kropper, men er det så galt at det merkes med korrekt størrelse selv om det er XXXL?

Om noe så kan man jo se seg blind på det, og fornekte at man er en XXXL fordi man får på M i den og den butikken. Da kan man jo gå rundt med fedme som kan bli helseskadelig, uten å helt skjønne at man er så stor som man er.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Enig.

Fint å lage klær til større kropper, men er det så galt at det merkes med korrekt størrelse selv om det er XXXL?

Om noe så kan man jo se seg blind på det, og fornekte at man er en XXXL fordi man får på M i den og den butikken. Da kan man jo gå rundt med fedme som kan bli helseskadelig, uten å helt skjønne at man er så stor som man er.

nei for noe tullball!! Herregud, fat shamin går virkelig aldri av moten for enkelte av dere... vet du hva, vi har også speil!!!!  Vi skjønner jo hvor store vi er, men ærlig talt - skal man ikke få ha på seg fine klær for det?  Vi skjønner forskjellen på M i zizzi verden og M i vero moda, for å si det sånn.

Anonymkode: 4920f...bb7

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

nei for noe tullball!! Herregud, fat shamin går virkelig aldri av moten for enkelte av dere... vet du hva, vi har også speil!!!!  Vi skjønner jo hvor store vi er, men ærlig talt - skal man ikke få ha på seg fine klær for det?  Vi skjønner forskjellen på M i zizzi verden og M i vero moda, for å si det sånn.

Du leser med negative briller hvis det er dette du får ut av innlegget mitt.

I det andre innlegget mitt beskrev jeg hvordan jeg selv har vært stor, så det er ikke noe "oss mot dem" her. For meg var det ikke noe bedre å ta på en "M" hos en plus size butikk enn å lete frem xxl, så jeg skjønner ikke poenget med at det skal lages en "fake" størrelse tabell. Nå er vel Zizzi også markedsført som "plus size", mens Careless ikke beskriver noe sted at en "XS" hos dem ikke er i nærheten av en normal "XS".

Ellers skriver jeg at det er fint at det lages klær til større kropper, så hvor tar du det fra at jeg sier at overvektige ikke skal få ha på fine klær? Er klærne mindre fine fordi det står XXL på lappen INNI klærne?

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig.

Altså, tjukke er ikke mindre intelligente 😅

Anonymkode: 50ee4...e8d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Careless er for de med en ekstrem versjon av pæreformen, som den Sara har. De færreste ser sånn ut og er heller ikke like høye som henne. Så passer de kanskje til de som er er veldig kraftige over hele linja om man skal si det pent. 

Anonymkode: b034f...22b

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg leste ikke den kommentaren som “fat shaming”, men det kommer vel ann på hvilke briller vi tar på oss, og hvordan vi vil oppfatte budskapet.

Men når det kommer til lappen hvor størrelsen på klærne står, så er jo det ingen som ser den annet enn den som har på seg klesplagget? Når jeg møter noen på gata så vet jo ikke jeg om det står str S eller XXXXL på lappen på den kåpa🤷🏼‍♀️ Og ikke spiller det noen rolle for meg heller hvilken størrelse andre har på klærne - det som spiller en rolle for MEG er at klærne er “true to size”, og det er vel det det opprinnelig var snakk om her? At kåpestr til Careless ikke er det?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...