AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #21 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det var klart flertall for gavefritt i vårt barn sin klasse. 90 prosent av disse foreldrene hadde sitt første barn der, så de 10 prosent som hadde søsken som var vant til gaver og ønsket dette ble bare nedstemt med en gang. Tenker dere dette er noe som skal vedvare hele barneskolen?? For vår del og vårt barn har dette ødelagt at vårt barn ønsker feire. Det har siden bhg vært vant til gaver. Å skulle be en hel klasse (som jo er voldsomt) uten å kunne få en gave er kjipt- uansett hva noen måtte mene. Kan man forvente det blir slik ut barneskolen? Anonymkode: 35425...953 Hvis det bare var gavefritt så burde det gå fint. Det er fortsatt kake, sang og gaver fra foreldre. Problemet er når bursdag blir til et lekeavtale i parken for 8 barn som har bursdag og barna ikke vet engang hvem som har bursdag. Da er det ikke lenger en bursdag. Anonymkode: 520f8...562 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #22 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det var klart flertall for gavefritt i vårt barn sin klasse. 90 prosent av disse foreldrene hadde sitt første barn der, så de 10 prosent som hadde søsken som var vant til gaver og ønsket dette ble bare nedstemt med en gang. Tenker dere dette er noe som skal vedvare hele barneskolen?? For vår del og vårt barn har dette ødelagt at vårt barn ønsker feire. Det har siden bhg vært vant til gaver. Å skulle be en hel klasse (som jo er voldsomt) uten å kunne få en gave er kjipt- uansett hva noen måtte mene. Kan man forvente det blir slik ut barneskolen? Anonymkode: 35425...953 Herregud for en teit regel! Glad jeg ikke har barn blant så mange dumme foreldre. Selvfølgelig skal et barn ha gaver på bursdagen sin. Er jo det bursdager er - gave, kaker og gjester. Skjønner godt barnet ditt ikke har lyst til å feire. Anonymkode: c930d...faa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #23 Del Skrevet 18 timer siden Sånn går det når det er de voksne som stemmer på egne veier og ikke barna som bursdagen er for. Ingen barn ønsker gavefri bursdag, men noen kan la seg overbevise av manipulerende foreldre. Anonymkode: 5b4ec...3e6 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #24 Del Skrevet 17 timer siden Gavefri bursdag er jo egentlig for de voksne, så praktisk og funksjonelt. Det å gi gaver, hele prosessen med å velge gave og handle gaven har alltid her vært en stor del av det å dra i bursdag. Og glede seg til bursdagsbarnet skal pakke opp. Stor læring i å gjøre noe for andre. Og selvsagt er det stas med egen bursdag også. Blir det for mye ræl hjemme kjære foreldre, er det sikkert mye som kan ryddes og kastes fra deres egne skuffer, boder og garage. Anonymkode: a9cde...6dd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #25 Del Skrevet 16 timer siden Men hvis man ikke kan forandre på et system som de fleste er enige om at ikke fungerer bare fordi noen har eldre barn og er vant til det, da får man jo aldri forandret på noe. Ikke er jeg overbevist om at det bare er førstegangsforeldre som ønsker gavefrie bursdager heller. For meg var det omvendt, etter et par år med "gavebursdager" ble det klart for meg at gavefrie bursdager er mye bedre. Barna er enige faktisk, de syns det er bedre å få en stor og fin gave som de faktisk ønsker seg enn å få en haug generiske smågaver som kun er valgt i fra pris og ikke hva det enkelte barn interesserer seg for. Anonymkode: baca9...b04 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #26 Del Skrevet 16 timer siden Jeg ser det er flere her som mener at barna må lære seg at en bursdag ikke handler om det materalistiske.... Men her handler det like mye om å lære seg gleden av å gi! Et av mine barn elsket "flaske tuten peker på" og samlet alle som hadde kommet i bursdag i en ring. Den flasken pekte på var den som fikk gi sin gave. Deretter åpnet bursdagsbarnet gaven slik at alle fikk se, takket pent og snurret flaska videre. Her er det mye lærdom! Inkludering, gleden av å gi, takke pent (høflighet), vente på tur... La barn være barn! ❤️ Det ligger i menneskes natur at man blir glad for gaver. Hvorfor skal vi ta fra de små den gleden?? Man må dessverre skrike høyt å være ganske bastant om du skal komme noe videre med dette på foreldremøter. Her er det alltid noe sterke personligheter. Ha noen gode argumenter på lur, ved neste avstemning. Så kanskje du får flere på ditt lag ☺️ Er du ukomfortabel med dette, så send inn en skriftlig sak på dette som foreldrekontaktene kan ta opp på neste foreldremøte. Anonymkode: eb84f...957 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #27 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sånn går det når det er de voksne som stemmer på egne veier og ikke barna som bursdagen er for. Ingen barn ønsker gavefri bursdag, men noen kan la seg overbevise av manipulerende foreldre. Anonymkode: 5b4ec...3e6 Helt enig! ❤️ Barna skulle selvsagt fått hatt en avstemming på dette. Og da vet jo alle hva utfallet hadde vært 😅 Det er ingen barn som ikke ønsker gaver!!! Til og med jeg, som er over 40, setter uhorvelig pris på en oppmerksomhet til min egen bursdag. Og da mener jeg ikke dyre gaver. Selvplukka blomsterbukett feks... Det er en gave med sjel og omtanke som rører mer enn ei dyr flaske med champagne 😉 Anonymkode: eb84f...957 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #28 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men hvis man ikke kan forandre på et system som de fleste er enige om at ikke fungerer bare fordi noen har eldre barn og er vant til det, da får man jo aldri forandret på noe. Ikke er jeg overbevist om at det bare er førstegangsforeldre som ønsker gavefrie bursdager heller. For meg var det omvendt, etter et par år med "gavebursdager" ble det klart for meg at gavefrie bursdager er mye bedre. Barna er enige faktisk, de syns det er bedre å få en stor og fin gave som de faktisk ønsker seg enn å få en haug generiske smågaver som kun er valgt i fra pris og ikke hva det enkelte barn interesserer seg for. Anonymkode: baca9...b04 Hvilket system og hva er det som ikke fungerer? Mulig jeg har glippet noen kommentarer her altså 😉 Så jeg spør av nysgjerrighet. Jeg tenker bare fortløpende at gaver hører med til en bursdag. Spesielt til en barnebursdag ❤️ Anonymkode: eb84f...957 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #29 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvilket system og hva er det som ikke fungerer? Mulig jeg har glippet noen kommentarer her altså 😉 Så jeg spør av nysgjerrighet. Jeg tenker bare fortløpende at gaver hører med til en bursdag. Spesielt til en barnebursdag ❤️ Anonymkode: eb84f...957 Her hos oss fungerte det veldig dårlig med gaver. Det ble alltid mange like gaver, ting barna hadde mange av fra før og så videre. Spenningen forsvant etter et par gaver, både bursdagsbarnet og ikke minst alle de som så på ble fryktelig leie før alle var åpnet. Gleden med å gi høres bra ut, men barna som gav gaver ble jo også skuffet når deres gave ikke fikk noen spesiell oppmerksomhet heller, for man måtte rushe gjennom alle for å bli ferdig før gjestene skulle hjem. Det var litt bedre hos de som tok gaveåpningen etter bursdagen, men de opplevde også at bursdagsbarnet mistet interessen eller til og med glemte gavehaugen helt etter festen. Nå har vi gavefrie bursdager og ingen klager på det som jeg vet om. Anonymkode: baca9...b04 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #30 Del Skrevet 15 timer siden Jeg blir så oppgitt over svar om at det er selve feiringen som teller bla bla bla… Lurer oppriktig på om dere selv husker hvordan det var å ha bursdag som barn? Selvfølgelig var det stas med gaver! Helheten med gaver, kaker og god mat var uslåelig og ikke noe jeg vil ta fra mine barn. Anonymkode: 42a27...a14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #31 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her hos oss fungerte det veldig dårlig med gaver. Det ble alltid mange like gaver, ting barna hadde mange av fra før og så videre. Spenningen forsvant etter et par gaver, både bursdagsbarnet og ikke minst alle de som så på ble fryktelig leie før alle var åpnet. Gleden med å gi høres bra ut, men barna som gav gaver ble jo også skuffet når deres gave ikke fikk noen spesiell oppmerksomhet heller, for man måtte rushe gjennom alle for å bli ferdig før gjestene skulle hjem. Det var litt bedre hos de som tok gaveåpningen etter bursdagen, men de opplevde også at bursdagsbarnet mistet interessen eller til og med glemte gavehaugen helt etter festen. Nå har vi gavefrie bursdager og ingen klager på det som jeg vet om. Anonymkode: baca9...b04 Da skjønner jeg hva du la i de ordene Jeg kan delvis være enig med deg. Men som skrevet i et innlegg tidligere " flaske tuten peker på" og alle fikk oppmerksomhet og glede av å gi og få gave. Men herregud, er gaver blitt av en slik skala skal man selvfølgelig ikke "tilrettelegge" for å skape en slags kunstig glede rundt det 😉 Det virker som det kan være noe ulikt fra barn, foreldre, klassedynamikk ol. Demokrati er bra, men det vil jo alltid være noe som faller utenom. Og sånn er det vel med den saken 😉 Anonymkode: eb84f...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #32 Del Skrevet 15 timer siden Tenker litt at om barnet ditt ikke ser vitsen med hyggelig bursdagsfeiring med klassekamerater uten gaver, så er gavefrie bursdager kanskje det hen trenger? De fleste unger får jo gaver fra foreldre, søsken, besteforeldre, onkler og tanter. Så har man klassefest med kake og moro. Ser ikke problemet, vi hadde det samme på barneskolen hos meg på 90-tallet etter 3 klasse eller noe. Ga og fikk en liten ting fra mine to bestevenninner utenom festen mener jeg å huske. Anonymkode: dd7e1...6f1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #33 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg blir så oppgitt over svar om at det er selve feiringen som teller bla bla bla… Lurer oppriktig på om dere selv husker hvordan det var å ha bursdag som barn? Selvfølgelig var det stas med gaver! Helheten med gaver, kaker og god mat var uslåelig og ikke noe jeg vil ta fra mine barn. Anonymkode: 42a27...a14 Enig med deg. Vi prøver skape en virkelighet som ikke eksisterer. Som noen skrev... er det ikke barna som evt bør velge dette? Det synes jeg var tidenes beste forslag. Samtidig som vi vet hva utfallet er 😂 Anonymkode: eb84f...957 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #34 Del Skrevet 14 timer siden Får ikke barna allerede gaver fra foreldre, søsken, besteforeldre, tanter/onkler, øvrig familie? Og bursdagsfeiring med familien? Det er jo ikke sånn at barn enten får gaver fra klassekamerater, eller ingen gaver i det hele tatt 🤷♀️ Anonymkode: 8cb30...3b6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #35 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser det er flere her som mener at barna må lære seg at en bursdag ikke handler om det materalistiske.... Men her handler det like mye om å lære seg gleden av å gi! Et av mine barn elsket "flaske tuten peker på" og samlet alle som hadde kommet i bursdag i en ring. Den flasken pekte på var den som fikk gi sin gave. Deretter åpnet bursdagsbarnet gaven slik at alle fikk se, takket pent og snurret flaska videre. Her er det mye lærdom! Inkludering, gleden av å gi, takke pent (høflighet), vente på tur... La barn være barn! ❤️ Det ligger i menneskes natur at man blir glad for gaver. Hvorfor skal vi ta fra de små den gleden?? Man må dessverre skrike høyt å være ganske bastant om du skal komme noe videre med dette på foreldremøter. Her er det alltid noe sterke personligheter. Ha noen gode argumenter på lur, ved neste avstemning. Så kanskje du får flere på ditt lag ☺️ Er du ukomfortabel med dette, så send inn en skriftlig sak på dette som foreldrekontaktene kan ta opp på neste foreldremøte. Anonymkode: eb84f...957 Den flasketuten peker på-leken og lærdommene den gir, kan jo gjøres på akkurat samme måte bare med et egenprodusert kort eller tegning i stedet. Hva er de gode argumentene for gaver i bursdagsbesøket, som er smart å ha på lur, forresten? Anonymkode: d5535...202 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #36 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den flasketuten peker på-leken og lærdommene den gir, kan jo gjøres på akkurat samme måte bare med et egenprodusert kort eller tegning i stedet. Hva er de gode argumentene for gaver i bursdagsbesøket, som er smart å ha på lur, forresten? Anonymkode: d5535...202 Det kan den helt sikkert 😉 Men så er det nå slik en gang at gaver er en viktig "essens" når man feirer bursdager. Ville ikke du bli skuffet om ingen kom med gaver fordi alle andre har stemt over at det skal være greit"? (Og her referer jeg til at det faktisk burde vært barna selv som skulle tatt et demokratisk valg over dette!) Anonymkode: eb84f...957 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #37 Del Skrevet 14 timer siden Men barna går jo gaver av familien, familievenner osv, de overlever fint uten ørten plastleker fra klassen. Anonymkode: d2e94...47c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #38 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Får ikke barna allerede gaver fra foreldre, søsken, besteforeldre, tanter/onkler, øvrig familie? Og bursdagsfeiring med familien? Det er jo ikke sånn at barn enten får gaver fra klassekamerater, eller ingen gaver i det hele tatt 🤷♀️ Anonymkode: 8cb30...3b6 Så når du ber til vennebursdag og familiebursdag, i to separate innbydelser over to forskjellige dager... så synes du det er greit at den ene gruppa kommer med gaver, og den andre ikke? Fordi en gruppe har bestemt at verdien ikke ligger i å gi en gave? Burde vi ikke engasjere og bry oss såpass at minstekravet er å ta med en liten ting? Skal fokuset kun være at det er viktig å være sammen? Skal vi miste helt at det er hyggelig å gi en liten oppmerksomhet? Vi kan late som hva som helst, men seriøst..... Hva ønsker vi med dette? Anonymkode: eb84f...957 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #39 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men barna går jo gaver av familien, familievenner osv, de overlever fint uten ørten plastleker fra klassen. Anonymkode: d2e94...47c Det er ikke plastleker d handler om... seriøst!! Barn vil ha gaver!! Er det så vanskelig å forstå? Anonymkode: eb84f...957 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #40 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så når du ber til vennebursdag og familiebursdag, i to separate innbydelser over to forskjellige dager... så synes du det er greit at den ene gruppa kommer med gaver, og den andre ikke? Fordi en gruppe har bestemt at verdien ikke ligger i å gi en gave? Burde vi ikke engasjere og bry oss såpass at minstekravet er å ta med en liten ting? Skal fokuset kun være at det er viktig å være sammen? Skal vi miste helt at det er hyggelig å gi en liten oppmerksomhet? Vi kan late som hva som helst, men seriøst..... Hva ønsker vi med dette? Anonymkode: eb84f...957 Minstekravet er vel å komme, delta og ha det hyggelig sammen. Gaver får de, som du selv også sier, uansett. Jeg ser virkelig ikke problemet. Anonymkode: d2e94...47c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå