AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Jeg har hatt to stk av det vi antar er anafylaktisk sjokk. To mnd mellomrom, pustevansker, rød hud, kløe, hovenhet, prikking i huden osv. Ambulanse begge ganger, og måtte bli med begge ganger. Fikk behandling med medikamenter og sånn maske til å hjelpe med pusten. Ble bra raskt begge ganger etter de hadde gitt meg div (blant annet steroider, husker ikke helt alt). Legen har henvist meg til utredning, men ser jeg har blitt kalt inn til lungetest og spirometri? Er det normal rutine? Noen som har erfaring med slike utredninger? Har tatt blodprøver hos legen for å sjekke det mest vanlige av allergier, uten utslag. Anonymkode: aac24...896 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Ja, fordi en samtidig astma kan gjøre det verre. Kan også ha betydning for behandling/risikovurderingen/hva de tror det er. Du har sikkert sett tilsvarende denne siden, den sier litt om de vanlige årsakene og nevner også astma. https://www.anaphylaxis.org.uk/fact-sheet/idiopathic-anaphylaxis/ Anonymkode: 9eaf8...ade 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hatt to stk av det vi antar er anafylaktisk sjokk. To mnd mellomrom, pustevansker, rød hud, kløe, hovenhet, prikking i huden osv. Ambulanse begge ganger, og måtte bli med begge ganger. Fikk behandling med medikamenter og sånn maske til å hjelpe med pusten. Ble bra raskt begge ganger etter de hadde gitt meg div (blant annet steroider, husker ikke helt alt). Legen har henvist meg til utredning, men ser jeg har blitt kalt inn til lungetest og spirometri? Er det normal rutine? Noen som har erfaring med slike utredninger? Har tatt blodprøver hos legen for å sjekke det mest vanlige av allergier, uten utslag. Anonymkode: aac24...896 Hva hjalp? Fikk du adrenalin som hjalp i form av Epipen? Hvor lang tid tok det før du ble bedre? Lungeutredning er en del av utredningen di skal igjennom. Anonymkode: d63b2...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva hjalp? Fikk du adrenalin som hjalp i form av Epipen? Hvor lang tid tok det før du ble bedre? Lungeutredning er en del av utredningen di skal igjennom. Anonymkode: d63b2...581 Første gang gikk det noe tid fra symptomer startet til ambulanse kom, pga jeg ikke visste hva det var og avstand til sykehus. Sjekket journal nå, står jeg hadde lavt blodtrykk og lav metning. Fikk oksygen med saltvann på forstøver, atrovent og ventolin på forstøver samt solu cortef og deksklorfeniramin i veneflon. Fikk også ipratopiumbromid og ringer acetat står der i journalen. Jeg ble relativt raskt bedre. Andre gang kjente jeg igjen symptomer med en gang, og ringte ambulanse. Da fikk jeg noe allergi medisin og kortison steroider. Har ikke journalen fra det så mulig det var noe annet også. De brukte ikke adrenalin noen av gangene, første gang var det til diskusjon men de ønsket å prøve med andre ting først og tiltalte derfor legebil. Andre gang var langt mindre alvorlig mtp pusteproblemer, det var lite i forhold. Men da gikk det også bare ti minutter fra første symptomene til jeg fikk behandling. Anonymkode: aac24...896 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Første gang gikk det noe tid fra symptomer startet til ambulanse kom, pga jeg ikke visste hva det var og avstand til sykehus. Sjekket journal nå, står jeg hadde lavt blodtrykk og lav metning. Fikk oksygen med saltvann på forstøver, atrovent og ventolin på forstøver samt solu cortef og deksklorfeniramin i veneflon. Fikk også ipratopiumbromid og ringer acetat står der i journalen. Jeg ble relativt raskt bedre. Andre gang kjente jeg igjen symptomer med en gang, og ringte ambulanse. Da fikk jeg noe allergi medisin og kortison steroider. Har ikke journalen fra det så mulig det var noe annet også. De brukte ikke adrenalin noen av gangene, første gang var det til diskusjon men de ønsket å prøve med andre ting først og tiltalte derfor legebil. Andre gang var langt mindre alvorlig mtp pusteproblemer, det var lite i forhold. Men da gikk det også bare ti minutter fra første symptomene til jeg fikk behandling. Anonymkode: aac24...896 Da er det høyst sannsynlig allergiutløst. Alternativt kan det ha sammenheng med tabletter du har brukt begge gangene? Da må de prøve å finne ut hva som har utløst og hva du skal unngå, samt hvordan du skal sikres ved nye anfall. Kan godt være du får Epipen/adrenalin til akutt bruk om dette gjentar seg mens du venter på ambulanse. Dette går nok helt fint. Anonymkode: d63b2...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da er det høyst sannsynlig allergiutløst. Alternativt kan det ha sammenheng med tabletter du har brukt begge gangene? Da må de prøve å finne ut hva som har utløst og hva du skal unngå, samt hvordan du skal sikres ved nye anfall. Kan godt være du får Epipen/adrenalin til akutt bruk om dette gjentar seg mens du venter på ambulanse. Dette går nok helt fint. Anonymkode: d63b2...581 Jeg har fått epipenn tilfelle rottefella. Ikke tatt noe tabletter såvidt jeg husker. Anonymkode: aac24...896 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå