Gå til innhold

Vurdere periodisk faste for å gå ned i vekt, trenger tips, motivasjon.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei 

Jeg ønsker i gå ned i vekt . Jeg har mye å ta av. 

Jeg har prøvd wegovy men ble sjuk av den. Så den er ut pluss at det ble for dyrt for meg. 

Fasting er gratis. 

Noen som har prøvd forskjellige faste typer og hva fungerte beste for deg? 

Hvor mange kg gikk du ned og hvor stor var du da du begynte?

Hva var største utfordringene de dagene med 500 kcal?

Anonymkode: 14f3d...8c1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør periodisk faste. Spiser lavkarbo. Dette er for å håndtere IBS symptomer. Ikke for å gå ned i vekt. Når man spiser med periodisk faste er det viktig at alt man spiser har høy næringsverdi. Jeg synes du skal konsultere en ernæringsfysiolog. Jeg tror ikke periodisk faste vil fungere med lettprodukter. Selv spiser jeg egg, salater, og middag en gang for dagen. H melk og fete oster. Jeg veier meg hver dag, for å sjekke at jeg ikke har gått ned. Du bør finne din egen metode. Anbefaler også at du involverer legen, slik at du kan få tatt blodprøve med fokus på hvor mye vitaminer du får i deg. Ønsker også å legge til at når jeg skal trene i timesvis, så tar jeg alltid med matpakke, og da er det ikke noe fasting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min har gått ned i vekt ved å kutte ut frokost. Han spiser middag i 18-tiden og faster da til lunsj dagen etter. Spiser lunsj i 11-12-tiden. Han teller ikke kalorier, men prøver å velge de sunne alternativene på jobben til lunsj.  Han spiser sjokolade, snop i helgene. Han har gått ned 10 kg på ca 1,5 år. Kunne sikkert gått ned mer om han var mer disiplinert på kostholdet. 

Anonymkode: e8093...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mannen min har gått ned i vekt ved å kutte ut frokost. Han spiser middag i 18-tiden og faster da til lunsj dagen etter. Spiser lunsj i 11-12-tiden. Han teller ikke kalorier, men prøver å velge de sunne alternativene på jobben til lunsj.  Han spiser sjokolade, snop i helgene. Han har gått ned 10 kg på ca 1,5 år. Kunne sikkert gått ned mer om han var mer disiplinert på kostholdet. 

Anonymkode: e8093...808

Takk for svar. Da har han funnet noe som fungerer for han som han klarer å leve med over tid. Det er jo det som er cluet da for meg og.. finne noe som jeg klarer å leve med over tid som etter en stund blir lett når det går litt av seg selv. 

Hva gjør han når det jul da f.eks? Familie middager osv osv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått med 6 kilo siden 1. januar, 8/16 faste og kaloritelling. Spiser 1450 kalorier per dag. Startvekt 81, er 75 nå, mål 68 kilo. 

Anonymkode: 6a815...4da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har gått med 6 kilo siden 1. januar, 8/16 faste og kaloritelling. Spiser 1450 kalorier per dag. Startvekt 81, er 75 nå, mål 68 kilo. 

wow.. flink du har vært. det må jeg si.  hva gjør du når du har nådd målvekta? Ikke redd for å fyke opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

wow.. flink du har vært. det må jeg si.  hva gjør du når du har nådd målvekta? Ikke redd for å fyke opp igjen?

Planen er å bare fortsette, med økt kaloriinntak, så jeg holder vekta. Det er da jobben starter 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Planen er å bare fortsette, med økt kaloriinntak, så jeg holder vekta. Det er da jobben starter 😊

Av erfaring så vet jeg alt om det før. Har prøvd å slanke meg så mange ganger. Og gå ned i vekt er ikke vanskeligst, men å holde den.  Jeg er i tillegg i overgangsalder'n og da eser man ut pga at forbrenningen går ned i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei 

Jeg ønsker i gå ned i vekt . Jeg har mye å ta av. 

Jeg har prøvd wegovy men ble sjuk av den. Så den er ut pluss at det ble for dyrt for meg. 

Fasting er gratis. 

Noen som har prøvd forskjellige faste typer og hva fungerte beste for deg? 

Hvor mange kg gikk du ned og hvor stor var du da du begynte?

Hva var største utfordringene de dagene med 500 kcal?

Spiser stortsett sunt og grovt. Knekkebrød. Hopper over kveldsen. Spiser snop lørdag. Eller kake i besøk. Drikker vann for det meste. Sukkerfri brus i helgen.

Anonymkode: 42c5a...89b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spiser stortsett sunt og grovt. Knekkebrød. Hopper over kveldsen. Spiser snop lørdag. Eller kake i besøk. Drikker vann for det meste. Sukkerfri brus i helgen.

Spiser middag 15-16.  og litt sen frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser middag kl 17-18 og lunsj en gang mellom 11 og 13. Dagens første måltid passer jeg på kaloriene på, sånn at jeg ikke trenger å tenke på det til middag.

Har gått ned snart 35 kilo.

Anonymkode: 59a37...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så flink du har vært. Er den 16:8 jeg har tenkt å prøve og pga at det passer best med arbeidstid og lunsj osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Av erfaring så vet jeg alt om det før. Har prøvd å slanke meg så mange ganger. Og gå ned i vekt er ikke vanskeligst, men å holde den.  Jeg er i tillegg i overgangsalder'n og da eser man ut pga at forbrenningen går ned i kroppen. 

Svarene dine gir ett touch av backhanded komplimenter. Litt ufint å svare slikt til noen som har gjort en veldig god jobb så langt. Og til info så går forbrenningen ned med 100-200kcal i overgangsalderen, altså ikke en unnskyldning for å «ese ut», man eser ut fordi man slutter å trene og spiser dårlig. 

Anonymkode: 61ddf...bf9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skal du faste vil jeg absolutt anbefale 16/8! Jeg dropper frokost og kveldsmat, men spiser lunsj og middag som normalt! Spiser helt vanlig mat, teller ikke kalorier, men fokuserer på ren mat og mye grønnsaker og salat til. Jeg har fastet siden des 2023, kombinert med Wegovy. Gått ned 30 kg. Går på en mikro dose nå.

Anonymkode: 7437e...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler også 16:8-ish. Enklere det enn 5:2 i min verden ihvertfall.

Jeg spiser ikke før lunsj, og lunsjen er ofte den samme sånn at jeg vet hvor mange kalorier ca den er (har jo noen jeg varierer mellom). Så spiser jeg middag, og da kan jeg omtrent spise hva jeg vil fordi lunsjen ikke overstiger 400 kalorier som regel. Prøver i 8 av 10 tilfeller at middagen allikevel er "riktig" den også.

Du MÅ ikke hoppe rett på 16:8, du kan begynne å øke avstanden mellom måltidene gradvis. I praksis blir det gjerne 18:6 hos meg, uten at det har noen betydning sånn sett (det går på logistikken, når det passer å spise).

Anonymkode: 59a37...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordelen med 16:8 er jo at du ikke trenger å telle kalorier, men man kan jo selvfølgelig ikke spise hva man vil. Tror at hvis man spiser mat som er minst mulig prosessert så vil man komme i riktig flyt. Samt at sukker og godteri må bort. 

Anonymkode: b88d1...ec7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg spiser bare middag og kvelds, og har kuttet snop og alkohol, og går da greit ned i vekt. Er en vanesak. Spiser helst rene råvarer til middag, og holder meg da mett på mindre mat. Har heller ikke søtsug lenger. Hvis jeg skal noe spesielt, eller om jeg skulle få lyst på frokost i helgene så unner jeg meg det uten problem. 

Anonymkode: 43f8a...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke overvektig, men for meg en periodisk faste bare en god ting for kroppen helt generelt.
Enkelt å holde vekten på normalt nivå også, men jeg gjør det mest fordi jeg føler meg bra, og det er enkelt.
Må bare tenke på næringsverdien i det som spises, når det spises sjeldnere.
Jeg hopper oftest over frokost, men ikke hver dag. I helgene koser jeg meg med god helgefrokost osv. Spiser litt sjokolade hver dag :D Hører ikke inn som næringsverdi, er bare avhengig. 

Uansett skulle jeg bare tipse om appen Zero. Har brukt den i flere år, og liker den veldig godt. 

Anonymkode: 0e836...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har holdt på med 16:8 i snart 2 år. Gikk ned nesten 20 kilo på et år. Har også kuttet helt ut brød. Nå er det kun vedlikehold. Fortsetter med faste og minus brød pga det funker fint på kroppen ellers og. Har IBS og den har også blitt mye bedre. Spiser mye egg  bla.
Har ikke telt kalorier, men det har liksom automatisk blitt mindre da det er så kort spisevindu, begrenset hva jeg orker å dytte innpå i den tiden :ler:  I helgene har jeg kost meg som vanlig. Heller ikke vært like streng med fasting der, men prøvd så langt det går.-

Anonymkode: 2f223...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg faster og spiser ca 1 måltid og dette er middag. Da teller jeg ikke kalorier og spiser en vanlig porsjon sammen med familien. Blir sulten for ille på kvelden spiser jeg f.els knekkebrød eller protein pudding. Har en spisedag i helgen. 

resten av dagen er det kaffe,vann eller Pepsi Max. 

har strax gått ned ca 40 kg på snart 1 år. 

Anonymkode: 39d8c...4d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...