AnonymBruker Skrevet 22. februar #1 Skrevet 22. februar Hvordan merker dere lærere dette? Eller er det kanskje ikke så merkbart for dere? Tenkte på det på et møte på skolen her en uke- 100 prosent av foreldre er norsk.. er dette en fordel?? Anonymkode: 04698...4ea 1
Thomasine Skrevet 23. februar #2 Skrevet 23. februar Hva mener du? Selvsagt er det merkbart om store deler av klassen strever med norskkunnskaper. Da må lærer bruke mye tid på å forklare og vise begreper og ord, i motsetning til i en klasse hvor majoriteten behersker norsk og man ikke behøver bruke tid og ressurser til det. Fordel? Nei. Enklere? Kanskje. 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar #3 Skrevet 23. februar Absolutt merkbart. Men 100% norske,.det blir jo kanskje litt lite mangfold? Jeg ser en del nye ting rundt oppførsel, som jeg aldri har sett før. Og generelt sett mer motstand mot sunn grensesetting. Og totalt kaos om de møter en lærer som er litt løsere i kantene. Er knapt 40 nå, men tror ikke jeg klarer å stå karrieren ut på en skole med så stort mangfold som min har Anonymkode: e28da...aa4 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar #4 Skrevet 23. februar Det er kanskje enklere, men også mye kjedeligere å jobbe på en skole med lite mangfold. Det er på ingen måte like givende for man føler i veldig liten grad at man gjør en forskjell i elevenes liv. De hadde klart seg bra uansett liksom. Anonymkode: 145e7...681 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar #5 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er kanskje enklere, men også mye kjedeligere å jobbe på en skole med lite mangfold. Det er på ingen måte like givende for man føler i veldig liten grad at man gjør en forskjell i elevenes liv. De hadde klart seg bra uansett liksom. Anonymkode: 145e7...681 Her overdriver du din egen betydning. De aller fleste lærere gjør liten forskjell i elevenes liv uansett hvor barna kommer fra. Anonymkode: 00272...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #6 Skrevet 23. februar Jeg er ikke lærer, men det ene barnet mitt går i en klasse hvor en stor andel av barna har foreldre fra andre land enn Norge, både i og utenfor Europa, og mange er flerspråklige. Vi bor i et område hvor det det er "lite mangfold", så min datters klasse skiller seg ut. Klassen til mitt barn har i følge læreren uvanlig godt miljø blant elevene. Nå er dette det eneste av barna mine som har begynt på skole, så jeg har ikke mye erfaring med klassemiljø, men jeg opplever også at det er en god stemning og god tone mellom oss foreldre. Her er det litt slik at alle er ulike, derfor er ulikhet greit og fint. Barna syns det er spennende å besøke hverandre. Jeg kan kanskje beskrive det som at det ikke har oppstått en spesifikk måte man skal være på, riktige klær, riktige matpakker, riktig livssyn riktige, riktige interesser, men heller en visshet om at alle er forskjellig og at det er spennende. Jeg hører fra ei venninne med barn på en skole hvor de fleste elevene kommer fra mer like hjem, at hun opplever det litt som et press om å være "riktig". Gutten hennes, som ikke liker fotball, insisterer f.eks. på å gå på fotball, for det gjør alle de andre guttene. Og hun sier det er ubehagelig på foreldremøter fordi det er en forventning om at alle skal være enige og tenke likt rundt ulike temaer. Men dette blir jo svogerforskning, og er bare veldig lite allmenngyldige eksempler. Det er nok mye som spiller inn. Anonymkode: 8cf87...535 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar #7 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her overdriver du din egen betydning. De aller fleste lærere gjør liten forskjell i elevenes liv uansett hvor barna kommer fra. Anonymkode: 00272...0d9 Det tenker jeg var godt å få ut? 🙄 …og helt unødvendig? Mang en lærer gjør en forskjell…slik som mange andre gjør…men ikke alle. Anonymkode: a3fa0...7a5 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #8 Skrevet 23. februar Tror ikke det er en fordel for elevene å gå på skole kun med like barn, tror vi vokser på å treffe på folk fra ulike typer kulturer og dette er det moderne Norge. For lærere er det nok lettere å undervise om foreldrene selv støtter opp om verdiene på skolen, det tror jeg er både opp og ned både hos de som er norsknorske og de som har dobbel bakgrunn. Anonymkode: 1e515...6ca
AnonymBruker Skrevet 24. februar #9 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 1.34): Absolutt merkbart. Men 100% norske,.det blir jo kanskje litt lite mangfold? Jeg ser en del nye ting rundt oppførsel, som jeg aldri har sett før. Og generelt sett mer motstand mot sunn grensesetting. Og totalt kaos om de møter en lærer som er litt løsere i kantene. Er knapt 40 nå, men tror ikke jeg klarer å stå karrieren ut på en skole med så stort mangfold som min har Anonymkode: e28da...aa4 sønnen min går i en klasse med 35stk, hvor kanskje to stk ikke har norske foreldre. Der er det et salig kaos, med veldig mange foreldre uten evne til grensesetting og barn som aldri må ta ansvar for egne handlinger. Så absolutt ikke avhengig av om det er en norsk klasse eller ikke. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Her overdriver du din egen betydning. De aller fleste lærere gjør liten forskjell i elevenes liv uansett hvor barna kommer fra. Anonymkode: 00272...0d9 oi, er du en god lærer så gjør du absolutt en stor forskjell for elevene. Kanskje ikke som den du siterte tenkte på, men skolehverdagen for elever med en god og engasjert lærer er ganske mye bedre enn om de har en lærer som er motsatt. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er kanskje enklere, men også mye kjedeligere å jobbe på en skole med lite mangfold. Det er på ingen måte like givende for man føler i veldig liten grad at man gjør en forskjell i elevenes liv. De hadde klart seg bra uansett liksom. Anonymkode: 145e7...681 Anonymkode: 393d5...d4a 2
Rucula Skrevet 24. februar #10 Skrevet 24. februar Mitt barn går i en ganske hvit klasse, det er kun 2 barn som er ikke vestlige Jeg er veldig glad for det. Barna i vår klasse har engasjemerte foreldre som følger opp barna godt. Det er kun en fra afrika og hun kommer ikke i noen bursdager eller skole aktiviteter. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #11 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Her overdriver du din egen betydning. De aller fleste lærere gjør liten forskjell i elevenes liv uansett hvor barna kommer fra. Anonymkode: 00272...0d9 Og dette forteller meg at du enten er en svært dårlig lærer eller bare har jobbet på "hvite" skoler, sannsynligvis begge deler. Anonymkode: 145e7...681 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #12 Skrevet 24. februar Rucula skrev (26 minutter siden): Mitt barn går i en ganske hvit klasse, det er kun 2 barn som er ikke vestlige Jeg er veldig glad for det. Barna i vår klasse har engasjemerte foreldre som følger opp barna godt. Det er kun en fra afrika og hun kommer ikke i noen bursdager eller skole aktiviteter. Snakk om å være fordømmende og forutinntatt. Man må ikke være norsk for å være engasjert. Anonymkode: 145e7...681 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar #13 Skrevet 24. februar Dette handler ikke om at man er innvandrer eller etnisk norsk. Jeg har jobbet i flere områder og størst mangfold er det gjerne i områder med rimelige boliger. I disse områdene blir det også en opphopning av familier med utfordringer, uansett opprinnelse. Enkelte av innvandrerne er ressurssterke til å følge opp barna, men har nettopp startet livet i Norge og må bygge seg opp økonomisk. Generelt kan man si at det er en forskjell på ressurssterke områder og mindre bemidlede områder, når det kommer til kunnskapsnivå, sosiale ferdigheter og språk. Med stort mangfold må man også jobbe litt mer med å danne et fellesskap. Anonymkode: 1a151...3d1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #14 Skrevet 24. februar Jeg jobbet tidligere med læremidler og vi jobbet tett opp mot skolen og lærere, og var på skolebesøk hos mange skoler i Oslo for å kartlegge utfordringer og hva de trengte i hverdagen. Det var tydelig at lærerne i flere av sentrum Øst-bydelene med høy innvandrerandel var ganske utslitt. De hadde mange utagerende elever, med foreldre som fulgte lite opp og ikke stilte på hverken foreldresamtale eller foreldremøter. Og de var ærlige på at deres ressurser, spesielt i språkfag, gikk til elevene med manglende norskkunnskaper og at de norske elevene derfor måtte gå litt for lut og kaldt vann. Miljøet var veldig annerledes på skolene med lav innvandrerandel. Dette er jo politisk ukorrekt å si, og mange ønsker at mangfold i skolen skal være utelukkende en berikelse. Men skulle jeg jobbet som lærer nå, er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt. Og jeg ser jo også hvilke skoler som er populære, både for foreldre og for lærere på jakt etter jobb. (At man ikke har nok utfordringer å "bryne seg på" er selvsagt ikke et problem ved å jobbe som lærer på en "norsk" skole. Det er elever med utfordringer overalt, og læreryrket er slitsomt). Anonymkode: f366d...d22 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #15 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det tenker jeg var godt å få ut? 🙄 …og helt unødvendig? Mang en lærer gjør en forskjell…slik som mange andre gjør…men ikke alle. Anonymkode: a3fa0...7a5 Jeg var et av de barna som hadde en vond hverdag. Har i dag kontakt med den læreren som gjorde livet mitt verdt å leve i, i mange mange år. Har selv kontakt med et par elever som mener jeg har vært utslagsgivende i deres liv og oppvekst. At folk tror noe annet, vitner om mangel på innsikt, forståelse og empati.. Anonymkode: f61a3...10b
AnonymBruker Skrevet 24. februar #16 Skrevet 24. februar TS, bare en liten, morsom observasjon fra foreldrenes side. Vi har i fjor fått 2 nye lærere i vår skole, på trinnet til min datter, de begge kom fra samme barneskole på "beste vestkant". Det er to voksne damer som var lei av å pendle, og byttet arbeidsplass nærmere, rett og slett. Det er ikke måte hvor mye skryt vi som foreldre, og våre barna har fått, på foreldremøter. At barna er så greie og snille, skikkelig bra trinn. At vi foreldre er så greie å samarbeide med, aldri problemer. At alt er på stell og dette går så bra. 😅 Det var nesten i overkant men alt gjorde mening da jeg hørte hvilken skole de kom fra, de kom fra Nesøya skole. Vi er en helt vanlig liten skole, der de fleste ser relativt hvite ut, men også kommer de fleste fra blandende eller utenlandske familier, og vi har alt mulig rart, halvt-afrikanske barn, halvt spanske, halvt greske, polske, litauiske, et par indere, halvt pakistanere, osv. Vi har noen også helt norske, helt lokale herfra, også har vi et par halvt-bergensere. Sånn blir det når man kommer litt til utkant av storby, og boligprisene er litt snillere, så flytter folk hit. 😅 Uansett, poenget er altså at denne våre "lett-blanding" viset seg å være enormt mye bedre enn en vestkantsskole, for disse to lærere. Anonymkode: 0ffbf...237
Rucula Skrevet 24. februar #17 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Snakk om å være fordømmende og forutinntatt. Man må ikke være norsk for å være engasjert. Anonymkode: 145e7...681 Neida, men det hjelper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå