Gå til innhold

Gavefri bursdag??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det var klart flertall for gavefritt i vårt barn sin klasse. 90 prosent av disse foreldrene hadde sitt første barn der, så de 10 prosent som hadde søsken som var vant til gaver og ønsket dette ble bare nedstemt med en gang.

Tenker dere dette er noe som skal vedvare hele barneskolen?? For vår del og vårt barn har dette ødelagt at vårt barn ønsker feire. Det har siden bhg vært vant til gaver. Å skulle be en hel klasse (som jo er voldsomt) uten å kunne få en gave er kjipt- uansett hva noen måtte mene. 

Kan man forvente det blir slik ut barneskolen?

Anonymkode: 35425...953

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var klart flertall for gavefritt i vårt barn sin klasse. 90 prosent av disse foreldrene hadde sitt første barn der, så de 10 prosent som hadde søsken som var vant til gaver og ønsket dette ble bare nedstemt med en gang.

Tenker dere dette er noe som skal vedvare hele barneskolen?? For vår del og vårt barn har dette ødelagt at vårt barn ønsker feire. Det har siden bhg vært vant til gaver. Å skulle be en hel klasse (som jo er voldsomt) uten å kunne få en gave er kjipt- uansett hva noen måtte mene. 

Kan man forvente det blir slik ut barneskolen?

Anonymkode: 35425...953

Ja foreldrene har talt.

Vi hadde samme avstemning. Jeg hadde (har) en skuffe full av 80-100 kr leker mtp barnebursdager. Så stemte foreldrene for gavefritt. Veldig typisk at barna til disse foreldrene som stemte gavefritt ikke har eldre søsken, så de ser rett og slett ikke dilemmaet med at søsknene får masse gaver i bursdagene sine og ikke lille søster/bror.

Når dette er sagt så er det jo trist om barnet ditt ikke ønsker å feire dagen sin med klassevennene bare fordi hun ikke får gaver. Da forsvinner jo litt av poenget med feiringen. Bursdag handler om å få positiv oppmerksomhet på dagen sin. Ikke gaver i seg selv. Så om det bare handler om gavene for barnet ditt. Kanskje dere bare likegjerne bare skulle droppe den barnebursdagen likevel og fokusere på familieselskap. 

Anonymkode: 6d9a4...041

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan man forvente det blir slik ut barneskolen

Du kan selvfølgelig åpne for nye avstemninger i årene fremover.

I lillebror sin 1-klasse kom foreldrene frem til et kompromiss om at det skulle gis gave, men maks til en 50-lapp. Evt gi 50-lapp i gave. Dette skled ut veldig raskt og på slutten av året og det tok ikke lang tid for 50-krones gavene ble 100+ gaver likevel.. Det er jo nesten umulig å finne kjekke gaver til en 50-lapp i dag.

Man må derimot ikke glemme det såre poenget med slike gave avstemninger. Nemlig det fakta at det nesten alltid vil være noen barn i en klasse der foreldrene har svært dårlig råd og der den ene bursdagsgaven kan være nok til at de må holde barnet hjemme heller. De samme barna får ofte heller ikke feiring og gaver selv heller fordi de ikke har råd til feiring. Dette er disse få det tross alt tas hensyn til og tenkes på når foreldrene stemmer for gavefri bursdag. Det er alt i alt en veldig solidarisk og empatisk ordning. Så om barna våre lærer litt om nestekjærlighet og empati, så tror jeg de aller fleste barna vil skjønne dette med gavefri bursdag og hvorfor det velges å gjøre det sånn. Enten de er 6 eller 10 år.

De foreldrene som er veldig i mot ordningen kan jo alltids ordne det på sine egne måter. At barnet får litt flere smågaver av foreldrene sine på barnebursdagen feks. Vet mange med flere søsken løser det slik.

Anonymkode: 6d9a4...041

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ditt hjem og dine regler. 

Her ble det gave som vanlig. Prøvde første året uten. Kan ærlig innrømme at barna ikke forstod hva de voksne ville frem til og så på bursdagene som en skuffelse. På foreldremøtet andre året gjorde alle som de ønsket selv.

Anonymkode: e2c9e...91c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott uten gaver. Slik at de på skolen til min datter. En tegning etc

Barn i dag har nok leker etc. De skal feire med venner for kos og goy... ikke for gaver 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sånn ble det i vår klasse også. Tror planen er at det blir hele barneskolen, men man vet jo aldri. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke gavefritt, men flertallet for det var stort.

Hos oss er det sånn at bursdagsbarnet får et kort/ en tegning fra alle som kommer. Det er noe som er brukt tid på, og som vi fokuserer på at er en hyggelig oppmerksomhet.

Hvis gavefri bursdag hadde ødelagt for mitt barns lyst til å feire, da hadde jeg tenkt at gavefritt var akkurat det barnet mitt trengte!

Anonymkode: 8cb30...3b6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår veldig godt at barnet ditt blir skuffet. å åpne gaver er på en måte litt av greia med bursdag. Det har visse forventninger når det har sett på storesøsken også. En kan jo selv prøve å sette seg inn i barnets situasjon. Vi har alle vært barn før, og kan nok huske følelsen av p glede seg til bursdag. Følelsen hver gang det ringte på døra og nye gjester kom. 

Ja, alle andres argument om p lære barnet verdier osv osv. Men jeg forstår ikke hvorfor foreldre skal ødelegge for barna på en slik dag. Hvis en ikke ønsker å kjøpe gave så kan eg ta noe fra egets barn lite brukte leker p gi, la barnet ditt lage et kort etc. det er foreldrene som bestemmer hva som skal bli gitt. Det er ikke bursdagsbarnet eller egne barn som bestemmer at voksne skal stresse rundt å handle smågaver.

husker da jeg var barn var det veldig populært med pengesmykker. Tre enkroninger på en tau og knytt sammen. Tada! Om det trer på 10 kroner eller 100 kroner har ingenting av betydning. Garantert blir barnet fornøyd uansett. 

Anonymkode: 87e7f...187

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gavefritt fungerer supert her!! Barna får uansett nok gaver på bursdagen sin. Trenger ikke 30 plastleker til femti kroner i tillegg. Kommer til å kjempe for gavefritt på trinnet til lillebror også. Vet også om foreldre som ikke kunne møtt opp i bursdag om de måtte ut med den femtilappen. 

Anonymkode: 7604f...8c0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tøysete forslag. Å lære barn verdier og minimalisme i en alder av 6-7 år ved å frata dem gleden med å få bursdagsgaver er tull og tøys fra voksne (som gjerne selv har både mange og dyre ting, flotte biler, hytte, som selv surmuler når de ikke får bursdagsgaver etc.). Vil man lære barn om måtehold og verdier så kan alle begynne med seg selv. Og da snakker jeg om dyre mobiler fra de er små, dyre ferier, leker utenom bursdag og jul, og den overfloden vi foreldre innvilger både barna og oss selv. 

Å sette grenser med bursdagsgaver til små barn. Nei, det hadde jeg ikke gidda å forholde meg til. 

Anonymkode: 0ccc5...77d

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn skal ikke få gave på bursdagen sin, men mor i huset ( jeg har aldri hørt om fedre som klager på det samme) surner og snakker ikke til parterne sine fordi de enten ikke fikk gave på morsdag, valentines Day,  bursdag eller jul, eller enda verre; fikk feil gave

Anonymkode: a2a53...ba0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barna får jo gaver? Her er det gaver på selve bursdagen og deretter gaver i familiebursdag. Men klassebursdag er gavefritt 😀

Anonymkode: 7604f...8c0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ordningen at en samler inn 50 kr fra alle som kommer og kjøper en gave fra klassen. De fleste er fornøyde med å få en større ting. Mange synes det er bedre enn mye smått ræl. I den ene klassen er det null stress, i den andre klassen er det visst veldig vanskelig... Gavefritt eller foreldre skal kjøpe gave fra klassen synes jeg er teit. Man har med noe til bursdagsbarnet. Er problemet at ungen din har for mye får du kjøpe mindre selv. 

Anonymkode: 5861f...4c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes gavefri bursdag er helt genialt! Dvs. det vi har begynt med hos oss er at hver forelder kjøper en gave til sitt eget bursdagsbarn som er fra «alle» og åpnes i bursdagen. Så tar barna bare med et kort :) vi ble fort enige om å fortsette med tradisjonen🥰

Endret av Tjoheiii
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her gikk vi over fra å få gaver på barnebursdag i barnehagen til gave fri da barna begynte på skolen. 

Det gikk helt fint og det ble mindre fokus på det materielle men mer tid til lek. 

Du får kompensere dette på en annen måte ts istedenfor å gjøre det til et problem. 

Anonymkode: ef79e...645

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det heller er voksne som problematiserer dette, unger tilpasser seg gjerne fort det som blir vanlig praksis i deres klasse. Jeg har et barn med gaver i bursdag og et barn med gavefrie bursdager. Ungene koser seg ihvertfall her 

Anonymkode: dc448...751

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Gutten min går i 3 klasse,  ble bestemt i 1 klasse at barna ikke skulle ha med gaver i bursdager, de kan ha med kort eller tegninger. Så skal vi foreldre kjøpe en gave til vårt barn til 300-400 kr ca, som skal være fra klassen. Så åpner barnet denne i klassebursdagen. 

Anonymkode: 60681...699

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stakkars barn, gaver er en del av bursdag. 

Anonymkode: 73a36...1a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sønnen min går i tiende klasse nå. Da han begynte i første klasse ble det innført «gavefrie» barnebursdager, og jeg tenkte som flere her ar det ble vanskelig ettersom storesøster fikk gaver av sine venner. Men dette gikk helt finfint gjennom barneskolen.

Hos oss var regelen at foreldre til bursdagsbarnet kjøpte én gave som da liksom var fra klassekameratene. Ergo kjøper foreldre en ekstra gave til eget barn framfor å kjøpe 18 vennegaver i løpet av året. 

Her mistet de noen år med bursdager under pandemien, og på ungdomsskolen er det annerledes, men i den store sammenheng er dette ikke noe stort problem. Barna i dag får mer enn nok gaver likevel. Min sønn har ikke lidd noen nød pga dette. 

Anonymkode: 330c0...4d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La oss gå i fakkeltog for alle barna som ikke får 10 viskelær, 5 slimklumper og 6 sprettballer til bursdagen sin 🫶

Anonymkode: 7905b...70e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...