Gå til innhold

Dere som spiser rent kjøtt/fisk med grønnsaker, hva lager dere til hele familien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker en periode å bare spise rent kjøtt/fisk/fugl, osv med grønnsaker. Men i en småbarnsfamilie synes jeg det er vanskelig å legge opp middager som også de liker. For mye av deres favoritter går ikke opp med mine ønsker, slik som: pannekaker, fiskeboller i hvit saus, pasta og lasagne osv, kjøttkaker, innbakt fisk og chips, vårruller, sushi, pizza, osv.

Kan dere gi meg 2-3 tips til hva dere lager f.eks., en kjøttrett og en fiskerett?

Anonymkode: 67f08...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men er det slik at det må være kjøtt eller fisk? Og at du ikke kan blande ingrediensene?

Vi skal ha en vegansk lasagne som er en favoritt hos alle her i dag. Blomkålpizza er også kjempepopulært, og veldig sunt. 

Ellers panerer jeg ofte, og bruker airfryer. Da får man sprø og god varianter av fisk og kylling, som også er veldig populært. I går hadde vi crispy kylling i bao buns, med strimlet gulrot, agurk og chilimajones (mild). 

For å også nevne en "fiske"rett. Vårruller er populært her. Da bruker jeg reker, avokado, paprika, agurk,koriander (ikke alle liker alt, så lager med variert fyll), og en enkel dipp for de som liker det. 

Anonymkode: 38b7c...d19

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men er det slik at det må være kjøtt eller fisk? Og at du ikke kan blande ingrediensene?

Vi skal ha en vegansk lasagne som er en favoritt hos alle her i dag. Blomkålpizza er også kjempepopulært, og veldig sunt. 

Ellers panerer jeg ofte, og bruker airfryer. Da får man sprø og god varianter av fisk og kylling, som også er veldig populært. I går hadde vi crispy kylling i bao buns, med strimlet gulrot, agurk og chilimajones (mild). 

For å også nevne en "fiske"rett. Vårruller er populært her. Da bruker jeg reker, avokado, paprika, agurk,koriander (ikke alle liker alt, så lager med variert fyll), og en enkel dipp for de som liker det. 

Wow! Takk for mange gode tips 😃 

Du får det til å høres enkelt ut. Men ingenting av det du foreslo har jeg noen gang laget, så da gjenstår liksom «hvordan skal jeg få til dette?»

Jeg må nok google en hel del. Men det vanskeligste er å gå bort fra «normalen/rutiner/vaner», og lage noe på en helt annen måte, handle inn noe annet. 

Setter pris på tips! Kom gjerne med flere! Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grønnsakssuppe med kylling. Egentlig også alle mulige supper laget fra bunnen istedet for pose: gulrotsuppe, blomkålsuppe, tomatsuppe osv. Kan tilsettes egg eller kjøtt etter ønske.

Wok: kan varieres i det uendelige: med laks/kylling/biff/svinestrimler.

Laksebowl: laks, mango, avocado, agurk, løk. Gjerne med feks teryiakisaus. Vi har ris oppi, men det kan du jo droppe. 

Kyllingsalat. Server feks focaccia til barna ved siden, du trenger jo ikke spise det. 

Anonymkode: dcb48...40f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Grønnsakssuppe med kylling. Egentlig også alle mulige supper laget fra bunnen istedet for pose: gulrotsuppe, blomkålsuppe, tomatsuppe osv. Kan tilsettes egg eller kjøtt etter ønske.

Wok: kan varieres i det uendelige: med laks/kylling/biff/svinestrimler.

Laksebowl: laks, mango, avocado, agurk, løk. Gjerne med feks teryiakisaus. Vi har ris oppi, men det kan du jo droppe. 

Kyllingsalat. Server feks focaccia til barna ved siden, du trenger jo ikke spise det. 

Anonymkode: dcb48...40f

Gode tips, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke barn spise kjøtt fisk og grønnsaker? 

Anonymkode: 66766...f4f

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan gjør dette måltidene enklere for TS? Skal hun begynne å blande inn plantemat når hun allerede har laget kjøtt, så blir det jo bare ekstra tungvint. 

TS, det du kan gjøre er å f.eks steke ekstra kjøtt, ta frem rømme, salsa og noen wraps, og lage tacovariant av kjøttmiddagen. Du kan gjøre det samme hvis du steker fisk. Du kan lage lasagne med kjøtt, og lage en del av den med squash fremfor pastaplater som du spiser. 

Anonymkode: 4cb50...e05

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp hvit fisk, salt og pepre, dypp i hvetemel så egg så panko og stek på alle sider.

Imens skjær opp alt du liker av grønnsaker - avocado, agurk, tomat, crispisalat…

Legg panert fisk og grønnsaker mellom to skiver surdeigsbrød og kall det fiskeburger. Det har funket på mine barn.

Anonymkode: 0f9fd...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

All slags rå laks er populært her. Skjær opp en lakserygg ala Salma (de er ute av markedet) i tynne skiver og server med sushiris, soyasaus, wasabi, vårløk, …

Eller dypp den i soyasaus og lime, stek den kjapt på utsiden og la den være rå inni.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp okse ytrefilet hos slakter (få en nyskåret bit) og skjær den i små små terninger. Server rått med eggeplomme, kapers, sylteagurk og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fjordland,- så godt,så enkelt 🤣 

Det samme her . Det spriker i alle retninger ! 

Anonymkode: 5f310...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker dere kan spise noe ulikt, så lenge det er omtrent det samme. Feks kan du spise wok med grønnsaker og kylling, mens barna kan ha ris på siden. Barna kan spise pasta med feks laks eller kylling. Du kan bruke samme saus, men zoodles av feks squash. Når det gjelder fiskeboller osv, så kan du vel innimellom servere det til barna, mens du spiser et stykke torsk. De br selvsagt spise det samme som dere av og til, men å la de bytte litt på skader ikke. Ha samme tilbehør og saus feks. 

Jeg syns kosemat er lov av og til, feks pizza. Men man kan lære barna at det kun serveres feks lørdager fish and chips er ikke det sunneste, men det finnes jo kompromiss som er bedre. Feks fiskekaker i stedet for ren fisk. Kan brukes i burger også. Ellers er det mulig å lage fiskekaker, fiskeboller, kjøttboller (evt karbonadedeig), fiskegrateng. Da er det mulig å lage med mye fisk, og ikke bare mel slik enkelte produkter fra butikken er. 

Ren mat som er populært her kan være: 

Kyllinglår (marinerer selv) med salat, dampet brokkoli og gulrot, grønnsaks-fries i airfryer (gulrot, rødbete, sellerirot, potet), blomkålpure osv. 

Laks med poteter og agurksalat eller med mangosalat og brokkoli. 

Supper er også supert for å få i seg grønnsaker. Rester kan også brukes. Stekte laksebiter kan være godt i asparges suppe eller gulrotsuppe. Strimlet svinekjøtt er godt i tomatsuppe med egg eller blomkålsuppe. 

Vi prøver å lage ulike grønnsaksmos  som tilbehør. Ikke bare potet av noe slag. Har vi potetmos er den oftest hjemmelaget, og vi blander i amerikansk blanding. 

Anonymkode: 205c1...c07

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvordan gjør dette måltidene enklere for TS? Skal hun begynne å blande inn plantemat når hun allerede har laget kjøtt, så blir det jo bare ekstra tungvint. 

TS, det du kan gjøre er å f.eks steke ekstra kjøtt, ta frem rømme, salsa og noen wraps, og lage tacovariant av kjøttmiddagen. Du kan gjøre det samme hvis du steker fisk. Du kan lage lasagne med kjøtt, og lage en del av den med squash fremfor pastaplater som du spiser. 

TS ba ikke om enklere mat. Men sunnere mat, som også barna liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Wow! Takk for mange gode tips 😃 

Du får det til å høres enkelt ut. Men ingenting av det du foreslo har jeg noen gang laget, så da gjenstår liksom «hvordan skal jeg få til dette?»

Jeg må nok google en hel del. Men det vanskeligste er å gå bort fra «normalen/rutiner/vaner», og lage noe på en helt annen måte, handle inn noe annet. 

Setter pris på tips! Kom gjerne med flere! Ts

Alt er enkelt når der har blitt en vane :)

Ikke gap over alt på en gang. Ville nok startet med å lære meg å panere selv. Det er så enkelt, og veldig populært. Med stykker av kylling, svin eller hvit fisk. Vendes i rugmel, så vispet egg, så panko. Før airfryer brukte jeg varmluft. 

Blomkålpizza, som jeg nevner, er også superenkelt. Kjøp gjerne ferdig pizzasaus, eller la dem bruke ketchup som saus. Så har vi ulike toppinger, og alle kan velge selv.

Det er egentlig et tips i seg selv, involvering, det gir så mye matglede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratinert fisk var en slager da barna var små. Fiskestykker (feks torskeblokk) og grønnsaker i en form, hell over tjukk hvit saus og bak i ovnen. Har du poteter i skiver i bunn er hele middagen i en form, men da ville jeg enten brukt rester av kokte poteter eller bake potetene 10 min alene før jeg la på det andre

Pleier å panere fisk  (seiblokk er billig) i mel, salt og pepper og steke gyldne i panne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser du har fått mange tips, men jeg tror det trengs en klargjøring. Hva er det du prøver å unngå, prosessering eller karbohydrater? Det høres ut som du unngår melkeprodukter, går krydder bra? Noen unngår det om de har mageproblemer. 

Anonymkode: 035b1...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du kan lage fishfingers til barna av fersk fisk og lage såppass mye at du kan fryse ned så du kan enkelt ta opp andre dager, og så kan du selv spise stekt torsk uten å panere den av den samme torsken. 

https://www.norwayseafoods.com/no/oppskrifter/oppskrifter-torskeloin/fiskefingre-av-torskeloin-med-snofrisk-og-chilidip/

Anonymkode: 613a6...38c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lag supper og gryteretter. Er tiden knapp slenger du alt i en ildfast form. 

Anonymkode: dcfdb...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ønsker en periode å bare spise rent kjøtt/fisk/fugl, osv med grønnsaker. Men i en småbarnsfamilie synes jeg det er vanskelig å legge opp middager som også de liker. For mye av deres favoritter går ikke opp med mine ønsker, slik som: pannekaker, fiskeboller i hvit saus, pasta og lasagne osv, kjøttkaker, innbakt fisk og chips, vårruller, sushi, pizza, osv.

Kan dere gi meg 2-3 tips til hva dere lager f.eks., en kjøttrett og en fiskerett?

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

TS ba ikke om enklere mat. Men sunnere mat, som også barna liker :)

Da må du lese HI igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange gode og flotte råd!

Ser flere lurer på hva jeg egentlig er ute etter. Da jeg skrev kjøtt/fisk og grønnsaker. Burde nok ha presisert at jeg tenker å holde meg unna mel hovedsakelig. Ingen vanlig pizzabunn, pasta, mel i bearbeidet produkter av kjøtt og fisk, sauser, osv.

Men trenger også mye proteiner, så litt kjøtt med grønnsakssuppe er jeg spent på vil dekke det behovet f.eks. 

Var Mange fine tips her om fisk og tilberedning. Men det var også mye mel som gikk igjen. Setter stor pris på om dere vil nevne hva mat dere lager som er renest mulig av kjøtt/fisk og grønnsaker. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...