Gå til innhold

Veien videre : ibs/ ocd / utmattelse osv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i 2 uker pga en rekke plager. Jeg har vært utmattet, har ibs, musklatursmerter, og har vært plaget med at jeg føler at arbeidsevnen min er betydelig svekket pga dette, pluss en del annet som er vanskelig. 

Jeg skal på time til legen i morgen. Jeg prøver å gå på dietter men er ikke bedre. Jeg har kronisk OCD med ritualer som jeg gjør hele tiden og det er vanskelig på jobb med alt dette. Jeg gruer meg til å gå tilbake i full jobb. Jeg er redd for at det samme skjer på nytt.  Altså utmattelse og at jeg brister i gråt av utmattelse. Er det greit å spørre legen om en delvis sykemelding videre? Og om behandlingstilbud for OCD? Noen råd ? 

Anonymkode: dbf18...d29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på 4 dagersbehandling på YouTube! Jeg fikk OCD-behandling på DPS i fjor. Er nå mye(!) bedre! 

Når jeg er mindre utmattet og mindre plaget med OCD så er også IBS mye bedre. 

Det finnes god hjelp!

Anonymkode: 1162a...bd4

• Nyttig 1
Skrevet

I tillegg til målrettet OCD-behandling med ERP, så anbefaler jeg deg å sjekke ut dysregulert nervesystem. 

Jeg fikk OCD-behandling for 3 år siden, men jeg var fremdeles kronisk stresset, (og det er ikke rart etter belastningen alvorlig OCD er i årevis) og jeg ble sengeliggende utmattet. OCD-en var nå mild, men likevel tilstede. Etter at jeg flere år senere fant øvelser og hjelp til å støtte et dysregulert nervesystem kjenner jeg meg så frisk av OCD at det er vanskelig å tro at jeg noen gang hadde det. Jeg får fremdeles tvangstanker, men grader er så mye mindre. Strever fremdeles med utmattelse men mye mindre. Jeg måtte hele nervesystemet mitt og traumene jeg erfarte som barn. Nå tenker jeg at jeg ikke ante at livet kunne være så bra. Har en vei å gå, men har tro på denne veien. ❤️ 

Vil også si at ERP er alfa og omega! Gikk til samtaleterapi i 5 år før det, og OCD-en ble bare verre og verre. Helt pyton å tenke på. 

Alle varme og gode tanker til deg, det du står i er helt jævlig og det er søren ikke rart du er utmattet. Uansett hvilken vei som er den riktige for deg, så heier jeg på deg! 

Anonymkode: 8b9fb...eff

• Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler at du får henvisning til DPS for kartlegging og behandling. OCD og andre mentale lidelser kan gi sterke smerter og utmattelse, og det finnes behandling som kan hjelpe ❤️ 

Anonymkode: 4ff8b...38a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I tillegg til målrettet OCD-behandling med ERP, så anbefaler jeg deg å sjekke ut dysregulert nervesystem. 

Jeg fikk OCD-behandling for 3 år siden, men jeg var fremdeles kronisk stresset, (og det er ikke rart etter belastningen alvorlig OCD er i årevis) og jeg ble sengeliggende utmattet. OCD-en var nå mild, men likevel tilstede. Etter at jeg flere år senere fant øvelser og hjelp til å støtte et dysregulert nervesystem kjenner jeg meg så frisk av OCD at det er vanskelig å tro at jeg noen gang hadde det. Jeg får fremdeles tvangstanker, men grader er så mye mindre. Strever fremdeles med utmattelse men mye mindre. Jeg måtte hele nervesystemet mitt og traumene jeg erfarte som barn. Nå tenker jeg at jeg ikke ante at livet kunne være så bra. Har en vei å gå, men har tro på denne veien. ❤️ 

Vil også si at ERP er alfa og omega! Gikk til samtaleterapi i 5 år før det, og OCD-en ble bare verre og verre. Helt pyton å tenke på. 

Alle varme og gode tanker til deg, det du står i er helt jævlig og det er søren ikke rart du er utmattet. Uansett hvilken vei som er den riktige for deg, så heier jeg på deg! 

Hvilke øvelser og hjelp fikk du til dysregulert nervesystem?

Anonymkode: 55bc7...4cc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Anbefaler at du får henvisning til DPS for kartlegging og behandling. OCD og andre mentale lidelser kan gi sterke smerter og utmattelse, og det finnes behandling som kan hjelpe ❤️ 

Ja det gir veldige plager. Kroniske ritualer er plagsomt. Fins det medisiner mot dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg bør nok ha behandling. Jeg går på dietter for ibs men ocden slutter ikke av dietter. Så her må noe gjøres. Takk for at du og dere forklarer og forteller til meg om deres historie med Ocd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det gir veldige plager. Kroniske ritualer er plagsomt. Fins det medisiner mot dette? 

Ja, men som du ser i linkene jeg la ved så finnes det eksponeringsterapi som også er effektivt. Du bør be om henvisning til DPS slik at du kan utredes skikkelig, så avgjør spesialister hva slags behandling som er riktig for deg. OCD og IBS går hånd i hånd, altså OCD kan være direkte årsakt til OCD. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, men som du ser i linkene jeg la ved så finnes det eksponeringsterapi som også er effektivt. Du bør be om henvisning til DPS slik at du kan utredes skikkelig, så avgjør spesialister hva slags behandling som er riktig for deg. OCD og IBS går hånd i hånd, altså OCD kan være direkte årsakt til OCD. 

*OCD kan være direkte årsak til IBS, skulle det stå :ler:

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 11.28):

Det visste jeg ikke. Jeg har diagnosen ibs. Men det kan nok påvirke tarmen. 

Jeg har fått cipralex for OCD nå. Legen ga meg resept på det. Håper den fungerer bra ! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...