AnonymBruker Skrevet 23. februar #1 Skrevet 23. februar Jeg skal plante hekk, og har sett på aronia, blærespirea (den røde, diabolo?), og vinterliguster. Det er ikke så viktig med blader om vinteren, men jeg lurer på når bladene kommer om våren og når de mistes på høsten. Jeg bor i Molde om det har noe å si. Noen som har hekk av disse typene, og som kan fortelle meg litt om vekstsyklus, når de har blader og om de må beskjæres for at hekken skal bli tett? Anonymkode: 987c1...969
AnonymBruker Skrevet 23. februar #2 Skrevet 23. februar Har hatt aronia. Husker bladene som relativt tidlige, eller i det minste ikke senere enn alt annet. Mister også bladene omtrent samtidig som trærne. Den må beskjæres for å bli tett, men den vokser ganske fort og når den først er blitt høy nok vokser den seg tett som en mur når del beskjæres. En i nabolaget har aronia som er to meter høy og som selv på vinteren uten blader knapt kan ses gjennom. Anonymkode: cacf3...438 1
Hanne67 Skrevet 23. februar #3 Skrevet 23. februar Vi har et par hekker her, men usikker på hva det er. De kommer med blader i mai/juni når frosten har gått og alt begynner å vokse. Den må klippes for ikke å bli for høy, og da blir den jo fyldigere også. Den har lett for å bli for bred, så vi må klippe noe helt ned. Om jeg skulle ha valgt en ny hekk, så hadde det blitt en som blir rød om høsten. Synes det er så fint. All hekk som ikke er nåletrær, feller bladene om høsten.
AnonymBruker Skrevet 23. februar #4 Skrevet 23. februar Hanne67 skrev (2 timer siden): All hekk som ikke er nåletrær, feller bladene om høsten. Dette stemmer vel ikke. Jeg har flere naboer med hekker som har grønne BLADER også om vinteren. Dette er ikke nåletrær. Jeg vet at den ene av dem er vinterliguster som jeg har vurdert. Anonymkode: 987c1...969
Hanne67 Skrevet 23. februar #5 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette stemmer vel ikke. Jeg har flere naboer med hekker som har grønne BLADER også om vinteren. Dette er ikke nåletrær. Jeg vet at den ene av dem er vinterliguster som jeg har vurdert. Anonymkode: 987c1...969 Nei, jeg fant det ut nå. Vi bor på et sted med kalde vintre, så her vil ikke slike klare seg. Kom til å tenke på at tuja, buksbom og kristtorn også er eviggrønne. 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå