Gå til innhold

Blødende hemorider og scheriproct?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har født to barn. Etter første barn var avføring grusomt i lang tid, blod og svært vondt. Ble noe bedre etter ett års tid. Nå etter barn nummer 2 er avføring mer enn grusomt. Vet ikke om jeg har forstoppelse eller bare sliter med å få ut avføring pga enorme smerter. Gråter ved dobesøk. Kommer mye friskt rødt blod som drypper fra endetarm etter avføring, slik at vannet blir helt rødt. Har kjent og konstatert fra jordmor at jeg har hemorider utvendig (mistenker også innvendig), og fikk beskjed om å bruke scheriproct krem og stikkpiller. 

men så står det: 

Bør ikke brukes over lengre tid uten at alvorlige sykdommer er utelukket. Hvis irritasjon eller blødning fra endetarm oppstår, skal behandlingen avbrytes og lege kontaktes

Jeg har jo blødning som mest sannsynlig er pga hemorider, betyr det at jeg ikke kan bruke denne da? Ikke begynt på den enda 

Anonymkode: f9667...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må jo oppsøke lege når du blør og har så vondt at du gråter!!

Anonymkode: f0f3f...148

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det "renner blod" høres det jo ut som det er mer en fra!en hemoroide, dette bør du få sjekket og evt å få mer hjelp for en sheriproct for hemoroidene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må jo oppsøke lege når du blør og har så vondt at du gråter!!

Anonymkode: f0f3f...148

Jeg har bestilt time men det er 2 uker ventetid og jeg orker ikke ha det slik ett sekund til så må prøve noe 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (Akkurat nå):

om det "renner blod" høres det jo ut som det er mer en fra!en hemoroide, dette bør du få sjekket og evt å få mer hjelp for en sheriproct for hemoroidene

Det renner ikke blod men drypper etter avføring, kjenner tydelig smerter i åpning når avføring går ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mens du venter må du i alle fall bruke noe som gir mykere avføring. 

Anonymkode: e5043...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mens du venter må du i alle fall bruke noe som gir mykere avføring. 

Anonymkode: e5043...0c1

Det gjør jeg. Er det noen som kan svare på om det er farlig å prøve en kur med scheriproct siden jeg blør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke det er farlig å bruke om du blør på grunn av hemoroidene. Men det viktigste her er å bruke noe som gir myk avføring. Prøv f.eks movicol (fåes kjøpt uten resept). Bruk dette i flere dager. Jeg følte selv at kremer og slikt ikke hjalp. Drikk mye vann mens du bruker movicol, hvis ikke kan det virke mot sin hensikt. Og noe av det beste du kan gjøre nå er å holde deg i bevegelse, gjerne trene. Litt småjogging daglig i noen minutter hjelper veldig! Prøv å unngå drittmat som gir hard avføring. Unngå å sitte for lenge på do eller stå for lenge oppreist.

Dette kan være helt forferdelig vondt, så rådfør deg gjerne med legen. Men føler at det er begrenset de får gjort med det. Viktigste er å unngå hard avføring, så vil det bedres ganske raskt. Ta paracet om det blir altfor ille. 

God bedring!!!

Anonymkode: edc27...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det gjør jeg. Er det noen som kan svare på om det er farlig å prøve en kur med scheriproct siden jeg blør? 

Nei, det er ikke farlig.

Anonymkode: 3df77...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt sheriproct til legetimen. Har selv hemoroider etter fødsel og bruker det spesielt når det blør. 

Anbefaler veeldig movicol også. For min del gjorde laktulose (duphalac) ingenting.

Anonymkode: 4c475...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bruke den, men det kan godt hende du burde ha mer hjelp. 

Anonymkode: e126f...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spør på apoteket. Scheriproct har og en salve som er veldig effektiv, den pleier og lindre godt. Kan svi første minuttet så gir det seg. . Kanskje smøre på den fram til legetimen.  Alcos anal salve er ikke så effektiv som Shceriproct, snakker av erfaring. Ikke alltid man skal bruke stikkpiller. 

Anonymkode: da732...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid og har nettopp hatt en fæl runde med to utvendige hemorroider. Har brukt både stikkpiller og krem. Blødde én dag, men fortsatte bare behandlinga. Ser ikke helt hva annet jeg kunne gjort, måtte ha lindring. 

Anonymkode: beccf...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørg for å holde endetarmen ren etter dobesøk. Hvis jeg får problemer der, så bruker jeg våtkluter. Har også en pakke med mini-våtkluter i veska til bruk når jeg ikke er hjemme. Du kan be om operasjon hvis du er så ille plaget som det du beskriver. 

Masse lykke til. ❤️

Anonymkode: d5e5b...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...