Gå til innhold

Vurdere periodisk faste for å gå ned i vekt, trenger tips, motivasjon.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 10.15):

Takk for svar. Da har han funnet noe som fungerer for han som han klarer å leve med over tid. Det er jo det som er cluet da for meg og.. finne noe som jeg klarer å leve med over tid som etter en stund blir lett når det går litt av seg selv. 

Hva gjør han når det jul da f.eks? Familie middager osv osv?

Anonymkode: 14f3d...8c1

Folk henger seg opp i ting som « jul». Du kan spise til du spyr på julaften, det er hverdagen som teller. Hun du siterer skriver jo at mannen spiser middag kl 18, så hva hva mener du med familiemiddager? Om en familiemiddag legges til kl 20, kan han jo spise lunsj 2 timer senere dagen etter , eller bare ha 2 timers kortere faste de få gangene det blir sånn. 
jeg tror ofte det er oppheng i detaljer og unntak som stopper folk. 
jeg faster til daglig, gjort i 12 år. På julaften ? Spiser ikke frokost da heller, men småspiser kaker og sjokolade mellom lunsj og middag og etter middag . Spiller ingen rolle for årsresultatet av vekt og helseeffekter. 

Anonymkode: 01654...a0e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg spiser middag i 17- 20 tiden, og litt kveldskos før leggetid. Har fokus på ernæring , sunt fett og proteiner. Egg, avokado, kjøtt kylling, grønnsaker, bær , nøtter , mørk sjokolade . 
eks middag salat med egg og kylling/ omelett med grønnsaker og kjøtt/ fisk med grønnsaker/ stekt kjøttdeig med grønnsaker. Spiser gulrøtter/ stangselleri/ sukkererter og noen ganger litt frukt som forrett imens jeg lager middag. 
eks kvelds et par never peanøtter og et par never blåbær, naturell youghurt med granateple, mørk sjokolade og mandler, proteinbarer, propud .

var ganske stor når jeg begynte, hadde vært syk og sengeliggende og gikk på høy mengde kortison. Gikk ned fra 95- 65 kilo på 6 måneder, men det var nok en del vannvekt / kortison vekt . Har holdt meg til kostholdet i 12 år, primært for helsen men også for vedlikehold av vekt. 

spiser hva jeg har lyst på i julen osv, tror og henge seg opp i unntakene er dumt. Har ikke badevekt, veier meg bare hos legen annenhvert år. Ville jo merket på klærne om jeg la på meg. Og veie seg 1 juledag, 1 januar og dagen etter ferie har jeg ikke noe tro på annet enn og øke stress/ skam. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 10.45):

Jeg har gått med 6 kilo siden 1. januar, 8/16 faste og kaloritelling. Spiser 1450 kalorier per dag. Startvekt 81, er 75 nå, mål 68 kilo. 

Anonymkode: 6a815...4da

Du hadde mistet 6 kg uten å faste også når du reduserer inntaket til 1450kcal. 

Anonymkode: 1940c...042

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Funket ikke på meg.Endte med å overspise hver gang.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 10.01):

Hei 

Jeg ønsker i gå ned i vekt . Jeg har mye å ta av. 

Jeg har prøvd wegovy men ble sjuk av den. Så den er ut pluss at det ble for dyrt for meg. 

Fasting er gratis. 

Noen som har prøvd forskjellige faste typer og hva fungerte beste for deg? 

Hvor mange kg gikk du ned og hvor stor var du da du begynte?

Hva var største utfordringene de dagene med 500 kcal?

Alle kan gå ned i vekt. Utfordringa er å holde vekta nede. Det finnes ingen quick-fix for å bli slank om din kropp har en «trivselsvekt» som ikke gjør deg naturlig slank. Sånn er det bare. Skal du ned i vekt og holde vekta må du endre livsstilen fullstendig for resten av livet, ved kosthold og trening. Hver dag vil være en kamp mot kiloene, fordi kroppen vil gjøre alt i sin makt, 24/7/365, for å komme tilbake til trivselsvekta. Da må du gjøre alt DU kan for å holde vekta. Det betyr konstant inntak av færre kalorier enn du forbrenner. Jeg har alltid hatt 10 kg for mye. Det har keg tatt konsekvensen av, jeg er slik og trives med det. Er i fin form, trener og går fjellturer, spiser noenlunde sunt i ukedagene og lever greit med 10 kg ekstra. Heller lykkelig som lubben og kan leve mitt liv som jeg vil, enn å leve ulykkelig i kampen mot de xtra kiloene. Noen er født med en «fet» kropp, det ligger i genene. Skal man motvirke det så koster det store ressurser hver dag livet ut. Jojo-slanking fører bare til enda mer vekt-økning på sikt. Du kan faste så mye du vil, men kroppen vil suge til seg ALT den dagen fasten er over. Og da vil kroppen ha mer, mer, mer av det «gode», som mat og kalorier for å ta igjen det tapte. 

Anonymkode: 86031...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har 18:6 faste. 

Jeg gjør det pga IBS da.

Spiser mellom 12-18. Teller ikke kalorier. Spiser næringsrik mat som rent kjøtt, egg, chiapudding, peanøttsmør, nøtter, ost etc.

Relativt lavkarbo og lowfood, men noe ris, potet og glutenfrie lefser etc i helger.

Jeg trenger ikke vektnedgang da, men det jeg merker er at med periodisk faste med næringstett mat holder blodsukkeret seg stabilt og jeg har ikke cravings på søtt eller junkfood.

Fettprosenten har blitt betydelig redusert.

Trener daglig ellipse og går turer så mye som mulig.

Er 43 år, har barn og har bedre kropp nå enn som 20 åring.

Anonymkode: fc5ce...415

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

ADF med null kcal på faste dagene. Dropp de 500.

Anonymkode: 6feee...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 20.08):

Du hadde mistet 6 kg uten å faste også når du reduserer inntaket til 1450kcal. 

Og så? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 20.22):

Alle kan gå ned i vekt. Utfordringa er å holde vekta nede. Det finnes ingen quick-fix for å bli slank om din kropp har en «trivselsvekt» som ikke gjør deg naturlig slank. Sånn er det bare. Skal du ned i vekt og holde vekta må du endre livsstilen fullstendig for resten av livet, ved kosthold og trening. Hver dag vil være en kamp mot kiloene, fordi kroppen vil gjøre alt i sin makt, 24/7/365, for å komme tilbake til trivselsvekta. Da må du gjøre alt DU kan for å holde vekta. Det betyr konstant inntak av færre kalorier enn du forbrenner. Jeg har alltid hatt 10 kg for mye. Det har keg tatt konsekvensen av, jeg er slik og trives med det. Er i fin form, trener og går fjellturer, spiser noenlunde sunt i ukedagene og lever greit med 10 kg ekstra. Heller lykkelig som lubben og kan leve mitt liv som jeg vil, enn å leve ulykkelig i kampen mot de xtra kiloene. Noen er født med en «fet» kropp, det ligger i genene. Skal man motvirke det så koster det store ressurser hver dag livet ut. Jojo-slanking fører bare til enda mer vekt-økning på sikt. Du kan faste så mye du vil, men kroppen vil suge til seg ALT den dagen fasten er over. Og da vil kroppen ha mer, mer, mer av det «gode», som mat og kalorier for å ta igjen det tapte. 

Anonymkode: 86031...80e

Her er det mye misinformasjon, ingen er født med fetekropper, men de blir oppdratt med dårlige vaner. Kroppen forbrenner det den skal uansett hvilken vekt du har (selv om den trenger færre kalorier desto mindre masse du har). Det at man har en vekt man «alltid» havner på handler om at man faller tilbake til gamle vaner. Og de gamle vanene var jo årsaken til at man veide det man gjorde.. 

Anonymkode: 61ddf...bf9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei 

Jeg har prøvd wegovy men ble sjuk av den. Så den er ut pluss at det ble for dyrt for meg. 

Fasting er gratis. 

For meg har det funket best å først finne det tidspunktet/måltidet på dagen jeg er mest glad i å spise. 
for min del er det middag/ på kvelden. Jeg spiser derfor middag rundt 20.00, da lager jeg en god porsjon og deler den i to. Spiser første porsjon med en gang, og andre litt senere. Da er jeg mett når jeg legger meg og trenger ikke spise før neste "middag", i løpet av dagen. Om jeg blir veldig sulten spiser jeg gjerne to knekkebrød ol. Med ost til lunsj rundt 14/15. 

helt i starten er det ganske tøft, men etterhvert blir det ganske enkelt og jeg føler sjeldent på noe sult eller ønske om mat før middagen. 

gått ned 25 kg siden November, startet på 90kg. 

Anonymkode: 939e4...e52

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei 

Fasting er gratis. 

Jeg trodde en måtte spise 3-4 måltider i løpet av dagen. Det å MÅ spise frokost. Og ikke minst det å fordele kalorier på 3-4 måltid synes jeg ble krevende. 
Nå faster jeg 16-18 timer, spiser to måltid hvor jeg spiser meg mett. Passer på å spise ca 80-120 g protein, ellers mye grønnsaker og frukt. Er ikke sulten når jeg ikke faster og går ned i vekt. Ettersom sukker og mel og prosessert mat er utelukket, kjenner jeg ingenting til søtsug. 
Og jeg slipper det forferdelige tankekjøret. 
Gikk ned 10kg på 16 uker. 

Anonymkode: 12a42...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei 

Fasting er gratis. 

16:8.

Spiser mellom kl 12 til kl 20.00.

Spiser hva jeg vil, men siden blodsukkeret holder seg jevnt hele tiden pga at jeg spiser 12-20 så får jeg ikke lenger søtsug, så spiser da sunt norsk kosthold og det er ca 2-3 måltider om dagen.

Holdt på i 6 uker, gått ned 2 kilo. (gikk også på Wegovy, men sluttet pga prisen).

Siden jeg holder meg mett, ingen søtsug og går ned i vekt (fra 81 kilo) så teller jeg ikke kalorier.

Anonymkode: 8492f...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

16:8.

Spiser mellom kl 12 til kl 20.00.

Spiser hva jeg vil, men siden blodsukkeret holder seg jevnt hele tiden pga at jeg spiser 12-20 så får jeg ikke lenger søtsug, så spiser da sunt norsk kosthold og det er ca 2-3 måltider om dagen.

Holdt på i 6 uker, gått ned 2 kilo. (gikk også på Wegovy, men sluttet pga prisen).

Siden jeg holder meg mett, ingen søtsug og går ned i vekt (fra 81 kilo) så teller jeg ikke kalorier.

Det er jo fint om du trives med periodisk faste, men 2 kg på 6 uker er ikke vektnedgang. Det er jo bare tilfeldigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
visp skrev (24 minutter siden):

Det er jo fint om du trives med periodisk faste, men 2 kg på 6 uker er ikke vektnedgang. Det er jo bare tilfeldigheter. 

Nope, for før jeg begynte fasting gikk jeg bare opp i vekt - uansett hva jeg gjorde.

Så stabiliserte det seg med fastingen og nå går jeg nedover (fordi jeg ikke spiser snop lengre og spiser mindre - så sier seg selv). Dette kommer til å fortsette - og fasting er noe jeg skal leve med, det er ikke en diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nope, for før jeg begynte fasting gikk jeg bare opp i vekt - uansett hva jeg gjorde.

Så stabiliserte det seg med fastingen og nå går jeg nedover (fordi jeg ikke spiser snop lengre og spiser mindre - så sier seg selv). Dette kommer til å fortsette - og fasting er noe jeg skal leve med, det er ikke en diett.

Ja, det er positiv fremgang:) Om man kan la være å gå opp, der hvor man tidligere kanskje gikk opp en halv kilo i uken, så er jo det ganske vesentlig for vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri vært glad i frokost - helt siden barndommen har det vært et "problem" - så jeg er veldig glad for at det nå er anerkjent og helt greit å droppe frokost. Jeg er også veldig glad i å drikke mye kaffe om morgenen. Da går det gjerne 3-4 store kopper, av og til kan det kanskje være oppi 1 liter før kl 12. Jeg bruker her pulverkaffe, for jeg synes den er snillere og har mindre syre.

Så om jeg er oppe 8 blir det første måltidet som regel godt etter 12. I helgene når jeg er oppe 10, blir klokken gjerne 14 før jeg spiser. Middag hverdager blir som regel rund kl 18 og da stopper jeg som regel å spise. Prøver å spise relaivt sunt, men unner meg også dessert i form av frukt, smudi eller yoghurt - eller begge deler, så lenge jeg stopper å spise 19 eller senest 20. Så de blir en sånn maks 8 timers spisevindu.

Dette er et regime jeg har holdt ganske lenge og har klart å holde fint. Har ikke holdt detaljert regneskap med vektnedgangen etter dette, men i alle fall en 10 prosents nedgang i vekten over to år har jeg hatt.

I helgene spiser jeg en god del snop. I høytider spiser jeg det er vil når jeg vil. Det samme på ferier.

Anonymkode: e8e2f...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
visp skrev (1 minutt siden):

Ja, det er positiv fremgang:) Om man kan la være å gå opp, der hvor man tidligere kanskje gikk opp en halv kilo i uken, så er jo det ganske vesentlig for vekten.

Ja, det er et kjempeproblem jeg har slitt med i 20 år nå. Men det at jeg ikke har søtsug lenger er det som skulle til visst.  

Og selv om jeg ikke skulle gå ned - bare holde vekten - så er det også et stort pluss. Den eneste måten jeg har klart det før på er å telle kalorier nitidig 24/7. Det kan jeg ikke gjøre, pga en spisefortstyrelse som da aktiviteres. 

Men det aller viktigste, er å slippe søtsuget - så det å leve med jevnt blodsukker er den viktigste grunnen for meg, for da har jeg det så godt. Vekten er bare bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er et kjempeproblem jeg har slitt med i 20 år nå. Men det at jeg ikke har søtsug lenger er det som skulle til visst.  

Og selv om jeg ikke skulle gå ned - bare holde vekten - så er det også et stort pluss. Den eneste måten jeg har klart det før på er å telle kalorier nitidig 24/7. Det kan jeg ikke gjøre, pga en spisefortstyrelse som da aktiviteres. 

Men det aller viktigste, er å slippe søtsuget - så det å leve med jevnt blodsukker er den viktigste grunnen for meg, for da har jeg det så godt. Vekten er bare bonus.

Det er bra du har funnet en måte! Jeg mistenker at jeg hadde gått bananas om jeg hadde hatt en spisevindu, og tenkt at da kan jeg spise det jeg vil. Ikke lett dette med mat og vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
visp skrev (5 minutter siden):

Det er bra du har funnet en måte! Jeg mistenker at jeg hadde gått bananas om jeg hadde hatt en spisevindu, og tenkt at da kan jeg spise det jeg vil. Ikke lett dette med mat og vekt!

Spørs om du ville gjort det om du holdt deg mett på det du spiste og ingen søtsug pga av et jevnt blodsukker da? 

Det er jo ikke verre enn å prøve, jeg hadde samme tankene som deg for jeg har ikke tidligere klart å ha noe viljestyrke i møte med søtsuget før. Men dette var helt overraskende å oppleve med fasting, nesten på nivå med å klype meg i armen over at det går 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Spørs om du ville gjort det om du holdt deg mett på det du spiste og ingen søtsug pga av et jevnt blodsukker da? 

Det er jo ikke verre enn å prøve, jeg hadde samme tankene som deg for jeg har ikke tidligere klart å ha noe viljestyrke i møte med søtsuget før. Men dette var helt overraskende å oppleve med fasting, nesten på nivå med å klype meg i armen over at det går 😂

Ja, får kanskje teste det ut :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...