AnonymBruker Skrevet 23. februar #1 Del Skrevet 23. februar Hvis man er ofte sykemeldt pga kronisk sykdom, kan da nav kreve at man reduserer stilling, går over på aap eller søker ufør? Det er snakk om kortvarige sykemeldinger under arbeidsgiverperioden. Ved forverring av sykdom har det vært lengre perioder med sykemelding, men det er flere år siden. Å være en stabil arbeidstaker uten fravær er utopisk ut i fra kronisk sykdom og det er et sterkt ønske å stå i full jobb så lenge det er mulig. Anonymkode: dd6ec...def 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #2 Del Skrevet 23. februar Hvorfor skulle nav kreve det når det er arbeidsgiver som får regningen hver gang? Det er heller arbeidsgiver som blir mer negativ til noen som har hyppig fravær. Hvis du har masse hyppige sykefravær grunnet kronisk sykdom så burde du faktisk involvere nav og be om lønnstilskudd, slik at arbeidsgiver slipper ha den økonomiske belastningen. Anonymkode: 54d6d...f5e 21 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #3 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du har masse hyppige sykefravær grunnet kronisk sykdom så burde du faktisk involvere nav og be om lønnstilskudd, slik at arbeidsgiver slipper ha den økonomiske belastningen. Anonymkode: 54d6d...f5e Det er gjort og er for såvidt ikke relevant for spørsmålet mitt. Anonymkode: dd6ec...def 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #4 Del Skrevet 23. februar Du står jo ikke i full jobb når du til stadighet er sykemeldt. Da er det faktisk bedre for alle parter at du reduserer stillingen din eller får ufør/aap en del av den, så det blir mer stabilt både for deg og arbeidsgiver. Jeg har noen kolleger som driver på sånn som deg, det går ut over hele kollegafellesskapet å ha folk som er så hyppig vekke. De burde for lengst gått ned fra full stilling og innsett at nok er nok og at de ødelegger for alle andre. Anonymkode: 8e6e4...a9b 9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 23. februar #5 Del Skrevet 23. februar Stakkars arbeidsgiver 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #6 Del Skrevet 23. februar Ikke spør på kg. Her blir du hakket i fillebiter. Anonymkode: 00356...c5d 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #7 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er gjort og er for såvidt ikke relevant for spørsmålet mitt. Anonymkode: dd6ec...def Beklager så mye at jeg ga deg ett tips utover det du spurte om... Men det første avsnittet mitt som du ignorerte er uansett veldig relevant da, så du kan forholde deg til det om du ikke ønsker noen andre tips eller tilbakemeldinger. Anonymkode: 54d6d...f5e 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #8 Del Skrevet 23. februar Hvorfor skulle nav ønske at du blir arbeidsledig? Men er det noe med om du ofte er sykemeldt, og ikke klarer å stå i full stilling pga kronisk sykdom, så må dere gjøre noe. Og da er jo en prosentdel med ufør et alternativ. Anonymkode: 79a55...379 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 23. februar #9 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du står jo ikke i full jobb når du til stadighet er sykemeldt. Da er det faktisk bedre for alle parter at du reduserer stillingen din eller får ufør/aap en del av den, så det blir mer stabilt både for deg og arbeidsgiver. Jeg har noen kolleger som driver på sånn som deg, det går ut over hele kollegafellesskapet å ha folk som er så hyppig vekke. De burde for lengst gått ned fra full stilling og innsett at nok er nok og at de ødelegger for alle andre. Anonymkode: 8e6e4...a9b Man må ha redusert arbeidsevne med minst 50% til et hvert yrke for å få aap, og redusert inntektsevne med 50 eller 40% (avhengig av om man søker fra sykepenger eller aap) for å få gradert ufør, det som beskrives her er langt unna. At nav dekker arbeidsgiverperioden og at personen greier å fortsette i full jobb med avbrekk med korte sykemeldinger er da som hovedregel billigst for alle, inkludert samfunnet. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #10 Del Skrevet 23. februar NAV ønsker at folk skal være i jobb. Anonymkode: cea52...6e8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #11 Del Skrevet 23. februar Du må ikke skrive om at du er syk her på kg. Her skal du ikke være uføre, da er du svindler. Du ska heller ikke være i jobb om du er borte mer enn en dag i året, da er det stakkars arbeidsgiver og kollegaer. I vårt samfunn har også arbeidsgiver og kollegaer en plikt til å inkludere også syke personer som har arbeidsevne. Det er dessverre ikke slik det virker i virkeligheten. Jeg har er mye sykemeldt, dessverre. Bare det siste året har jeg fått 3 forskjellige sykdommer. Ikke ønskelig. Jeg har blitt lagt inn på sykehus et x antall ganger. Og slik har kroppen herjet med meg de siste 8 årene. Så jeg har vært på og av. Har vært på møte hos nav 2 ganger, og begge gangene har det vært samtaler om hva nav og arbeidsgiver kan gjøre for å holde meg i jobb. Jeg har også fått tilbakemeldinger på at jeg jobber godt å viser at jeg vil stå i jobb, nav har aldri sagt at jeg bør gå ned i stilling. Jeg selv har tatt dette dumme valget, gått rett i uføre fellen. Dessverre så velger ikke sykdommen bare dager da jeg har fri, så jeg er fremdeles borte fra jobb. Anonymkode: 96397...60f 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #12 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du står jo ikke i full jobb når du til stadighet er sykemeldt. Da er det faktisk bedre for alle parter at du reduserer stillingen din eller får ufør/aap en del av den, så det blir mer stabilt både for deg og arbeidsgiver. Jeg har noen kolleger som driver på sånn som deg, det går ut over hele kollegafellesskapet å ha folk som er så hyppig vekke. De burde for lengst gått ned fra full stilling og innsett at nok er nok og at de ødelegger for alle andre. Anonymkode: 8e6e4...a9b Rucula skrev (24 minutter siden): Stakkars arbeidsgiver AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor skulle nav ønske at du blir arbeidsledig? Men er det noe med om du ofte er sykemeldt, og ikke klarer å stå i full stilling pga kronisk sykdom, så må dere gjøre noe. Og da er jo en prosentdel med ufør et alternativ. Anonymkode: 79a55...379 Dette er det dummeste jeg har hørt i dag. Det aller, aller beste for samfunnet og individet er at hver person jobber så mye de klarer. Det er MYE dyrere for skattebetalerne å betale 50% aap/ufør (som er minimum) til en person, enn at den personen har jevnlige sykemeldinger. Hvis individet klarer full jobb med sykemeldingsperioder, så er det det mest økonomiske for samfunnet. At kollegaene sutrer fordi de må jobbe mer mens de er på jobb er ikke akkurat et godt argument... Anonymkode: fdee2...1ec 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #13 Del Skrevet 23. februar Si opp. Du jobber jo ikke. Arbeidet betaler for en som ikke produserer. Etter 12 mnd sykmeldt så kan NAV kreve det. Anonymkode: 1d297...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #14 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Si opp. Du jobber jo ikke. Arbeidet betaler for en som ikke produserer. Etter 12 mnd sykmeldt så kan NAV kreve det. Anonymkode: 1d297...b06 Ts har ikke vært sykemeldt ett år. Hvor leser du det? Anonymkode: 9504b...43a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #15 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du står jo ikke i full jobb når du til stadighet er sykemeldt. Da er det faktisk bedre for alle parter at du reduserer stillingen din eller får ufør/aap en del av den, så det blir mer stabilt både for deg og arbeidsgiver. Jeg har noen kolleger som driver på sånn som deg, det går ut over hele kollegafellesskapet å ha folk som er så hyppig vekke. De burde for lengst gått ned fra full stilling og innsett at nok er nok og at de ødelegger for alle andre. Anonymkode: 8e6e4...a9b AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skulle nav kreve det når det er arbeidsgiver som får regningen hver gang? Det er heller arbeidsgiver som blir mer negativ til noen som har hyppig fravær. Hvis du har masse hyppige sykefravær grunnet kronisk sykdom så burde du faktisk involvere nav og be om lønnstilskudd, slik at arbeidsgiver slipper ha den økonomiske belastningen. Anonymkode: 54d6d...f5e Du får ikke lønnstilskudd for kronisk sykdom når du har fast jobb. Arbeidsgiver kan søke vedtak så de får refundert både Arbeidsgiver perioden og alle egenmeldinger. I praksis er derfor vanlige arbeidstakere og de med barn mye dyrere for arbeidsgivere enn kronisk syke er. Anonymkode: 9504b...43a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #16 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Si opp. Du jobber jo ikke. Arbeidet betaler for en som ikke produserer. Etter 12 mnd sykmeldt så kan NAV kreve det. Anonymkode: 1d297...b06 Bedre med aap og uføre når man har arbeidsevne men er i perioder satt ut av spill? Dette er bra samfunnsøkonomisk? Og nei nav sier ikke at du skal si opp, arbeidsgiver kan det. Anonymkode: 96397...60f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #17 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis man er ofte sykemeldt pga kronisk sykdom, kan da nav kreve at man reduserer stilling, går over på aap eller søker ufør? Det er snakk om kortvarige sykemeldinger under arbeidsgiverperioden. Ved forverring av sykdom har det vært lengre perioder med sykemelding, men det er flere år siden. Å være en stabil arbeidstaker uten fravær er utopisk ut i fra kronisk sykdom og det er et sterkt ønske å stå i full jobb så lenge det er mulig. Anonymkode: dd6ec...def Har du og arbeidsgiver søkt ekstra sykedager for arbeidsgiverperioden? Det er gjerne et alternativ. Anonymkode: a20cc...e24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 23. februar #18 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Dette er det dummeste jeg har hørt i dag. Det aller, aller beste for samfunnet og individet er at hver person jobber så mye de klarer. Det er MYE dyrere for skattebetalerne å betale 50% aap/ufør (som er minimum) til en person, enn at den personen har jevnlige sykemeldinger. Hvis individet klarer full jobb med sykemeldingsperioder, så er det det mest økonomiske for samfunnet. At kollegaene sutrer fordi de må jobbe mer mens de er på jobb er ikke akkurat et godt argument... Anonymkode: fdee2...1ec La oss si vedkommende jobber i en liten bedrift med 10 ansatte. Hver ansatt har en viktig rolle. Men istedenfor så må denne arbeidsgiveren betale for en arbeidstaker som er helt uforutsigbar og ikke gjør oppgavene sine. De kan ikke ansatte enda en person fordi det blir for dyrt. Nei, de må rett og slett betale 100% lønn til en person som ikke gjør jobben de er ansatt for å gjøre. Slikt kan knekke en liten bedrift! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handerrefyren Skrevet 23. februar #19 Del Skrevet 23. februar Som kronisk syk kan du og eller arbeidsgiver søke NAV om at arbeidsgiver søker om å slippe å betale for de 16 dagene som arbeidsgiver må betale ved sykdom. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #20 Del Skrevet 23. februar Rucula skrev (2 minutter siden): La oss si vedkommende jobber i en liten bedrift med 10 ansatte. Hver ansatt har en viktig rolle. Men istedenfor så må denne arbeidsgiveren betale for en arbeidstaker som er helt uforutsigbar og ikke gjør oppgavene sine. De kan ikke ansatte enda en person fordi det blir for dyrt. Nei, de må rett og slett betale 100% lønn til en person som ikke gjør jobben de er ansatt for å gjøre. Slikt kan knekke en liten bedrift! Nei. 👇 Handerrefyren skrev (2 minutter siden): Som kronisk syk kan du og eller arbeidsgiver søke NAV om at arbeidsgiver søker om å slippe å betale for de 16 dagene som arbeidsgiver må betale ved sykdom. Anonymkode: fdee2...1ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå