AnonymBruker Skrevet 23. februar #1 Skrevet 23. februar Hvordan reagere når folk sier god bedring, men alle vet at personen aldri blir bedre? Hva bør folk heller si enn denne God bedring frasen? Anonymkode: d2add...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #2 Skrevet 23. februar Har vært borti det flere ganger. Har ofte sagt "tenker på deg" eller spurt hvordan dagen i dag er (fordi den ofte kan variere). Har også sagt rett ut at det ikke er så lett å vite hva man skal si, og da har jeg som regel fått til svar at "det skjønner jeg, det hadde ikke jeg heller visst". Men "god bedring" blir for dumt, særlig om det er en dødsdom inni bildet. Kronisk syke med ME feks som ikke har opplevd bedring på 10 år synes også det blir litt patetisk... Anonymkode: a7203...f1f 5 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar #3 Skrevet 23. februar "Tenker på deg" eller "Håper du har så gode dager som du kan" eller noe er greit å si, tenker jeg, litt avhengig av situasjonen. "God bedring" til kreftpasienter med spredning eller kronisk syke med daglige smerter synes jeg personlig er helt på trynet å si, men skjønner jo at det som oftest på en eller annen måte er godt ment. Anonymkode: 95140...d8e 8 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar #4 Skrevet 23. februar Jeg velger tolke det som at de ønsker jeg skal ha noen bedre dager med mindre smerter... Selv om jeg har en kronisk smertetilstand, så vet de fleste rundt meg at det også finnes gode dager/perioder, og at symptomtrykket kan lette i blant. God bedring betyr ikke kun "håper du blir frisk", men like mye "håper du får det litt bedre". Jeg synes "tenker på deg" høres mer ut som en slags kondolanse, mer som ett "sorry at livet ditt er over". Anonymkode: 5233d...b6e 13 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar #5 Skrevet 23. februar "Ta vare på deg selv" bruker jeg å si da. Anonymkode: bddbd...6fa 7 5
Daria Skrevet 23. februar #6 Skrevet 23. februar Jeg blir som kroniker mest oppgitt og tenker at de ikke har skjønt poenget når noen sier god bedring. (Og jada, jeg skjønner jo at det er godt ment og oppfører meg deretter, men...). Helsesituasjonen og sykdommen min blir ikke bedre, selv om jeg kan ha gode og dårlige dager og perioder - det varierer av så mange grunner, men "bedring" er ikke en del av bildet. Å si at man ikke helt vet hva man skal si, at det er vanskelig å skjønne hvordan det er eller bare "det må være kjipt " er alle bedre reaksjoner. 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar #7 Skrevet 23. februar Kronikker jeg og, god bedring vet jeg er godt ment, men av og til er det som en ørefik i stedet. Anonymkode: d4193...617 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar #8 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kronikker jeg og, god bedring vet jeg er godt ment, men av og til er det som en ørefik i stedet. Anonymkode: d4193...617 Jeg er også kroniker, og jeg ser det ikke på samme måte som dere.. Jeg sier selv, som sagt over her, "ta vare på deg selv". Men selv setter jeg pris på folk som tar kontakt, som sier noe, og som ikke viker unna. Det kunne ikke brydd meg mindre om de sa god bedring, og jeg orker ikke bruke energi på å analysere om mener sånn eller sånn. Takk til alle som viser omsorg tenker jeg, så sier jeg "jaja" inni meg til de som av og til formulerer seg litt klønete. Anonymkode: bddbd...6fa 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar #9 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan reagere når folk sier god bedring, men alle vet at personen aldri blir bedre? Hva bør folk heller si enn denne God bedring frasen? Anonymkode: d2add...cc1 Dårlig forverring? Anonymkode: 2b55e...760 1
Gaia Skrevet 23. februar #10 Skrevet 23. februar Jeg bruker å si at jeg ønsker at de får noen gode dager fremover. Det kan man si både til kronikere og de som venter på å dø. 3 1
Phoenix Heart Skrevet 23. februar #11 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): "Ta vare på deg selv" bruker jeg å si da. Anonymkode: bddbd...6fa Samme sier jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #12 Skrevet 24. februar Jeg synes det er smålig og navlebeskuende å ta det ille opp. Det er godt ment. Og ofte en frase som ramler ut på autopilot når noen er syk eller dårlig. Det er ikke det samme som "håper du blir frisk snart". "Bedring" kan være at du føler deg litt bedre - og det er helt vanlig at kronikere og andre med uhelbredelige sykdommer har gode og dårlige dager, og da har man jo faktisk "bedring" om man har en god dag i morgen kontra en dårlig dag i dag. Du har det bedre, selv om du ikke er blitt frisk, og selv om det er kortvarig. Jeg har også en kronisk, medfødt tilstand, som vil følge meg livet ut, men alvorlig talt, jeg har aldri noen sinne blitt oppgitt eller tatt det ille opp når folk ønsker at jeg skal få det bedre... Anonymkode: 356dd...c63 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar #13 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kronikker jeg og, god bedring vet jeg er godt ment, men av og til er det som en ørefik i stedet. Anonymkode: d4193...617 Meget god beskrivelse! AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er smålig og navlebeskuende å ta det ille opp. Det er godt ment. Og ofte en frase som ramler ut på autopilot når noen er syk eller dårlig. Det er ikke det samme som "håper du blir frisk snart". "Bedring" kan være at du føler deg litt bedre - og det er helt vanlig at kronikere og andre med uhelbredelige sykdommer har gode og dårlige dager, og da har man jo faktisk "bedring" om man har en god dag i morgen kontra en dårlig dag i dag. Du har det bedre, selv om du ikke er blitt frisk, og selv om det er kortvarig. Jeg har også en kronisk, medfødt tilstand, som vil følge meg livet ut, men alvorlig talt, jeg har aldri noen sinne blitt oppgitt eller tatt det ille opp når folk ønsker at jeg skal få det bedre... Anonymkode: 356dd...c63 Hvem har sagt at dette taes ille opp? Tråden er opprettet for refleksjon, og litt i oppgitthet. Mest for å se om andre tenker og kjenner på det samme. Noe flere tydeligvis gjør. TS. Anonymkode: d2add...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #14 Skrevet 24. februar Jeg har kreftsyke venner og synes dette med hva man skal si er vanskelig selv. Hvor ofte kan man spørre hvordan det går, uten at det blir masete (sikkert tusen andre som også spør), og hvor lite kan man si uten at det blir dumt det også. Jeg prøver stort sett å snakke om andre ting enn sykdommen, egentlig. God bedring sier jeg hvis de i tillegg har ligget med noe annet som influensa. Ellers blir det vel bare noe sånt som håper det går bra under omstendighetene. Anonymkode: 09dd4...5e4
AnonymBruker Skrevet 24. februar #15 Skrevet 24. februar Jeg er kronisk syk (kreftsykdom), og folk sier ofte "god bedring". Før synes jeg det var irriterende, fordi jeg blir jo ikke bedre. Men nå synes jeg bare det er hyggelig. Folk vet jo ikke bedre, og jeg velger å tenke at det heller betyr "Håper du kommer inn i en god periode snart". Ikke noe å henge seg opp i. Anonymkode: 728ed...fcb 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #16 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): "Ta vare på deg selv" bruker jeg å si da. Anonymkode: bddbd...6fa Og jeg er ikke tilhenger av denne "ta vare på deg selv". Den er utmeldende og ansvarsfraskrivende, litt sånn... "du står på egne ben der jeg ikke bryr meg særlig, så du får nå bare få ting til på et vis". Jeg liker heller tenker på deg og si ifra om det er noe jeg kan gjøre for deg. Det føles mer inkluderende og behjelpelig om det skulle være noe - selv om noe forespørsel om hjelp typisk nok aldri kommer. Anonymkode: 9b2fa...5f6 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar #17 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Og jeg er ikke tilhenger av denne "ta vare på deg selv". Den er utmeldende og ansvarsfraskrivende, litt sånn... "du står på egne ben der jeg ikke bryr meg særlig, så du får nå bare få ting til på et vis". Jeg liker heller tenker på deg og si ifra om det er noe jeg kan gjøre for deg. Det føles mer inkluderende og behjelpelig om det skulle være noe - selv om noe forespørsel om hjelp typisk nok aldri kommer. Anonymkode: 9b2fa...5f6 Takk for at du deler, dette er en måte å tenke og oppfatte ord og tanker på. Fint å se at vi tenker og oppfatter ulikt, og noen av oss tenker tilsvarende tanker rundt samme tema. Anonymkode: d2add...cc1 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar #18 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og jeg er ikke tilhenger av denne "ta vare på deg selv". Den er utmeldende og ansvarsfraskrivende, litt sånn... "du står på egne ben der jeg ikke bryr meg særlig, så du får nå bare få ting til på et vis". Jeg liker heller tenker på deg og si ifra om det er noe jeg kan gjøre for deg. Det føles mer inkluderende og behjelpelig om det skulle være noe - selv om noe forespørsel om hjelp typisk nok aldri kommer. Anonymkode: 9b2fa...5f6 Du tenker det slik, jeg tenker det på måten "gjør det som gjør det godt". Jeg synes tenker på deg er mer stakkarslig, på et vis, hvis vi først skal begynne å grave i hva vi mener om ulike setninger. Det beste er vel å innse at vi har ulik betydning bak ulike ting, og de fleste mener det godt, så trenger vi ikke tolke så mye. Vi må la det være litt mer rom for våre medmennesker enn å være så strenge på ord og betydning, hvis vi ønsker å ha folk rundt oss. Anonymkode: bddbd...6fa 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar #19 Skrevet 24. februar Selv jeg som er meget sensitiv klarer å sette pris på omtanke, i stedet for å analysere hvordan beskjeden skrives. Og ja jeg har sykdommer som ikke kan medisineres eller opereres bort. Uff vi kan ikke veie hvert eneste ord på gullvekt. Give us some slack. Anonymkode: 75284...dda 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar #20 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (19 timer siden): "Ta vare på deg selv" bruker jeg å si da. Anonymkode: bddbd...6fa Da synes jeg det høres ut som om det er noe vedkommende selv kan gjøre for å bli bedre. Tenk deg, hvis man gjør alt man kan selv, men ingenting nytter, da vil man ikke høre at "Ta vare på deg selv". Hvordan skal man liksom ta vare på seg selv når alt er prøvd? Anonymkode: 65911...79e 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå