Gå til innhold

vaske treningsklær med milo og sammen med ull?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vasker ofte andre plagg som bare trenger en gjennomskylling sammen med ullvasken 😊 treningsklær hadde jeg kjørt på 40 grader normalt program og med annet vaskemiddel hvis det er veldig svett.

Anonymkode: d2ccb...1d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg vasker alt på 40 grader med Milo. Gått helt fint så langt. Bare skru ned sentrifugen når du vasker ull så går det fint.

Anonymkode: 4ebab...130

har eget ullprogram så det går fint, var mer usikker på om det var lurt å kaste treningsklærne med der. Men uansett bedre enn sammen med vanlig vask og skyllemiddel vil jeg tro

Anonymkode: 1c51e...211

AnonymBruker

Altså det går jo, men min erfaring er at Milo legger seg som et belegg på syntetisk tøy, det brukes lite vann og skylling på ullprogram, hvertfall i min maskin. 

Puttet en fløyelsbukse på ullvask i vaskepose, den kom ut igjen med tørre flekker…

Anonymkode: b763e...636

• Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

funker det? kjipt å sette på en vask bare for treningstøy når det er så lite...

Anonymkode: 1c51e...211

Tull. Syntetisk treningstøy trenger andre vaskemidler enn Milo. 
Å blande ull og syntetisk er heller ikke bra. Syntetisk treningstøy er plast, og disse lekker ut i vannet i form av mikroplast. Så filtrer dette seg inn i ulltøyet ditt. 
Å spare på klesvasken på denne måten, er å snu på ørene og la kronene løpe.

Anonymkode: 71d44...c01

• Liker 1

Annonse

Om du bruker ullprogram, som de fleste maskiner har, så tar de lite med tøy per vask. Dette pga liten vannmengde og sentrifugering. Dette gjør også at treningstøyet mest sannsynlig ikke blir helt rent dersom det er godt gjennomsvett eller skittent. I tillegg vil jeg tro ullvaskemiddelet ikke er så godt egnet til syntetisk tøy. Ull er selvrensende, og med helt andre fibre enn syntet.

Jeg ville nok bare kjørt det på vanlig syntetvask selv om det ikke fyller maskinen, det har ofte kortere program enn bomull, og forbruker sannsynligvis mindre strøm. 

Om du trener mye ville jeg nok også sett meg etter litt flere plagg å veksle mellom, dersom du har veldig få, så vil jo disse slites fortere ut. Å ha så lite at man må konstant vaske er upraktisk. 

AnonymBruker

Det viktigste er å henge treningstøyet til tørk etter at det er brukt. Det forhindrer oppblomstring av bakterier og dermed lukt. Jeg samler opp treningstøyet og vasker med annet tøy på 40 grader. Har hatt mitt treningstøy i mange år og har ikke problemer med lukt. 

Anonymkode: c6749...d3e

Jeg kjører treningstøyet alene på super eco kaldt vann. Det bruker så lite strøm at det er neppe merkbart på strømregninga, selv om du må kjøre en ekstra vask. Selv om jeg bruker kaldt vann blir klærne rene. Lukter ikke.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...