Gå til innhold

Barnebursdag, regle om at ingen har med gave, men alle hadde det!???

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva skjedde liksom?

Barnehagen her har felles regler om at foreldrene til bursdagsbarnet selv skal kjøpe gave til sitt barn fra alle barna for xxx kr.

Vi tok derfor ikke med gave, men når vi kom dit hadde alle de andre med gave, sikkert for mellom 200 og 400 kr hver. Dette var småbarn.

Da satt jeg igjen som et spørsmålstegn, aner jo ikke hva jeg skal gjøre i neste bursdag. Heller ikke om jeg skal si i fra til barnehagen.

Hvordan forholder jeg meg til dette?

Anonymkode: 4e11a...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kollektiv boikott av at en barnehage eller høylytt forelder prøver å regulere hva folk gjør på fritiden. 

Det er jo ordentlig gøyalt, faktisk. 

Anonymkode: ca5a5...ac6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kollektiv boikott av at en barnehage eller høylytt forelder prøver å regulere hva folk gjør på fritiden. 

Det er jo ordentlig gøyalt, faktisk. 

Vet ikke om jeg forstod deg nå, det er vel greit med en felles regel som ikke noen barn får gaver i sin bursdag og andre ikke vel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke om jeg forstod deg nå, det er vel greit med en felles regel som ikke noen barn får gaver i sin bursdag og andre ikke vel?

Så ikke noen barn får gaver i sin bursdag og andre ikke*

Barna får jo med seg dette og har forventninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den setningen ga ikke mening. Mener du en felles regel som sikrer at ingen ikke får gave og andre får?

Den fellesregelen er jo norske bursdagstradisjoner ganske langt tilbake. Så har tydeligvis denne barnehagen forsøkt å overstyre det og foreldrene som har blitt forsøkt påprakket regler på fritiden fra en instans som har null grunnlag for å styre folks fritid, har ignorert forsøket.

Jeg synes det er festlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva sto det i invitasjonen?

Anonymkode: 79295...95d

Det stod da ingen ting om gaver, er det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ble veldig pinlig for meg og barnet som ikke hadde med gave. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stod da ingen ting om gaver, er det vanlig?

Her er det vanlig at det står «Vi foreldre ordner gave, men koselig om du tar med en tegning eller et kort» der man ikke skal ha med gave. 

Står det ikke noe sånt, tar vi med gave. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva skjedde liksom?

Barnehagen her har felles regler om at foreldrene til bursdagsbarnet selv skal kjøpe gave til sitt barn fra alle barna for xxx kr.

Vi tok derfor ikke med gave, men når vi kom dit hadde alle de andre med gave, sikkert for mellom 200 og 400 kr hver. Dette var småbarn.

Da satt jeg igjen som et spørsmålstegn, aner jo ikke hva jeg skal gjøre i neste bursdag. Heller ikke om jeg skal si i fra til barnehagen.

Barnehagen kan ikke bestemme det 

Anonymkode: 4f32d...1f5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Her er det vanlig at det står «Vi foreldre ordner gave, men koselig om du tar med en tegning eller et kort» der man ikke skal ha med gave. 

Står det ikke noe sånt, tar vi med gave. 

Selv om barnehagen har felles regler som sier noe annet når man inviterer til barnehagebursdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Barnehagen kan ikke bestemme det 

Anonymkode: 4f32d...1f5

Jo, det er foreldrene i plenum som har bestemt det. 

Akkurat som at man nå inviterer enten alle, eget årskull, eller bare guttene/jentene for at ikke noen alltid blir ekskludert eller ikke får gave/rimeligere gave enn alle andre. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Selv om barnehagen har felles regler som sier noe annet når man inviterer til barnehagebursdag?

Barnehagen gir anbefalinger og oppfordrer, men alle bestemmer selv hvordan de vil invitere til bursdag for eget barn. Da er det fint at invitasjonen gir klar beskjed om hva som er planen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis der er bestemt at  man ikke gir gave er det veldig rart at andre stiller opp med gaver. Jeg hadde oversett dette.  Bursdagsfeiringen har allerede vært og den får du ikke gjort noe med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Barnehagen gir anbefalinger og oppfordrer, men alle bestemmer selv hvordan de vil invitere til bursdag for eget barn. Da er det fint at invitasjonen gir klar beskjed om hva som er planen. 

Det er jo foreldrene og ikke barnehagen som har bestemt det! Oppsummert i referat fra barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skjedde liksom?

Da tenker jeg det er en "regel" med hodet intensjoner som får helt motsatt virkning.

Dette bør tas opp.

Anonymkode: 3b95c...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da tenker jeg det er en "regel" med hodet intensjoner som får helt motsatt virkning.

Dette bør tas opp.

*gode intensjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Foreldrene i plenum" bruker være 3-4 overivrige førstegangsforeldre (mødre) med sterke meninger og litt korte antenner. Resten gidder ikke si noe og gjør selvsagt som vi vil. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

"Foreldrene i plenum" bruker være 3-4 overivrige førstegangsforeldre (mødre) med sterke meninger og litt korte antenner. Resten gidder ikke si noe og gjør selvsagt som vi vil. 

Dette stemmer jo ikke. I barnehagen til minstemann er det ikke gaver og i klassen til søsteren er det heller ikke det. 
Ingen overivrige førstegangsforeldre som dro i gang det, men heller en løsning på at det ofte ble mye ræl til en femtilapp etter bursdagen som gikk i søpla etter maks en uke pga dårlig kvalitet. Det ble stemt over i klassen til datteren min iallefall.
Skikkelig kjipt at det ikke blir etterfulgt, men er det en ny regel slik så det ikke er helt innarbeidet? Eller veldig gammel slik så nye foreldre ikke har fått det med seg? Jeg tenker det uansett kan være greit å ta opp med foreldrekontakten. 

Anonymkode: afb86...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Akkurat som at man nå inviterer enten alle, eget årskull, eller bare guttene/jentene for at ikke noen alltid blir ekskludert eller ikke får gave/rimeligere gave enn alle andre. 

Det der henger fortsatt i som voksen. Ender med å be ingen

Anonymkode: 092de...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...