AnonymBruker Skrevet 23. februar #1 Del Skrevet 23. februar Hvis du var oss, hvor mye boliglån ville du vært komfortabel med å ha før det føles uansvarlig? Vi bor i en stor by, med høye boligpriser. Har et lite barn og ønsker flere, så trenger større bolig. Og det er dyrt. Alder: 30 år Egenkapital: 2 millioner Inntekt: 1,6 millioner samlet Studielån: 800 000 Anonymkode: c329d...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #2 Del Skrevet 23. februar Banker svarer på sånne spørsmål. Spør flere banker! Det er interessant å se hvor forskjellige svarene er. Du forplikter deg ikke til noe bare ved å spørre. Det koster ikke noe heller. Trenger ikke være banker dere er kunde i. Det beste bankene bedømmer hvor sikker inntekten er. For eksempel en fotballspiller i 30-årene kan godt ha god lønn nå, men kanskje bare i ett år til og ikke ha noen garantert god lønn i ny jobb. Husk også at banker er ivrige på å maxe lånene til folk, de tjener på pengene sine slik, noe kundene får svi for, sjelden bankene selv. Så selv om dere får lånt feks 5 millioner så kan det være lurt å ikke maxe men nøye seg med 3-4. Sammenlign boligpriser lenger vekk fra byen satt opp mot reiesevei og reisetid. Mange kan spare på å studere tog- og bussruter. Anonymkode: 5203d...431 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #3 Del Skrevet 23. februar Ville sovet dårlig med lån over 4 mill i den situasjonen. Altså bolig til mer enn 6 mill. Jeg er overforsiktig vil noen mene, realist mener jeg selv. Anonymkode: 5203d...431 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #4 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Banker svarer på sånne spørsmål. Spør flere banker! Det er interessant å se hvor forskjellige svarene er. Du forplikter deg ikke til noe bare ved å spørre. Det koster ikke noe heller. Trenger ikke være banker dere er kunde i. Det beste bankene bedømmer hvor sikker inntekten er. For eksempel en fotballspiller i 30-årene kan godt ha god lønn nå, men kanskje bare i ett år til og ikke ha noen garantert god lønn i ny jobb. Husk også at banker er ivrige på å maxe lånene til folk, de tjener på pengene sine slik, noe kundene får svi for, sjelden bankene selv. Så selv om dere får lånt feks 5 millioner så kan det være lurt å ikke maxe men nøye seg med 3-4. Sammenlign boligpriser lenger vekk fra byen satt opp mot reiesevei og reisetid. Mange kan spare på å studere tog- og bussruter. Anonymkode: 5203d...431 Tusen takk for et nyttig svar!! Det er ikke aktuelt for oss å flytte lengre ut fra byen. Tid er det mest verdifulle vi har, da bor vi heller mindre. Anonymkode: c329d...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 23. februar #5 Del Skrevet 23. februar Tenker også max 3,5-4 mill i lån. +At dere samlet sett burde sitte igjen med ca 25-30 000 kr pr mnd til mat mm etter at lånet er betalt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #6 Del Skrevet 23. februar Vi har litt høyere inntekt, ca 1,65, har to tenåringer og to elbiler. Vi har boliglån på 3.9 mill. Det går fint. Men jeg er glad vi ikke har mer. Men så spørs det hva slags forbruk man er vant til å ha, hva man forventer å ha råd til av ferier osv og hva man ønsker å ha til sparing. Anonymkode: 3c4b7...d22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #7 Del Skrevet 23. februar Den beste måten å finne ut hva man vil tåle av lån, er å gå gjennom de siste måneders forbruk. Når du vet dette, ser du hvor mye du har å betale lån med uten å endre noe. Så kan du begynne å se på utgiftene og se hva du er villig til å skrelle bort for å få en ny bolig. Jeg har gjort dette selv ved et par anledninger, og det har i ettertid vist seg å være gode simuleringer. Jeg har også tenkt godt over hvor lite sparepenger jeg er komfortabel med å sitte igjen med etter boligkjøpet. Anonymkode: e5def...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #8 Del Skrevet 23. februar Vanskelig å si. Kommer jo an på hvordan man vil leve, om man vi ha rom for sparing, rom for reiser (det er fort dyrt noen år fra nå med flere barn i skolealder og tur i fellesferien…!), osv osv. Tar fryktelig lang tid å betal ned store lån med den inntekten, og dere vil bruke opp de beste årene med ungene på å betale boligen. Verdt å tenke gjennom på egenhånd tror jeg. vi har 1,8 mill i inntekt, 1,4 mill i boliglån (er 10 år eldre enn dere altså), to barn i barneskolealder, hus, bil, litt utenfor hovedstaden. Synes vi har det greit nok økonomisk. Men må allikevel prioritere i hverdagen for å få spart opp de 100.000 vi vil ha for sydenturen i fellesferien på et fint sted/hotell. Utgifter til ungene er økende, kontigenter, utstyr til idrettene osv osv osv. Maten til alle koster mer og mer. Er glad vi ikke har mer enn dette i lån jeg for å være ærlig. Hadde blitt mindre sparing og andre investeringer osv. Det jeg ville gjort, siden dere vil prioritere å bo sentralt og dyrt, så er det mtp fremtiden å ta så lite lån dere kan rett og slett. Det vil gi bedre råd til mer gøy med barna dere vil ha osv osv. Anonymkode: b0d37...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #9 Del Skrevet 23. februar Til sammenlikning så har vi samme inntekt og har til sammen 3,4 millioner i lån (boliglån og studielån). Vi har tre tenåringsbarn, hvilket jeg vil påstå er den dyreste fasen (kun min mening, har ikke sjekket sifo, til gjengjeld har vi ikke utgifter til bhg/sfo). Vår bolig har en markedsverdi på 7 millioner. Vi har én bil i husholdningen. Vi betaler ca 27 k på lånet i måneden. Rente er 5,3%, løpetid er på ca. 13 år, tror jeg. Jeg vil påstå vi lever svært godt, men det å ta gode økonomiske valg i hverdagen er viktig for oss. Vi sløser ikke penger, men vi er heller ikke gjerrige. Vi sparer ca. 25-20 k i mnd. Dette er penger vi snart skal bruke for å pusse opp deler av vår bolig. i vår situasjon kunne jeg fremdeles vært trygg på å ta opp ytterligere 1-2 millioner i lån, men jeg ville Da skrudd opp løpetiden på lånet til om lag 20 år. Med andre ord ville jeg satset på å låne mellom 4 og 5 millioner kroner gitt at vi begge var i stabile jobber med sikker inntekt. Anonymkode: 0e766...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #10 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Til sammenlikning så har vi samme inntekt og har til sammen 3,4 millioner i lån (boliglån og studielån). Vi har tre tenåringsbarn, hvilket jeg vil påstå er den dyreste fasen (kun min mening, har ikke sjekket sifo, til gjengjeld har vi ikke utgifter til bhg/sfo). Vår bolig har en markedsverdi på 7 millioner. Vi har én bil i husholdningen. Vi betaler ca 27 k på lånet i måneden. Rente er 5,3%, løpetid er på ca. 13 år, tror jeg. Jeg vil påstå vi lever svært godt, men det å ta gode økonomiske valg i hverdagen er viktig for oss. Vi sløser ikke penger, men vi er heller ikke gjerrige. Vi sparer ca. 25-20 k i mnd. Dette er penger vi snart skal bruke for å pusse opp deler av vår bolig. i vår situasjon kunne jeg fremdeles vært trygg på å ta opp ytterligere 1-2 millioner i lån, men jeg ville Da skrudd opp løpetiden på lånet til om lag 20 år. Med andre ord ville jeg satset på å låne mellom 4 og 5 millioner kroner gitt at vi begge var i stabile jobber med sikker inntekt. Anonymkode: 0e766...5cd Sparer 15-20 k i mnd, mente jeg. Anonymkode: 0e766...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #11 Del Skrevet 23. februar Å bo trangt med småbarn er uproblematisk. Å bo trangt med tenåringer er noe annet. Dette blir selvsagt bare anedoktisk, men jeg ser at ungdom som bor trangt henger mye mer ute på kjøpesenter etc. Ikke noe jeg hadde jublet for som forelder kjenner jeg.. Anonymkode: f7c85...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #12 Del Skrevet 24. februar Hva som er uansvarlig kommer helt an på forbruket deres. Vi er i en lignende situasjon (35 år, ett lite barn, 1.7 i samlet inntekt, ca 600 k i studielån) og har et lån på 7 millioner. Mange her vil nok mene det er galskap, men vi får det til å gå rundt og sparer i tillegg minst 7000 kr på en vanlig måned (mer i forbindelse med ekstra lønning i desember og feriepenger). Men vi har valgt å prioritere boligen fremfor f eks dyre ferier (drar stort sett til besteforeldre) eller bil (har én vi kjøpte for 100 k som det er lite trøbbel med) Anonymkode: 48b74...9a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #13 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva som er uansvarlig kommer helt an på forbruket deres. Vi er i en lignende situasjon (35 år, ett lite barn, 1.7 i samlet inntekt, ca 600 k i studielån) og har et lån på 7 millioner. Mange her vil nok mene det er galskap, men vi får det til å gå rundt og sparer i tillegg minst 7000 kr på en vanlig måned (mer i forbindelse med ekstra lønning i desember og feriepenger). Men vi har valgt å prioritere boligen fremfor f eks dyre ferier (drar stort sett til besteforeldre) eller bil (har én vi kjøpte for 100 k som det er lite trøbbel med) Anonymkode: 48b74...9a8 Ca slik gjør vi det også. Vi har ca 7 mill i lån, på en bolig til 16 mill. Vi har ca 2 mill i årlig inntekt, ett barn, en bil. Sparer mye, reiser lite og har et ganske nøkternt forbruk. Vi tenker at vi sparer i bolig, det er en investering for oss. Anonymkode: 10ab9...21d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #14 Del Skrevet 24. februar Det er jo ekstremt indivduelt hvordan man leve og hvordan man vil ha det. Ikke uventet kommer det i denne tråden folk med påståtte skyhøye inntekter som å fortelle hvilket luksusliv de lever og hvor fælt det må være å ha mer i lån.... Ønsker man å strekke lånet mest mulig kan det være greit å tenke litt hva man eventuelt kunne få i "nødhjelp" fra familie hvis det skulle knipe om - f.eks. om ett eller begge foreldreparene kunne trå til hvis det skulle oppstå en krise, slik at man uansett får beholde huset etc. Anonymkode: b0fc5...133 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #15 Del Skrevet 24. februar TS jeg ville absolutt tatt 5x inntekt, eller maks mulig i deres situasjon. Dere er begge unge og har mange arbeidsår igjen. Dere trenger den beste starten dere kan få - den avgjørelsen blir med dere resten av livet. Det gjelder å velge den dyreste og mest populære boligen dere kan kjøpe nå - om 5-10 år når dere skal selge på nytt, vil jo det lønne seg. Men enda viktigere om dere tenker å bo i denne boligen i mange mange år. Gå for den beste beliggenhet og beste tomt, fremfor nyeste boligen, jeg ville ihvertfall gjort det. Da dere er unge nok til å pusse opp også. Anonymkode: 4781b...d16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #16 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): TS jeg ville absolutt tatt 5x inntekt, eller maks mulig i deres situasjon. Dere er begge unge og har mange arbeidsår igjen. Dere trenger den beste starten dere kan få - den avgjørelsen blir med dere resten av livet. Det gjelder å velge den dyreste og mest populære boligen dere kan kjøpe nå - om 5-10 år når dere skal selge på nytt, vil jo det lønne seg. Men enda viktigere om dere tenker å bo i denne boligen i mange mange år. Gå for den beste beliggenhet og beste tomt, fremfor nyeste boligen, jeg ville ihvertfall gjort det. Da dere er unge nok til å pusse opp også. Anonymkode: 4781b...d16 Enig, det er det som historisk sett vil gi best økonomi på sikt. Men mange skjønner ikke dette. Til sammenligning: vi tar ut ca 2 mill i lønn til sammen. Er jo ikke all verdens i forhold til lånet vårt, men vi har leieinntekter. Kan ta utbytte ved behov, men foretrekker å investere pengene i firma. Har eiendom for 30 mill privat og 40 mill i firma, lån på 17 mill privat. Galskap? På ingen måte. Selger vi alt sitter vi igjen med over 30 mill totalt. Eiendom gir giring som ikke sparing kan gi. Skulle vi ha spart 30 mill kunne vi spart inn i evigheten. Hadde aldri klart det. Anonymkode: 9a394...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #17 Del Skrevet 24. februar Tusen takk for alle svar! Ser at det er litt delte meninger. Vi må ut med mellom 7- 9 millioner kroner for en bolig som er stor nok og i riktig område. Håper og tror at boligprisene i de mest attraktive områdene hvor vi ser vil fortsette å øke i årene fremover og at det er en bedre investering enn å flytte ut av byen (som uansett ikke er aktuelt). Vi må ikke dra på dyr sydenferie hvert år, men en gang annet hvert hadde sikkert vært fint når ungene er større. Ellers har vi ganske lavt forbruk, vi sykler mest, og har en billig bil vi bruker i helger. Håper også vi begge kommer til å øke i lønn utover prisstigning, men ingen garanti så klart. Lånekalkulatorer til diverse banker sier vi kan få finansieringsbevis til verdi mellom 8,5 og 9 millioner. Men det er kanskje litt heftig.. Anonymkode: c329d...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå