Gå til innhold

Beredskapshjem uten lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle ønske jeg misforsto men nei! Spurte flere ganger fordi jeg forsto ikke om de mente det, men neida… 0kr i de månedene man venter på barn og full lønn og utgiftsdekning når man får et barn boende. 

Anonymkode: d5363...b50

Da må de selv ha misforstått , vi har akkurat vært i kontakt med flere V de selv , et sted er det hvertfall en misforståelse 

Anonymkode: 8c484...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, håper noen som er beredskapshjem ønsker å dele erfaringer :)  Vi har fått tilbud om å bli beredskapshjem gjennom en privat aktør. Det vil si at jeg blir uten lønn de månedene vi ikke har et barn plassert, hvordan gjorde dere det med inntekt i de månedene? Jeg har ingen fast jobb å kunne gå fram å tilbake til, vil gjerne være tilkalling eller ha en jobb den tiden vi ikke har barn boende. Men hvilken arbeidsgiver vil ha en arbeidstaker som plutselig forsvinner i 1-12 måneder og kommer tilbake. Det er jo veldig uforutsigbart for alle parter. Vet at Bufetat har en annen ordning, men det er uaktuelt og urelevant for oss :) 

Anonymkode: c0daa...a5c

Hvorfor er Bufetat uaktuelt forresten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De ønsker oss ikke pga yngre barn, og har allerede jobbet med de lenge. Ønsker litt nye utfordringer og bedre/tettere oppfølging :) virket som de private har mye bedre betingelser for fosterforeldre enn det bufetat har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. 
det med yngre barn skjønner jeg de har regler på men ellers interessant å høre hvordan andre tenker. Hva slags betingelser er bedre? Og hvordan har oppfølging med Bufetat vært? 
vi er i prosessen selv og synes det er vanskelig å vite hva som er best å velge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svar. 
det med yngre barn skjønner jeg de har regler på men ellers interessant å høre hvordan andre tenker. Hva slags betingelser er bedre? Og hvordan har oppfølging med Bufetat vært? 
vi er i prosessen selv og synes det er vanskelig å vite hva som er best å velge 

Men hvorfor kan da private aktører tilby oss å være beredskapshjem? Det er jo «samme barn» som trenger disse hjemmene. Privat tilbyr bedre lønn, pensjonspoeng, veiledning hver andre uke, kurs en gang i mnd, en «kordinator» som tar seg av praktiske ting og døgnberedskap på tlf blant annet. Mye tettere oppfølging og faglig påfyll enn det bufetat/kommune tilbyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvorfor kan da private aktører tilby oss å være beredskapshjem? Det er jo «samme barn» som trenger disse hjemmene. Privat tilbyr bedre lønn, pensjonspoeng, veiledning hver andre uke, kurs en gang i mnd, en «kordinator» som tar seg av praktiske ting og døgnberedskap på tlf blant annet. Mye tettere oppfølging og faglig påfyll enn det bufetat/kommune tilbyr

Fordi de ikke har like nøye krav som jeg tenker ikke er en fordel nødvendigvis . Har du virkelig vært gjennom Bufetat tidligere? Virker ikke sånn på det du skriver her hvertfall 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi de ikke har like nøye krav som jeg tenker ikke er en fordel nødvendigvis . Har du virkelig vært gjennom Bufetat tidligere? Virker ikke sånn på det du skriver her hvertfall 

Neivel😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Private er mer fleksible, også fordi de selv skal tjene penger

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi dette er noe jeg brenner for, og har allerede mange år som fosterhjem og stor trives i jobben. Syns det høres veldig rart ut å ikke tilby (om så redusert) lønn i perioder uten barn. Den aktøren vi snakket med mente at jeg skulle jobbe som vanlig i periode uten barn.

Men er det ikke en ordning med at de som er beredskaps hjem blir frikjøpt fra jobben? Altså i de periodene dere har barn. 

Anonymkode: 47c9c...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er det ikke en ordning med at de som er beredskaps hjem blir frikjøpt fra jobben? Altså i de periodene dere har barn. 

Det stemmer. Men nå har jeg vært fosterhjem i 7 år og det har vært jobben min. Kan ikke frikjøpes fra det, derav spørsmålet mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom inn på denne tråden og har null innsikt eller kunnskap 🙂 

Men lurer jo litt her ; skal man få betalt for arbeid  man ikke utfører ??? Særlig i en slik oppgave. Det høres litt spekulativt ut. Melde seg som tilgjengelig ,- greit nok. Men må du ikke først få et oppdrag ? 

Alle arbeidsforhold har en kontrakt. Hva står det i din ?

Endret av Havspeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Havspeil skrev (9 minutter siden):

Men lurer jo litt her ; skal man få betalt for arbeid  man ikke utfører ??? Særlig i en slik oppgave. Det høres litt spekulativt ut. Melde seg som tilgjengelig ,- greit nok. Men må du ikke først få et oppdrag ? 

Nei, man melder seg som fosterhjem. Også starter en prosess for å bli godkjent, og hvis man blir godkjent starter prossesen med å finne riktig familie til riktig barn. Men som beredskapshjem må man være tilgjengelig 24/7, aldri lenger unna hjemmet enn 1-2 timer for å være klar for å ta i mot barn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, man melder seg som fosterhjem. Også starter en prosess for å bli godkjent, og hvis man blir godkjent starter prossesen med å finne riktig familie til riktig barn. Men som beredskapshjem må man være tilgjengelig 24/7, aldri lenger unna hjemmet enn 1-2 timer for å være klar for å ta i mot barn. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det høres ekstremt ut ...er det virkelig slik? Da kan man jo ikke leve et normalt liv i påvente . ? 

Har ikke kommunene beredskap ellers ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Havspeil skrev (1 time siden):

Det høres ekstremt ut ...er det virkelig slik? Da kan man jo ikke leve et normalt liv i påvente . ? 

Eh, jo, kommunene har nettopp det som beskrives, beredskapshjem. Det ligger i navnet, beredskap, da må man jo være tilgjengelig.

Hvordan ser du for deg at det ellers skal foregå? Når de får et barn kan det være alt fra noen timer til flere måneder før barnet skal hjem igjen/institusjon/fosterhjem. 

Anonymkode: ae9a5...e8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Eh, jo, kommunene har nettopp det som beskrives, beredskapshjem. Det ligger i navnet, beredskap, da må man jo være tilgjengelig.

Hvordan ser du for deg at det ellers skal foregå? Når de får et barn kan det være alt fra noen timer til flere måneder før barnet skal hjem igjen/institusjon/fosterhjem. 

Anonymkode: ae9a5...e8c

Det er forståelig.Men i dette tilfellet så er de på vent. Hva blir status da ,- for beredsskapsfamilien økonomisk ? Er ikke det spørsmålet her ? 

Forøvrig synes jeg det er mye å forlange . Da blir man fange i eget hjem .

Hvordan det ellers skulle foregå : i mitt hode ,på et mottak .Kommunalt. Inntil RETT beredskapshjem foreligger. For det er veldig viktig. For alle parter. 

Men,slik er det nok dessverre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo det blir de 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Havspeil skrev (3 timer siden):

Man har en kontrakt , man får sin vanlige lønn når man ikke har barn nettop fordi jobben er å være i beredskap og man kan være maks to t unna eget hjem når man ikke har barn boende , når man får inn barn får man også utgiftsdekninge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skulle ønske jeg misforsto men nei! Spurte flere ganger fordi jeg forsto ikke om de mente det, men neida… 0kr i de månedene man venter på barn og full lønn og utgiftsdekning når man får et barn boende. 

Det ville jeg meldt inn, private tjener som oftes mye og toppene får mye penger som burde vært brukt på barna i mye større grad. Så virker veldig useriøst. Selvfølgelig skal man ha betalt for perioden man venter på et barn. 

Anonymkode: 5576a...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Neivel😂

Nei de tingene du er ute etter har du jo også i Bufetat 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Havspeil skrev (2 timer siden):

Ja sånn er det derfor er ikke dette en normal jobb 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...