Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter gjentatte avslag igjennom årene sitter jeg her helt håpløs.

Først var det fordi jeg gikk på AAP, helt greit det. 

Så fikk jeg uføre, da var det for lite inntekt og for høy gjeld. Ok..

Så fikk jeg unguføre med etterbetaling som jeg brukte på å betale ned ALT av gjeld. Da fikk jeg vite av den kommunen jeg fikk anbefalt fra en annen husbank ansvarlig at ikke hadde bo restriksjoner at jeg trolig ikke får lån fordi jeg ikke aktivt bor i kommunen (selv om jeg prøvde flytte dit men markedet var for dårlig.)

Men det som satte seg verst for meg er kommentaren om at evt bolig skulle være i "innflyttingsklar" stand. Men dette er opp til hver enkelt veileder. En annen mente at ofte måtte bad pusses opp pga TG3 men hvem enn som har kår på tilstands rapport vet at det er vanskelig å få et bad til TG0 imindre det er helt nytt. Bare en ripe eller knust hjørne på en flis drar ned hele greie pga vannbarrieren er brutt?!

Så  for å få lån må jeg da ha så si helt ny bolig.. men så si alle leiligheter med to soverom i alle omringende kommuner er 3 - 3.2 mil... mens et hus med litt oppdaterings behov? 1.1-2.2 mil... felleskostnader i leiligheter er også dritt høye uten spesielt annen grunn enn å betale styreansvarlig for økonomi i borettslaget... noen må du enda betale avfall og kommunale avgifter på. Kanskje man er heldig med strøm og Internett ink men det har blitt mindre populært.. 

Jeg fikk innvilget et lån på 2.4 når jeg kun hadde uføre I min gamle hjem kommune, men det var kun en leilighet og jeg tapte budkrigen selv om jeg ikke egentlig vil ha 1 soverom (er snart 30 år og vil sikre meg at om jeg blir gravid på noe tidspunkt skal vi slippe å flytte og prøve søke nytt lån da det gir mindre lån)

Så hva nå? Ja jeg kan dette av 5 tusen i mnd på sparing å ha hele 60tusen på et år, men hva hjelper det når ingen banker vil gi meg lån på over 1.9 mil uansett hvor mye jeg har satt av? Og man må ha 10% egenandel.. noe som vil si det vil ta et og et halvt år å bare kunne få 1mil i lån... 

Jeg sliter mye psykisk og fysisk ved å leie. Redsel for hver en SMS eller møte med huseier skal lede til en konfrontasjon. Følelsen av å aldri kunne slappe av å bare bo i huset mitt uten å måtte frykte at plutselig får jeg 3mnd oppsigelse. 

Jeg er helt uten håp. Jeg har en kjæreste på 3 år, men han bor i Storbritannia og er ikke norsk beborger så han kunne ikke hjulpet med et lån før han har mere arbeidserfaring innenfor yrke sitt, noe som er 2-4 år fra nå... og selv etter det er vi usikker hvordan kan skal kunne flytte når han har studielån igjen. 

Føler at jeg aldri kommer til å få en plass å bo som er mitt.. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ett bad kan ha tg1 eller tg2, selv om enkeltelementer har tg3. Ett helt bad får ikke tg3 for en brutt flis... Men en knust flis i dusjsone kan gi store skader om det ikke er tilstrekkelig membran.

Fellesutgifter i borettslag er så mye mer enn å betale styret... Fellesgjeld, forsikring, snømåking/plenklipping, drift av fellesarealer, løpende vedlikehold, avsetning til større vedlikehold, for å nevne noe. Styret sitter vanligvis igjen med svært lite for jobben som blir gjort.

Startlån er for å få seg en nøktern bolig. Det betyr ikke to soverom på en enslig husholdning. To soverom på en enslig husholdning er luksus for de fleste i full jobb. De fleste jeg kjenner som har høyere utdanning og 600-700 000 i årsinntekt bor på ett soverom så lenge de er enslig husholdning... De fleste bor slik også når de er to, pga økonomi. Så nei, en tre roms leilighet er ikke nøktern bolig, og dermed heller ikke noe du kan forvente få husbanklån for...

Anonymkode: 6891e...e74

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok belage deg på mindre billig enn du ser for deg. Det viktigste er å komme inn på boligmarkedet. Du skal vel uansett ikke bli gravid akkurat nå som kjæresten ikke bor i samme land som deg.

Anonymkode: 512f1...268

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må nok belage deg på mindre billig enn du ser for deg. Det viktigste er å komme inn på boligmarkedet. Du skal vel uansett ikke bli gravid akkurat nå som kjæresten ikke bor i samme land som deg.

Mindre bolig

AnonymBruker
Skrevet
Oblivion skrev (20 timer siden):

Jeg fikk innvilget et lån på 2.4 når jeg kun hadde uføre I min gamle hjem kommune, men det var kun en leilighet og jeg tapte budkrigen selv om jeg ikke egentlig vil ha 1 soverom (er snart 30 år og vil sikre meg at om jeg blir gravid på noe tidspunkt skal vi slippe å flytte og prøve søke nytt lån da det gir mindre lån)

Hvis du fikk innvilget lån på 2.4 har du jo mulighet til å kjøpe for det? Du kunne jo kjøpt noe annet enn den leiligheten? 

Du har mulighet til å kjøpe deg noe eget, det er bare ikke bra nok for deg. Tror kanskje du må se litt på andre faktorer enn bankene her. 

Anonymkode: 8938d...3c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Oblivion skrev (21 timer siden):

Etter gjentatte avslag igjennom årene sitter jeg her helt håpløs.

Først var det fordi jeg gikk på AAP, helt greit det. 

Så fikk jeg uføre, da var det for lite inntekt og for høy gjeld. Ok..

Så fikk jeg unguføre med etterbetaling som jeg brukte på å betale ned ALT av gjeld. Da fikk jeg vite av den kommunen jeg fikk anbefalt fra en annen husbank ansvarlig at ikke hadde bo restriksjoner at jeg trolig ikke får lån fordi jeg ikke aktivt bor i kommunen (selv om jeg prøvde flytte dit men markedet var for dårlig.)

Men det som satte seg verst for meg er kommentaren om at evt bolig skulle være i "innflyttingsklar" stand. Men dette er opp til hver enkelt veileder. En annen mente at ofte måtte bad pusses opp pga TG3 men hvem enn som har kår på tilstands rapport vet at det er vanskelig å få et bad til TG0 imindre det er helt nytt. Bare en ripe eller knust hjørne på en flis drar ned hele greie pga vannbarrieren er brutt?!

Så  for å få lån må jeg da ha så si helt ny bolig.. men så si alle leiligheter med to soverom i alle omringende kommuner er 3 - 3.2 mil... mens et hus med litt oppdaterings behov? 1.1-2.2 mil... felleskostnader i leiligheter er også dritt høye uten spesielt annen grunn enn å betale styreansvarlig for økonomi i borettslaget... noen må du enda betale avfall og kommunale avgifter på. Kanskje man er heldig med strøm og Internett ink men det har blitt mindre populært.. 

Så hva nå? Ja jeg kan dette av 5 tusen i mnd på sparing å ha hele 60tusen på et år, men hva hjelper det når ingen banker vil gi meg lån på over 1.9 mil uansett hvor mye jeg har satt av? Og man må ha 10% egenandel.. noe som vil si det vil ta et og et halvt år å bare kunne få 1mil i lån... 

Jeg sliter mye psykisk og fysisk ved å leie. Redsel for hver en SMS eller møte med huseier skal lede til en konfrontasjon. Følelsen av å aldri kunne slappe av å bare bo i huset mitt uten å måtte frykte at plutselig får jeg 3mnd oppsigelse. 

Jeg er helt uten håp. Jeg har en kjæreste på 3 år, men han bor i Storbritannia og er ikke norsk beborger så han kunne ikke hjulpet med et lån før han har mere arbeidserfaring innenfor yrke sitt, noe som er 2-4 år fra nå... og selv etter det er vi usikker hvordan kan skal kunne flytte når han har studielån igjen. 

Føler at jeg aldri kommer til å få en plass å bo som er mitt.. 

du er ufør, elendig økonomi og sliter psykisk 

IKKE få barn! Det er egoistisk 

Anonymkode: 691ad...f9f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...