AnonymBruker Skrevet 24. februar #21 Del Skrevet 24. februar Hele familien spiser rent kjøtt/fisk og masse grønnsaker. Vi bruker også quinoa, kokosolje og masse godt krydder. Anonymkode: 01849...df3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #22 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for mange gode og flotte råd! Ser flere lurer på hva jeg egentlig er ute etter. Da jeg skrev kjøtt/fisk og grønnsaker. Burde nok ha presisert at jeg tenker å holde meg unna mel hovedsakelig. Ingen vanlig pizzabunn, pasta, mel i bearbeidet produkter av kjøtt og fisk, sauser, osv. Men trenger også mye proteiner, så litt kjøtt med grønnsakssuppe er jeg spent på vil dekke det behovet f.eks. Var Mange fine tips her om fisk og tilberedning. Men det var også mye mel som gikk igjen. Setter stor pris på om dere vil nevne hva mat dere lager som er renest mulig av kjøtt/fisk og grønnsaker. ts Anonymkode: 67f08...e73 Mel er for at panering skal sitte - som er et triks for å få i barna mer av rene proteiner. Jeg bruker rugmel, og det går med 1-2 ss totalt om man klapper proteinet helt tørt først. Av mine reneste kjøtt/fisk + grønnsaker retter; - lapskaus. Trekk svineknoke lammebog. Velg det du vil av rotgrønnsaker, her er det også populært med grønnkål. Kok ned kokevannet, og bruk det som kraft. Da har du en rett kun av rene råvarer, som også er egnet for fryseren. - helstekt kylling. Klipper ut ryggraden (butterflye) og koker kraft på den. Da steker også kyllingen jevnt. Gnir inn med urtesmør og dijonsennep (eller legg under skinnet). Ovnsbakes med perlepoteter, gulrøtter, pastinakk, purreløk, gulløk... det dere liker. - Hel side av ørret (helst vill). Ovnsbakes med dill. Lag agurksalat i en eller annen variant. Og potetmos av mandelpoteter. - vi har suppe en gang i uka. Det kan varieres i det uendelige. Bruker fond og innimellom fløte eller kokosmelk, men det finnes også en rekke varianter som kan lages uten det. - "fredagstaco". Bruker hjertesalat som skjell. Og steker en flanksteak i stedet for kjøttdeig. Blander krydderet selv. Lager guacemole, og pico de galo. Anonymkode: 38b7c...d19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #23 Del Skrevet 24. februar Taco rett i skål i stedet for i en lefse. Så tar alle akkurat det de ønsker. Omelett stekt i ildfast form i ovnen. Gryteretter uten jevning. Jeg bruker heller godt med kremfløte eller creme fraiche. Rent kjøtt med saus (uten jevning) og eventuelle grønnsaker. Anonymkode: ba77e...589 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #24 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg ønsker en periode å bare spise rent kjøtt/fisk/fugl, osv med grønnsaker. Men i en småbarnsfamilie synes jeg det er vanskelig å legge opp middager som også de liker. For mye av deres favoritter går ikke opp med mine ønsker, slik som: pannekaker, fiskeboller i hvit saus, pasta og lasagne osv, kjøttkaker, innbakt fisk og chips, vårruller, sushi, pizza, osv. Kan dere gi meg 2-3 tips til hva dere lager f.eks., en kjøttrett og en fiskerett? Anonymkode: 67f08...e73 pannekaker kan serveres med bacon som er kjøtt, fiskeboller kan lages og er da av ren fisk i større grad, samme med pastaretter, man kan bruke kylling og kjøtt der også, lasagne kan man lage selv med kvernet kjøtt, innbakt fisk er også fisk om man bruker tid på å panere det hjemme, det er faktisk ganske enkelt.. Chips er poteter, sushi er sjømat, pizza kan lages selv med et hav av muligheter.. Jeg syns du fokuserer på feil ting, heller enn å se på hva de ikke vil spise se på det dere spiser og gjør det mer fra bunnen av selv.. Anonymkode: cab4a...004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #25 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kan ikke barn spise kjøtt fisk og grønnsaker? Anonymkode: 66766...f4f Det var det første som slo meg også 😄 Anonymkode: 20fba...8bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #26 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg ønsker en periode å bare spise rent kjøtt/fisk/fugl, osv med grønnsaker. Men i en småbarnsfamilie synes jeg det er vanskelig å legge opp middager som også de liker. For mye av deres favoritter går ikke opp med mine ønsker, slik som: pannekaker, fiskeboller i hvit saus, pasta og lasagne osv, kjøttkaker, innbakt fisk og chips, vårruller, sushi, pizza, osv. Kan dere gi meg 2-3 tips til hva dere lager f.eks., en kjøttrett og en fiskerett? Anonymkode: 67f08...e73 Hvorfor ønsker du å gi barna dine så dårlig mat? Mat jeg serverer mine barn: - Squash-pasta med bolognaise - altså kun kjøtt, grønsker og krydder. Av og til revet ost på, men det kan jo barna dine få uten at du også tar på. - wok med grønnsaker og enten kjøtt, kylling, fisk eller reker. Her kan det varieres i det uendelige. - taco der jeg bruker et salatblad eller kålblad til å pakke inn resten i, i stedet for tortillas eller skjell. Kan også lage tortillas av å blende kikerter eller linser med vann og steke. Krydder og sauser lages selvsagt selv. - kjøtt eller fisk med ovnsbakte grønnsaker - biffstrimler og salat - grillet fisk med salat - kjøttkaker (inneholder kjøtt, egg, krydder, løk) med salat til meg og potet/saus til barna - hjemmelagede thai-fiskekaker med mangosalat - lasagne med squash og aubergine i stedet for pasta-plater, hvis du kan spise ost - fylte auberginer eller fylte paprika - stekt sei med sitronsaus og quinoa og råkostsalat - harira lammegryte - indiskinspirert blomkål Anonymkode: 46d22...c33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #27 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for mange gode og flotte råd! Ser flere lurer på hva jeg egentlig er ute etter. Da jeg skrev kjøtt/fisk og grønnsaker. Burde nok ha presisert at jeg tenker å holde meg unna mel hovedsakelig. Ingen vanlig pizzabunn, pasta, mel i bearbeidet produkter av kjøtt og fisk, sauser, osv. Men trenger også mye proteiner, så litt kjøtt med grønnsakssuppe er jeg spent på vil dekke det behovet f.eks. Var Mange fine tips her om fisk og tilberedning. Men det var også mye mel som gikk igjen. Setter stor pris på om dere vil nevne hva mat dere lager som er renest mulig av kjøtt/fisk og grønnsaker. ts Anonymkode: 67f08...e73 Du lager et hovedmåltid med basisvarer. Kjøtt eller fisk, også utvider du ingrediensene fra dette slik at det passer mer for barna. Som f.eks: Stek kjøtt eller laks, kutt masse salat og grønnsaker som om du skal lage taco. Du siser kjøttet og det grønne, og ungene spiser lefse og rømme/salsa i tillegg. Lag lasagne hvor du kun bruker pastaplater i 3/4 deler av retten. Bruk skiver av squash eller aubergine i din del. Stekt kjøttdeig med evnt løk og sopp (hvis dere liker det). Ovnsstekte grønnsaker (søtpotet, gulrot, brokkoli, paparika, hva enn dere liker), tilsett kjøttdeigen og litt revet ost, og lag en form for grateng. Kan du ikke spise ost, så dropper du osten på en del av retten bare. Så kan dere ha salat til og ungene litt ris eller brød som tilbehør. Du trenger altså ikke lage 2 helt forskjellige retter hver gang. Anonymkode: 4cb50...e05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #28 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du lager et hovedmåltid med basisvarer. Kjøtt eller fisk, også utvider du ingrediensene fra dette slik at det passer mer for barna. Som f.eks: Stek kjøtt eller laks, kutt masse salat og grønnsaker som om du skal lage taco. Du siser kjøttet og det grønne, og ungene spiser lefse og rømme/salsa i tillegg. Lag lasagne hvor du kun bruker pastaplater i 3/4 deler av retten. Bruk skiver av squash eller aubergine i din del. Stekt kjøttdeig med evnt løk og sopp (hvis dere liker det). Ovnsstekte grønnsaker (søtpotet, gulrot, brokkoli, paparika, hva enn dere liker), tilsett kjøttdeigen og litt revet ost, og lag en form for grateng. Kan du ikke spise ost, så dropper du osten på en del av retten bare. Så kan dere ha salat til og ungene litt ris eller brød som tilbehør. Du trenger altså ikke lage 2 helt forskjellige retter hver gang. Anonymkode: 4cb50...e05 Det er en usunn tilnærming at "mamma spiser annen mat en resten". Det gir et signal om at de gjør noe feil og usunt. Mange barn av "slankerne" på 90-tallet er preget av dette. I noen retter er det greit. Også her splitter vi moussaka i to når vi lager det, da noen ikke liker aubergine. Og vi har både lefser og hjertesalat. Men da kan alle velge alt, og de ser også at jeg og mannen vel så ofte tar en lefse, ikke bare spiser salat og kjøtt. Så vi kaller det på ingen måte "barnas mat" og "vår mat". Har også erfart at det går mye mer grønnsaker når ris eller brød ikke er et alternativ, så å fjerne mer usunne elementer som et valgalternativ er ganske smart. Er enig i at TS bør senke skuldrene litt når det kommer til litt hvetemel her og der. Men generelt synes jeg hun har en fin tilnærming til å løfte kostholdet for hele familien. Anonymkode: 38b7c...d19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yuvia Skrevet 24. februar #29 Del Skrevet 24. februar Jeg spiser keto/lavkarbo. typisk uke hos hos oss: handleliste og handler fredag Mandag fisk i form- fisk (jeg har fri laks eller ørret) , fløte, gulerot i tynne skives, sitron skiver, potet skiver , et par SS smør , salt og litt pepper. legger i potet, gulerot og dekker akkurat med vann/kylling kraft som er varmet og lar stå en 30 min. Slenger i fisk, fløte og smør og sitron og smak etter ønske (krydder) jeg spiser fisk og har salat fra pose på siden eller egen form med tomater, spinat og feta tirsdag- kotelett med søtpotet eller potet. Steker koteletter og skjærer sopp og løk o egen panne som stekes på medium en 20 min. Slenger i litt kraft og fløte. ungene får stekte potetbåter til, brokkoli/andre grønnsaker og sopp stuing. onsdag- helstekt kylling kylling i ovn på 150 grader som slenges på grill for p få sprøtt kjøtt. 1-2 liter vann i formen under for kraften. Hele fedd, urter og grønnsaker slenges i etter 2 timer. Viktig at vannet dekker grønnsakene. serveres med ris torsdag- kylling taco eller gryterett fra restemat fredag- pannekaker eller pizza. pannekaker: 1 boks cottage cheese, 8 egg, litt havregryn. Blndes i blender med 2 ts bakepulver og stekes i godt smør. pizza: lager deig dagen før så får ungene velge pålegg, jeg lager «pizza» tiø meg selv i form uten fyll. Gjerne med skivet squash under. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #30 Del Skrevet 24. februar Kan du ikke bare adde carbs og saus og så har du løst det. Anonymkode: c0823...8e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #31 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en usunn tilnærming at "mamma spiser annen mat en resten". Det gir et signal om at de gjør noe feil og usunt. Mange barn av "slankerne" på 90-tallet er preget av dette. I noen retter er det greit. Også her splitter vi moussaka i to når vi lager det, da noen ikke liker aubergine. Og vi har både lefser og hjertesalat. Men da kan alle velge alt, og de ser også at jeg og mannen vel så ofte tar en lefse, ikke bare spiser salat og kjøtt. Så vi kaller det på ingen måte "barnas mat" og "vår mat". Har også erfart at det går mye mer grønnsaker når ris eller brød ikke er et alternativ, så å fjerne mer usunne elementer som et valgalternativ er ganske smart. Er enig i at TS bør senke skuldrene litt når det kommer til litt hvetemel her og der. Men generelt synes jeg hun har en fin tilnærming til å løfte kostholdet for hele familien. Anonymkode: 38b7c...d19 Tja, mor kanskje har en helsesituasjon som tvinger henne til å spise annerledes? Sånn sett mye bedre at mor lager 1 fellesrett med tilpasninger slik jeg beskriver, enn at hun lager 2 helt forskjellige retter. Anonymkode: 4cb50...e05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #32 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er en usunn tilnærming at "mamma spiser annen mat en resten". Det gir et signal om at de gjør noe feil og usunt. Mange barn av "slankerne" på 90-tallet er preget av dette. I noen retter er det greit. Også her splitter vi moussaka i to når vi lager det, da noen ikke liker aubergine. Og vi har både lefser og hjertesalat. Men da kan alle velge alt, og de ser også at jeg og mannen vel så ofte tar en lefse, ikke bare spiser salat og kjøtt. Så vi kaller det på ingen måte "barnas mat" og "vår mat". Har også erfart at det går mye mer grønnsaker når ris eller brød ikke er et alternativ, så å fjerne mer usunne elementer som et valgalternativ er ganske smart. Er enig i at TS bør senke skuldrene litt når det kommer til litt hvetemel her og der. Men generelt synes jeg hun har en fin tilnærming til å løfte kostholdet for hele familien. Anonymkode: 38b7c...d19 Det logiske er jo å droppe junkfood til barna også på hverdagene. Høres ut i ts som de har et ekstremt dårlig kosthold i utgangspunktet, så det beste er jo om de også spiser den samme sunne maten som ts til hverdags og så kan de heller få ha den usunne favorittmaten sin i ny og ne. Anonymkode: 46d22...c33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #33 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det logiske er jo å droppe junkfood til barna også på hverdagene. Høres ut i ts som de har et ekstremt dårlig kosthold i utgangspunktet, så det beste er jo om de også spiser den samme sunne maten som ts til hverdags og så kan de heller få ha den usunne favorittmaten sin i ny og ne. Anonymkode: 46d22...c33 Det er jeg jo fullstendig enig i. Jeg er ingen stor tilhenger av maten som er nevnt i HI. Har derfor kommet med konkrete oppskrifter og råd - som er sunne for hele familien, uavhengig av årsaken til at mor ikke ønsker mel i middagen. Jeg slår også et slag for at "usunn" mat kan være sunn. Derfor jeg skriver om panering, taco, med mer. Anonymkode: 38b7c...d19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå