AnonymBruker Skrevet 23. februar #21 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Si opp. Du jobber jo ikke. Arbeidet betaler for en som ikke produserer. Etter 12 mnd sykmeldt så kan NAV kreve det. Anonymkode: 1d297...b06 Skattebetalerne betaler sykemeldinger, som er billig sammenlignet med alternativet minst 50% aap/ufør. Anonymkode: fdee2...1ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #22 Del Skrevet 23. februar Fader ikke noe rart at uføre med restarbeidsevne sliter med å få arbeid når noen går rundt med disse holdningene som har kommet fram i denne tråden. Det beste for samfunnet er at alle jobber hver lille bit de klarer, men her er holdninger om at det er bedre å sende folk på ufør enn å jobbe 😳 Anonymkode: fdee2...1ec 6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 23. februar #23 Del Skrevet 23. februar Jeg er leder og vi har som rutine om å søke om fritak fra arbeidsgiverperioden på de som har mer enn 35 dager sykefravær i året dersom det inntreffer to år på rad. (35 dager sykefravær er det nav regner som høyt fravær) 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 23. februar #24 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nei. 👇 Anonymkode: fdee2...1ec Ja greit. Men man står likevel uten arbeidskraften man sårt trenger! Hvis du la oss si er økonomisk ansvarlig i en liten bedrift og er borte 60% av tiden skaper det utfordringer! Man kan jo ikke ansette en annen inn i stillingen til vedkommende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 23. februar #25 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fader ikke noe rart at uføre med restarbeidsevne sliter med å få arbeid når noen går rundt med disse holdningene som har kommet fram i denne tråden. Det beste for samfunnet er at alle jobber hver lille bit de klarer, men her er holdninger om at det er bedre å sende folk på ufør enn å jobbe 😳 Anonymkode: fdee2...1ec Neida men da må de gjøre noe med arbeidsmiljøloven så det er enklere for bedriftene og ha disse folkene i jobb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #26 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må ikke skrive om at du er syk her på kg. Her skal du ikke være uføre, da er du svindler. Du ska heller ikke være i jobb om du er borte mer enn en dag i året, da er det stakkars arbeidsgiver og kollegaer. I vårt samfunn har også arbeidsgiver og kollegaer en plikt til å inkludere også syke personer som har arbeidsevne. Det er dessverre ikke slik det virker i virkeligheten. Jeg har er mye sykemeldt, dessverre. Bare det siste året har jeg fått 3 forskjellige sykdommer. Ikke ønskelig. Jeg har blitt lagt inn på sykehus et x antall ganger. Og slik har kroppen herjet med meg de siste 8 årene. Så jeg har vært på og av. Har vært på møte hos nav 2 ganger, og begge gangene har det vært samtaler om hva nav og arbeidsgiver kan gjøre for å holde meg i jobb. Jeg har også fått tilbakemeldinger på at jeg jobber godt å viser at jeg vil stå i jobb, nav har aldri sagt at jeg bør gå ned i stilling. Jeg selv har tatt dette dumme valget, gått rett i uføre fellen. Dessverre så velger ikke sykdommen bare dager da jeg har fri, så jeg er fremdeles borte fra jobb. Anonymkode: 96397...60f Jeg har vært på kg en stund og vet at jeg må sile svarene jeg får Bra å høre at nav ikke har forsøkt å presse deg ut av arbeidslivet. Jeg har også sykdom som gjør at jeg hadde hatt like mye fravær uansett hvor lite jeg jobbet, det hadde bare gjort meg fattigere. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Har du og arbeidsgiver søkt ekstra sykedager for arbeidsgiverperioden? Det er gjerne et alternativ. Anonymkode: a20cc...e24 Ja, det var det jeg mente lenger oppe. Rucula skrev (30 minutter siden): La oss si vedkommende jobber i en liten bedrift med 10 ansatte. Hver ansatt har en viktig rolle. Men istedenfor så må denne arbeidsgiveren betale for en arbeidstaker som er helt uforutsigbar og ikke gjør oppgavene sine. De kan ikke ansatte enda en person fordi det blir for dyrt. Nei, de må rett og slett betale 100% lønn til en person som ikke gjør jobben de er ansatt for å gjøre. Slikt kan knekke en liten bedrift! Det er mulig, men jeg jobber i staten. Handerrefyren skrev (30 minutter siden): Som kronisk syk kan du og eller arbeidsgiver søke NAV om at arbeidsgiver søker om å slippe å betale for de 16 dagene som arbeidsgiver må betale ved sykdom. Ja, det har vi gjort Anonymkode: dd6ec...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #27 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fader ikke noe rart at uføre med restarbeidsevne sliter med å få arbeid når noen går rundt med disse holdningene som har kommet fram i denne tråden. Det beste for samfunnet er at alle jobber hver lille bit de klarer, men her er holdninger om at det er bedre å sende folk på ufør enn å jobbe 😳 Anonymkode: fdee2...1ec Nei, du kan så si. Jeg fikk beskjed fra en jeg kjenner at jeg kan ikke fortsette å ha hyppige kortvarige sykemeldinger/fravær, da ville nav kalle meg og arbeidsgiver til møte og kreve at jeg reduserte stillingen min, sa opp og gikk over på arbeidsrettede tiltak eller aap. Men ut i fra svarene her virker som det ikke stemmer? Anonymkode: dd6ec...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #28 Del Skrevet 23. februar Nei. De kan nekte sykepenger dersom man overstiger et gitt antall dager over år, mener jeg. Husker ikke detaljene, men var det jeg fant da jeg leste meg opp for noen år siden. Arbeidsgiver kan i enkelte tilfeller begrunne oppsigelse med høyt sykefravær. Anonymkode: 72ca2...8ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #29 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor skulle nav kreve det når det er arbeidsgiver som får regningen hver gang? Det er heller arbeidsgiver som blir mer negativ til noen som har hyppig fravær. Hvis du har masse hyppige sykefravær grunnet kronisk sykdom så burde du faktisk involvere nav og be om lønnstilskudd, slik at arbeidsgiver slipper ha den økonomiske belastningen. Anonymkode: 54d6d...f5e Tøys. Lønnstilskudd brukes i begynnelsen av et arbeidsforhold, svært sjeldent i et etablert et. Anonymkode: 69058...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #30 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du står jo ikke i full jobb når du til stadighet er sykemeldt. Da er det faktisk bedre for alle parter at du reduserer stillingen din eller får ufør/aap en del av den, så det blir mer stabilt både for deg og arbeidsgiver. Jeg har noen kolleger som driver på sånn som deg, det går ut over hele kollegafellesskapet å ha folk som er så hyppig vekke. De burde for lengst gått ned fra full stilling og innsett at nok er nok og at de ødelegger for alle andre. Anonymkode: 8e6e4...a9b Jeg synes det står respekt av folk som prøver sitt ytterste å stå i full jobb selv om det er vanskelig. Du bør gå i deg selv og se om det kan finnes en bitteliten flik av empati et sted eller om du virkelig er så hensynsløs som du høres ut her. Anonymkode: 62bb8...d9f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #31 Del Skrevet 23. februar Her er det mange ulike svar jeg ikke ville forholdt meg til. Gå inn på Nav sine sider og les deg frem på dine rettigheter ifht din situasjon. Denne siden kan feks gi deg noen gode og sanne svar 😊 Kan bare jobbe noe på grunn av langvarig sykdom eller skade - nav.no Lykke til ❤️ Anonymkode: 1e436...9a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 23. februar #32 Del Skrevet 23. februar (endret) Nei, NAV vil på ingen måte kreve at du sier opp. Tvert i mot, et av NAVs viktigste samfunnsoppdrag er å holde folk i arbeid. Ja, arbeidsgiver kan søke om sykelønnsrefusjon fra første fraværsdag og det er gjort i dette tilfellet. Ja, det er belastende for arbeidsgiver å ha ansatte med høyt fravær, men det må kalkuleres inn i drift og er prisen å betale for høy sysselsetting. Det er forventet at bedrifter av en viss størrelse tar sin del av dette samfunnsansvaret. Ja, det ligger mye i helse i å gå på jobb og utføre et ærlig dagsverk. Hold fast, ts. Endret 23. februar av Hareena 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #33 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Her er det mange ulike svar jeg ikke ville forholdt meg til. Gå inn på Nav sine sider og les deg frem på dine rettigheter ifht din situasjon. Denne siden kan feks gi deg noen gode og sanne svar 😊 Kan bare jobbe noe på grunn av langvarig sykdom eller skade - nav.no Lykke til ❤️ Anonymkode: 1e436...9a7 Takk! Den siden viste mest tiltak for å komme i jobb. Jeg har jo allerede en full jobb jeg ønsker å beholde så lenge jeg kan. Livet mitt vil ikke bli bedre på noe vis om jeg blir fattig i tillegg. Jeg håper ikke nav vil forsøke å tvinge meg til det. Anonymkode: dd6ec...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #34 Del Skrevet 23. februar Hareena skrev (18 minutter siden): Hold fast, ts. Takk! Det gjør jeg Anonymkode: dd6ec...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #35 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk! Det gjør jeg Anonymkode: dd6ec...def Det synes sikkert arbeidsgiveren din og kollegene dine, som ikke kan stole på deg overhodet, er helt supert 🤡 Anonymkode: 626c8...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #36 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk! Den siden viste mest tiltak for å komme i jobb. Jeg har jo allerede en full jobb jeg ønsker å beholde så lenge jeg kan. Livet mitt vil ikke bli bedre på noe vis om jeg blir fattig i tillegg. Jeg håper ikke nav vil forsøke å tvinge meg til det. Anonymkode: dd6ec...def Det er mer sannsynlig at arbeidsgiver krever dette. NAV ønsker jo ikke økte utgifter - og man må søke om å få kvalifisere for AAP. Anonymkode: 02227...cf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #37 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk! Den siden viste mest tiltak for å komme i jobb. Jeg har jo allerede en full jobb jeg ønsker å beholde så lenge jeg kan. Livet mitt vil ikke bli bedre på noe vis om jeg blir fattig i tillegg. Jeg håper ikke nav vil forsøke å tvinge meg til det. Anonymkode: dd6ec...def Det forstår jeg godt! Men et regelverk er et regelverk. Og den diskusjonen blir en helt annen 😅 Prøv denne linken i stedet. Gå inn på det som passer din situasjon best. Helse og sykdom - nav.no Du har garantert en saksbehandler også. Ring og spør. De sitter med fakta, selv om den kan føles kjip og urettferdig. Nav vil aldri tvinge noen til å slutte å jobbe. De vil ha folk ut i arbeid Det er ikke før du evt har vært sykmeldt i ett år at du må over på AAP. Men den veien er lang, og arbeidsgiver og Nav har en oppfølgingsplikt når du er sykmeldt. Det er ikke sånn at de kommer en dag og slenger oppsigelsen på bordet. Anonymkode: 1e436...9a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #38 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du står jo ikke i full jobb når du til stadighet er sykemeldt. Da er det faktisk bedre for alle parter at du reduserer stillingen din eller får ufør/aap en del av den, så det blir mer stabilt både for deg og arbeidsgiver. Jeg har noen kolleger som driver på sånn som deg, det går ut over hele kollegafellesskapet å ha folk som er så hyppig vekke. De burde for lengst gått ned fra full stilling og innsett at nok er nok og at de ødelegger for alle andre. Anonymkode: 8e6e4...a9b Man taper mye penger på å bli ufør, både i månedlig inntekt og i pensjon. Er fullt forståelig at folk ønsker å holde på jobben så lenge som mulig. Anonymkode: 40b1a...dc8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #39 Del Skrevet 23. februar Jeg er kronisk syk, har fritak fra arbeidsgiverperioden via NAV og en arbeidsgiver som tilrettelegger for at jeg skal kunne stå i full jobb med ting som fleksibel arbeidstid, ergonomis utstyr både på kontoret og hjemmekontorløsning og så lenge jeg leverer det jeg skal innenfor forventningen kan jeg altså stå i full jobb og har gjort det de siste 20 årene uten at NAV noen gang har kommet med spørsmål om hverken AAP eller Ufør, det er i alles interesse at du fungerer optimalt i jobb med tilrettelegging. Om det betyr at du i perioder har behov for sykemelding som en del av tilretteleggingen er det OK. Anonymkode: ef94d...281 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #40 Del Skrevet 23. februar Rucula skrev (1 time siden): La oss si vedkommende jobber i en liten bedrift med 10 ansatte. Hver ansatt har en viktig rolle. Men istedenfor så må denne arbeidsgiveren betale for en arbeidstaker som er helt uforutsigbar og ikke gjør oppgavene sine. De kan ikke ansatte enda en person fordi det blir for dyrt. Nei, de må rett og slett betale 100% lønn til en person som ikke gjør jobben de er ansatt for å gjøre. Slikt kan knekke en liten bedrift! Som kronisk syk så har arbeidsgiver rett til å søke de første 16 dagene slik at den syke kan stå i jobb og bedriften ikke har så mange ekstra utgifter når den personen er syk. Driver man bedrift med ansatte og mennesker så kan alle bli syke, alle bedriftseiere har en samfunnsplikt både til å tilrettelegge og prøve å holde ansatte i jobb. Når man er syk så tar det tid med helsevesenet å få hjelp og utredning, sparke alle de vil koste deg og meg enormt med skattekroner. Da har vi heldigvis tiltak som bedriftseier kan søke. Man kan stå opp til 1 år i kø om ikke mer for å få både utredning og riktig behandling. Mange kronisk syke hat blitt friskere av behandling, mener du virkelig at de skal gå ledige? Har man ikke råd til ansette mennesker med den risikoen det er med mennesker så bør man kanskje ikke drive bedrift? Mennesker får barn, de kan bli syke, det kan være noe alvorlig som skjer med medlemmer av familien, død osv. Alt dette hører med når man ansetter mennesker. Anonymkode: 96397...60f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå